Hoe kies jij een studie?

Daar zijn wij benieuwd naar. Vul onze vragenlijst in en bepaal zelf wat voor beloning je daarvoor wilt krijgen! Meedoen duurt ongeveer 7 minuten.

Meedoen

Hoofddoekjes

Beoordeling 6.5
Foto van een scholier
  • Betoog door een scholier
  • 5e klas vwo | 808 woorden
  • 2 oktober 2005
  • 64 keer beoordeeld
Cijfer 6.5
64 keer beoordeeld

Hoofddoekjes moeten worden afgeschaft! Al zeker 5 jaar is het conflict over het dragen van hoofddoekjes in volle gang. Het fenomeen dat zich vooral voordoet bij islamitische vrouwen is nog steeds een onopgeloste zaak in onze samenleving. Het wordt dan ook hoog tijd dat er een duidelijke uitspraak komt die ook daadwerkelijk wordt nageleefd. Wat mij betreft komt deze uitspraak zeer snel en worden daarmee de hoofddoekjes in ons land afgeschaft. Allereerst is de afschaffing belangrijk, omdat de hoofddoekjes de intergratie tegengaan. Deze hoofdbedekkingen behoren namelijk niet tot de Nederlandse cultuur. Aangezien Nederland het gastland is voor hoofddoekdragers moeten zij zich aanpassen aan de in Nederland geldende cultuur. Met die aanpassing zijn zij niet de enigen: ook Nederland heeft zich aangepast aan onze ‘gasten’ door bijvoorbeeld het toestaan van moskeeën. Sommigen beroepen zich na het horen van dit argument op de in Nederland geldende wet van vrijheid van geloof, maar wanneer de hoofddoeken worden afgeschaft betekent dit niet dat ook de Islam wordt verboden. De godsdienst komt dus helemaal niet in gevaar. Ook laten de hoofddoekjes het verschil tussen bevolkingsgroepen duidelijk zien en versterken dit verschil. De verschillen zorgen veelval voor conflicten die weer leiden tot discriminatie. Als de hoofddoekjes worden afgeschaft zal deze discriminatie, waar we al jaren tegen strijden, worden verminderd. Hiermee verdwijnt uiteraard niet alle discriminatie in ons land, maar het is een goed begin. Bij dit argument komt men vaak met het recht op vrijheid van meningsuiting. Dit recht staat je toe om zelf te weten wat je doet of draagt en om anders te zijn dan anderen. Toch zijn er grenzen bij vrijheid van meningsuiting. In Nederland is het dragen van bijvoorbeeld een hakenkruis ook niet toegestaan, omdat dit conflicten kan veroorzaken. Aangezien het bij de hoofddoeken ook om een conflict gaat is het verbieden misschien geen slechte keuze. Niet onbelangrijk in deze discussie is het gevaar van de hoofddoekjes. Hierbij gaat het vooral om de gevaren bij bepaalde banen of bepaalde activiteiten zoals sport. Een persoon die met automatische machines werkt kan in gevaar komen wanneer haar hoofddoek tussen de machine komt. Ook bij gymnastiek op scholen kunnen ongelukken ontstaan wanneer een persoon een hoofdbedekking draagt. Om deze reden zijn ook baseballpetjes en sieraden verboden tijdens de lessen. Verder is de hoofddoek naar mijn mening de meest storende hoofdbedekking met betrekking tot het geloof. In onze samenleving hebben we namelijk ook te maken met christelijke hoeden en joodse keppeltjes. Deze hoofdbedekkingen worden echter alleen in het des betreffende geloofshuis gedragen. Moslima’s, daarentegen, dragen hun hoofddoeken ook buiten de moskee. De laatste jaren heeft dit gezorgd voor een onveilig gevoel bij niet-moslims, omdat de hoofddoek na de verscheidene aanslagen meer en meer geassocieerd wordt met terrorisme. In onze samenleving zijn mannen en vrouwen gelijk. Met het dragen van hoofddoeken wordt dit ideaal tegengewerkt. De hoofddoek is namelijk een vrouwonderdrukkend symbool. Vrouwen moeten hun hoofddoek dragen, omdat vaders of echtgenoten niet willen dat hun vrouwelijk familielid met haar ‘aantrekkelijke lichaamsdelen’ te koop loopt. Dit is een van de wetten uit de Koran. Hierbij kan men zich echter afvragen of het haar van een vrouw nu wel zo aantrekkelijk is. In de Koran staat trouwens ook dat lichaamsvormen niet geaccentueerd mogen worden, toch zijn er vele vrouwen met een hoofddoek en strakke kleding. Hieruit blijkt dat de Koranregels toch al niet geheel worden nageleefd. Tevens gaat de hoofddoek in tegen de scheiding van kerk en staat. Met deze scheiding wil men voorkomen dat de kerk, hier moskee, teveel invloed heeft op het wel en wee in een staat. Als de hoofddoek gedragen wordt is duidelijk te zien hoe zeer de moskee de samenleving beïnvloed. In het conflict over de hoofddoeken hebben moskeeën veel te zeggen en protesteren zij tegen eventuele verboden. Moskeeën beoefenen dus wel degelijk een grote invloed op de Nederlandse samenleving, wat niet de bedoeling is. Tot slot moet niet worden vergeten hoe zeer de hoofddoeken ingaan tegen de identificatieplicht. In Nederland dient men zich goed te kunnen identificeren. Als bijvoorbeeld bivakmutsen worden verboden, omdat ze de herkenning van personen vermoeilijken en de criminaliteit bevorderen, moet dit ook gelden voor de hoofddoeken. De doeken bedekken immers al het haar en daarmee ook een deel van het gezicht van de drager. Dus ondanks het feit dat er in de samenleving meerdere argumenten voor de hoofddoeken worden genoemd, zijn er ook genoeg tegen de doeken. Deze tegenargumenten drukken met name uit dat de hoofddoek niet past bij de Nederlands cultuur. Bepaalde normen, waarden en wetten in Nederland kunnen niet worden gecombineerd met de aanwezigheid van hoofddoeken. Mensen met hoofddoeken kunnen niet verwachten dat de Nederlandse cultuur geheel gaat veranderen zodat zij kunnen doen en laten wat ze in hun eigen cultuur gewend zijn. Nederland paste zich al op verscheidene manieren aan, nu mag dat ook eens van de hoofddoekdragers verwacht worden.

REACTIES

A.

A.

waar heb je deze info vandaan? ik moet het namelijk in mijn verslag vermelden.

10 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.