Zit je in 4/5 havo en heb je een N&T of N&G profiel? Vul deze korte vragenlijst in over chemie-opleidingen en maak kans op 20 euro Bol.com tegoed.

Meedoen

Lof der zotheid door Desiderius Erasmus

Beoordeling 8.8
Foto van een scholier
  • Boekverslag door een scholier
  • 5e klas havo/vwo | 1232 woorden
  • 31 oktober 2019
  • 6 keer beoordeeld
  • Cijfer 8.8
  • 6 keer beoordeeld

Boek
Auteur
Genre
Taal
Nederlands
Vak
Eerste uitgave
1511
Pagina's
166
Oorspronkelijke taal
Nederlands

Boekcover Lof der zotheid
Shadow
Lof der zotheid door Desiderius Erasmus
Shadow
ADVERTENTIE
Ga jij de uitdaging aan?

Op EnergieGenie.nl vind je niet alleen maar informatie voor een werkstuk over duurzaamheid, maar ook 12 challenges om je steentje bij te dragen aan een beter klimaat. Douche jij komende week wat korter of daag je jezelf uit om een week vegetarisch te eten? Kom samen in actie!

Check alle challenges!

Auteur: Erasmus.



Erasmus heeft het idee van dit boek ontwikkeld toen hij in 1509 op zomerreis was van Italië naar Engeland. Na die reis van twee maanden heeft hij het idee in enkele dagen uitgewerkt. 



Erasmus werd op 28 oktober geboren hoogstwaarschijnlijk in Rotterdam, maar in welk jaar weet niemand precies. In elk geval ergens tussen 1465 en 1470. Wat wel zeker is, is zijn sterfdatum: 12 juli 1536. Zijn eigenlijke naam was: Gerrit Gerritszoon, maar in 1506 veranderde hij die definitief in Desiderius Erasmus Roterodamus. Erasmus was een onwettig kind omdat zijn vader al getrouwd was (niet met Erasmus’ moeder) en dat was in die tijd een groot taboe. 



Erasmus is later vooral internationaal bekend geworden als ‘De Humanist’, hij was een belangrijke impuls voor de verspreiding van het humanisme.



Ander werk:



- Adagia (1500)



- Enchiridion Militis Christiani (1504)



- Novum Intrumentum (1516)



Titel



Lof der Zotheid (oorspronkelijk Griekse titel: Moriae Enconium). Deze titel past bij het boek, want het is de lofzang op de zotheid.



Jaar van eerste druk: 



1511



De editie die ik heb gelezen is gebaseerd op de Latijnse tekst zoals die is uitgegeven in 1898 door dr. J.B. Kan, vertaald door A.J. Hiensch.



Motto



Het boek heeft geen motto



Samenvatting:



Het boek begint met een voorrede in briefvorm aan een vriend van Erasmus, de humanist Thomas More, waarin Erasmus uitlegt wanneer en waarom hij dit boek heeft geschreven. 



Dan begint de lof aan de zotheid en die wordt geschreven door de zotheid zelf. 



Zonder zotheid kan de wereld niet bestaan. De zotheid is echter niet alleen, maar heeft een heel aantal godinnen bij zich: eigenliefde, vleierij, vergeetachtigheid, werkschuwheid, genotzucht, onverstand, weelderigheid, drinkgelag en vaste slaap. Uit de dwaasheid komt alles voort: politiek, oorlog, vriendschap, liefde, jachtpartijen, het huwelijk en ga zo maar door.  De Zotheid vindt zelf dat wie haar niet kent, niet leeft. Dwaasheid is onmisbaar om gelukkig te zijn. 



Ook wordt er veel kritiek geleverd op de maatschappij, die vooral op de rangen is gebaseerd, op de geleerden en op de kerk. Er worden ook veel voorbeelden gegeven, die terugslaan op de oudheid. Veel Griekse goden worden aangehaald.



Als laatste wordt er bewezen dat het christendom ook niet zonder dwaasheid kan. Met veel citaten uit de bijbel wordt dit duidelijk gemaakt.



Thema:



Erasmus wil met dit boek laten zien dat er van alles mis is met de maatschappij en met de kerk waarin hij leeft. Ook wil hij duidelijk maken dat je niet alles heel serieus moet nemen en dat er zonder Zotheid niet te leven valt. 



Motieven:



De motieven zijn de dwazen en de wijzen. In het hele boek worden die twee groepen met elkaar vergeleken. 



Personages



De enige personage die in dit boek echt voorkomt is de godin Zotheid. Omdat dit boek meer een uiteenzetting is, maakt de hoofdpersoon geen ontwikkeling door en heeft ze ook geen duidelijke karaktertrekken. Je kunt dus niet zeggen of ze een round of een flat character is. Het enige wat je van haar weet is dat ze een zotskap draagt en ezelsoren heeft. Dat is te zien op het tekeningetje helemaal aan het begin van het boek. 



Perspectief



Dit verhaal is geschreven in het ik-perspectief. De Zotheid vertelt heel nadrukkelijk over zichzelf en geeft overal haar mening over (eigenlijk de mening van Erasmus). Omdat dit verhaal in dit perspectief is geschreven, komt het veel geloofwaardiger over en is het soms extra grappig: het is net of het zelf is meegemaakt. Dus doordat je zelf kennis maakt met de gedachten van de Zotheid begrijp je de dingen die verteld worden en gebeuren veel beter.



Tijd



Het enige wat er eigenlijk over de tijd gezegd kan worden is wanneer het verhaal geschreven, in de zestiende eeuw. Dit komt doordat het geen fictief verhaal is, er spelen zich geen duidelijke opeenvolgende gebeurtenissen af. Er is dus geen tijdsverloop en je kan ook niet zeggen of het chronologisch is of niet.



Voor de tijd waarin het verscheen was dit een heel gewaagd boek. Er werd namelijk veel kritiek geleverd op bijvoorbeeld de Rooms-katholieke kerk, die in die tijd toch heel veel invloed had. 



Ruimte



Het milieu waarin het verhaal is geschreven, is ook niet helemaal duidelijk, omdat er kritiek wordt geleverd op alle standen in de maatschappij met uitzondering van de ‘dwazen’. Er is ook geen specifieke ruimte aanwijsbaar.



Beoordeling/eigen mening



De Lof der Zotheid is soms een lastig boek om te lezen. Dat komt vooral door de vertaling die ik heb gelezen, het waren lange zinnen met heel ouderwets taalgebruik. Maar als je eenmaal een aantal bladzijden hebt gelezen, went het wel en is er goed door te komen. 



Wat wel lastig blijft, zijn de vele verwijzingen naar Griekse goden en dingen die zij gedaan hebben, ook met de noten die achterin gegeven zijn blijft dat lastig omdat je dan de hele tijd terug moet kijken en weer om moet slaan. Soms is het een beetje saai, maar er zitten ook grappige stukken in, en ook wel stukken waarvan je denkt, zo had ik het nog nooit bekeken.



Doordat het boek zolang geleden geschreven is, kan je leren over een ander tijdperk, en over een andere manier van leven.



Het boek is eigenlijk heel humoristisch ook al zijn de grappen soms moeilijk. Af en toe heb ik echt moeten lachen om de uitspraken van de Zotheid. Een keer zij ze: “Zelf heb ik eens moeten luisteren naar iemand die bijzonder getikt, pardon: geleerd was, wilde ik zeggen; toen hij…”



Ik vind dat dit boek best leerzaam is. 



De vorm is apart omdat alles wordt geschreven door de Zotheid, die zich voordoet als een godin terwijl ze eigenlijk alleen een personificatie is. 



Ik zou dit boek best aanraden, met als ‘waarschuwing’ dat je wel moet houden van diepzinnige, best ingewikkelde teksten met daarin een apart soort humor, anders kom je er echt niet doorheen. 



Ethische waarde: 



Erasmus laat met dit werk zien dat hij veel kritiek had op de Rooms-Katholieke Kerk. Er staan zeker dingen in die niet Bijbels zijn, hij zegt bijvoorbeeld dat zonder dwaasheid de mens nooit zou doorgaan met het leven dat zoveel verdriet en problemen met zich meebrengt, maar hij zegt ook veel goede dingen. Hij keurt het bijv. ook af dat de Katholieke Kerk van toen met geweld de tiende afdwong: ‘Bravo! Wat vechten zij op soldateske wijze voor hun tienden: met zwaarden, speren, stenen en allerlei wapengeweld.n en zij letten scherp op of zij iets uit oude kerkelijke documenten kunnen opdiepen waarmee ze het gepeupel kunnen terroriseren en hen ervan kunnen overtuigen dat ze meer dan een tiende moeten geven.’ 



Genre:



Het is een satirische allegorie.



Literaire stroming:



Lof der zotheid is een duidelijk voorbeeld van vroeg-Renaissance literatuur. Schrijvers in de Renaissance verwerkten veel klassieke voorbeelden in hun boeken. In de nieuwe visie op literatuur moest deze belerend en diepzinnig zijn, pronken met mythologie en ingenieuze woordspelingen en meerlagigheid. Dit alles is heel duidelijk terug te vinden in dit boek. Ook was het zo dat in de Renaissance mensen meer voor zichzelf gingen denken, Erasmus dacht ook voor zichzelf en nam niet meer zomaar aan wat de Rooms-Katholieke Kerk leerde. Dat zie je bijvoorbeeld als hij in een van de hoofdstukken in Lof der Zotheid kritiek uit op de priesters.


REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Lof der zotheid door Desiderius Erasmus"