Artkin ontdekt dat Raymonds ogen open zijn. Hij moet chocolade eten, maar wil dat niet. Uiteindelijk zegt Kate dat hij het moet eten. Raymond valt in slaap, later Kate ook. Dan wordt Kate plotseling wakker, ze weet weer waar ze was, in de bus. Ze gaat aan het stuur zitten. Ze zegt tegen Miro dat het warm is en vraagt of de deur open mag. Miro doet de deur open en gaat buiten staan. Kate stopt de sleutel in het sleutelgat en doet de deur dicht. Dan zet ze de motor aan. Ze haalt de tape van de ramen af en begint te rijden. Antibbe rent naar de bus en laat het voertuig stoppen. Het was een mislukte ontsnappingspoging. Artkin is boos op Miro dat hij dit had laten gebeuren. Miro leert dat hij niemand mag vertrouwen.
Nu let Miro heel goed op Kate en hij inspecteert de bus ook heel goed, hij wil niet nog een fout maken. Kate zegt tegen Miro dat het haar spijt dat ze hem in de moeilijkheden heeft gebracht. Artkin heeft contact gemaakt met de politie. Ze hebben een probleem. De politie zegt dat ze Sedeete hebben gevangen genomen. Artkin vraagt om bewijs. Artkin zegt dat ze moeten wachten op een signaal van Sedeete, als dat niet komt, dan zegt de politie misschien de waarheid. De politie moet als bewijs een grijze steen uit de keuken van Sedeete laten zien. Als Antibbe van de bus naar het busje toeloopt, wordt hij doodgeschoten door een scherpschutter. Ze deden dit niet expres en Artkin gelooft dit. Hij heeft echter wel tegen de politie gezegd dat als er een van de kapers wordt doodgeschoten dat er dan een kind wordt doodgeschoten. Ze doden Raymond, het jongetje dat eerst geen chocola had gegeten. Kate zegt dat zij wel in de plaats van Raymond wil gaan, maar Artkin luistert niet. Raymond wordt doodgeschoten.
Bens vader heeft afgesproken met zijn zoon. Hij weet dat zijn zoon niet verdwaald is, maar dat Ben zich verstopt heeft. De politie zoekt Ben. Bens vader is heel erg betrokken met Ben, dit komt doordat hij alle telefoontjes die binnenkomen en uitgaan afluistert. Dit moet vanwege Inner Delta. Hij krijgt Bens studieresultaten iedere dag te horen. Daarom kent hij Ben als een vader zijn zoon kent (ook al zien ze elkaar haast nooit). Ben moest de boodschapper zijn voor de politie, de kapers wilde een niet-professioneel. Daarom was Ben geschikt. Ben moet een grijze steen afleveren, als bewijs dat ze de leider hebben gevangen genomen. Het kan ook een tactische zet zijn om nog een gijzelaar te krijgen of om meer informatie te krijgen. Er was een mogelijkheid dat ze Ben intensief gingen ondervragen. Maar Ben dat hij toch niets wist. Toen ging de telefoon, Bens vader nam op. Hij schreef 9.30 op.
Ben wil zijn vader niet teleurstellen. Dan gaat Ben naar de kapers toe.
Ben was naakt, omdat de kapers hem wilde onderzoeken of hij iets bij had. Nu weet Artkin dat Sedeete is gevangen genomen, omdat Ben de steen aan hen gaf. Nu moet Ben allerlei vragen beantwoorden, met de waarheid. Het is een kwestie van leven of dood. Artkin ondervraagt Ben en hier komt ook geweld aan te pas. Ben vertelt alles wat hij weet, ook dat er speciale troepen aan zullen vallen om 9.30. Dat had hij gezien op het briefje dat zijn vader aan schreef.
De aanval kwam onaangekondigd om 8.35. Artkin nam Ben als gijzelaar en Miro Kate. Artkin wordt neer geschoten door een soldaat en Artkin schiet vervolgens Ben neer. Miro heeft een kogel in zijn been gekregen. Miro vlucht samen met Kate het bos in. Als Miro en Kate stil op de grond liggen, zegt Kate: Artkin was jouw vader, niet waar? Miro wil ontsnappen van haar woorden, maar dat kan niet. Artkin leek veel op Miro. Miro zegt dat zijn vader samen met zijn moeder is gestorven. Dan schiet Miro Kate neer, recht in haar hart.
