Casino van Marja Brouwers
Jaar van uitgave: 2004
Aantal bladzijden: 553
Datum boekverslag: 20-12-2004
Inhoud en opbouw. Typering: Casino is een psychologische roman. Samenvatting: In 1992 is filmjournalist Rink de Vilder bij het filmfestival in Cannes. Stad en festival boeien hem niet en hij rijdt naar Monte Carlo. Onder aan de afslag bij Monte Carlo weigeren zijn remmen en hij komt in botsing met een dure Jaguar, bestuurd door een Nederlandse vrouw. Zo maakt Rink kennis met Moura Westerborg en via haar met haar vriend Philip van Heemskerk. Philip heeft niet echt veel aandacht voor Moura en hij vindt het best dat zij troost zoekt bij Rink. Zo ontstaat tussen Rink en Philip een vreemde vriendschap, waarover Rink gaat twijfelen als hij een aanwijzing krijgt dat Philip een goed deel van zijn geld verdient heeft met het organiseren van cocaïnevervoer. De vondst van een belastende video en een automatisch wapen onderstrepen dat. Het wordt Rink langzamerhand steeds duidelijker dat Philip niet op een frisse wijze aan zijn kapitaal is gekomen. Maar intussen woont Rink in het Amsterdamse huis van Philip, die het via een listige constructie aan hem en Moura schenkt. Dus hij staat in het krijt bij Philip. Rink is nu de huisbaas met een uiterst vervelende huurster, Mevrouw Tol. Deze lastige vrouw zit constant te zeuren en te klagen als een soort oude heks. Rink krijgt op een gegeven moment een tip. Hij moet naar Spanje, naar een aangewezen café, daar zou hij verdere instructies krijgen. Maar terwijl hij die opdracht krijgt, ziet hij op de kaart een uitgegumd kruisje, en hij prent die plek in zijn hoofd. Eenmaal in Spanje aangekomen is er niks in het aangegeven café, dus vertrekt Rink naar het uitgegumde kruisje. Daar aangekomen is hij getuige van een liquidatie. Op de grond ligt een neergeschoten persoon, en Rink wordt zelf ook bijna geraakt door een kogel. De persoon op de grond lijkt Philip te zijn. Maar de gealarmeerde politie vindt niets, geen lijk, geen sporen. Maar Philip is wel van de aardbodem verdwenen; ze horen jaren niets meer van hem. Rink besluit op onderzoek uit te gaan waar Philip is gebleven, dood of levend. Rink gelooft dat hij op een of andere manier is misleid en dat Philip nog ergens moet leven. Iedereen gelooft dat Philip dood is, maar Rink blijft volhouden. Hij gaat op zoek naar Philip’s familie leden en hij komt steeds een stukje dichterbij. Uiteindelijk vindt Rink Philip. Philip feliciteert Rink met zijn goede speurwerk. En daar eindigt het verhaal. Tijd: A. In welke tijd speelt het boek zich af? Het boek speelt zich in deze tijd af, het begint vanaf 1992, als de hoofdpersoon naar Cannes reist om verslag te doen van een filmfestival, en eindigt ongeveer 10 jaar later.
B. Wat is de verhaaltijd van het boek en wat is de leestijd?
Het verhaal speelt zich gedurende ongeveer 10 jaar af, en ik heb er bijna een week over gedaan om het boek uit te lezen.
C. Noteer een belangrijke vertraging.
Af en toe heeft de schrijfster de neiging om het verhaal aan de kant te schuiven en 20/30 pagina's vol te schrijven over 'hoofdzonden' of 'sexueel ethiek'. Soms is dat vrij hinderlijk, omdat ik als lezer gewoon verder in het verhaal wil.
D. Noteer een belangrijke versnelling
Het boek bestaat uit 3 delen. Iedere keer dat een nieuw deel begint is de tijd weer een stukje verstreken. Aan het eind van deel 2 is het nog januari 1996 en op de volgende bladzijde (deel 3) is het 11 september 2001, de aanslagen in New York.
E. Zijn er flashbacks?
Het boek loopt niet chronologisch. Het boek bestaat uit een heleboel scènes en flashbacks die naadloos in elkaar overlopen. Vaak is het daardoor moeilijk om te weten waar in het verhaal je je bevindt.
Een voorbeeld is vanaf bladzijde 396, Rink begint opeens te praten over het feit dat Philip dood is, terwijl voor de lezer helemaal niks bekend is. Vervolgens op bladzijde 415 wordt er een onaangekondigde sprong gemaakt in het verleden.
