Extremely Loud & Incredibly Close door Jonathan Safran Foer

Beoordeling 6
Foto van een scholier
  • Boekverslag door een scholier
  • 6e klas vwo | 1321 woorden
  • 20 maart 2015
  • 6 keer beoordeeld
  • Cijfer 6
  • 6 keer beoordeeld

Boek
Vertaald als
Extreem luid & ongelooflijk dichtbij
Auteur
Genre
Taal
Nederlands
Vak
Eerste uitgave
2005
Pagina's
326
Oorspronkelijke taal
Engels
Onderwerpen

Boekcover Extremely Loud & Incredibly Close
Shadow

In a vase in a closet, a couple of years after his father died in 9/11, nine-year-old Oskar discovers a key…

The key belonged to his father, he’s sure of that. But which of New York’s 162 million locks does it open?

So begins a quest that takes Oskar – inventor, letter-writer and amateur detective – across New York’s five bor…

In a vase in a closet, a couple of years after his father died in 9/11, nine-year-old Oskar discovers a key…

The key belonged to his father, he’s sure of that. But …

In a vase in a closet, a couple of years after his father died in 9/11, nine-year-old Oskar discovers a key…

The key belonged to his father, he’s sure of that. But which of New York’s 162 million locks does it open?

So begins a quest that takes Oskar – inventor, letter-writer and amateur detective – across New York’s five boroughs and into the jumbled lives of friends, relatives and complete strangers. He gets heavy boots, he gives himself little bruises and he inches ever nearer to the heart of a family mystery that stretches back fifty years. But will it take him any closer to, or even further from, his lost father?

Extremely Loud & Incredibly Close door Jonathan Safran Foer
Shadow




1. Zakelijke gegevens



Schrijver: Jonathan Safran Foer  

Titel: Extremely Loud & Incredibly Close

Uitgever: Penguin Books

Plaats van uitgave: London

Voor het eerst verschenen in:  2005

Druk plus jaartal:          -      

Aantal bladzijdes: 326                             





2. Korte beschrijving



Perspectief



Er zijn drie perspectieven, omdat er drie verhaallijnen zijn. De eerste is geschreven vanuit het perspectief van Oskar. Zijn deel is geschreven in de ik-persoon. De tweede verhaallijn is geschreven vanuit het perspectief van de grootvader van Oskar. Ook zijn deel is geschreven in de ik-persoon. De derde en laatste verhaallijn is geschreven vanuit het perspectief van de oma van Oskar, wederom geschreven in de ik-persoon. 



Hoofdpersonen




  • Oskar Schell

    Dit is de negenjarige hoofdpersoon. Hij is een zeer intelligente en gevoelige jongen. Ik vermoed dat hij het syndroom van Asperger heeft, omdat hij zo intelligent is en moeite heeft om met zijn emoties om te gaan. Dit laatste is te zien aan het feit dat hij zichzelf blauwe plekken geeft als hij zich slecht voelt. Hij denkt constant, alsof hij zijn gedachtes niet stop kan zetten. Hij bedenkt allerlei uitvindingen. Hij schrijft dan ook telkens fanmail naar Stephen Hawking. Hij heeft niet veel vrienden, omdat hij zo bezig is met andere dingen. Zijn beste vriend was zijn vader en die kwam op bij 9/11. Hij vindt het moeilijk om zijn dood te accepteren en probeert daardoor weer dichter bij hem te komen. Hij is een angstige jongen, sinds de dood van zijn vader.

     

  • Opa (Thomas Schell Sr.)

    Hij wordt in het boek ook wel The Renter genoemd. Hij heeft ook een verhaallijn in dit boek. Hij is erg gecompliceerd. Hij verliet zijn vrouw en ongeboren kind, de vader van Oskar. Volgens hem is leven enger dan de dood. Hij praat niet, maar schrijft alles in boekjes. Je komt veel over hem te weten door de brieven die hij schreef naar zijn zoon. Hij is door een bombardement op zijn woonplaats, Dresden, alles verloren. Zijn zwangere geliefde Anna (de zus van oma) en zijn ouders. Hij krijgt vele jaren later een relatie met Oskars oma, maar je krijgt niet echt het gevoel dat ze verliefd zijn geworden. Ze hebben in hun relatie allerlei regels opgesteld. Hij is beeldhouwer, maar de enige die hij wilt beeldhouwen is zijn overleden geliefde Anna. Hij keert terug naar New York als hij in de krant leest dat zijn zoon, Thomas Schell, is overlijden bij 9/11. Hij vlucht als het hem weer te veel wordt.

     

  • Oma

    Een hele zorgzame oma en moeder. Ze zorgt erg veel voor Oskar en maakt zich veel zorgen om hem als ze niet bij hem is. Oskar kan haar altijd bereiken door de walkietalkies. Haar leven draait eigenlijk om Oskar, na de dood van haar enige zoon. Ook over haar verleden komen we wat te weten. Zij is het jongere zusje van Anna en heeft het bombardement wel overleefd. Ze hield ontzettend van haar zus. Ze is zwijgzaam en niet erg intelligent. Ze accepteert alles wat haar man, Thomas senior, doet, maar eigenlijk ook weer niet. Ze klaagt over slechte ogen.


     



Plaats en tijd



Het verhaal speelt zich af in New York en Dresden. De verhaallijn van Oskar speelt zich alleen in New York af. Hij gaat hier op zoek naar alle mensen met de achternaam Black. Dit brengt hem door heel New York. De verhaallijnen van de oma en opa van Oskar spelen zich af in New York en Dresden. In New York is hun leven samen en Dresden is hun oude woonplaats. Het zijn plekken waar de belangrijke, levensveranderende gebeurtenissen hebben plaatsgevonden. In New York was de 9/11, de aanslag op de Twin Towers en in Dresden was een bombardement aan het eind van WOII.



De verhaallijn van Oskar duurt ongeveer een jaar. De verhaallijnen van zijn grootouders gaan over ongeveer 50 jaar. De volgorde van het verhaal is lastig, omdat alles door elkaar staat. De verhaallijn van Oskar bevat soms wat flashbacks, maar verder is het vrij chronologisch. De verhaallijnen van de grootouders worden niet chronologisch verteld.  

 



Probleem/conflict



Alles in dit boek lijkt een probleem. Oskar kan de dood van zijn vader nog niet accepteren. Hij vindt een sleutel, maar wat het opent is onbekend. Hij gaat op zoek naar het slot, maar daarvoor moet hij heel New York af en elke persoon met de achternaam Black opzoeken. Het lijkt een klus zonder einde, maar Oskar zet door. Door zijn angsten is het een lastige klus, maar hij overwint sommige angsten om dichter bij zijn vader te komen. Uiteindelijk blijkt de sleutel niet van hem, maar voor iemand anders te zijn.



Een ander probleem is dat Thomas Schell Sr. terug komt in het leven van oma. Zij vindt het moeilijk om hem te vergeven dat hij is weggelopen. Hij kan niet goed omgaan met z’n gevoelens en met het zorgen voor anderen. Zijn probleem is dat hij bang is alles kwijt te raken. Hij loopt aan het eind van het boek weer weg, maar dit keer volgt oma hem en blijven ze samen.





Thema en motieven



 Het thema van dit boek is liefde en rouw. Oskar kan niet over het verlies van zijn vader heen komen. Zijn verlies is iets wat veel New Yorkers hebben meegemaakt bij de aanslagen van 11 september. Thomas Schell stierf een zinloze dood. Oskars liefde voor zijn vader is onsterfelijk. Ook voor de andere twee verhaallijnen draait het om de liefde en de rouw of dood. Zij verliezen in de bombardementen van Dresden hun families en ook bij 9/11 verliezen zij iemand. Hoe ga je met deze verliezen om? Hoe leef je verder? Motieven in dit boek zijn de zoektocht, brieven en trauma. De zoektocht staat voor het vasthouden aan een geliefde. Je zoekt iets om dicht bij iemand te blijven, zoals Oskar doet. Deze zoektocht zorgt ervoor dat hij niet hoeft los te laten en zorgt ervoor dat hij veel angsten overkomt. Maar ook de zoektocht van Thomas Schell Sr. Maar in plaats van te blijven, vlucht hij opnieuw. Brieven zijn een terugkerend thema in dit boek. Zo zijn de verhaallijnen van oma en opa beiden in de vorm van een brief. Maar ook in de verhaallijn van Oskar zijn brieven aanwezig. Zo stuurt hij naar allerlei helden van hem brieven waarin hij zijn bewondering in woorden brengt. Trauma heeft ook met alle drie de verhaallijnen te maken. Alle ongelukken die gebeurt zijn hebben hun levens drastisch verandert. Thomas Sr. is bijvoorbeeld gestopt met praten.





Taalgebruik



Het taalgebruik is makkelijk. De zinsopbouw was meestal kort, waardoor er niet te veel verwarring kon ontstaan. Het boek is niet als andere boeken. Het boek is totaal anders opgebouwd. Het bestaat uit brieven, lijstjes, foto’s en korte dialogen. De verhaallijn van Oskar is een soort spreektaal geschreven; kort, droog en kinderlijk. Het bestaat uit allerlei feitjes, wat weer past bij zijn persoonlijkheid. Bij de verhaallijn van oma bestaat het ook uit erg korte zinnen en gebrekkige zinnen. De verhaallijn van Thomas Schell Sr. zijn wat langer en uitvoeriger, maar nog steeds niet te ingewikkeld. Eén van zijn brieven bestaat volledig uit komma’s, bijvoorbeeld, maar wanneer hij een gesprek voert bestaat elk antwoord uit 1 zin. Al met al is het een goed te lezen boek.



Titel



Extremely Loud & Incredibly Close is de titel van dit boek. Beide termen worden in dit boek meerdere keren gezegd. Ik denk dat dit te maken heeft met de aanslagen die centraal staan in dit boek. Zowel de aanslag op de Twin Towers als de bomaanslagen in Dresden waren ‘extremely loud’, maar ook ‘incredibly close’. Ook denk ik dat ‘incredibly close’ te maken heeft met het feit dat Oskar dicht bij zijn vader wilt blijven. 


REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Extremely Loud & Incredibly Close door Jonathan Safran Foer"