Bens vader heeft Ben weken lopen zoeken. Hij heeft geprobeerd Ben terug te halen. Hij zegt dat het hem spijt van wat er op de brug is gebeurd. Bens ouders bezochten hem in het ziekenhuis, Ben lag in coma. Hij werd wakker en begon te huilen. Hij zei dat het hem speet dat hij zijn vaderland had teleurgesteld. Zijn vader zei dat Ben alles had gedaan wat hij kon. Dan vertelt Bens vader dat het gepland was, dat Ben het briefje zag waarop 9.30 stond. Zodat hij echt dacht, dat dat de juiste tijd was. Hij heeft Ben twee keer begraven, een keer op de begraafplaats, een keer in zijn hart. Hij wou ontsnappen. Hij wilde Ben vergeten, maar bracht hem weer terug. Hij vroeg Ben om hem te vergeven en dat deed hij. Nu moet Ben gaan, maar dat wil hij niet. Zijn vader moet gaan.
Miro’s kleding was doorweekt. Het was donker. Hij is door een rivier gezwommen, om de zoekers te ontvluchten. Hij vroeg zich af waarom hij vluchtte, hij had moeten sterven op de brug net als Artkin. Hij had een schuldgevoel. Toen herinnerde hij wat Artkin had gezegd: Je moet het werk blijven doen. Dat is het belangrijkste.
Miro voelde zich verantwoordelijk voor de dood van Artkin. Hij had hem niet gewaarschuwd toen de soldaten naderden.
Een auto stopte. De rijder was een plaats aan het zoeken om te plassen. Miro vermoordde de man met zijn handen. Hij liep het bos uit, naar een wereld die op hem aan het wachten was.
1844 woorden. Gebaseerd op: https://www.scholieren.com/boekverslag/57936
C Vorm
Beschrijf voor alle onderstaande punten zo objectief mogelijk hoe het werk is geschreven en waaruit dat blijkt. Het zijn objectieve punten over de manier waarop het werk geschreven is.
Gebruik het document ‘Boekverslag - extra informatie en literaire begrippen’ om te lezen hoe je onderstaande punten uit moet werken.
Uitwerking
1
verhaallijn(en)
(werk de verhaallijn(en) uit)
Miro
Het begint allemaal in een café, daar hadden de mannen, de freedom fighters, afgesproken. Ze hadden plannen gemaakt om een bus te kapen. Miro en de rest hadden andere namen aangenomen, zodat ze minder makkelijk opgepakt zouden kunnen worden.
Miro heeft samen met de andere freedom fighters de bus van Kate gekaapt. Kate doet wat de mannen zeggen en ze rijdt naar een verlaten en oude brug toe. Daar wordt de bus zo verbouwd zodat de slachtoffers niet kunnen ontsnappen. Miro moet van Artkin in de bus blijven en op Kate en de kinderen letten. Kate zou zijn eerste slachtoffer zijn, hij zou haar uiteindelijk moeten vermoorden. Hiermee zou hij wel moeten wachten, omdat Kate nu nog handig was om op de kinderen te passen. Hij probeert Kates vertrouwen te winnen en gaat daarom vriendelijk met haar om. Kate vraagt naar zijn verleden en waarom hij doet wat hij doet. Miro ziet dat Kate hem niet begrijpt. Hij vind haar wel een aantrekkelijk meisje en gaat anders met haar om dan als de buschauffeur een man zou zijn. Kate doet een ontsnappingspoging. Artkin wordt erg boos op Miro. Hij moet niemand vertrouwen en houdt Kate nu nog meer in de gaten. Nadat Antibbe is neergeschoten door een scherpschutter, wordt Raymond vermoord. Kort daarna breekt het gevecht los: de scherpschutters beginnen met schieten en er worden granaten gegooid. Miro gaat naar buiten en neemt Kate als zijn gijzelaar. Hij ziet dat Artkin, die ook buiten is met een gijzelaar, doodgeschoten wordt. Hij wordt zelf in zijn knie geschoten en vlucht met Kate het bos in. Daar praat Kate over de mogelijkheid dat Artkin zijn vader zou kunnen zijn. Miro wordt hier erg verward van en vindt het genoeg: hij schiet Kate dood. Hierna vlucht hij het bos uit, vermoordt een automobilist en rijdt weg.