Rink mocht zich wel afvragen waarom Moura zo zeker wist dat hij geschikt was voor het vadersschap. De eerste wenk dat er iets niet klopte met de tip kreeg hij in het dorpscafé.
Daarna wordt er een passage verteld over de dood van Philip. Die dus eerder nog niet bekend was. Maar later toch wordt verteld.
Ruimte:
A. Waar speelt het zich af?
Het verhaal speelt zich op verschillende plaatsen af. Het verhaal begint in Cannes. Daarna is de ontmoeting tussen Rink en Philip in Monaco. Omdat Rink journalist is, reist hij veel. Hij komt op veel plekken, en het verhaal volgt hem. Plekken die een grote rol spelen in het verhaal zijn Spanje, in het dorpje waar Rink heen wordt gestuurd. En ook in het huis wat eigendom is van Rink en waar tegelijkertijd Rink en Moura samen wonen.
B. Belangenruimten
Er zijn twee plaatsen die erg belangrijk zijn in het verhaal.
De eerste is de plek waar Rink Philip voor dood aantrof.
Nabij een dorpje in Spanje is de plek waar Rink bijna werd doodgeschoten en waar Philip dood werd aangetroffen. Die plek is belangrijk in het verhaal omdat vanaf het moment dat die plek genoemd is, het verhaal opeens een onverwachte wending neemt. Een andere belangrijke plaats in het huis van Mevrouw Tol. Dat huis heeft constant mankementen, en Rink is verplicht om die te verhelpen omdat hij de huisbaas is.
Personen
Karakter hoofdpersoon
Hoofdpersoon van dit verhaal is Rink. Hij is een journalist. Rink heet eigenlijk Richard, dat de Germaanse componenten ‘rijk’ en ‘moedig’ bevat. Hij is geen van beide, en ‘Rink betekent vrijwel niets’. De allereerste bladzijde van het boek bevat een uitgebreide biografie over Rink waardoor de lezer precies weet hoe Rink is. Waar hij naar school is geweest en wat de hoogtepunten waren in zijn leven.
In Monaco ontmoet Rink een landgenoot, de jachtontwerper Philip van Heemskerk. Philip is ingenieur, ontwerpt interieurs voor luxe jachten, is solo-zeezeiler, spreekt 12 talen, bezit een formidabele kennis, doet internationale zaken en verdient geld als water.Philip is een man uit de wereld van het grote geld. Er ontstaat een soort vriendschap tussen de twee mannen, maar Rink vermoedt wel dat Philip zich met illegale zaken inlaat.
Philip houdt er twee vriendinnen op na (Moura en Britt), hij heeft ze uitsluitend omdat ze zo mooi zijn. Rink en één van die twee vriendinnen (Moura) worden verliefd op elkaar.
Moura is een beetje een leeghoofd en houdt zich vooral bezig met funshoppen en lichamelijke verzorging.
Vertelwijze.
Het boek is grotendeels geschreven in een hij/zij perspectief. Vanuit Rink. Alle gedachten van Rink zijn bekend.
Maar er zijn ook wisselingen in perspectief. Bijvoorbeeld op bladzijde 16:
Hij was woedend, maar hij liet het Karina niet merken.
(Perspectief wisseling.)
Arme rink beetje geflipt zeker. Hij moet geholpen worden. Hij heeft een subtiele hint nodig. We moeten hem ontnuchteren, tot rede brengen. Hij moet eventjes iets inzien.
Om vervolgens normaal verder te gaan met:
Eigenlijk was hijzelf een stuk beter gekwalificeerd dan Ted Rabe om na te denken over maatschappelijke organisatie.
Structuur.
A. Het boek bestaat uit 553 bladzijden.
Het boek bestaat uit 3 delen. Met elk een tiental, niet genummerde, hoofdstukken.
B. het boek opent met een beschrijving van de hoofdpersoon Rink. De lezer krijgt een soort biografie van hem voorgeschoteld, zodat precies bekend is wie Rink is.
C. Het einde van het boek is enigszins verwarrend. Aan de ene kant is het gesloten, omdat Rink zijn doel heeft bereikt: hij heeft Philip gevonden. Maar aan de andere kant is het niet duidelijk hoe hun relatie verder zal vergaan. Dus het boek is voor mij noch open, noch gesloten.
Motieven en thema
Motieven:
Casino is een boek met veel maatschappijkritische uitweidingen. De verhaallijn wordt vaak onderbroken door grote essayistische uitweidingen over cultuurhistorische, maatschappelijke en wetenschappelijke kwesties.
Verzet tegen de burgerlijke maatschappij.
