ADVERTENTIE
Ken je onze podcast al?

Ga je bijna studeren en wil je meer weten over het studentenleven? Luister dan naar seizoen 1 van onze podcast Studententijd. Oscar, David en Dienke vertellen eerlijk over studententhema's als hospiteren, daten, schoonmaken, verenigingen. Vanaf september nieuwe afleveringen!

Luister de podcast

BIJNA VEERTIEN



Bijna veertien is geschreven door Caja Cazemier.

De brieven van opa Theo zijn geschreven door Caja Cazemiers vader, Gerrit Cazemier. Uitgever is Van Holkema & Warendorf.



SAMENVATTING

Rotterdam, Timo zijn stad. In Rotterdam heeft hij alles, zijn huis, zijn vrienden, zijn school, zijn maatje Myrthe en opa. Maar aan alles wat vertrouwd is komt ineens een einde als zijn ouders besluiten naar Friesland te verhuizen. Zijn leven zakt als een kaartenhuis in elkaar. Al het nieuwe maakt hem bang. Hij vlucht naar zijn kamer, praat niet meer met z’n ouders en is niet van plan ooit nog uit z’n kamer te komen. Hij schrijft alleen maar brieven aan opa, opa uit Rotterdam, opa die de oorlog heeft meegemaakt. De verhalen over de oorlog maken Timo bang, bang voor oorlog. Op zijn b(eh)angpapier trekt hij een streep. Eronder alles wat hij weet van vroeger, Rotterdam. Erboven alles wat nog moet gebeuren, alles waar hij bang voor is. Honger, oorlog, de dood.

Niemand, zelfs Timo niet, kan zich eeuwig afzonderen van de wereld.



Na enige tijd probeert hij toch wat contact te leggen met zijn nieuwe klasgenoten, het lukt. Maar het allerergste vindt hij, dat ze Fries praten. Hij verstaat ze niet. Of beter gezegd, hij wil ze niet verstaan. Tot zijn grote spijt leert Timo ook Geale en zijn aanhang kennen…………

Als Myrthe uit Rotterdam komt logeren, gaan ze op verkenning in een oude loods.

Daar ontdekken ze allemaal illegaal gekopieerde cd’s, voetbalshirts van Ajax, van PSV en nog meer. Het blijkt van Geale te zijn…………

Geale ontdekt door een gevallen treinkaartje van Myrthe, voor de treinreis van Rotterdam naar Leeuwarden, dat Timo achter zijn handeltje is gekomen. Hij dreigt Timo met geweld en slaat hem ook meerdere malen in elkaar. Nu is Timo helemaal bang voor hem. De telefoontjes en bezoekjes van Myrthe en de brieven van opa, zijn het enige wat Timo op de been houdt. Als hij weer op school komt, heeft hij een zakmes meegenomen om wraak te kunnen nemen op Geale. Hij wil niet meer bang zijn, hij wil niet laf zijn, niet laf zoals opa. Maar Geale komt niet, wel komt er politie op school die iedereen fouilleert om te kijken of ze geen illegale wapens bij zich hebben. Ze vinden het zakmes van Timo en hij moet zich bij Meneer Bosch (de coördinator van de tweede klassen) melden. Daar moet hij uitleggen waarom hij een zakmes bij zich heeft. Op dat moment kan Timo zich niet langer inhouden en vertelt trillend wat hij allemaal gezien heeft op de verlaten werf en over de bedreigingen van Gaele. Hij vertelt alles. Meneer Bosch schakelt de politie in. Als de politie erbij is, moet Timo zijn verhaal nog eens vertellen. De politie neemt maatregelen en Geale wordt geschorst. Timo is eindelijk over zijn angsten heen. Friesland valt toch wel mee, nieuwe vrienden, nieuw huis. Nieuw leven.



OVER DE SCHRIJVER

Caja Cazemier is op 5 september 1958 in Spijkenisse geboren. Na de middelbare school werkte ze een jaar in de gezinsverzorging. In die periode besloot ze Nederlandse taal- en letterkunde te gaan studeren.

Ze studeerde af op het onderwerp Jeugdliteratuur voor meisjes in de puberteit. Ruim tien jaar werkte ze als docente Nederlands, eerst in Spijkenisse, later in Leeuwarden. Haar jeugdboeken schreef ze tijdens de vakanties. In 1996 is ze gestopt met lesgeven om meer tijd aan het schrijven te kunnen besteden.

Caja Cazemier debuteerde in 1992 met Portret van Sanne. De belangstelling van Caja Cazemier gaat uit naar de belevingswereld van jongeren tussen dertien en zestien jaar, met name de manier waarop meisjes zich in die periode ontwikkelen. Daarbij gaat het om vragen als: wie zijn ze? Hoe denken ze? Waar houden ze zich mee bezig? Met welke problemen hebben ze te kampen? Haar inspiratie haalt ze vooral uit de vele verhalen die leerlingen op school vertelden. Caja Cazemier probeert via haar verhalen begrip te vragen voor jongeren die ’anders’ zijn of opgroeien in moeilijke omstandigheden.



Ze wil haar lezers de kans bieden deze personen te herkennen en zich met hen te identificeren. Zo kunnen ze erachter komen hoe het is om homoseksueel, ongewenst of seksueel misbruikt te zijn. Aan jongeren die zelf in deze omstandigheden verkeren, kunnen de verhalen troost bieden: ze zijn niet de enigen die dergelijke problemen hebben. Caja Cazemier schrijft eenvoudig gestructureerde verhalen, geschreven in een makkelijke stijl, waardoor de boeken toegankelijk zijn voor grote groepen jongeren.


REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.