Brass door Helen Walsh

Beoordeling 8
Foto van een scholier
Boekcover Brass
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 4e klas kso | 1341 woorden
  • 21 juli 2006
  • 1 keer beoordeeld
Cijfer 8
1 keer beoordeeld

Boekcover Brass
Shadow
Brass door Helen Walsh
Shadow
ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Technische Informatie Titel: Millie
Auteur: Helen Walsh
Verschenen in 2004 bij Vassallucci
Aantal bladzijden: 274 blz. Verhaal versus geschiedenis
Geschiedenis:
Het verhaal begint op een kerkhof, waar ze met een prostituee heengaat om seks te kunnen hebben. Ze is negentien, haar ouders gescheiden en ze is wonende bij haar vader, die ze verafgood
haar vader is een prof aan de unief van Liverpool, een niet onaantrekkelijke man die er niet voor wegdeinst seksuele relaties te onderhouden met zijn studenten (haar medestudenten) Hoe verder het verhaal evolueert, hoe meer ze ontdekt over haar vader, en hoe meer gedesillusioneerd ze raakt door hem. Ook ontdekt ze brieven van haar moeder, waar ze geen contact meer met had omdat brieven van haar werden achtergehouden. Ook kon ze het niet verkroppen dat zij haar en haar vader in de steek had gelaten (wat uiteindelijk helemaal anders bleek te zijn). Haar beste vriend Jamie, waar ze sinds haar dertiende contact mee heeft, is haar zielsmaatje. Ook met hem zal ze breken, als hij haar verdenkt van met opzet ruzie te stoken tussen hem en zijn vriendinnetje, dat Millie voor geen haar kan luchten. Verhaal: Het verhaal is autobiografisch, het is gebaseerd op het leven van de auteur (Helen Walsh). Ze gebruikt een pseudoniem
Schrijfstijl: De schrijfstijl neigt naar de prozaïsche kant, is best wel beschrijvend. Het speelt zich af in de toekomstige tijd, soms werkt ze met flashbacks. Het is een open einde, al kun je door middel van de dankbetuigingen lezen afleiden hoe het afliep. De verteller: Het is een hij/zij verhaal. Vooral Millie is aan het woord, en soms ook Jamie. Zo worden de hoofdstukken ook ingedeeld. Maar het gaat altijd over Millie, al is het Jamie die verteld. Tijd
Vertelde tijd:
Is onduidelijk. Vermoedelijk gaat het over een tijdsspanne van een jaar, want het begint net voor haar schooljaar aan de unief, en eindigt ongeveer bij haar laatste examens. Het speelt zich af ergens in de jaren negentig, maar echte datums worden er niet genoemd. Het is een beetje gissen. Verteltijd: 274 bladzijdes Chronologie: Soms met flashbacks, maar het speelt zich vooral af in het hier en nu. Vooral flashbacks naar de periode toen haar moeder uit haar leven verdween, of toen ze Jamie leerde kennen (of omgekeerd) Er is niet echt sprake van vertragingen of versnellingen. . De ruimte: Fysieke ruimte is telkens anders. Het verhaal speelt zich vooral af rond de kathedraal van Liverpool, soms ook bij haar thuis, of in een of andere bar. De sfeer is ook telkens anders. Vooral cynisch. Zeker als Jamie aan het woord is. Handelingen worden niet echt ondersteund door ruimte. Het milieu waarin de hoofdpersonages leven is het meer gegoede milieu. Ze hebben geen geldzorgen en eigenlijk leiden ze best wel een luxueus leventje. Ook al nemen ze drugs zitten ze niet echt in het drugsmilieu. Ze snuiven wel vaker gezamenlijk een lijntje (of meerdere), maar criminelen komen er niet echt in voor. Ook geen armoede. Wel zul je Millie vaker terugvinden in het prostitutiemilieu. Ze bezoekt vaak vrouwelijke prostituees. De ruimte is vooral decoratief, maar soms ook wel grimmig, donker, en koud. Dit is zeer karakteristiek naar het gedachtegoed van de hoofdpersonages toe. De personages: Het hoofdpersonage: Millie: Zij is een negentienjarige studente, die er een voornamelijk lesbische geaardheid op nahoudt, wat haar niet tegenhoudt om opgewonden te geraken van mannen en één enkele keer in het verhaal te vrijen met een man (een goede vriend van haar). Ze snuift en drinkt regelmatig (al dan niet gemengd), is niet vies van een jointje, en al helemaal niet van seks. Met onbekenden, prostituees, vrienden, of gewoon zichzelf. Ze fantaseert over haar ene mentor, die ze ook “Jacko” noemt. Op blz. 44 beschrijft ze uitvoerig hoe ze hem opwindend vind, en waarom, en dat ze zich een keer “heeft klaargevingerd op het toilet van bibliotheek (van de faculteit)” Voorts ziet ze vrouwen door de ogen van een pornograaf (een gevolgje van eens uit nieuwsgierigheid een pornomagazine te hebben “gelezen”) Ze heeft voornamelijk zwarte gedachten (dit kan eigen zijn aan het vele drugsgebruik (ze gebruikt vooral synthetische drugs zoals cocaïne, XTC, en enkele keren marihuana.), en is wel vaker cynisch. Ook is ze heel vaak opgewonden en ze is niet angstig om dit met de lezer mee te delen. Uiterlijk: ze draagt vooral gympies, jeans, en losse kleren, typisch voor de “housescene” (die een groot succes was in de jaren 90’). Ze draagt make-up, en is een vrouwelijk type, wat soms wel eens voor verwarring zorgt als ze aanbelt bij prostituees, die een manvrouw verwachten. Ze is fijn, en draagt haar haren in een staartje.
Vlakke karakters: Jamie:Hij is de beste vriend van Millie, die hij leerde kennen toen ze dertien was op een fuif. Ze mocht niet binnen, maar hij heeft haar uit medelijden naar binnengekregen. S anderendaags stond ze weer voor zijn deur, en dan na een jaar niets meer van haar te horen belde ze plots aan. Sindsdien zijn ze onafscheidelijk. Ook hij schuwt geen drugs. Zijn uiterlijk wordt niet echt beschreven in het verhaal
Zijn gedachten zijn enorm cynisch, en hij vloekt ook de hele tijd (fok, fokking,…) Hij heeft een goedbetaalde job, en een partner, Anne-Marie (die volgens Millie enkel op zijn geld uit is). Anne-Marie: een hautaine vrouw die niks van Millie moet weten, en zich ook bedreigt voelt door haar. Ze ziet haar als een bedreiging voor haar relatie met Jamie. Ze werkt in een verzorgingssalon. Millie ’s vader: Zijn naam vangen we niet op in het verhaal. Hij is professor aan de unief van Liverpool, een aantrekkelijke man die gescheiden is van zijn vrouw maar er talloze avontuurtjes met studenten op nahoudt, (ook tijdens zijn huwelijk deelde hij het bed met zijn schoonzus). Hij blijkt brieven achter te houden van Millie’ s moeder voor Millie. Eerst is Millie stapelgek op hem, later begint ze zelfs een afkeer te krijgen voor hem, na het vinden van de brieven, en dan verdwijnt ze naar haar moeder Thema’s en Motieven. Beweegredenen: Millies beweegredenen zijn vooral haar niet te temmen libido, en haar niet te stillen honger naar drugs. Ze leeft van roes tot roes. Ze is ook redelijk impulsief, en probeert de dag van vandaag plukken, in plaats van zaadjes te zaaien voor de toekomst. Ze verwaarloost haar studies ook een beetje in dit jaar. De reden waarom ze haar vader en Jamie verlaat op het einde is ook een beetje wraak. Ze moet helemaal niet meer hebben, ze heeft het een beetje gezien met die mannen in haar leven, en ze trekt naar haar moeder. Ik denk dat ze hiervoor vooral haar vader wil raken en kwetsen. Jamie wilt ze niet echt kwetsen, maar ze weet dat het hem pijn zal doen dat ze plots verdwenen is. Ook het gemis van haar moeder, het eindelijk kennen van de waarheid, en een excuus te hebben voor haar doet haar wel goed. Literaire motieven: Hier is er niet echt sprake van. Het is een biografisch verhaal. Er zit niet echt een betekenis achter, het is gewoon het verhaal van een jonge vrouw. Misschien is er wel symboliek, bijvoorbeeld de donkere koude, lege straten van Liverpool, die kunnen wel symbool staan voor haar gedachten, maar dat is niet zeker. Misschien ook wel haar ma. Ze ziet haar moeder in het begin vooral kwaad, maar op het einde, als ze toekomst bij haar moeders thuis. Ze ziet haar ineens als een heilige, een prachtige vrouw. Waar ze eerst zo geïllusioneerd was door haar vader, ziet ze ineens haar moeder in een heilig licht. De verlichting, het licht aan het einde van de tunnel. Het einde van een zwaar, onhoudbaar leeg leven. Haar redder. (Haar moeder staat op het einde symbool voor verlossing, veiligheid, het einde, …) Ik denk dat je Literaire motieven vooral vindt in fictieve verhalen. Thema: Het leven van een jonge studente die leeft van roes tot roes, van orgasme tot orgasme, een leven zo leeg en donker als de buurt waarin het geleefd word, en vooral hoe dit je kapot kan maken.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.