Ik heb het idee dat Rink een beetje een hekel heeft aan de normale gang van zaken. Dat vindt hij te gewoontjes. Hij is eigenlijk een film criticus, maar is veel liever een echte journalist. Hij wil dingen doorgronden.
Liefde en haat.
De relatie tussen de hoofdpersonen zit ingewikkeld in elkaar. Philip en Rink zijn niet echte vrienden van elkaar. Rink kijkt heel erg tegen Philip op. Ik heb in het hele boek niet het idee dat Philip echt iets geeft om Rink. Philip is blij dat Moura nu wat aandacht krijgt, maar verder geloof ik niet dat Philip veel heeft aan de vriendschap. Dus het is lastig om de relatie tussen die twee te beschrijven. Daarnaast hebben Philip en Moura ook een bijzondere relatie. Moura is heel lang de vriendin van Philip geweest, maar Philip heeft ook nog een andere vriendin. Moura vindt dat natuurlijk niet echt leuk. Dus zij gaat met Rink. Philip vindt dat allemaal wel best. Er zijn veel mensen die om Philip geven, maar Philip geeft niet zoveel om mensen.
Seksualiteit en erotiek.
Dit is een motief die als een rode draad door het boek gaat, steeds komt het weer terug. Het begint met het Duitse meisje dat hij ontmoet, waarmee hij inhoudsloze sex heeft. Vervolgens zijn er nog vele andere momenten in het boek waar erotiek in voorkomt. Omdat de relatie tussen Moura en Philip nogal raar in elkaar steekt, gebeurt het wel eens dat Philip met Moura naar bed gaat terwijl Rink er ook gewoon is. Die drie hebben een rare driehoeksverhouding met elkaar. De sex in het boek is er om alles te sussen. Zodat de spanningen tussen de drie niet te hoog oplopen.
De dood.
De dood komt ook voor in het boek. Eerst bij de bovenbuurman die zelfmoord pleegt, en vervolgens bij de mysterieuze verdwijning van Philip.
Misdaad.
Philip heeft een crimineel dubbelleven. Rink vind een belastende video en een automatisch wapen. Niemand weet wat Philip echt doet, want aan niemand geeft hij zijn geheimen weer. Philip is heel mysterieus. Doordat Philip zo intelligent is, weet hij uit handen van de politie te blijven.
Rode draad in het verhaal zijn zeven hoofdzonden. Marja Brouwers heeft de oorspronkelijke hoofdzonden vertaald naar de jaren negentig van de 20ste eeuw.’ Die hoofdzonden zijn nu volgens haar:
Superbia - hoogmoed
Invidia - afgunst
Ira - gramschap
Acedia - luiheid
Avaritia - hebzucht
Gula - gulzigheid
Luxuria - wellust
Deze zeven hoofdzonden vormen de leidraad in dit verhaal over de crimineel Philip. Thema: Het leven van een journalist verweeft zich in Monaco met een zeer geslaagde crimineel. Titelverklaring: Casino’s spelen nauwelijks een rol in het verhaal. Moura zegt in het boek: ‘Casino is geloof ik het Italiaanse woord voor chaos.’ En dat is precies hoe het verhaal in elkaar zit. Persoonlijke mening Opvallendste gedeelte: Het opvallendste gedeelte vond ik het stuk waar Philip, Rink, Moura en Britt op de boot zitten en ze krijgen een oproep van een andere boot dat ze aan het zinken zijn. Rink weet niet goed wat hij moet doen, maar Philip is vastbesloten om er niet naartoe te gaan. Philip weet zeker dat het allemaal illegalen zijn die op dat schip zijn gepropt. Het zit Rink niet lekker dat hij niets kan doen. Hij voelt zich schuldig. Philip zegt dat hij niks voor ze kan doen, want hij is te ver weg, en de kustwacht kan niet zo ver in open water komen. Dit is de eerste keer in het boek dat Philip en Rink bijna ruzie krijgen. De spanningen lopen hoog op. Maar Philip zwicht. Rink zegt dat hij niet met zichzelf kan leven als hij niks doet. Dus belt Philip toch de kustwacht op. Ik had niet verwacht dat Philip zou zwichten, ik dacht echt dat hij de baas was, en dat dus alles volgens zijn regels zou moeten gaan. Maar dit stuk van het boek zet dat idee in een ander licht. En de onthulling aan het einde van deel 2 zag ik echt niet aankomen. Daar wordt het bekend dat de man die staat op de belastende video, de accountant is. Zelfde soort boeken: Nee, ik ken geen andere boeken die hiermee vergelijkbaar zijn. Mening: Casino is bepaald geen boek om ‘nog snel even’ te lezen. Je moet wel én van lezen houden, én tijd ervoor willen en kunnen vrijmaken, én niet bang zijn om sommige passages nóg eens te moeten lezen omdat ze je bij eerste lezing misschien niet helemaal duidelijk zijn geworden. Sommige delen van het boek vond ik echt heel erg lastig om doorheen te komen. Ik vond de stijl van het boek heel moeilijk. Vooral dat stuk over de hoofdzonden was soms echt een raadsel voor mij. Ik vond de stukken die echt over de hoofdpersonen zelf vaak leuker dat de moeilijke passages tussendoor. Ik betrapte mijzelf er soms op dat mijn ogen spontaan diagonaal over de pagina’s gingen glijden. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik vond het thema van het boek wel interessant. Ik heb wel vaak films gezien die gingen over het criminele circuit, maar nog niet eerder een boek gelezen. Ik vond het karakter van Philip ongeloofwaardig. Hij was soms gewoon tè perfect. Zijn superieure intelligentie is storend, want hij heeft echt overal een antwoord op: van filosofische kwesties tot afwateringsproblemen. Verder vond ik dat Marja Brouwers niet echt vrouwvriendelijk schreef in het boek. Moura en Britt worden afgeschilderd als domme, inhoudsloze vrouwen, die niks te melden hebben. Verder heb ik tijdens het lezen misschien meer over huur wetten geleerd dan dat ik ooit had willen weten. En de onthulling aan het einde van deel 2 zag ik echt niet aankomen. Daar wordt het bekend dat de man die stond op de belastende video, de accountant is. Het einde van het boek vond ik een beetje een anticlimax. Vanaf het moment dat Rink bijna wordt neergeschoten wordt het boek spannender, het wordt een soort thriller. Rink verandert in een detective, en zijn taak is om Philip op te sporen. Door middel van allerlei manieren komt Rink bij Philip. En ik vind het jammer dat het verhaal daar eindigde. Ik had wel verwacht dat Rink Philip zou vinden, maar ik wist niet wat ze daarna zouden doen. Ik vond het jammer dat dat niet bekend werd gemaakt.
Aantal bladzijden: 553
Datum boekverslag: 20-12-2004
Inhoud en opbouw. Typering: Casino is een psychologische roman. Samenvatting: In 1992 is filmjournalist Rink de Vilder bij het filmfestival in Cannes. Stad en festival boeien hem niet en hij rijdt naar Monte Carlo. Onder aan de afslag bij Monte Carlo weigeren zijn remmen en hij komt in botsing met een dure Jaguar, bestuurd door een Nederlandse vrouw. Zo maakt Rink kennis met Moura Westerborg en via haar met haar vriend Philip van Heemskerk. Philip heeft niet echt veel aandacht voor Moura en hij vindt het best dat zij troost zoekt bij Rink. Zo ontstaat tussen Rink en Philip een vreemde vriendschap, waarover Rink gaat twijfelen als hij een aanwijzing krijgt dat Philip een goed deel van zijn geld verdient heeft met het organiseren van cocaïnevervoer. De vondst van een belastende video en een automatisch wapen onderstrepen dat. Het wordt Rink langzamerhand steeds duidelijker dat Philip niet op een frisse wijze aan zijn kapitaal is gekomen. Maar intussen woont Rink in het Amsterdamse huis van Philip, die het via een listige constructie aan hem en Moura schenkt. Dus hij staat in het krijt bij Philip. Rink is nu de huisbaas met een uiterst vervelende huurster, Mevrouw Tol. Deze lastige vrouw zit constant te zeuren en te klagen als een soort oude heks. Rink krijgt op een gegeven moment een tip. Hij moet naar Spanje, naar een aangewezen café, daar zou hij verdere instructies krijgen. Maar terwijl hij die opdracht krijgt, ziet hij op de kaart een uitgegumd kruisje, en hij prent die plek in zijn hoofd. Eenmaal in Spanje aangekomen is er niks in het aangegeven café, dus vertrekt Rink naar het uitgegumde kruisje. Daar aangekomen is hij getuige van een liquidatie. Op de grond ligt een neergeschoten persoon, en Rink wordt zelf ook bijna geraakt door een kogel. De persoon op de grond lijkt Philip te zijn. Maar de gealarmeerde politie vindt niets, geen lijk, geen sporen. Maar Philip is wel van de aardbodem verdwenen; ze horen jaren niets meer van hem. Rink besluit op onderzoek uit te gaan waar Philip is gebleven, dood of levend. Rink gelooft dat hij op een of andere manier is misleid en dat Philip nog ergens moet leven. Iedereen gelooft dat Philip dood is, maar Rink blijft volhouden. Hij gaat op zoek naar Philip’s familie leden en hij komt steeds een stukje dichterbij. Uiteindelijk vindt Rink Philip. Philip feliciteert Rink met zijn goede speurwerk. En daar eindigt het verhaal. Tijd: A. In welke tijd speelt het boek zich af? Het boek speelt zich in deze tijd af, het begint vanaf 1992, als de hoofdpersoon naar Cannes reist om verslag te doen van een filmfestival, en eindigt ongeveer 10 jaar later.
