Hoe kies jij een studie?

Daar zijn wij benieuwd naar. Vul onze vragenlijst in en bepaal zelf wat voor beloning je daarvoor wilt krijgen! Meedoen duurt ongeveer 7 minuten.

Meedoen

De hemel van Hollywood door Leon de Winter

Beoordeling 7.5
Foto van een scholier
Boekcover De hemel van Hollywood
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 6e klas vwo | 2777 woorden
  • 3 juni 2002
  • 138 keer beoordeeld
Cijfer 7.5
138 keer beoordeeld

Boekcover De hemel van Hollywood
Shadow

Drie aan lager wal geraakte acteurs in Hollywood stuiten op een vreemd geheim, dat hen binnenvoert in een wereld van misdaad en leugens.

Drie aan lager wal geraakte acteurs in Hollywood stuiten op een vreemd geheim, dat hen binnenvoert in een wereld van misdaad en leugens.

Drie aan lager wal geraakte acteurs in Hollywood stuiten op een vreemd geheim, dat hen binnenvoert in een wereld van misdaad en leugens.

De hemel van Hollywood door Leon de Winter
Shadow
ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Zakelijke gegevens Auteur: Leon de Winter
Titel: De hemel van Hollywood
Plaats en jaar van uitgifte: Amsterdam, 1997
Jaar eerste druk: september 1997 Vooraf Ik wist absoluut niet welk boek ik moest gaan lezen, dus ik ben gewoon achterkanten van boeken gaan lezen. De tekst op de achterkant van dit boek sprak me wel aan, dus ben ik dit boek gaan lezen. Op de voorkant van het boek staat een straat in Hollywood, met gouden sterren i.p.v. van streepjes op de weg e in de hemel ook allemaal sterretjes. Voordat ik dit boek ging lezen, wist ik nog niet echt wat ik moest verwachten van ‘het geheim’ waarover op de achterkant van het boek geschreven is. Ik had dus niet echt een verwachting van waar het boek precies over zal gaan. Titel, motto De titel ‘De hemel van Hollywood’ is de titel van een script dat Paula Carter had geschreven in de tijd dat Green nog bij haar was. Als Green uit de gevangenis terug is gekeerd, maakt hij een bewerking van hetzelfde script en wil hij de film ook echt gaan produceren. Maar het verhaal waar het in principe om draait, dat Green, Kage en Benson het geld in handen krijgen en vluchten, is ook een bewerking van het script, alleen in dit geval geen film, maar werkelijkheid. Het motto van het boek is: ‘Ik weet niet op welk moment we ons gevoel en belangstelling voor de werkelijkheid verloren hebben, maar op een bepaald moment werd besloten dat de werkelijkheid niet de enige optie was; dat het mogelijk was, toegestaan, zelfs wenselijk om die te verbeteren; dat je het kon vervangen door een aangenamer product.’ – Ada Louise Huxtable, The unreal America – Het motto slaat terug op de beslissing om het geld te gaan stelen en daarvoor om de film te gaan produceren. Eerst komt Green met het idee om ‘zijn’ film te gaan produceren, maar daarvoor is geld nodig etc. dat ze niet hebben. Dan komt het gestolen geld op hun pad en besluiten ze na enige twijfeling om dat te gaan stelen van de dieven. Op het moment dat ze dat besluiten, verliezen ze dus hun gevoel en belangstelling voor de werkelijkheid. Of al eerder, toen ze Tino dood vonden in het ravijn.
Genre ‘De hemel van Hollywood’ behoort tot de misdaadromans, het is duidelijk dat er een misdaad in het verhaal zit, namelijk (de plannen en) het stelen van geld. Daarnaast is het ook een beetje een filmroman om het zo maar te zeggen, het draait namelijk allemaal om films. Het eerste hoofdstuk is net een voorstukje van een film, er wordt een filmscript geschreven en dat wordt ook min of meer uitgevoerd. Korte inhoud Deel 1 Na een gevangenisstraf wegens fraude keert acteur Tom Green terug naar Hollywood. Daar verblijft hij in het St. Martin’s, een hotel in één van de mindere buurten. Tom wil zijn leven weer op rails krijgen en gaat op zoek naar een baan. Hij heeft namelijk nog maar $ 189 op zak. Hij gaat langs zijn oude vriend Robert Kant, hij belooft hem werk maar hij overlijdt dezelfde nacht nog. Samen met Jimmy Kage, een acteur die na de dood van zijn zoon aan de drank raakte en zijn goede reputatie verloor, gaat Green naar Kant’s begrafenis. Daar stelt Kage Green voor aan Floyd Benson, een oscarwinnaar die nu werkzaam is als elektricien. Met z’n drieën gaan ze ‘s avonds na een zuippartij naar het Hollywood Sign. Beneden in het ravijn zien ze een lijk liggen en tot zijn schrik herkent Benson de dode: het is Tino Rodriquez. Hij heeft hem gezien toen hij een alarmsysteem aanlegde bij Rodney Digiacomo. Rodney en Tino die volgens Benson “gangsters” zijn, waren geld aan het tellen, veel geld. En dat kunnen alle drie de mannen heel goed gebruiken op dat moment. Bang om van moord verdacht te worden, nemen ze Tino mee en verbergen hem in Benson’s diepvries. Green komt met het plan om het huis van Rodney af te luisteren. Daarna zouden ze zich kunnen voordoen als politiemannen om vervolgens het geld te stelen. Benson plaatst de afluisterapparatuur en zo komen ze erachter dat de bende bestaat uit 5 personen, Tino, Paula Carter, Rodney Digiacomo, Steven Banelli en ‘Muscle’ Fredericks. Allemaal werken ze in The Eldorado, een casino in Las Vegas. Als Green hoort dat Paula ook in het plot zit schrikt hij. Green heeft namelijk een verhouding met Paula gehad. Hij ziet Paula nog steeds als zijn grote liefde maar zij verliet hem. Na haar vertrek ging Green’s carrière snel achteruit, hij had zijn zelfvertrouwen verloren. Paula had voor die tijd een script geschreven (De hemel van Hollywood) die een casinoroof beschreef. En Paula had nu haar script in praktijk gebracht. De vijf hadden 4 miljoen dollars ontvreemd uit het casino. Het geld zit nu in een kluis in Rodney’s villa en Tino bezit de enige sleutel. Steven en Muscle willen de sleutel, omdat Tino hem niet wilde geven, hebben ze hem vermoord. Paula en Rodney wisten hier niets vanaf. Als Tino al bijna een week weg is, gaan ze zich afvragen waar hij kan zijn. Een paar dagen later gaat Paula opeens naar Las Vegas, ze kreeg een telefoontje dat haar vriendin ging bevallen. Green gaat haar achterna. Hij doet zich voor als een rechercheur en belt aan bij Paula, maar ze herkent hem en vertelt hem alles. Blijkbaar vertrouwde Tino het zaakje niet want hij heeft de sleutel naar Paula’s appartement gestuurd. Als Paula hoort dat Tino vermoord is door Steven en Muscle sluit ze aan bij Green. De volgende dag zou het gaan gebeuren. Green, Kage en Benson gaan verkleed als politieagenten en zullen zo Steven, Muscle en Rodney gaan ondervragen over de moord op Tino. Ze moeten mee naar het bureau ter ondervraging later die dag. Green huurt een figurant, Charlie, in als agent die een oogje op de villa moest houden. Paula houdt ondertussen alles in de gaten met de afluisterapparatuur. Ze hoort dat Rodney Steven en Muscle vermoord heeft. Dan belt ze Rodney op (want die denkt dat ze nog steeds in Las Vegas zit) en vraagt hem zo snel mogelijk ook naar Vegas te komen. Rodney verlaat meteen de villa en Green, Kage en Benson gaan terug naar de villa. Onderweg komen ze Rodney tegen in de auto. Ze gaan het huis binnen en maken de kluis open. Opeens staat Rodney met een revolver achter hun. Hij had Benson herkend in de auto. Kage schiet Rodney neer met zijn pistool en ze halen snel de kluis leeg. Met z’n vieren gaan ze naar het buitenland. Paula en Tom leefden nog lang en gelukkig. Deel 2 In het plaatsje Menton in Frankrijk wordt een verbrand lijk gevonden, men denkt dat het Thomas Green is, de zoon van Max Grünfeld. Door de autobiografische aantekeningen die hij in zijn hotelkamer heeft gemaakt komen ze zijn levensverhaal te weten. Charlie leest in de krant over de drie lijken die gevonden zijn in het huis in Benidict Canyon en beseft dat hijzelf daar de wacht heeft gehouden. Twee weken later verdwijnt Floyd Benson en een man, Arnold Schwartz, ontvangt een treatment (script) van Tom Green, genaamd de Hemel van Hollywood. De overeenkomsten met de drie Canyonmoorden zijn verbluffend. Zodra bekend is dat de moorden in verband staan met Benson’s verdwijning breekt er een gevecht los om de rechten van het script. Het onderzoek van de FBI loopt vast, op aanwijzing van het script werd er in Benson’s tuin gegraven maar het lijk dat ze vonden was niet die van Tino maar die van Benson. De bloedgroep in het huis waar de moorden zijn gepleegd kwam overeen met die van Benson. Green’s verslag wordt nu betwijfeld en er wordt een nieuw onderzoek ingesteld. The Eldorado bleek de Tropicana te zijn. Volgens het casino was er nooit geld gestolen en Tino was al lang vertrokken. Rodney en Vanessa Walace (= Paula Carter) lijken van de aardbodem verdwenen te zijn, net als Jimmy Kage. FBI agente Irene Jackson ontdekt dat een vrouw een koelcontainer heeft gehuurd naar Marseille. Volgens haar was het lijk van Tino daarin vervoerd en hadden Tom en Vanessa dit allemaal gepland. Volgens Charlie leefde Tino nog en was het lijk in Frankrijk van Tom. Hij dacht dat Tino en Vanessa het script hadden geschreven. Maar hoe het echt zit is dus een groot raadsel. Het verhaal in één zin: Drie vergeten acteurs komen in aanraking met een bizar geheim, dat hen meesleurt naar leugens, bedrog, dieven en gangsters. Het verhaal speelt zich af in America, vooral in het huis van Benson. Green en Kage verbleven tijdelijk in het Sint Martens, omdat ze geen geld hadden voor iets beters. Daarnaast speelt het zich ook af in de villa van Rodney. Later in het verhaal zijn Paula en Green nog even in Las Vegas en na de moord gaat iedereen America uit. De vertelde tijd is onduidelijk, het zal een aantal jaren geweest zijn. Thema en idee Het belangrijkste thema van dit verhaal is het verschil tussen film en realiteit. De werkelijkheid lijkt sprekend op een filmscript, alleen namen etc zijn veranderd. Maar later blijkt uit allerlei dingen dat het vertelde niet klopt. Het lijk bij Benson’s huis zou van Benson zelf zijn en niet van Tino, Green zou dood zijn, etc.. Allemaal dingen die niet kloppen met het vertelde verhaal. Het is dus moeilijk om een scheiding te maken tussen film en realiteit in de wereld van dieven en acteurs. Hiermee samen hangen de thema’s leugens en bedrog. Het belangrijkste idee van het verhaal hangt ook samen met het thema, namelijk dat niet alle realiteit echt hoeft te zijn en dat niet alle films nep hoeven te zijn. Films kunnen ook waarheden bevatten, en de realiteit kan ook dingen bevatten die niet altijd even waar zijn. Hoofdpersoon De hoofdpersoon uit dit boek is Tom Green, zijn echte naam is Thomas Bergman-Grünfeld. In het tweede deel van het boek staat een hele biografie van hem, die hij zelf geschreven heeft. In het begin van het verhaal komt nogal eens aan de orde dat hij nog veel gevoelens heeft voor Paula, die haar toentertijd heeft verlaten. Hij wil haar heel erg graag terug en denkt nog vaak aan haar. Daarnaast was hij vroeger een succesvol acteur, maar wegens fraude moest hij een tijd de cel in. Toen hij terugkeerde was er niet veel meer van hem over. Vanaf hier begint het verhaal. Verteller ‘Als dit een film was, dan zou het openingsshot een lichtbeige overjarige Oldsmobile laten zien die over Whitley Avenue naar de top van Whitley Height tuft, rokend en brommend, de moter te versleten voor de sterk stijgende weg. Palmen en vervallen appartementsgebowen, scherpe contouren door het laag over de daken scherende Californische zonlicht; het is al later op de middag.’ ‘In een ander land. De sporen achter ons uitwissen. Oplossen en opnieuw geboren worden. Boete doen en gereinigd worden. Het matglas om je een verbrijzelen en de dauw op je huid voelen. Als Yuri en Olga. Of als Jean-Marie en Claudette. Henk en Joke. Tino en Vanessa. Je Thomas Bergman’ Je hebt in dit boek te maken met verschillende vertellers, er is een deel waarin een personale verteller voorkomt en ook een deel waar een auctoriale verteller in voorkomt. In het laatste deel komt ook nog eventjes een ik-verteller voor. In het algemeen heb ik het verhaal een beetje van bovenaf, maar toch wel vanuit Green gevolgd.
Waardering Ik geef dit boek een 8,5, ik vond het een heel erg leuk boek, alleen het begin van het tweede deel vond ik nogal saai. Na het eerste deel was het verhaal namelijk afgelopen, maar toen kwam er opeens een hele biografie, daar zat ik niet echt op te wachten. Maar het laatste hoofdstuk (van deel 2) vond ik wel weer leuker, want toen werd opeens alles door de war gegooid, toen wist helemaal niemand meer hoe het nou precies allemaal zat. Het verhaal was verder niet moeilijk, er stonden geen moeilijke woorden in, het was niet moeilijk geschreven, ook geen lange zinnen. Ondanks dat het eerste hoofdstuk eigenlijk de inbraak al vertelde, wist je niet echt hoe het zou gaan in het werkelijke verhaal, het werd toch nog een beetje achtergehouden. Dat kwam vooral omdat je in het eerste hoofdstuk alleen de actie zelf hebt, in het werkelijke verhaal heb je veel meer gegevens, waardoor er veel meer dingen meespeelde, dat maakte het verhaal wel leuk. De leukste persoon vond ik Tom Green, hij wist iedereen wel weer zo over te halen (of anders gezegd: om te praten) dat ze het altijd wel met zijn plannen eens werden. Hij kreeg op welke manier dan ook altijd zijn zin, maar dat deed hij niet op een harde manier. De persoon die hij overhaalde had geen idee van dat hij hem/haar per se wilde overhalen, dat vond ik wel goed. Ik zou anderen dit boek zeker aanraden, zeker voor literatuur is dit een heel erg leuk boek, er zit veel meer actie in dan de meeste boeken die je mag lezen. Verwachting Van tevoren wist ik nog niet echt wat ik precies moest verwachten van dit boek. Ik had echt geen idee was ‘het geheim’ moest zijn dat op de achterkant van het boek stond. Toen ze Tino dood vonden kwam ik er wel achter wat er met het geheim bedoeld werd. Dat had ik niet echt verwacht, al wist ik niet wat ik dan moest verwachten. Toch vond ik het een heel erg leuk verhaal, dat zeker niet tegenviel. Dat het eerste hoofdstuk net een voorstukje van een film was, had ik nog nooit eerder in een boek gelezen, maar het zorgde er wel voor dat je echt het gevoel had dat je ook daadwerkelijk dat voorstukje van een film hebt gezien. Extra opdracht 31.2 B: Een brief aan een personage om hem/haar over te halen zich anders op te stellen Beste Tom, Gelukkig ben je weer op vrije voeten, ’t scheelt dat je niet je hele straf uit hoefde te zitten. Ik heb gehoord dat je twee oude collega’s, Jim Kage en Floyd Benson, tegen ‘t lijf bent gelopen en dat jullie plannen hebben om een film te produceren. Dat script hè, had je dat nou zelf geschreven of was het een bewerking van het script van Paula? In ieder geval, ik vind het een heel erg goed plan van je om er een film van te gaan maken, en zeker met drie (vroeger) bekende acteurs. Later hoorde ik dat jullie afzien van de film en dat er alweer nieuwe plannen aan de gang zijn. De afluisterapparatuur hangt er al en de rest van het plan is op komst. Ik moet zeggen dat ik het in eerste instantie al erg stom van jullie vond om op onderzoek uit te gaan toen jullie (met dronken kop) dat lijk bij de afgrond zagen liggen. Jullie hadden gewoon door moeten rijden! Dit zorgt alleen maar voor problemen. Maar jullie doen er zelfs nog een schepje bovenop, door eerst het casino te bellen en nu zelfs af te luisteren in het huis van Rodney! Ik weet niet wat dat voor raar idee van je is, maar zou je er niet heel erg snel mee stoppen? Wil je weer de bak in ofzo? Heb je ‘t daar nog niet gezien?! Ik weet niet wat jullie precieze plannen zijn, maar als je ’t mij vraagt kun je alleen maar in moeilijkheden komen. Jullie hebben te maken met gestolen geld, beseffen jullie dat wel? Denk even na, jullie zijn met z’n drieën, dat betekent dat jullie alledrie weg moeten komen als jullie dat geld in handen hebben. Als er ook maar één klein spoortje achterblijft dan hangen jullie. Ik vraag me af waarom je dit eigenlijk wilt doen, in eerste instantie is een paar miljoen natuurlijk leuk om te hebben, maar niet op deze manier! Jullie kunnen het alledrie goed gebruiken, dat weet ik, maar waarom niet op de legale manier. Jullie hebben zo’n goed script, als jullie een paar goede sponsors zoeken, kunnen jullie zo een film produceren en daar flink wat geld mee verdienen. Dat is toch veel mooier, dan kun je doen wat je wilt en je hoeft je nergens te verschuilen. Tom, denk alsjeblieft nog eens terug aan de tijd dat je een beroemd acteur was, dat was toch geweldig? Zet dat gestolen geld uit je hoofd en ga op zoek naar sponsors voor de film. Ik weet zeker dat het zal lukken en een succes zal worden! Ik hoop je snel weer eens te spreken. (naam)

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "De hemel van Hollywood door Leon de Winter"