Hoe kies jij een studie?

Daar zijn wij benieuwd naar. Vul onze vragenlijst in en bepaal zelf wat voor beloning je daarvoor wilt krijgen! Meedoen duurt ongeveer 7 minuten.

Meedoen

The country girls door Edna O'Brien

Beoordeling 6.8
Foto van een scholier
Boekcover The country girls
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 5e klas havo | 2999 woorden
  • 22 september 2004
  • 24 keer beoordeeld
Cijfer 6.8
24 keer beoordeeld

Boekcover The country girls
Shadow
The country girls door Edna O'Brien
Shadow
ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Informatie over de schrijver: Edna O'Brien is geboren in Twamgraney, County Clare. Haar familie was tegen alles wat met literatuur te maken had en later beschreef ze haar kleine dorpje als "enclosed, fervid and bigoted." Toen O'Brien studeerde in Dublin vond haar moeder een boek van Sean O'Casey in haar koffer haar moeder wilde het verbranden. Na haar primary school studeerde O'Brien aan de Convent of Mercy in Loughrea (1941-46). In Dublin werkte ze in een apotheek, en studeerde s’avonds aan het Pharmaceutical College. Tijdens deze periode schreef ze kleine stukken voor de Irish Press. In 1950 was ze afgestudeerd apotheker. Ze trouwde in 1954, O'Brien verhuisde met haar man, the Czech/Irish writer Ernest Gébler en haar twee zoons naar London. Het eerste boek wat O’Brien ooit kocht; Introducing James Joyce by T.S. Eliot. Ze zei dat Joyce's Portrait of the Artist boeken schreef zoals zij dat wilde in Literatuur. Toen O’Brien beroemd werd als schrijfster, had haar man grote problemen met zijn werk. Carlo Gébler, hun zoon, schreef in Father & I (2001), dat hij zijn moeder betaald werd om een artikel over haar man te schrijven, hierna scheidde O’Brien van haar man. Sinds haar scheiding in 1964, verbleef ze in Engeland. Later noemde ze haar man "an attractive father figure - a Professor Higgins." O'Brien publiceerde haar eerste novel, THE COUNTRY GIRLS, in 1960. Het verhaal is geschreven uit eigen ervaring. "The novel is autobiographical insofar I was born and bred in the west of Ireland, educated at a convent, and was full of romantic yearnings, coupled with a sense of outrage." (O'Brien in Writers at Work) The Country Girls ging verder in The Lonely Girl (1962) en Girls in Their Married Bliss (1964). Deze triology gaat over het leven van twee Ierse vrouwen, Caithleen en Baba. , In A PAGAN PLACE (1971) ging O'Brien terug naar het Ierland van haar kinderjaren. JOHNNY I HARDLY KNEW YOU (1977) verandert het verhaal van slachtoffer en onderdrukker. In het verhaal vermoordt een vrouw haar jongere minnaar. O'Brien schreef ook kinderboeken over Ierland. "Countries are either mothers or fathers, and engender the emotional bristle secretly reserved for either sire. Ireland has always been a woman, a womb, a cave, a cow, a Rosaleen, a sow, a bride, a harlot, and, of course, the gaunt Hag of Beare." (Uit Mother Ireland, 1976) Ze ontving vele Literaire prijzen, waarvan the Kingsley Amis Award for fiction in 1962, the Yorkshire Post Novel Award in 1971, en the Los Angeles Times Book Prize in 1990 voor LANTERN SLIDES, een collectie van korte verhalen. In VIRGINIA (1981) het stuk over Virginia Woolf presenteert de zachtere kant van de feministe. Het stuk werd gepubliceerd in het Theater in New York in de lente van 1985. Als een korte verhalen schrijfster publiceerde ze regelmatig verhalen in New Yorker. MOTHER IRELAND (1976), O'Brien's bijdrage aan haar moederland Ierland verscheen in 1977. Inclusief zeven biografieën. O'Brien's andere non-fiction werken inclusief JAMES AND NORA, een studie van James Joyce's huwelijk. Ze keerde terug met schrijven met een biografie over James Joyce in 1999. In haar korte sketches beschreef ze hem als "a man of profligate tastes and blatant inconsistencies", "a bullock befriending bard", who "went from childlike tenderness to a scathing indifference, from craven piety to doubt and rebellion." In verschillende boeken concentreert O'Brien zich op relaties van vrouwen met