Ira - gramschap
Acedia - luiheid
Avaritia - hebzucht
Gula - gulzigheid
Luxuria - wellust
Deze zeven hoofdzonden vormen de leidraad in dit verhaal over de crimineel Philip. Thema: Het leven van een journalist verweeft zich in Monaco met een zeer geslaagde crimineel. Titelverklaring: Casino’s spelen nauwelijks een rol in het verhaal. Moura zegt in het boek: ‘Casino is geloof ik het Italiaanse woord voor chaos.’ En dat is precies hoe het verhaal in elkaar zit. Persoonlijke mening Opvallendste gedeelte: Het opvallendste gedeelte vond ik het stuk waar Philip, Rink, Moura en Britt op de boot zitten en ze krijgen een oproep van een andere boot dat ze aan het zinken zijn. Rink weet niet goed wat hij moet doen, maar Philip is vastbesloten om er niet naartoe te gaan. Philip weet zeker dat het allemaal illegalen zijn die op dat schip zijn gepropt. Het zit Rink niet lekker dat hij niets kan doen. Hij voelt zich schuldig. Philip zegt dat hij niks voor ze kan doen, want hij is te ver weg, en de kustwacht kan niet zo ver in open water komen. Dit is de eerste keer in het boek dat Philip en Rink bijna ruzie krijgen. De spanningen lopen hoog op. Maar Philip zwicht. Rink zegt dat hij niet met zichzelf kan leven als hij niks doet. Dus belt Philip toch de kustwacht op. Ik had niet verwacht dat Philip zou zwichten, ik dacht echt dat hij de baas was, en dat dus alles volgens zijn regels zou moeten gaan. Maar dit stuk van het boek zet dat idee in een ander licht. En de onthulling aan het einde van deel 2 zag ik echt niet aankomen. Daar wordt het bekend dat de man die staat op de belastende video, de accountant is. Zelfde soort boeken: Nee, ik ken geen andere boeken die hiermee vergelijkbaar zijn. Mening: Casino is bepaald geen boek om ‘nog snel even’ te lezen. Je moet wel én van lezen houden, én tijd ervoor willen en kunnen vrijmaken, én niet bang zijn om sommige passages nóg eens te moeten lezen omdat ze je bij eerste lezing misschien niet helemaal duidelijk zijn geworden. Sommige delen van het boek vond ik echt heel erg lastig om doorheen te komen. Ik vond de stijl van het boek heel moeilijk. Vooral dat stuk over de hoofdzonden was soms echt een raadsel voor mij. Ik vond de stukken die echt over de hoofdpersonen zelf vaak leuker dat de moeilijke passages tussendoor. Ik betrapte mijzelf er soms op dat mijn ogen spontaan diagonaal over de pagina’s gingen glijden. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik vond het thema van het boek wel interessant. Ik heb wel vaak films gezien die gingen over het criminele circuit, maar nog niet eerder een boek gelezen. Ik vond het karakter van Philip ongeloofwaardig. Hij was soms gewoon tè perfect. Zijn superieure intelligentie is storend, want hij heeft echt overal een antwoord op: van filosofische kwesties tot afwateringsproblemen. Verder vond ik dat Marja Brouwers niet echt vrouwvriendelijk schreef in het boek. Moura en Britt worden afgeschilderd als domme, inhoudsloze vrouwen, die niks te melden hebben. Verder heb ik tijdens het lezen misschien meer over huur wetten geleerd dan dat ik ooit had willen weten. En de onthulling aan het einde van deel 2 zag ik echt niet aankomen. Daar wordt het bekend dat de man die stond op de belastende video, de accountant is. Het einde van het boek vond ik een beetje een anticlimax. Vanaf het moment dat Rink bijna wordt neergeschoten wordt het boek spannender, het wordt een soort thriller. Rink verandert in een detective, en zijn taak is om Philip op te sporen. Door middel van allerlei manieren komt Rink bij Philip. En ik vind het jammer dat het verhaal daar eindigde. Ik had wel verwacht dat Rink Philip zou vinden, maar ik wist niet wat ze daarna zouden doen. Ik vond het jammer dat dat niet bekend werd gemaakt.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden