Titel: Berichten van het blauwe huis
Schrijver: Hella S. Haasse Thematiek: 1De verhaallaag: De verhaallaag van dit boek is: de verschillen tussen twee zussen die na een lange tijd elkaar weer treffen in hun ouderlijk huis, om de verkoop van dat ‘’ blauwe huis’’ te regelen. De twee zussen hebben beide verschillende verwachtingen van hun ontmoeting en van hun ‘’ blauwe huis’’. Hun terugkomst brengt nogal wat onrust in de buurt met zich mee.De mensen in de buurt moeten onder ogen zien dat zij wat ouder worden en dat zij hun leven eigenlijk helemaal niet zo leuk vonden. (91) 2 De belangrijkste motieven: De belangrijkste motieven zijn: Liefde, Verleden en Vrijheid. Liefde: omdat het duidelijk wordt dat de twee zussen na al die jaren niet meer echte liefde voor elkaar voelen, ze zijn nogal koel tegen elkaar. Ook is liefde een motief omdat deze een belangrijke rol speelt in het leven van Wanda en Nora. Zij komen er immers achter dat hun man niet de ware is. Verleden: is een motief, omdat alle personages moeten leren leven met hun verleden. Nina moet inzien dat ze voor niets heeft gestreden, Felicia dat ze is getrouwd met een man van wie ze eigenlijk helemaal niet van hield. Vrijheid: is ook een motief, omdat Nina vroeger het idee had dat ze vrij was en dat gevoel wil ze weer terug krijgen; toen was ze gelukkig. Verder willen Nora en Wanda Nina’s voorbeeld volgen en af zijn van de druk van het huwelijk en weer vrij zijn. Zij hopen hierdoor weer gelukkig te worden. Felicia hoopt dat ze gelukkig wordt in haar chalet in de Zwitserse Alpen, waar ze alle vrijheid heeft.(169)
3 De titelverklaring:
De titelverklaring:
Het Blauwe Huis is de plek waar het hele verhaal zich afspeelt en de plek die ervoor zorgt dat het verleden naar boven komt. De berichten slaan op de berichten die de bewoners te vertellen hebben.De buurvrouw, Wanda Meening, besluit haar man te verlaten, omdat ze de vrijheid van Nina heeft gezien en zij wil net zo vrij zijn. De andere buurvrouw, Nora Munt, kiest ook voor de vrijheid. Maar de berichten slaan ook op de berichten die het huis eigenlijk verteld.Het huis bevat herinneringen van vroeger die men al lang was vergeten,maar door dat het huis weer word bewoond naar boven komen.
4 De thematische laag:
Het boek gaat over het verwerken van het verleden. En het geluk willen vinden. Felicia en Nina verwerken hun jeugd,door het terug te keren naar hun ouderlijk huis.De buurt verwerkt het verleden, door de komst van de twee zussen versterkt en versnelt dit alleen maar. Alle mensen in dit boek zijn op zoek naar het geluk. Wanda zoekt het in de vrijheid en Nora in een relatie met Diederik. Felicia denkt het geluk te kunnen vinden in haar chalet in Zwitserland en Nina wil terug naar Parijs, om daar het geluk te vinden.
Literaire kritiek:
Meningen van de recensenten:
Hans Warren:
Deze meneer is bepaald niet te spreken over dit boek hij vind:
- Het ‘’leesvoer voor de betere kringen’’.
- Hij vindt dit geen echte thriller, volgens hem moet in een echte thriller niet alle feiten na elkaar worden verteld,wat wel in dit boek wordt gedaan.
- Hij vindt ook dat bepaalde feiten te vaak worden herhaald.
- Hij vindt dat ze nadrukkelijk geconstrueerd proza schrijft.
- Hij vindt dit boek niet het minste wat ze heeft geschreven.
- Ook is ze minder handig in het doseren van geheimzinnigheid.
- Meeste geheimen worden irriterend snel ontsluierd.
- De vorm van deze roman vindt hij ook niet erg bevredigend.
- Hij vindt de merkwaardige indirecte wijze van vertellen allerminst een economische manier van schrijven.
- Door de vele verschillende levens in deze roman te verwerken, leid het soms tot krampachtigheid en er te veel bij te slepen.
- Wel heeft ze de vier vrouwen waar het om draait overtuigend geportretteerd.
- Mijn idee is dat hij het boek maar niks vond.
Frank Ligtvoet:
Deze recensent is iets positiever over dit boek:
- Hij vindt het niet echt heel goed.
- Vindt het uiteindelijke doel wel gelukt.
- Hij vindt dat Hella Haasse heel goed wist wat zei weg lied uit het boek, namelijk het eigenlijke verhaal. Haar citaat in het boek is ook: ‘’stricktly speaking there are no sins of omission in fiction. A novelist can leave out whatever he wishes.
- Hij vindt dat dit wel heel goed gelukt is.
- Hij vindt dat als Hella Haasse een roman heeft willen schrijven over buitengewoon ingewikkelde verhalen en menselijke verhoudingen, is ze daar niet helemaal in geslaagd.
- De personages hebben niet de diepgang die hun handelingen en gedachten in de snel opeenvolgende ontwikkelingen zou kunnen motiveren.
- Hij vindt het perspectief van de verteller beperkt.
Mijn mening:
Ik vind dit boek ook niet echt goed, in het begin had ik heel erg het gevoel dat dit boek alleen maar over de twee zussen zou gaan.Maar nadat ik verder las in het boek kwam ik meerdere personen tegen.
Ik ben het het meest eens met de recensent Hans Warren. Hij is ook niet echt te spreken over dit boek. Ik vind het nogal een vaag boek, vooral omdat er op twee manieren wordt geschreven. Door een alwetende verteller en door de ‘’gemeenschap’’. Daardoor is het nogal verwarrend en weet je niet wat er nou echt is gebeurd en wat men denkt dat er gebeurd is. Ook vind ik, dat het niet echt duidelijk is dat het een thriller is. Pas op het laatst kom je daar achter wanneer Wanda verdwijnt. Het boek vertelt alles heel snel achter elkaar waardoor er niet echt een open plek ontstaat. Ontstaat er wel 1 dan is hij binnen een aantal bladzijdes wel weer opgelost. Hans Warren deelt deze mening met mij. Dat vind ik niet leuk, ik vind het belangrijk dat een thriller spannend is. Maar als alles heel snel wordt verteld is het in mijn ogen niet spannend meer.
Schrijver: Hella S. Haasse Thematiek: 1De verhaallaag: De verhaallaag van dit boek is: de verschillen tussen twee zussen die na een lange tijd elkaar weer treffen in hun ouderlijk huis, om de verkoop van dat ‘’ blauwe huis’’ te regelen. De twee zussen hebben beide verschillende verwachtingen van hun ontmoeting en van hun ‘’ blauwe huis’’. Hun terugkomst brengt nogal wat onrust in de buurt met zich mee.De mensen in de buurt moeten onder ogen zien dat zij wat ouder worden en dat zij hun leven eigenlijk helemaal niet zo leuk vonden. (91) 2 De belangrijkste motieven: De belangrijkste motieven zijn: Liefde, Verleden en Vrijheid. Liefde: omdat het duidelijk wordt dat de twee zussen na al die jaren niet meer echte liefde voor elkaar voelen, ze zijn nogal koel tegen elkaar. Ook is liefde een motief omdat deze een belangrijke rol speelt in het leven van Wanda en Nora. Zij komen er immers achter dat hun man niet de ware is. Verleden: is een motief, omdat alle personages moeten leren leven met hun verleden. Nina moet inzien dat ze voor niets heeft gestreden, Felicia dat ze is getrouwd met een man van wie ze eigenlijk helemaal niet van hield. Vrijheid: is ook een motief, omdat Nina vroeger het idee had dat ze vrij was en dat gevoel wil ze weer terug krijgen; toen was ze gelukkig. Verder willen Nora en Wanda Nina’s voorbeeld volgen en af zijn van de druk van het huwelijk en weer vrij zijn. Zij hopen hierdoor weer gelukkig te worden. Felicia hoopt dat ze gelukkig wordt in haar chalet in de Zwitserse Alpen, waar ze alle vrijheid heeft.(169)
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden