Geen burkha’s meer in het openbaar!
Inleiding. Overal hoor je er wel mensen over praten, moeten hoofddoekjes kunnen of niet, en de burkha, moet die toegestaan zijn? In debatten op televisie, bij maatschappijleer op school en ook onder vrienden onderling zijn er veel discussies over. Meestal eindigen die net hetzelfde zoals ze begonnen zijn, als twee groepjes die het nooit met elkaar eens zullen worden. Men mag in Nederland voor zijn eigen mening uitkomen, daarom zijn we een democratisch en multicultureel land. Er zijn hierover dan ook veel verschillende meningen.
In dit betoog zal ik mijn mening verder laten blijken door het tonen van argumenten. Al deze argumenten zijn gebaseerd op bronnen en mijn eigen beeld hierover. Ook wil ik duidelijk maken dat er een groot verschil tussen een hoofddoek en een burkha is. Een hoofddoek is ook een vorm van geloofsuiting, maar hierbij word het gezicht niet volledig bedekt. Vandaar dat ik ook geen bezwaren ertegen heb als die in het openbaar gedragen worden. Burkha’s zijn wél gezichtbedekkend, en hier heb ik wél mijn bezwaren tegen, waarbij ik wil opmerken dat mijn betoog niet bedoeld is om mensen te discrimineren, te kwetsen of te beledigen. Mijn stelling is: Burkha’s ( of andere volledig gezichtsbedekkende kleding) moeten verboden worden in het openbaar.
Argument vóór. De Nederlandse wet bepaalt dat iedereen herkenbaar over straat moet gaan. Het dragen van een bivakmuts is niet toegestaan omdat het gezicht niet zichtbaar is, waarom zou een burkha dan wel moeten kunnen? Hierbij zie je het gezicht toch ook niet?
Argument vóór. Burkha’sz zijn een belemmering voor open communicatie. Als je met iemand praat die zijn gezicht bedekt heeft, kan het contact nooit optimaal zijn. Je kunt de ander z’n gezichtsuitdrukking en reactie niet zien. Het lijkt alsof de ander niet met je praten wil, of niet geïnteresseerd is.
Argument vóór. Eerste indruk is vaak bepalend. Zo mag een werkgever best eisen stellen aan zijn personeel. Zij zijn vaak het visitekaartje van zijn bedrijf, dus mag hij ook grenzen stellen aan het uiterlijk van zijn personeel. Dit kan een piercing of tatoeage in het gezicht zijn, maar ook kleding, zeker een burkha.
Argument vóór. Ten aanzien van de niqaab, chador en burkha (allemaal volledig gezichtsbedekkend) heeft de Commissie Gelijke Behandeling naar aanleiding van een voorbeeld op een ROC in Amsterdam al aangegeven dat een verbod te rechtvaardigen is op scholen. In Frankrijk geldt sinds kort een verbod op het dragen van hoofddoekjes op scholen en in overheidsgebouwen. Hier zijn (nog) geen problemen opgetreden, dus waarom zullen we hun voorbeeld niet volgen?
Argument tegen. Nederland is een multicultureel land met vrijheid van meningsuiting. Dus je moet je ook kunnen uiten in je godsdienst. Of dit nou een keppeltje van een Jood is, of een kap van een Katholieke non, of een burkha van een Moslimvrouw. Daar moet dan ook geen onderscheid in gemaakt worden.
Argument tegen. Moslimvrouwen komen vaak hier naar toe omdat ze in hun eigen land geen toekomst hebben. Ze hebben het al moeilijk genoeg gehad omdat ze vaak een hele familie hebben moeten achterlaten, moeten wij het hun dan nog moeilijker maken door hun hun traditie af te nemen en hun gewetensbezwaren te bezorgen?
Tegenwerping. Op scholen gelden regels als, geen hoofddeksels ( petten, mutsen etc.). Waarom zouden we burkha’s dan wel toelaten? Dit is een vorm van discriminatie, positieve discriminatie dan wel, maar discriminatie is onderscheid. En in een democratisch land als Nederland mag er geen onderscheid plaatsvinden. Ook al is Nederland een multicultureel land, ze hebben hier moskeeën, aparte scholen, kinderen krijgen vrij voor het suikerfeest en dergelijke, maar daar tegenover mogen ze zich toch ook een beetje aan onze cultuur aanpassen.
Slot. Als je van tevoren weet dat je mogelijk nadelen zult ondervinden bij het dragen van een burkha, moet je het niet dragen. Het is dan misschien wel een kledingstuk waarmee je je geloof uit, maar het wekt wel bij velen weerstand op als je het draagt. Want die voelen zich niet altijd op hun gemak bij iemand gehuld in een burkha o.a. omdat ze dan niet weten wie ze voor zich hebben en hoe die iemand zich tegenover hen opstelt.
Samengevat kom ik tot de conclusie dat er meer argumenten vóór deze stelling zijn dan tegen. Vandaar dat ik ook bij mijn stelling blijf, burkha’s moeten hier niet toegestaan zijn in het openbaar.
Burkha-verbod of niet
7.3
ADVERTENTIE
Zeker slagen in 50 dagen! 🎓
Examenleerlingen opgelet: over 50 dagen is het zo ver! Wil jij ook slim leren, zeker slagen? Ontdek alle tips, tests, trucs en tools van Examenbundel en sleep dat diploma binnen. Wil je zeker weten dat je niks mist? Meld je dan snel aan en ontvang alle tips in je mail!
Ik wil slagen!
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden
T.
T.
vett eh:p..
18 jaar geleden
AntwoordenH.
H.
wil je deze verwijderen zodat ik hem kan gebruiken voor school?
13 jaar geleden
Antwoorden