- In de klas keken we de film:”Extremely Loud and Incredebly Close”. Deze film sprak me zo aan, dat ik besloot dat ik het boek ook wilde gaan lezen.
- Ik verwacht dat het boek op een speciale manier geschreven is en ook een speciale opmaak heeft. De film was heel mooi en ik denk dat het boek minstens zo mooi is. Het boek is helaas heel erg triest, maar zo mooi.
- Het boek was nog veel aangrijpender dan ik had verwacht. Het was zeer mooi en dat had ook verwacht. Ook de opmaak heeft me zeer verast door de foto’s van voorwerpen en plaatsen die ook in de film voorkwamen. Een zeer triest, maar ook zeer mooi boek.
Samenvatting
Het verhaal begint op een ongewone wijze: je duikt meteen in Oscar Schells hoofd en wordt meegevoerd in zijn razendsnelle en surrealistische gedachtestroom. Hij vertelt je welke dingen hij allemaal heeft bedacht, welke ‘uitvindingen’ hij heeft gedaan en terloops noemt hij een paar gebeurtenissen uit zijn dagelijks leven. Zo gaat het eigenlijk het hele boek. Hij vertelt je in stukjes dat zijn vader, Thomas, is omgekomen bij de aanslagen op de Twintowers, omdat hij er net toevallig die dag was. Een zwarte dag in de geschiedenis, Oscar noemt het ‘the worst day’. Hij is zelfverklaard depressief en kan zijn verdriet moeilijk verwerken. Hij zit in een isolement, wat versterkt wordt omdat hij de enige is die de laatste woorden van zijn vader gehoord heeft. Die heeft namelijk vlak voor zijn dood nog een aantal keer naar huis gebeld en ingesproken op het antwoordapparaat, maar Oscar heeft het bandje verstopt.
Na de begrafenis (waar niks over wordt verteld, Oscar vind vooral het ritje met de limousine interessant) gaat Oscar snuffelen tussen zijn vaders spullen. Boven op een kast vindt hij in een vaas een vreemde envelop. Er staat ‘Black’ op geschreven en er zit een rare sleutel in. Om een betekenis aan de zinloze dood van zijn vader te geven, maakt Oscar er een queeste van om het slot te vinden waar die sleutel op past. Angstvallig houdt hij zijn moeder buiten deze zoektocht en hij zegt zelfs stiekem zijn Franse lessen op om tijd over te hebben. Hij berekent dat het onmogelijk is om lukraak ieder slot in New York uit te proberen omdat er in de tijd dat hij tien sloten zou hebben gehad al twee keer zoveel sloten bijgekomen zouden zijn. Na een bezoek aan een hobbywinkel heeft hij een aanknopingspunt gevonden: Black is een achternaam.
Vanaf dan reist hij te voet en soms met de taxi heel de stad door, omdat hij bang is voor het openbaar vervoer. Op alfabetische volgorde gaat hij alle personen die ‘Black’ heten bezoeken, om te vragen of ze misschien iets van de sleutel afweten en hem iets over zijn vader kunnen vertellen. Hij ontmoet op die manier een hele reeks mensen, sommigen normaal, sommigen heel bijzonder of excentriek. Hij voert gesprekken met al die mensen op zijn eigen maffe maniertje. Hij praat over zijn vader, over de dingen die hem bezighouden, liegt over zijn leeftijd en vraagt een vrouw of ze hem wil zoenen (toch maar niet, een knuffel mag wel); dat alles help hem zijn verlies een plekje te geven.
Op een dag ontmoet hij een meneer Black die al jarenlang boven hem blijkt te wonen. Voor het eerst sinds lange tijd verlaat Black zijn appartement om met Oscar mee te gaan tijdens zijn zoektocht. Aan de ene kant vinden ze het beide fijn om een maatje te hebben, maar aan de andere kant zijn ze ook soms een blok aan elkaars been.
Maanden later heeft de zoektocht nog steeds weinig opgeleverd. Maar dan belt een vrouw bij wie hij in het begin is geweest op om te zeggen dat ze misschien tóch informatie voor hem heeft. De sleutel behoort aan een kluisje op het kantoor van haar man. Jammer genoeg heeft het niks met Oscars vader te maken. Thomas had de vaas namelijk van die man gekocht en de sleutel zat er per ongeluk in.
In een tweede verhaallijn wordt de geschiedenis verteld van Oskars grootouders die hebben moeten leren leven met de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog. Zij maakten het bombardement op Dresden mee dat zij overleefden maar waarbij zij hun zus en verloofde verloren. In New York ontmoeten de twee elkaar opnieuw en besluiten ze met elkaar te trouwen. Dit huwelijk is niet wat je noemt ‘een goed huwelijk’ (‘Why does anybody ever have sex?’ vraagt Oscars grootmoeder zich keer op keer wanhopig af). Eigenlijk hield Oscars opa zielsveel van de zus van zijn nieuwe vrouw, en niet van haar. Hij probeert zijn oude liefde te vergeten en te accepteren dat het nu allemaal anders ligt, maar dit lukt hem nooit helemaal. Hun verstandhouding neemt steeds raardere vormen aan. Ze creëren bijvoorbeeld een heleboel ‘niets- plekken’ in hun huis, waar ze elkaar niet mogen lastigvallen. Als Oskars oma zwanger raakt, vertrekt haar man uit haar leven, hij gaat terug naar Duitsland.
Jaren later, na 9/11 keert hij terug en komen beide verhaallijnen langzaam bij elkaar. Driekwart jaar lang houdt Oscars grootmoeder hem voor Oscar verborgen (hoewel haar bedoelingen nooit echt duidelijk worden). Op een gegeven moment maken de twee per toeval toch kennis en bouwen ze in het geheim een vriendschap op.
Hoewel de zoektocht weinig concreets heeft opgeleverd, hebben Oscars opa, meneer Black en Oscar zelf een idee gevonden voor een afsluiting van het rouwproces van vader en zoon. Met zijn drieën graven ze de kist van Thomas op. Grootvader stopt er al zijn brieven aan zijn zoon in en Oscar kan eindelijk fatsoenlijk afscheid nemen.
Op het laatst blijkt ook dat Oscars moeder geheel op de hoogte was van Oscars omzwervingen (en dus helemaal niet zo’n slechte moeder is). Ze is door een van de eerste Blacks die Oscar bezocht gewaarschuwd en sindsdien heeft ze iedere keer de betreffende Black waar Oscar die dag heen zou gaan opgebeld om hem of haar op de hoogte te stellen van zijn komst.
Het boekverslag gaat verder na deze boodschap.
Verder lezen
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden
Z.
Z.
Erg jammer dat dit dan gekopieerd wordt van een ander....
9 jaar geleden
AntwoordenH.
H.
Samenvatting helemaal gekopieerd van een andere hier.
9 jaar geleden
Antwoorden