Kate
Kate heeft de shift overgenomen van haar oom om de kinderen naar een kamp te rijden. In de bus wordt ze gestopt door een aantal kapers en wordt ze gedwongen om naar een brug toe te rijden. Daar staan ze stil en moeten ze wachten. Ze leert al snel dat Artkin de leider is en dat de jonge jongen die op de bus moet passen Miro heet. Ze moet op de kinderen passen en moet toekijken hoe ze steeds worden gevoerd met drugs om rustig te blijven. Kate ziet dat Miro anders is dan de andere kapers: hij is jong en heeft nog een vorm van onschuld in zich. Ze probeert hem in te palmen en meer van hem te weten te komen. Ze zag aan de manier hoe Miro naar haar keek, dat ze hem misschien wel kon gebruiken. Al snel komt ze erachter dat Miro compleet achter zijn acties staat en dat hij helemaal niet zo onschuldig is. Ze vindt hem een monster. Kate had nog een extra bussleutel en doet hiermee een poging om te ontsnappen. Deze mislukt. Als ze nog iets verdachts doet, zou ze worden neergeschoten.
Nadat Antibbe was vermoord volgde Raymond. Vlak daarna brak het gevecht tussen de kapers en de politie uit. Kate werd door Miro meegenomen als gijzelaar. Ze vluchtten het bos in. Kate probeerde nog op Miro’s gevoelens in te spelen. Ze vroeg waarom hij zo leefde, zou hij geen vrouw en familie willen? Ook sprak ze over de mogelijkheid dat Artkin Miro’s vader misschien wel zou kunnen zijn. Haar woorden raakte Miro, maar Miro zei dat ze het nog steeds niet begrijpt. Hij schoot Kate dood.
Ben / Bens vader
Hij woont in Fort Delta. Zijn vader, een generaal, en zijn moeder hebben gepland om bij hem op bezoek te komen. Zijn vader werkt bij Inner Delta, dat is een soort geheime dienst. Ben heeft eerst een gesprek met zijn moeder, later met zijn vader. Ben kwam Nettie Halversham tegen in Hallowel. Hij werd stapel verliefd op haar. Hij vroeg of ze met hem uit wilde gaan, maar ze wees hem af. Zijn vader belt hem en vertelt hem over de kaping van de bus. Bens vader vertelt dat hij voorzichtig moet zijn.
Bens vader heeft afgesproken met zijn zoon. Hij weet dat zijn zoon niet verdwaald is, maar dat Ben zich verstopt heeft. Bens vader is heel erg betrokken met Ben, dit komt doordat hij alle telefoontjes die binnenkomen en uitgaan afluistert. Dit moet vanwege Inner Delta. Hij krijgt Bens studieresultaten iedere dag te horen. Ben moest de boodschapper zijn voor de politie, de kapers wilde een niet-professioneel. Daarom was Ben geschikt. Ben moest een grijze steen afleveren, als bewijs dat ze de leider hebben gevangen genomen.
Ben wil zijn vader niet teleurstellen. Dan gaat Ben naar de kapers toe. Ben was naakt, omdat de kapers hem wilde onderzoeken of hij iets bij had. Nu weet Artkin dat Sedeete is gevangen genomen, omdat Ben de steen aan hen gaf. Nu moet Ben allerlei vragen beantwoorden, met de waarheid. Het is een kwestie van leven of dood. Artkin ondervraagt Ben en hier komt ook geweld aan te pas. Ben vertelt alles wat hij weet, ook dat er speciale troepen aan zullen vallen om 9.30. Dat had hij gezien op het briefje dat zijn vader aan schreef.
Bens vader heeft Ben weken lopen zoeken. Hij heeft geprobeerd Ben terug te halen. Hij zegt dat het hem spijt van wat er op de brug is gebeurd. Bens ouders bezochten hem in het ziekenhuis, Ben lag in coma. Hij werd wakker en begon te huilen. Hij zei dat het hem speet dat hij zijn vaderland had teleurgesteld. Zijn vader zei dat Ben alles had gedaan wat hij kon. Dan vertelt Bens vader dat het gepland was, dat Ben het briefje zag waarop 9.30 stond. Zodat hij echt dacht, dat dat de juiste tijd was. Hij heeft Ben twee keer begraven, een keer op de begraafplaats, een keer in zijn hart. Hij wou ontsnappen. Hij wilde Ben vergeten, maar bracht hem weer terug. Hij vroeg Ben om hem te vergeven en dat deed hij. Nu moet Ben gaan, maar dat wil hij niet. Zijn vader moet gaan.
2
gebruik van tijdsvolgorde
(chronologisch of niet? – voorbeelden)
Het verhaal begint in de toekomst bij Ben. Hij voelt nog steeds een soort tunnel in zijn hart, die doorboort was door de kogel. Hij is bezig met het typen van een verhaal. Je krijgt het idee dat het niet helemaal goed met hem gaat, hij praat zelfs over zelfmoord. Er wordt duidelijk aangegeven dat dit na de kaping is:
“My father is scheduled to visit me today. His first visit since the Bus and the Bridge last summer.”
Vervolgens begint het verhaal van de buskaping met Miro, in dit verhaal wordt alles op chronologische volgorde verteld met af en toe een aantal tijdsprongen en terugverwijzingen naar vroeger. Het verhaal van Ben en zijn vader wordt verteld in de toekomst. Dit verhaal lijkt ook op chronologische volgorde te zijn, alleen het speelt zich maanden na de buskaping af. Ook zijn er grote tijdsprongen. Er wordt verteld over hoe zij de kaping hadden beleefd in de vertelde tijd.
Het gehele verhaal is dus niet chronologisch. De verhaallijn van Ben speelt zich maanden later af dan de verhaallijn van Miro en Kate. De verhaallijn zijn op zichzelf wel chronologisch, maar samen niet.
3
vertelperspectief
(welk perspectief, waar zie je dat aan en wat is het effect)
Het vertelperspectief kon erg verwarrend zijn. Er waren wel een duidelijk aantal vertellers: Kate, Miro, Ben en Bens vader. Raymond vertelde ook een klein stukje. Het verhaal werd meestal per hoofdstuk steeds omgewisseld van verteller: van Ben en zijn vader naar Miro en Kate.
De verhaallijnen van Miro en Kate waren in de belevende vorm. Ze beleefden het verhaal in het moment. Dit maakt het verhaal spannender omdat het onvoorspelbaar is en het personage ook niet weet wat er gaat gebeuren. Er werd continue geswitcht tussen het Miro- en Kateperspectief. Dit gebeurde vaak met een witregel, maar soms gebeurde het ook midden in een alinea.
“ “What is your name?” he asked. “Kate. Kate Forrester.” “My name is Miro,” he said. He realized that this was perhaps the first time he had ever introduced himself to anyone. Usually, he was anonymous. Or Artkin would say “The boy’s name is Miro” when they encountered strangers. Kate pretended that she hadn’t learned his name earlier. “And your friend’s name?” she asked. “Artkin,” he said. The huge man outside the bus was now testing the lock. Kate didn’t care to know his name. His name would only establish his existence in her life, and he was so ugly and menacing that she didn’t want to acknowledge him at all.”
Ik had het idee dat ik in het perspectief van een personale verteller zat. Er zijn meerdere personale vertellers (Miro, Kate en Raymond), dus dan zou er sprake zijn van een meervoudig vertelperspectief van de personale verteller. Er zou ook sprake kunnen zijn van een alwetende verteller, omdat er continue en snel geswitched wordt tussen de personages (zie de quote). Alleen er wordt niet commentaar of iets dergelijks geleverd vanuit de “onzichtbare” alwetende verteller op de situatie, - althans ik had er niets van gemerkt -, het wordt altijd vanuit een personage gedaan. Vandaar denk ik dat er sprake is van een meervoudig vertelperspectief van de personale verteller.
De verhaallijn van Ben en zijn vader wordt vanuit allebei de personages in een ik-perspectief verteld. In het begin van het boek is Ben aan het woord, snel later zijn vader. Ze kijken terug naar de gebeurtenis van de brug en de bus. Het speelt zich maanden later af. Vaak is het verhaal in de vertellende-ik, voornamelijk als er wordt teruggekeken naar de brug en de bus, maar vaak is er ook een belevende-ik als het verhaal zich op het heden richt.
Belevend
“My father is scheduled to visit me today. His first visit since the Bus and the Bridge last summer. I am typing this in the room at Castle and it’s beautiful here as I write this.”
Vertellend
“The telephone rang at that moment. I had often pondered how our lives were altered by that call. The caller was a liaison officer from Washington, D.C., to inform me of the time chosen for our attack on the bridge.”
Dit zorgt ervoor dat je duidelijk onderscheid hebt tussen wat er nu aan de hand is en wat er vroeger gebeurde.
4
titelverklaring
(titel, ondertitel en uitleg)
De titel is “After the first death”.
Dat betekent letterlijk “Na de eerste dode”. Miro zou in dit verhaal voor het eerst iemand zelf vermoorden, dat was zijn doel. Hiermee zou hij volwassen zijn. Zijn eerste slachtoffer waar hij zich verantwoordelijk voor voelt is echter niet Kate, maar Artkin. Hierdoor heeft hij een erg schuldgevoel. De missie is toch anders gelopen dan dat hij gehoopt had.
5
verteltijd - vertelde tijd
(verhouding tussen beide en belang voor het verhaal)
De vertelde tijd van de verhaallijn van Ben is erg onduidelijk, maar maximaal een paar dagen. De vertelde tijd van de verhaallijnen van Kate en Miro is iets minder dan één dag. De verteltijd is 233 bladzijden. Het verhaal van Miro en Kate neemt ongeveer 60-70% op. Omdat de vertelde tijd maar een aantal uren zijn, wordt er veel in de details opgegaan. Er wordt veel verteld over hoe de situatie is in de bus en je komt was over Miro’s en Kates verleden te weten.
Het verhaal van Ben neemt minder bladzijden op en heeft een langere vertelde tijd. Daardoor zijn er grote tijdsprongen en krijg je alleen het nodige te weten. Er wordt enorm gefocust op de vader-zoonrelatie, over veel meer wordt er niet verteld.
6
hoofdstukindeling
(indeling, titels en belang van deze indeling)
Er zijn twaalf “parts”. Bij elke part is het eerste woord in een extra groot lettertype. Soms lijkt een part in tweeën gedeeld te zijn omdat er een witregel komt, en vervolgens weer het eerste woord in hetzelfde extra grote lettertype is gezet.
Elke part wisselt van verteller, het wisselt steeds van Miro/Kate naar Ben/Bens vader. Dit schept dus duidelijkheid over wat je te wachten staat en wie de verteller is.
7
overig
(andere opvallende zaken bijv. taalgebruik)
Part 11 was anders dan de andere hoofdstukken. Het was vanuit het perspectief van Bens vader. Het leek qua vorm net of er een telefoongesprek plaatsvond tussen Ben en zijn vader.
“Ben, you’re here. You’re back.
Yes, I’m here. You’ve been looking for me, haven’t you?
For so lang, Ben.
How long, Dad? Weeks? Months?
Too long, much too long.
But I was always here. Didn’t you know that, Dad?”
De inhoud past niet bij een telefoongesprek. Ik had niet het idee dat ik het helemaal snapte. Mijn interpretatie was dat de vader niet helemaal goed bij zijn hoofd is omdat hij zich schuldig voelt tegenover zijn zoon. Zijn zoon is dood, maar stelt constant vragen aan hem waardoor zijn vader zich schuldig voelt. De vader hoort steeds de stem van zijn zoon in zijn hoofd.
D Inhoud
Werk onderstaande punten uitgebreid uit voor het boek dat je gelezen hebt. Dit zijn subjectieve punten die vooral gaan om jouw leeservaring; jouw interpretatie van het verhaal.
Gebruik het document ‘Boekverslag - extra informatie en literaire begrippen’ om te lezen hoe je onderstaande punten uit moet werken.
Uitwerking
1
belangrijkste personages
(geef uitgebreide karakterbeschrijvingen)
Miro
Miro is 16 jaar oud en hoort bij de kapers. Hij is opgegroeid in vluchtelingenkampen en verlangt continue naar zijn “thuisland”. Hij had ook een broer, Aniel, die is op 17jarige leeftijd overleden. Miro is opgeleid in een soort trainingskamp waar hij heeft leren vechten en de opdracht heeft gekregen om aanslagen te doen en te kapen in Noord-Amerika. Hij is er helemaal van overtuigt dat ze in een oorlog zitten en dat hij moet vechten en moorden om zijn thuisland te bereiken. Toch worstelt hij soms met zijn identiteit. Hij is bijvoorbeeld aangeleerd om Amerika te haten, terwijl hij dat eigenlijk niet zo erg doet. Hij houdt van Amerikaanse muziek, eten, en het Amerikaanse meisje Kate vond hij ook wel aantrekkelijk.
Artkin is de leider van de groep waar Miro in zit. Miro luistert altijd naar hem en bewondert hem. Artkin heeft Miro als klein jongentje gered toen zijn ouders overleden. Miro wil blijven vechten voor zijn thuisland en het maakt hem niet uit of hij sterft of niet. Hij is dus vastberaden.
Ben
Ben is de zoon van een generaal. Hij heeft niet echt goed contact met zijn vader. Hij wil zich graag bewijzen tegenover zijn vader, hij wil ook iets voor zijn vaderland doen. Daarom wou hij ook de steen naar de terroristen brengen, ook al was hij daar min of meer ook toe gedwongen door zijn vader. De situatie is niet helemaal gegaan zoals Ben hoopte, Ben belandde uiteindelijk in het ziekenhuis. Hij voelde dat hij zijn vaderland en zijn vader teleurgesteld had.
Kate
Kate is ongeveer 17/18 jaar oud. Ze is de buschauffeur die de kinderen naar een kamp zouden brengen. Als de bus wordt overvallen door kapers, en ze gedwongen wordt om naar de brug te rijden, wil ze niet meewerken, maar ze doet het toch omdat ze niet veel keuze had. Ze moest de kinderen veilig houden. Ze probeert Miro voor haar te winnen. Ze vraagt naar hem waarom hij doet wat hij doet en of hij zich niet schuldig voelt. Miro lijkt hierdoor echter niet van zijn standpunt af te wijken. Kate gooit in het normale leven ook wel eens haar charmes in de strijd om iets voor elkaar te krijgen, bij Miro heeft het echter geen effect. Kate is erg zorgzaam naar de kinderen toe, en wou zelfs haar leven geven voor het jongentje Raymond. Ook is ze vrij heldhaftig en slim, want ze had een ontsnappingspoging gedaan, ze had namelijk een extra sleutel in haar schoen verborgen. Op het einde probeert Kate Miro zich te laten bedenken, ze probeert op zijn gevoelens in te spelen. Vlak daarna wordt ze door hem doodgeschoten.
Marc
Marc is Bens vader en werkt als generaal. Hij heeft een erg geheimzinnige baan en neemt bijvoorbeeld ook andere namen en dergelijke aan. Marc moet voor zijn werk onder andere telefoongesprekken afluisteren. Dit doet hij ook bij zijn zoon, hij houdt alles om zijn zoon in de gaten. Hierdoor kent Marc zijn zoon heel goed, Bens acties zijn zelfs voorspelbaar voor hem geworden. Marc en Ben praten nooit echt goed met elkaar. Marc is erg nationalistisch en doet alles voor zijn vaderland. Hij had zelfs zijn eigen zoon ingezet als boodschapper naar een aantal terroristen. Uiteindelijk gaat Ben dood. Ben is dus eigenlijk geofferd voor het vaderland. Marc voelt zich daar echter wel erg schuldig over en lijkt op het laatst in het boek niet helemaal goed in zijn hoofd te zijn.
2
belangrijkste gebeurtenissen
(minimaal 2)
(uitgebreid uitwerken)
Artkins dood
Artkin werd neergeschoten door een scherpschutter toen hij zich met Ben buiten de bus bevond. Artkin was een erg belangrijk persoon voor Miro. Artkin had Miro gered toen zijn ouders overleden. Hij vertelde Miro altijd wat hij moest doen en gaf advies. Artkin was een soort leermeester voor hem, maar had ook wel iets weg van een vaderfiguur. Miro ziet zijn dood als zijn schuld, omdat hij Artkin niet gewaarschuwd had. Hierdoor was niet Kate zijn eerste slachtoffer, maar Artkin. Dit was niet Miro’s bedoeling en alles liep anders dan dat hij gehoopt had.
Marc stuurt zijn zoon naar de bus toe
Marc moest van Artkin een boodschapper inzetten die niet professioneel was. Het moest een normaal persoon zijn die de steen zou brengen. Dit was het moment dat Marc een groot offer maakte voor zijn vaderland: hij zette zijn eigen zoon in. Hij wist precies hoe zijn zoon zou handelen. Ook wist hij dat er een groot risico aan vast zat. Marc was totaal gedreven voor de liefde voor zijn vaderland, die groter blijkt te zijn dan de liefde voor zijn zoon. Voor deze gebeurtenis was er een belangrijke beslissing genomen, een fatale.
3
tijd en ruimte
(waar en wanneer speelt het verhaal en waarom is dat belangrijk)
Het verhaal speelt zich af in de jaren 70 van de twintigste eeuw. Het is een erg actueel onderwerp omdat we nu ook nog steeds te maken hebben met aanslagen en het is dus een groot onderwerp in deze tijd, in deze maatschappij. Het verhaal vind plaats in de Verenigde Staten, vlak bij Boston. De plekken waar het verhaal zich afspeelt zijn: café, bus, brug en fort Delta. De gebeurtenissen in het boek passen goed bij de Verenigde Staten, omdat daar al vroeg een multiculturele samenleving was, waar culturen met elkaar botsten. Ook is de VS erg nationalistisch, dat past bij het karakter Marc: hij doet immers alles voor zijn vaderland. Marc vecht voor zijn vader en Miro en de freedom fighters vechten voor hun vaderland. Het kost veel offers, en de vraag is of dat nou zo positief is.
4
Motieven (minimaal 4)
(Uitgebreid uitwerken waarom dit motieven zijn – voorbeelden)
Vaderland
Heel veel karakters hadden één grote drijfkracht voor hun daden: hun vaderland. Artkin, Ben, Miro en Marc vechten allemaal voor hun vaderland. Artkin en Miro zijn freedom fighters en willen hun thuisland bevrijden en bereiken. Ze zijn bereid hier hun leven voor te geven. Hetzelfde geld voor Marc en Ben. Ben geeft zijn leven voor zijn vaderland, en Marc is eigenlijk de aanrichter daarvan. Marc vind zijn vaderland belangrijker dan zijn zoons veiligheid.
Schuld(gevoel)
Naderhand was er veel sprake schuldgevoelens. Miro voelt zich schuldig omdat Kate bijna was ontsnapt en doordat door zijn schuld Artkin is neergeschoten. Kate voelt zich schuldig omdat haar ontsnappingspoging mislukt was en ze de situatie misschien alleen maar erger had gemaakt. Ze voelde zich verantwoordelijk voor de kinderen en voelde zich ook schuldig tegenover hen. Marc voelt zich schuldig omdat zijn zoon door hem is overleden. Ben voelde zich schuldig omdat hij “gefaald” had.
De kinderen waren daarnaast onschuldig. Kinderen zijn de meest onschuldige slachtoffers die je kunt pakken. Kate dacht dat Miro ook iets onschuldigs over iets had.
Opoffering
Voor het vaderland, moesten er offers gemaakt worden. Marc had zijn zoon opgeofferd voor zijn vaderland. Net zoals de freedom fighters ook mensen geofferd hadden. Kate wilde zich juist opofferen om Raymond, een onschuldig jongentje, te redden.
Identiteit
Veel personages worstelen met hun identiteit, ze bevinden zich in dilemma’s en moeilijke situaties. Kate haar identiteit is een beetje gesplitst. Haar ene kant wil terugvechten tegen de terroristen, ontsnappen. De andere kan van haar is super bang en heeft een blaasprobleem. Miro zit ook af en toe wat in de knoop met zijn identiteit. Hij is aan de ene kant vastberaden, hij wil bepaalde idealen nastreven. Een andere, humanere kant van hem, kan toch wel genieten van bepaalde dingen in het leven. Zijn groepsgenoten hebben een hekel aan Amerika en alles wat er mee te maken heeft. Miro heeft dit ook aangeleerd gekregen, maar Amerikaans voedsel en muziek vind hij wel wat hebben en hij is gefascineerd door Amerikaanse meisjes. Ook verwijzen het masker en het niet hebben van een naam (zijn echte naam is niet Miro, een naam betekent niets) naar identiteit. Met het masker voelt hij zich een ander persoon.
Ook Marc zit met zijn identiteit. Hij heeft zijn nationalisme helemaal in zijn identiteit getrokken en het is een leidraad geworden van grote beslissingen die hij neemt. Hierdoor is zijn zoon omgekomen. Zijn zoon is later een stem in het hoofd van zijn vader, dus Ben is ook in Marcs identiteit gekomen.
5
symboliek
(uitgebreid uitwerken wat de symboliek is – voorbeelden)
Masker
Het masker wat Miro draagt bij aanslagen en kapingen staat symbool voor zijn identiteit. Hij worstelt met zijn identiteit en met het masker op voelt hij zich een ander persoon. Het masker geeft een harde uitstraling, dat is iets wat hij wil nastreven. Zonder het masker is hij echter humaner en zachter (zover dat mogelijk is).
6
motto
(citeer het motto en leg uit waarom de auteur het heeft gekozen)
Er is geen motto.
7
eind
(beschrijf het einde van het boek – open, gesloten, passend?)
Artkin en de rest van de groep zijn dood. Kate is vermoord door Miro. Miro trekt verder met zijn bloedende been, als enige overlevende van zijn groep. Het einde van Miro’s verhaal vind ik vrij heftig, maar wel passend. Zijn leermeester Artkin zei immers tegen hem, dat hij óf moest doodgaan op het veld, óf moest verder trekken om nog meer te vechten voor zijn vaderland. Miro leeft, en vermoordt gelijk na de ontsnapping een onschuldige automobilist. Ik denk dus dat hij verdergaat met vechten. Ook al had je als lezer gehoopt dat er een of ander wonder zou gebeuren voor deze jongen. Miro’s verhaal is een open einde, want hij trekt de wijde wereld in en de lezer heeft geen idee wat hij nog allemaal gaat doen. Je zou het ook als een gesloten einde kunnen zien, Miro weet immers zijn identiteit: een groot onderwerp in dit boek. Hij heeft zijn identiteit gekozen, hij had namelijk Kate vermoord, vervolgens een automobilist. Dus veel goeds zou hij in de wereld niet aanrichten. Hij blijft vechten voor zijn vaderland.
Marcs/Bens einde vond ik ook wel passend en is gesloten. Ook Marc had zijn identiteit gekozen: zijn vaderland gaat voor zijn zoon. Hij stuurde zijn zoon het veld in om de steen aan een aantal gevaarlijke terroristen af te leveren. Hierbij is hij eigenlijk bijna net zo’n monster als de terroristen, misschien wel erger, omdat het om zijn zoon gaat. Toch is dat niet zo. Marc voelt zich schuldig over wat hij zijn zoon had aangedaan en vraagt zijn zoon om vergeving. Bens stem zat in Marc zijn hoofd.
8
overig
(andere opvallende zaken)
Er zijn geen overige zaken.
E Beoordeling
Geef je persoonlijke beoordeling in 140 tot 160 woorden. Gebruik minimaal vier verschillende beoordelingswoorden en werk deze voldoende uit met behulp van de inhoud van het boek. (aantal woorden vermelden)
De beoordelingswoorden vind je ook in het document ‘Boekverslag - extra informatie en literaire begrippen’
Ik vond het een spannend boek, want er was bijvoorbeeld veel spanning tussen Kate en Miro. Kate zou Miro’s “first death” zijn, maar door bepaalde elementen werd je soms toch even een andere kant opgeleid. Ik vond het een realistisch boek, omdat aanslagen en kapingen heel veel gebeuren in deze tijd in deze wereld. Ook is het realistisch dat Miro Kate toch doodschoot, de invloeden van Artkin en zijn opleiding die er jarenlang ingeramd zijn, zijn toch sterker dan de invloeden van Kate en de “andere kant” van Miro. Ik vond het echter soms wel wat een verwarrend boek, dan bedoel ik vooral de verhaallijn van Ben. Het was soms wat onduidelijk of Ben of zijn vader aan het woord was. Ook leken ze soms beiden niet helemaal goed in hun hoofd. Af en toe vond ik het boek ook wat oppervlakkig, omdat er niet heel diep in de personages werd gegaan wat ik erg jammer vond.
Ik vond het een spannend boek, want er was bijvoorbeeld veel spanning tussen Kate en Miro. Kate zou Miro’s “first death” zijn, maar door bepaalde elementen werd je soms toch even een andere kant opgeleid. Ik vond het een realistisch boek, omdat aanslagen en kapingen heel veel gebeuren in deze tijd in deze wereld. Ook is het realistisch dat Miro Kate toch doodschoot, de invloeden van Artkin en zijn opleiding die er jarenlang ingeramd zijn, zijn toch sterker dan de invloeden van Kate en de “andere kant” van Miro. Ik vond het echter soms wel wat een verwarrend boek, dan bedoel ik vooral de verhaallijn van Ben. Het was soms wat onduidelijk of Ben of zijn vader aan het woord was. Ook leken ze soms beiden niet helemaal goed in hun hoofd. Af en toe vond ik het boek ook wat oppervlakkig, omdat er niet heel diep in de personages werd gegaan wat ik erg jammer vond.
157 woorden
F Thema en uitleg
Omschrijf, los van het verhaal, het thema van het boek (de centrale gedachte, de dieper liggende idee).
Leg vervolgens uit waarom denkt dat dit het thema is. Bij die uitleg mag je wel gebruik maken van de inhoud. Gebruik 80 tot 120 woorden. (aantal woorden vermelden)
Het thema is: het vinden van je identiteit en de opofferingen die je maakt
Heel veel personages worstelen namelijk met hun identiteit. Vooral Miro, die in mijn ogen echt de hoofdpersoon van het boek is. Ook Marc speelt met het motief identiteit een grote rol. Beide karakters hebben gekozen en opofferingen gemaakt en dit heeft vreselijke gevolgen voor de slachtoffers en hun geliefden. Deze twee personages lijken dus op elkaar, terwijl ze juist tegen elkaar staan: de generaal en de terrorist. Marc voelt zich echter schuldig en hoort stemmen in zijn hoofd. Terwijl Miro gewoon verder gaat met zijn leven. Dit laat zien hoe ze in elkaar zitten, hoe hun identiteit is.
112 woorden
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden