De aanslag door Harry Mulisch

Beoordeling 5.9
Foto van een scholier
Boekcover De aanslag
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 3e klas havo | 1625 woorden
  • 5 november 2013
  • 6 keer beoordeeld
Cijfer 5.9
6 keer beoordeeld

Boekcover De aanslag
Shadow

Fake Ploeg, een collaborerende inspecteur van politie, berucht om zijn wreedheid, fietst tijdens zijn spertijd door de buitenwijken van Haarlem naar huis. Door de winterse avond klinken plotseling zes scherpe knallen. Ploeg ligt dood op de stoep voor een rijtje van vier huizen, waarvan er een door de familie Steenwijk wordt bewoond. De verschrikkelijke gevolgen van de…

Fake Ploeg, een collaborerende inspecteur van politie, berucht om zijn wreedheid, fietst tijdens zijn spertijd door de buitenwijken van Haarlem naar huis. Door de winterse avond kl…

Fake Ploeg, een collaborerende inspecteur van politie, berucht om zijn wreedheid, fietst tijdens zijn spertijd door de buitenwijken van Haarlem naar huis. Door de winterse avond klinken plotseling zes scherpe knallen. Ploeg ligt dood op de stoep voor een rijtje van vier huizen, waarvan er een door de familie Steenwijk wordt bewoond. De verschrikkelijke gevolgen van deze gebeurtenis zullen de dan twaalfjarige Anton Steenwijk zijn hele leven lang blijven achtervolgen.

De aanslag door Harry Mulisch
Shadow

Oefenen voor je mondelingen?

Komen je mondelingen er aan en wil je oefenen? Probeer onze Boekenquiz. We stellen je open vragen over de gelezen boeken.

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie

Vragen

 

1. Waarom heb je dit boek gekozen?

2.a  Tot welk genre behoort het boek?

2.b Verklaar de titel van het boek.

2.c  Is de titel goed gekozen? Leg uit. Geef eventueel een andere titel.

3.a Welke illustratie staat er op de voorkant van het boek?

3.b Wat heeft de illustratie met de inhoud van het boek te maken? Leg duidelijk je antwoord uit.

4.   Vanuit welk perspectief wordt het verhaal verteld? Geef een citaat uit het boek om je antwoord te ondersteunen. Geef ook aan op welke bladzijde dit citaat terug te vinden is. 

5.   Wie is de hoofdpersoon en beschrijf kort zijn/haar karakter. Maak gebruik van minstens drie     citaten uit het boek om zowel het uiterlijk als het innerlijk van de hoofdpersoon te beschrijven. Geef ook aan op welke bladzijde(n) deze citaten terug te vinden zijn.

6.a  Welke persoon uit het verhaal zou jij absoluut niet willen zijn? Leg uit waarom.

6.b Personen in een verhaal reageren op bepaalde gebeurtenissen soms anders dan jij zou            hebben gedaan. Bespreek nauwkeurig hoe jij gereageerd zou hebben op twee          situaties/gebeurtenissen in het verhaal. (Geef dus niet als antwoord: ‘hetzelfde’)

7.   Hoeveel tijd verstrijkt er in het verhaal (vertelde tijd)? Verklaar je antwoord.

8.   Beschrijf het einde van het boek nauwkeurig (minstens 10 regels).

9.   Zoek in de bibliotheek of op internet achtergrondinformatie over het hele werk van de schrijver. Zorg voor minstens twee verschillende bronnen en voeg de gevonden informatie aan je verslag toe. Ga na of het boek past bij het andere werk van de schrijver. Gebruik hiervoor minstens 15 regels.

Antwoorden

  1. Ik heb dit boek gekozen omdat de titel me aanstond en omdat een vriend van mij, mij dit boek aanraadde.

2.a. Oorlog.

2.b. De titel van de boek heet de aanslag omdat er in de oorlog een aanslag op een corrupte politieman voor zijn huis gebeurde en zijn leven overhoop haalde.

3.c. Ik vind het wel een goeie titel die er goed bij past ook al zou ik “het leven erna” een betere titel vinden omdat het boek meer richt op zijn leven na de aanslag dan op de aanslag zelf.

3.a. Er is geen illustratie.

3.b. Niks, want er is geen illustratie tekening of iets wat er in de buurt komt.

4. Het wordt door de derde persoon uit de  hoofdpersoon zijn perspectief vertelt.

    “Anton woonde in het tweede huis van links: dat met het rieten dak.” (Blz 7, regel 16).

5. Anton heeft een nootkleurige huid met bruine ogen en donker haar. En lijkt heel veel op zijn

    Vader.

“Peter had het donkere en het blauwe van zijn moeder, Anton het donkere en het bruine van            zijn vader, ook de notenkleurige huid, die rondom zijn ogen net iets donkerder was.” (Blz 17,

    regel 20).

          “Misschien had hij het niet moeten zeggen. Maar het was waar, hij leek sprekend op zijn vader; 

          alleen was hij jonger en magerder, en op de een of andere manier ook pafferiger.” (Blz 119,

    regel 29).

    Hij is niet zo nieuwsgierig maar kan het zijn tegen zijn wil in. En hij is heel

    zachtaardig en is nooit boos.

    “Gaat het over Ploeg? Fake Ploeg, in Haarlem?” (Blz 149, regel 13) dit hoort er ook nog bij.

    “Anton ging naast hem zitten. Hij wilde dit helemaal niet. Hij had het gezegd ondanks zichzelf,

    in een reflex, zoals een zenuw reageert op de tik van een peeshamer.” (Blz 151, regel 11)

6.a. Ik zou echt niet Fake Ploeg willen zijn want hij was een vreselijke man, op de manier van dat

    hij mensen martelde, en hij wordt doodgeschoten.

6.b. 1. Ik zou op de gebeurtenis van dat zijn broer het lichaam wil verstoppen gereageerd hebben

    dat ik zijn broer zou helpen in plaats van tegenwerken omdat ze wisten dat hun huis in brand

    zou worden gestoken door de duisters als zij het lichaam voor hun huis zouden vinden.

  1. als Takes iets vraagt over wat hij zich nog herinnerde van Takes zijn overleden vriendin, het

niet verzwegen zou hebben maar de waarheid dat zij dacht dat Takes niet van hem hield.    

       7. Van de winter van 1945 tot januari-juli 1982. Deze tijd verstrijkt zolang omdat hij stukje bij  

       beetje erachter komt waarom er een aanslag is gepleegd en door wie. Ik weet deze tijd omdat dat

       in het boek verteld wordt.

       8. Maar wat doet het ertoe? Het is allemaal vergeten. De kreten sterven weg, de golven trekken

       glad, de straten raken leeg en het wordt stil. Een lange slanke man met zijn zoon aan zijn hand

       in een demonstratie. Hij “heeft de oorlog meegemaakt“, nog net, als een van de laatste. Tegen

       zijn zin in is hij er bij betrokken, bij die demonstratie, en even glinstert er iets in zijn ogen, alsof hij

       dat een grappig denkbeeld vindt. En met zijn hoofd een beetje schuin, als iemand die iets hoort in

       de verte, laat hij zich meenemen door de stad naar het vertrekpunt van de demonstratie; met een

       korte beweging gooit hij zijn sluike grijze haar naar achteren, zijn schoenen sloffen en het is of zij

       wolkjes as opwerpen, ofschoon er nergens as te zien is.

       9.

Archibald Strohalm (1952)

Tussen hamer en aambeeld (1952)

Chantage op het leven (1953)

De diamant (1954)

Het mirakel (1955)

Het zwarte licht (1956)

Manifesten (1958)

Het stenen bruidsbed (1959)

De knop (1960)

Tanchelijn (1960)

Voer voor psychologen (5 delen) (1961)

Wenken voor de bescherming van uw gezin en uzelf, tijdens de Jongste Dag (1961)

De zaak 40/61 (1962)

Bericht aan de rattenkoning (1966)

Wenken voor de Jongste Dag (1967)

Chantage op het leven (1968)

Het woord bij de daad (1968)

Blauwdruk van de opera Reconstructie(1969)

Het mirakel (1969)

De verteller (1970)

Het boekverslag gaat verder na deze boodschap.

Verder lezen
Gids Leraar worden

Alles wat je moet weten over leraar worden

De verteller (1970)

Paralipomena Orphica (1970)

De verteller verteld. Kommentaar, katalogus, kuriosa en een katastrofestuk (1971)

Het zwarte licht (1971)

Over de affaire Padilla (1971)

De toekomst van gisteren (1972)

Oidipous Oidipous (1972)

Soep lepelen met een vork: tegen de spellinghervormers (1972)

Het seksuele bolwerk (1973)

Woorden, woorden, woorden (1973)

Bezoekuur (1974)

De vogels: Drie balladen (1974)

Mijn getijdenboek (1975)

Tegenlicht (1975)

Twee vrouwen (1975)

Volk en vaderliefde: een koningskomedie (1975)

De taal is een ei (1976)

De wijn is drinkbaar dankzij het glas (1976)

Vergrote raadsels (1976)

Axel (1977)

De verhalen 1947-1977 (1977)

Oude lucht (1977)

Wat poëzie is: Een leerdicht (1978)

Paniek der onschuld (1979)

De compositie van de wereld (2 delen) (1980-1986)

De aanslag (1982)

Opus Gran (1982)

De toekomst van gisteren (1983)

Egyptisch (1983)

De toekomst van het boek (1984)

Het boek (1984)

Egyptisch (1985)

Hoogste tijd (1985)

Mijn getijdenboek (1985)

De verteller (1986)

De wijn is drinkbaar dank zij het glas (1986)

De gedichten (1987)

De pupil (1987)

Grondslagen van de mythologie van het schrijverschap (1987)

Oude lucht (1987)

De elementen (1988)

Theater 1960-1977 (1988)

De verteller verteld. Protocol van een schrijverij (1989)

Het beeld en de klok (1989)

De zuilen van Hercules (1990)

De ontdekking van de hemel (1992)

Op de drempel van de geschiedenis (1992)

Het mirakel (1993)

Vergrote raadsels (1994)

De kamer (1997)

Zielespiegel (1997)

De procedure (1998)

Het theater, de brief en de waarheid (2000)

Siegfried (2001)

Het ironische van de ironie: Over het geval G.K. van het Reve (1976)

 

       Bronnen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Harry_Mulisch

                      http://www.dbnl.org/auteurs/auteur.php?id=muli002

       Ik vind dat de zijn boeken wel passen bij dit boek omdat hij vooral over oorlog schrijft en

      hij zelf ook uit de oorlog komt. Maar het is ook vooral een samenstelling van allerlei

      verschillende tekstsoorten; zoals poëzie, romans, gewone verhalen theater en zijn

      biografie zelf. Een paar voorbeelden van werken die niet in het genre van oorlog passen

      zijn bijvoorbeeld: “archibald strohalm” dit gaat over iemand die een religieuze poppenkast

      wil maken over het hiervoormaals. Hij slaagt er niet in en wordt “vernietigt” door de

      schepper. Dit is meer een religieuze werk wat totaal niks te maken heeft met het genre

      oorlog. Maar “de aanslag” is volgens mij zijn enigste werk over de oorlog. Wat ik raar

      vindt want hij heeft de oorlog meegemaakt dus hij moet wel wat te vertellen hebben en hij

      kan het ,denk ik, ook levensecht maken omdat hij weet wat mensen in die tijd gevoelt

      hebben en dat ,denk ik, ook overbrengen op papier omdat hij een hele goeie schrijver is,

      wat totaal mijn eigen mening is die ik kan ondersteunen omdat ik zijn andere boeken niet

      heb gelezen. Desalniettemin blijft hij een goeie schrijver. Zijn andere werk heeft dus niks

      te maken met dit boek omdat hij te weinig tot geen oorlogsboeken heeft gemaakt.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "De aanslag door Harry Mulisch"