mannen. Haar vrouwen zijn vaak het slachtoffer van mannen en hun geweld zoals ook in TIME AND TIDE (1992). O'Brien's verhaal DOWN BY THE RIVER (1997) is gebaseerd op het echte leven van een 14 jarig meisje die ter wereld is gekomen omdat haar moeder geen abortus had willen plegen. O'Brien schreef nog een dergelijk boek IN THE FOREST (2002), het verhaal gaat over de boze jongen Eigen en zijn slachtoffers. Verschillende werken van Edna O’Brien · COUNTRY GIRLS, 1960 · THE LONELY GIRL, 1962 · GIRLS IN THEIR MARRIED BLISS, 1964 · AUGUST IS A WICKED MONTH, 1965 · CASUALTIES OF PIECE, 1966 · THE LOVE OBJECT, 1968 · A PAGAN PLACE, 1971 · ZEE & CO., 1971 · NIGHT, 1972 · A SCANDALOUS WOMAN AND OTHER STORIES, 1974 · MOTHER IRELAND, 1976 · JOHNNY I HARDLY KNEW YOU, 1977 · THE COLLECTED EDNA O'BRIEN, 1978 · MRS. REINHARD AND OTHER STORIES, 1978 · ed.: SOME IRIS LOVING, 1979 · VIRGINIA, 1981 · RETURNING, 1982 · A FANATIC HEART, 1984 · TALES FOR THE TELLING, 1986 · THE HIGH ROAD, 1988 · FAR FROM THE LAND, 1989 · ON THE BONE, 1989 · LANTERN SLIDES, 1990 · TIME AND TIDE, 1992 · HOUSE OF SPLENDID ISOLATION, 1994 · DOWN BY THE RIVER, 1997 · IRISH DREAMS: PHOTOGRAPHS, 1998 · JAMES JOYCE, 1999 · WILD DECEMBERS, 2000 · IN THE FOREST, 2002 · Titelverklaring: Baba en Caithleen zijn Country Girls zo heet de groep meisjes die in het klooster wonen en ze hebben op het platteland gewoond dat zijn ook Country Girls.
Op zoek naar de thematiek: De hoofdgedachte of thema in één zin is: “De groei naar volwassenheid van twee meisjes, die samen veel beleven”. Tekstgedeelten die typerend zijn voor dit thema, is het samen “overleven” op de nonnenkostschool en samen een leven opbouwen in Dublin. Een motief dat je steeds terug ziet komen is angst. Angst voor de toekomst omdat haar moeder overleden is en ze niet bij haar vader wil blijven. Dit motief geldt ook voor als de meisjes naar de stad gaan want dan is Caithleen erg bang of het daar wel goed zal gaan. Het verband tussen de titel “The Country Girls” slaat terug op Caithleen en Baba, ook het thema slaat hier op terug. Het boek draait om deze twee meisjes. Genre: Novel of character, de gedachtes en gevoelens komen duidelijk naar voren. Vertelwijze: De vertelwijze is een ik-verhaal. Alles wordt door de ogen van Caithleen bekeken en zij vertelt het verhaal. Schrijfstijl: De schrijfstijl vond ik niet erg moeilijk. Af en toe zaten er wel woorden in die ik niet wist, maar meestal kon ik het wel uit het zinsverband opmaken. Doordat het niet heel moeilijk geschreven was, lees je ook makkelijker door het boek heen. Het boek is in de “ik”-persoon geschreven. Constructie: Het verhaal begint bij het begin en wordt langzaam opgebouwd en het einde is open. Setting: Ruimte: De plaats waar het zich afspeelt wisselt nog wel is. In het begin van het boek in haar dorp. Dan vooral bij Caithleen thuis, maar na de dood van haar moeder veel bij Baba. Als ze naar de nonnenkostschool gaan speelt het zich daar af. Later in Dublin, als ze daar wonen en werken. Verder gaat Caithleen nog wel is ergens heen, maar dat doet er niet zoveel toe. In Dublin speelt het zich grotendeels af in de kruidenierswinkel waar Caithleen werkt, of bij hun gastgezin. De tijd
De tijd waarin het zich afspeelt is niet helemaal duidelijk, volgens mij van haar veertiende tot ongeveer haar zeventiende, dus zo’n vier jaar. Maar er wordt nooit over leeftijd of jaartallen gesproken. Het speelt zich af in de jaren ’50. Het verhaal is chronologisch verteld. Situaties: Er zijn veel verschillende situaties in het boek. In het begin wordt er veel verteld over wie Caithleen is, wat ze doet, met wie ze omgaat enz. Echt een inleiding. Je leert de verschillende personages kennen. Situaties die verder belangrijk zijn, zijn het overlijden van haar moeder, de periode op de nonnenkostschool en het vertrekken naar Dublin. Het verhaal eindigt ook in Dublin, als ze naar Vienna zou gaan met Mr. Gentleman, maar die komt dan niet opdagen. Ze gaat naar huis en ligt huilend op bed. Het heeft dus een open einde.
Karakters: De verhaalfiguren die een redelijk grote rol speelde staan hieronder op een rijtje met enkele kenmerken: - Caithleen: zij is de hoofdpersoon uit het boek, alles draait om haar. Je ziet ook het ver haar door haar ogen. In het begin van het boek is ze veertien. Aan het eind ongeveer zeventien. Ze is een rustig type. Ze maakt moeilijke momenten in haar leven mee en staat er vaak alleen voor, zeker na het overlijden van haar moeder. Ook in de nonnenkostschool maakt ze veel moeilijke momenten mee en over het algemeen vindt ze het daar niet leuk. In Dublin heeft ze een leuke tijd. Haar vriendschap met Baba is verbeterd, ze heeft leuk werk en doet leuke dingen met Mr. Gentleman. Ze zakt gedeeltelijk in als Baba vertrekt omdat ze tuberculose heeft, als Mr. Gentleman haar laat zitten als ze samen op vakantie zouden gaan stort haar wereldje helemaal in Mr. Gentleman had dit afgeblazen, omdat zijn vrouw was ingestort. Dit is ook het einde van het boek. Caithleen is een vrij gesloten type en je komt qua uiterlijk niet veel over haar te weten. - Baba: ze heet eigenlijk Bridget, maar iedereen noemt haar Baba. Ze is een vriendin van Caithleen en ook een hoofdpersoon uit het boek. In het begin heeft Caithleen een hekel aan haar en dat blijft ook nog wel een tijdje zo. Baba is alleen aardig als het haar uitkomt. Als na de dood van Caithleen’s moeder Caithleen bij haar in huis komt, wordt hun vriendschap hechter. Ze gaan samen naar de nonnenkostschool en later samen in Dublin wonen. Baba is een open type en heeft veel te zeggen. - Moeder van Caithleen: liefdevolle moeder. Ze heeft er veel moeite mee dat haar man altijd in het café zit en dronken is. Ze komt om bij een ongeluk met een boot en verdrinkt samen met haar broer in een meer. - Vader van Caithleen: in het begin beetje ontspoort type, hij is altijd dronken en verwaarloost de boerderij. Na de dood van zijn vrouw gaat het beter met hem en probeert nog wat voor Caithleen te betekenen als vader. - Hickey: hij is hulp op de boerderij van Caithleen. Caithleen kan erg goed met hem opschieten en heeft er dan ook veel moeite mee als hij vertrekt na de dood van haar moeder. - Mr. Gentleman: hij is een man uit het dorp van Caithleen. Hij is getrouwd, maar krijgt een affaire met Caithleen. Eigenlijk heet hij meneer de Maurier, hij is Frans, maar dit is zijn bijnaam. Ze doen samen veel leuke dingen. In Dublin beleven ze nog een paar leuke weken, maar laat Caithleen uiteindelijk toch zitten, omdat zijn vrouw is ingestort. - Cynthia: ze is een ouder meisje op de nonnenkostschool en ontfermd zich over Caithleen. Ze laat Caithleen alles zien en legt uit hoe het daar werkt. Ze kunnen goed met elkaar opschieten. - Joanna: de vrouw van het gastgezin waarin Caithleen en Baba terechtkomen. In het begin is ze het niet eens met de manier waarop Caithleen en Baba leven. Veel uitgaan en zich weinig bekommeren om studie en werk. Na het vertrek van Baba groeien Joanna en Caithleen naar elkaar toe. Ze worden goede maatjes. Symboliek: Edna O’Brien staat bekend om haar feministische boeken, vooral dat mannen vrouwen kunnen kwetsen. Caithleen wordt gekwetst door Mr Genlteman. Samenvatting De hoofdpersoon Caithleen is 14 jaar en woont in Ierland op het platteland. Het is een erg verlegen en gevoelig meisje. Haar vader verwaarloost de boerderij een beetje en is vaak dronken. Ook zit hij vaak in de schulden. Haar moeder