Auteur: Mark Haddon
Vertaald door: Harry Pallemans
Originele titel: The curious incident of the dog in the night-time
Uitgever: Uitgeverij De Fontein, Baarn en uitgeverij Contact, Amsterdam
Jaar en plaats van uitgave: Amsterdam 2003
Aantal bladzijde: 204
Thema: autisme
ISBN nummer: 90 261 1910 0
Omslagontwerp: Edd, Amsterdam Beoordeling: Flaptekst achterop het boek: Christopher is vijftien en heeft een vorm van autisme. Hij weet veel van wiskunde, maar weinig van mensen. Hij houdt van lijstjes, patronen en de waarheid. Hij houdt niet de kleuren geel en bruin en wil niet aangeraakt worden. Christopher is in zijn eentje nooit verder geweest dan het eind van de straat. Maar wanneer blijkt dat de hond van de buurvrouw vermoord is, gaat hij op onderzoek uit. Hij begint aan een indrukwekkende reis die zijn veilige bestaan volledig overhoop gooit. Mark Haddon schetst op ontroerende en bijzonder grappige wijze de wereld van een autistische jon-gen. Een onvergetelijk boek voor zowel jongeren als volwassenen. Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht is bekroond met de Zilveren Zoen, de prijs voor de beste vertaalde jeugdroman. Daarnaast won Mark Haddon voor dit boek diverse internationale prijzen, waaronder de prestigieuze Whitbread Award in Engeland.
Titel: Grassprieten tellen in Swindon
Aantal woorden: 745
Bron: www.athenas.nl
Datum: 14 april 2004
Het verhaal wordt verteld door de vijftienjarige Christopher die lijdt aan een autistische aandoening. Dat levert nogal wat lastige situaties op, voor hemzelf, maar ook voor zijn vader, moeder, buren en een stel politieagenten die met hem in aanraking komen. Autisten zijn mensen met een handleiding. Christopher houdt er bijvoorbeeld niet van als mensen hem aanraken, hij houdt niet van dingen die bruin of geel zijn, hij begrijpt grappen en figuurlijke uitspraken niet en hij probeert door wiskundige spelletje structuur aan te brengen in zijn leven. De hoofdstukken geeft hij bijvoorbeeld aan met priemgetallen. Dus hoofdstuk 2 is het eerste hoofdstuk, gevolgd door hoofdstukken 3,5,7 en 11! 'Volgens mij zijn priemgetallen net als het leven. Ze zijn heel logisch maar je komt nooit achter de regels, zelf al zou je nergens anders meer aan denken.' Zoals veel autisten heeft Christopher een uitstekend geheugen. Hij weet nog dat hij in een grasveld stond ergens op de weg van Swindon naar Dover op woensdag 15 juni 1994, hoeveel koeien er ston-den, dat er een platgeslagen blikje cola in de heg zat, met een slak erop, en hoeveel verschillende soorten gras en bloemen er stonden. Het ontbreekt er nog maar aan dat hij de grassprieten telt, maar dat zou niet vreemd zijn. Het Wonderbaarlijke Voorval (niet zo'n effectieve vertaling van Curious Incident) leidt tot een lawine van gebeurtenissen die het beschermde leven van Christopher totaal op zijn kop zetten. Zijn begeleidster, Siobhan, doet hem het idee aan de hand om alles maar op te schrijven. Zo maak je als lezer kennis met de denkwereld van een heel lieve, maar ook heel lastige jongen die moet leven met flink wat beperkingen. Grappig genoeg is Christopher zich heel goed bewust van de gevolgen van zijn handelingen. Je moet wel bewondering krijgen voor de inventieve manier waarop deze vijftienjari-ge oplossingen probeert te bedenken voor situaties waar een volwassene al moeite genoeg mee zou hebben. Vooral zijn vader, maar ook zijn moeder, lossen hun problemen minder goed op dan Christo-pher zelf. Ik heb door het lezen van dit boek respect gekregen voor deze jongen. Misschien ook omdat ik iets heb met pubers. Ik vind ze aanspreekbaarder dan kleuters, peuters of andere kinderen. Ze staan open voor de wereld en beginnen tegelijkertijd hun eigen 'ik' te vormen. En ja, soms zijn het etterbakken, maar daar kun je ze ook op aanspreken. Je kunt ze meenemen naar de kroeg en een cola met ze drinken en met ze kletsen over ditjes en datjes. Dan hebben ze een leuke middag, want je neemt ze serieus, en jij hebt ook een leuke dag want je doet wat je anders ook doet. Zonder luiers te verscho-nen of ze moeizaam bezig te houden met lego en pritstiften. Aan de andere kant begrijp ik ook heel goed de frustraties van Chistophers ouders, hij is natuurlijk wel een bijzonder geval. Je wordt als ou-der gek van zijn obsessies, je moet wel een zwembad van geduld hebben en natuurlijk zie je het ge-regeld absoluut niet meer zitten. Ik heb respect voor alle ouders met zulke kinderen. Christopher is een beetje anders dan de doorsnee puber maar ik zou hem graag eens leren kennen. De verdienste van schrijver Mark Haddon is dat hij een levensecht, aardig, nergens sentimenteel boek heeft geschreven voor volwassenen en wat oudere kinderen. Die laatste groep zal misschien niet alle wiskundige problemen begrijpen, maar ik snapte ook niks van de leukste opgave van Deel 3 van het Wiskunde examen B-1 voor het VWO. En trouwens ook niets van Conways soldaten. Maar dat kun je ook overslaan. Ik heb wel een aantal leuke weetjes opgestoken: Sherlock Holmes droeg volgens zijn schepper Conan Doyle echt geen geruite jachtpet, en hij heeft ook nooit de uitdrukking 'Elementair, mijn beste Watson' gebruikt. Het wonderbaarlijke voorval leverde Mark Haddon onder andere een nominatie op voor de Booker Prize 2004 en hij won de Whitbread Book of the Year Award in 2003 en nog een handvol andere prij-zen. Over het boek zegt hij zelf in de Volkskrant van 9-4-2004: 'Christopher lijkt slecht toegerust te zijn om een verhaal te vertellen. Maar hij blijkt juist daardoor een geweldige verteller te zijn. Wie had dat gedacht? Doordat hij zich totaal niet bewust is van de lezer, trapt hij niet in die valkuil dat hij dingen gaat uitleggen of sympathie probeert te winnen. Er zijn nog wel wat schrijvers die wat van deze autist kunnen leren.' En niet alleen schrijvers zou ik daar aan toe wil-len voegen! Gevonden recensie 2 Auteur: Andrea Oostblik
Aantal woorden: 168
Bron: www.biblion.nl
Datum: Onbekend
De 15-jarige Christopher is autistisch. Hij heeft moeite met emoties en onoverzichtelijke situaties, maar is een kei in logica en wiskunde. Wanneer blijkt dat de hond van de buurvrouw is vermoord, onderneemt hij een speurtocht die zijn leven op zijn kop zal zetten. Boeiende blik op de wereld door de ogen van een autist. Het vertelperspectief ligt bij Christopher zelf, zodat zijn gedrag, dat voor een buitenstaander onbegrijpelijk zal zijn, een eigen logica krijgt. De verhaallijn wordt regelmatig onderbro-ken door meer bespiegelende hoofdstukjes, waarin Christopher zijn visie op het leven geeft. Wiskun-dige problemen spelen naast het speurwerk een grote rol en worden vaak verduidelijkt door illustraties van de auteur. Illustraties, foto's, schema's, lijstjes en teksten in verschillende lettertypes geven ook visueel vorm aan Christophers wereld. De auteur heeft zich knap ingeleefd in zijn hoofdpersoon en weet zijn innerlijk leven overtuigend en humoristisch weer te geven. Het boek is ook verkrijgbaar in een volwassenenuitgave met een andere kaft en een wat ruigere vertaling (meer vloeken), versche-nen bij uitgeverij Contact. (Ik vind dit een slechte recensie. Ik kwam het tegen op het Internet en denk dat het niet echt een re-censie is, al stond het er wel boven. Toch heb ik hem hierin gezet, als slecht voorbeeld.) Gevonden recensie 3 Auteur: Mary Whipple
Titel: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time
Aantal woorden: 1061
Bron: www.mostlyfiction.com
Datum: 3 Augustus 2003 "My memory is like a film….And when people ask me to remember something I can simply press Re-wind and Fast Forward and Pause like on a video recorder….If someone says to me, 'Christopher, tell me what your mother was like,' I can rewind to lots of different scenes and say what she was like in those scenes." Writing his first novel from the point of view of an autistic 15-year-old, Mark Haddon takes the reader into the chaos of autism and creates a character of such empathy that many readers will begin to feel for the first time what it is like to live a life in which there are no filters to eliminate or order the millions of pieces of information that come to us through our senses every instant of the day. For the autistic person, most stimuli register with equal impact, and because these little pieces of information cannot usually be processed effectively, life becomes a very confusing mess of constantly competing signals. Christopher, at fifteen, has been attending a special school for most of his life, living at home with his father, a heating contractor who works long hours. A savant at math, he sometimes calms himself by listing prime numbers and squaring the number two in his head, and he tells us that his "record" is 2 to the 45th power. His teacher Siobhan has been showing him ways to deal with his environment more effectively, and at fifteen he is on the verge of gaining some tenuous control over the mass of stimuli which often sidetrack him. Innocent and honest, he sees things logically and interprets the spoken word literally, unable to recognize the clues which would tell him if someone is being dishonest or de-vious or even facetious. "I find it hard to imagine things which did not happen to me," he says. He can understand similes ("[The rain] was falling so hard that it looked like white sparks.") because he can see the similarities in appearance between the heavy rain and white sparks, but he cannot understand metaphors, which omit "like" and "as" and simply make statements, which, he feels, are not true. As he explains, "When I try…[to imagine] an apple in someone's eye, [it] doesn't have anything to do with liking someone a lot and it makes you forget what the person was talking about." When Wellington, the pet poodle who lives across the street, is stabbed with a pitchfork and killed, Christopher decides to solve the mystery and write a book about it. Using his favourite novel, The Hound of the Baskervilles, by Sir Arthur Conan Doyle, as his model, he investigates the crime, uncov-ering many secrets involving his own family in the process. As he applies the lessons which Siobhan has given him for dealing with his overwhelming outside world, he also embarks on a most unusual, if not unique, coming-of-age story, and ends the book a much more mature 15-year-old than he was when he started. Using the simple subject-verb-object sentence pattern in which Christopher tries to order and commu-nicate with his world, Haddon tells his story with warmth and often humor, making us see and under-stand Christopher's problems at the same time that we experience everyone else's frustrations in deal-ing with him. All Christopher's conversations and the events he experiences are recalled from his own point of view, and the reader can easily see how difficult his world is, both for him and for those around him. As he seeks to order his day by the number of cars he sees of the same colour (four red cars in a row mean a wonderful day, while four yellow cars mean a bad day, in which case he does not eat lunch and will not speak), we see how desperate he is to find some pattern which will enable him to make sense of his world. He hopes that by writing his book about the death of Wellington, he will be able to emulate his idol, Sherlock Holmes, about whom Watson says, "His mind…was busy in en-deavouring to frame some scheme into which all these strange and apparently disconnected episodes could be fitted." Investigating Wellington's death requires Christopher to venture forth from the safe world of familiar people and places, and this venturing forth is fraught with problems. Strange places are particularly traumatic. As he explains, "When I am in a new place, because I see everything, it is like when a com-puter is doing too many things at the same time and the central processor unit is blocked up and there isn't any space left to think about other things….And sometimes when I am in a new place and there are lots of people there it is like a computer crashing and I have to close my eyes and put my hands over my ears and groan, which is like pressing CTRL + ALT + DEL and shutting down programs and turning the computer off and rebooting so that I can remember what I am doing and where I am meant to be going." Christopher's difficulties with his emotions are particularly poignant. "Feelings," he says, "are just hav-ing a picture on the screen in your head of what is going to happen tomorrow or next year, or what might have happened instead of what did happen, and if it is a happy picture they smile and if it is a sad picture they cry." Removed from his feelings, Christopher can only respond with logic, or with the anger which sometimes overwhelms him as result of fear or frustration, and the reader, responding to his difficulties as any loving caregiver would, cannot help aching for Christopher and empathizing with his family. As Christopher investigates Wellington's death, he makes some remarkably brave decisions and when he eventually faces his fears and moves beyond his immediate neighbourhood, the magnitude of his challenge and the joy in his achievement are overwhelming. Haddon creates a fascinating main char-acter and allows the reader to share in his world, experiencing his ups and downs and his trials and successes. In providing a vivid world in which the reader participates vicariously, Haddon fulfils the most important requirements of fiction, entertaining at the same time that he broadens the reader's perspective and allows him to gain knowledge. This fascinating book should attract legions of enthusi-astic readers. Eigen Recensie Auteur: Daniek Reijnders
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden
B.
B.
volgens mij is de jongen 14 jr
15 jaar geleden
AntwoordenM.
M.
welke score zou die ervoor gekregen hebben met die spelfouten overal
13 jaar geleden
AntwoordenP.
P.
Hij is 15 3 maanden en 13 dagen oud in het begein en het is een enorm saai boek
13 jaar geleden
AntwoordenJ.
J.
bedankt voor de samenvatting:) die onaardige reacties zijn gewoon mongols
13 jaar geleden
AntwoordenJ.
J.
vind ik ook maar je moet toegeven dat die streepjes on-nodig zijn
8 jaar geleden
A.
A.
ja idd! trouwens hij is in het begin 15jr 3 maanden en 2 dagen oud :S
13 jaar geleden
AntwoordenJ.
J.
Bedankt voor de samenvatting, ik heb morgen een literatuurVT over dit boek, maar heb het niet gelezen, had ik geen zin in, hoop dat deze samenvatting helpt (:
Let wel op je spelling trouwens, het irriteert een beetje om overal een - tussen te zien.
13 jaar geleden
AntwoordenG.
G.
Er staan een redelijk groot aantal fouten in de tekst die er voor kunnen zorgen dat de samenvatting niet goed leesbaar is en het verhaal makkelijk verdraait wordt. Voor mensen die het lezen de volgende tip: Zoek dezelfde samenvatting op in het Engels en neem alleen de overeenkomende stukken in je op.
13 jaar geleden
AntwoordenJ.
J.
ik v-ind die streep-jes een beet-je irri-tant
12 jaar geleden
AntwoordenC.
C.
heel erg bedankt voor de samenvatting!!!!
12 jaar geleden
AntwoordenY.
Y.
Waar-om st-aan er zo-veel str-eepjes?
12 jaar geleden
AntwoordenM.
M.
goed verslag! alleen zijn de streep-jes een beetje ver-velend le-zen.
11 jaar geleden
AntwoordenA.
A.
heel erg bedankt voor de samenvatting!!!!
misschien kunt u dat ook beantworden ,
wat de verschil tussen de moeder and de vader ?
en wat ze hebben over dit verhaal in een tv.programma vertellen?
11 jaar geleden
AntwoordenM.
M.
Iek heb hiel viel an dieze saomenvaottin gehat.
Thank joe
11 jaar geleden
AntwoordenJ.
J.
Waa-rom ge-bruik je zo veel streep-jes? ik hoop dat je dat snel af-leert om al die streep-jes te zet-ten want zo lijkt het net of je van de juf let-ter-greep-en moet oe-fen-en!
8 jaar geleden
AntwoordenDa
Da
DIE STREEPJES STAAN DAAR OMDAT HET IN WORD IS GEMAAKT EN ZE HET MET EEN STREEPJES AANGEGEVEN DAT HET WOORD NOG NIET AF IS
3 jaar geleden
AntwoordenDa
Da
(STUK WOORD) -
(REST WOORD)
SNAP JE HET NU???
3 jaar geleden
Antwoorden