is erg lief maar kan haar man absoluut niet aan. Baba, een vriendin van Caithleen zit bij haar op school. Ze is slecht opgevoed, ook gebruikt ze Caithleen een beetje. Ze is alleen aardig tegen haar als ze haar nodig heeft. Caithleen is bang voor Baba en doet ook alles wat ze zegt. Op school gaat het erg goed en Caithleen vindt het leuk om te leren. Ze krijgt een beurs om naar een klooster te gaan, een nonnenkostschool. Op de boerderij bij Caithleen woont ook nog Hickey, een soort hulpje van haar ouders. Hij helpt ze met het runnen van de boerderij. Als haar moeder in de vakantie een ongeluk krijgt samen met haar broer met een boot, verdrinken ze. De politie kan ze niet meer vinden in het water. Caithleen vindt het jammer dat ze geen plekje heeft voor mama, waar ze is heen kan gaan, omdat ze nog ergens in het meer ligt. Na de dood van haar moeder gaat ze bij Baba wonen, omdat ze niet alleen bij haar vader wil wonen, omdat hij toch altijd dronken is. Hickey vertrekt op dat moment ook van de boerderij. Meneer de Maurier, die ze daar allemaal Mr. Gentleman noemen, is een man die ook in het dorp woont en zich erg aangetrokken voelt tot Caithleen. Zij weet niet zo goed wat ze er mee aan moet, omdat hij veel ouder is en ook getrouwd. Maar Caithleen vindt hem ook erg leuk. Ze gaan samen op stap en doen leuke dingen. Met hem is ze gelukkig. Na de zomervakantie gaan Baba en Caithleen samen naar een nonnenkostschool. Baba had geen beurs, maar haar ouders betalen het. Hun vriendschap is een stuk beter geworden na het overlijden van Caithleen’s moeder. De school is een eind weg van het dorp en ze overnachten dus ook op die school. Alles is er erg streng. Het eten dat ze krijgen is vies en vaak bedorven. Ze mogen nooit over seks of vriendjes praten want dat kan natuurlijk niet op een nonnenkostschool waar alleen maar vrouwen zijn. Het wordt heel erg onderdrukt. Elke dag is daar hetzelfde. Elke dag dezelfde vakken en hetzelfde patroon. Het enige verschil dat er kan zijn is dat het bijvoorbeeld regent. Caithleen vindt het niet zo heel erg om daar te zijn, ze houdt wel van leren maar Baba heeft er vindt het niets. Ze is niet goed in leren en de nonnen mogen haar niet. Als ze met kerst naar huis mogen heeft ze weer leuke en intieme momenten met Mr. Gentleman. Hij geeft haar een gouden horloge, ze kan het natuurlijk niet in het openbaar dragen, maar is er erg blij mee. Na drie jaar op de school te hebben gezeten is Baba het echt zat. Ze houdt het niet meer uit. Ze probeert van die school af te komen door iets uit te halen. Ze schrijft een briefje aan Caithleen en haalt haar over om dit ergens te laten slingeren. Op dat briefje staat iets over seks en zal dan ook veel tot gevolg hebben. Ze worden inderdaad van school gestuurd en dat is wat Baba wilde bereiken. Haar ouders zijn heel erg kwaad en geven Baba de schuld, omdat zij Caithleen heeft meegetrokken in haar plannen. Caithleen en Baba wilden allebei graag naar Dublin toe om daar te wonen, werken en studeren. Dit besluiten ze nu te doen. Baba gaat een opleiding voor secretaresse volgen en Caithleen gaat werken in een kruidenierswinkel. Ze komen in een gastgezin terecht. Bij Joanna en Gustav. Joanna is het niet eens met de manier waarop de twee meiden leven. De opleiding van Baba is niet zo’n succes, omdat ze veel vriendjes heeft en veel meer bezig is met uitgaan, roken en drinken dan met haar studie. Baba en Caithleen genieten volop van het stadsleven. Ook komt Mr. Gentleman weer in haar leven. Ze maken samen weer veel mee en besteden veel tijd aan elkaar. Als Baba erg ziek wordt en hoort dat ze tuberculose heeft vertrekt ze voor minstens een half jaar naar een sanatorium. Joanna en Caithleen groeien naar elkaar toe en worden maatjes. Ook tussen haar en Mr. Gentleman gaat het steeds beter. Ze besluiten om samen een week op vakantie te gaan naar Vienna. Ze leent enkele dingen van Joanna en is vrolijker dan iedereen. Als Mr. Gentleman niet opkomt dagen op het vliegveld stort haar wereld in. Later blijkt dat zijn vrouw is ingestort en dat hij dus niet weg kon. Het eindigt er mee dat Caithleen huilend op haar bed ligt en dus helemaal alleen achter blijft in de stad. Plaats in de literatuurgeschiedenis: het werk is voor het eerst gepubliceerd in 1960. Het dorp Tuam Graney in het graafschap Clare in het zuidwesten van Ierland, waar zij in 1936 als vijfde kind in een boerengezin werd geboren, is door Edna O'Brien ooit omschreven als een plaats zonder bibliotheek maar met niet minder dan zevenentwintig pubs. Lezen was in die rigide gemeenschap uit den boze. Boeken waren er nauwelijks, op Rebecca van Daphne du Maurier na. Dat gaven de vrouwen blad voor blad, zij het helaas in volstrekt willekeurige volgorde, onderling aan elkaar door. Dat ze zich al jong voornam schrijfster te worden, was dan ook niet door lectuur ingegeven maar door de natuur, die haar met een gevoel van magie vervulde. Weinig debuten hebben zoveel beroering gewekt als The Country Girls, haar eerste roman, verschenen in 1960. In Ierland werd hij niet alleen op de index geplaatst maar ook, zoals zij schrijft in het essay 'Ierse ogen die knipperen' (NWT, 1993), 'uitzinnig afgezworen'. De drie exemplaren die 'rondslingerden' in haar geboortedorp, werden op het plein voor de kerk door de pastoor verbrand. 'Vrouwen zijn toen flauwgevallen, en waarom niet, want er werd gezegd dat ik deze wereld had willen vermaken met "de besmetting van het Ierse vrouwelijke geslacht".' The Country Girls was het eerste deel van een trilogie over Caithleen en Baba (de eerste vol romantische idealen over de liefde, de tweede zonder idealen en cynisch) die in de volgende delen bitter teleurgesteld raken in het huwelijk en de mannen. Die volgende delen zijn The Lonely Girl (1962, in 1964 na een verfilming opnieuw uitgegeven als Girl With Green Eyes) en Girls in Their Married Bliss (1964). In het Nederlands werden de boeken vertaald als Meisjes van buiten, Het meisje met de groene ogen en Meisjes in het echt. Het boek werd geschreven in de jaren ’50, je ziet in dit boek veel liefde en het zoeken naar een eigen leven. Ik denk dat dit ook belangrijk was in die jaren. Daarom is het ook wel typerend voor die tijd. Ook zijn er nu geen nonnenkostscholen meer. Het is een roman. Dit is het eerste boek dat ik van Edna O’Brien lees, maar wat ik van haar weet is dat na dit boek nog twee boeken kwamen met dezelfde stijl, daar spelen ook Caithleen en Baba de hoofdrol in. Hieruit kan je dus opmaken dat dit werk typerend van haar is. Het is overigens ook haar debuut. Eigen mening: Ik vond dit een erg leuk boekje, ik leefde helemaal mee met het verhaal. Bronnen:
www.scholieren.com en http://www.kirjasto.sci.fi/eobrien.htm

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "The country girls door Edna O'Brien"