Gezocht: VWO'ers uit de 4e/5e met N&T of interesse in techniek. Doe mee aan een online community over een nieuwe studie en verdien een cadeaubon van 50 euro!

Meedoen
Alle literatuurprijzen

Maybe

Beoordeling 5.5
Foto van een scholier
  • Beschouwing door een scholier
  • 1e klas vwo | 480 woorden
  • 17 april 2015
  • 2 keer beoordeeld
  • Cijfer 5.5
  • 2 keer beoordeeld

Taal
Nederlands
Vak
ADVERTENTIE
Musical The Prom verloot een limousine naar je eindfeest!

Zit je middenin je eindexamens en wil je in stijl naar je eindfeest? Doe dan mee aan de winactie en maak kans op een limousine die jou en je vrienden naar jullie eindfeest brengt!

Ja, ik doe mee!

  1. Titel: M-maybe, 152,4 X152,4 cm Canvas

  2.  In de linkerbovenhoek van het schilderij is een praatwolk te zien. In de praatwolk staat de tekst: ‘M-MAYBE HE BECAME ILL AND COULDN’T LEAVE THE STUDIO!’  Hieruit kun je opmaken dat  de vrouw verliefd is, en dat  de man op wie zij verliefd is, net onwel is geworden (en niet uit een studio is gekomen).  Op de achtergrond zijn wolkenkrabbers te zien. Waarschijnlijk is de bezorgd kijkende vrouw in een grote stad. Ik weet niet te zeggen of de vrouw is bedacht of is nagetekend, maar ik denk persoonlijk dat ze is  verzonnen, omdat ze is weergegeven in stripvorm. De mogelijkheid dat het om een vrouw gaat die echt heeft bestaan, is ook aanwezig, omdat er geen zeer abstracte of zelfs onmogelijke trekken te zien zijn.

  3. Vorm op het schilderij is alles tweedimensionaal, maar er is wel diepte, omdat het duidelijk te zien is dat de vrouw zich voor de wolkenkrabbers en het kozijn bevindt. Het schilderij bestaat uit positeve vormen en is organisch.  De vormen zijn bijna allemaal gesloten, behalve het raamkozijn. De vrouw is enkelvoudig en asymetrisch. Omdat er een mens is afgebeeld, is het een onregelmatige vorm. De positieve vorm is afgebeeld. Er is geen reliëf, omdat het een tweedimensiaal schilderij is.



Kleur er zijn bijna alleen primaire kleuren gebruikt, behalve de ogen van de vrouw. De niet-kleuren wit en zwart komen ook enkele keren terug in het schilderij.  Ik vat hier op dat wit symbolisch gebruikt is, omdat wit staat voor onschuld en de vrouw waarschijnlijk niets te maken heeft met wat er met haar geliefde is gebeurd.



Compositie  het gezicht van de vrouw is uitvergroot, omdat het gaat om de emoties die op haar gezicht te zien zijn.



Licht op de trap en in het jasje van de vrouw zijn schaduwen aangegeven.



Ruimte de vrouw overlapt de andere objecten op het schilderij. De achterste wolkenkrabbers zijn verkleind.



Lijn de belangrijkste lijnen (gelaatstrekken, kleding en gebouwen) zijn aangegeven. Er is geen symetrieas.




  1. Het is opvallend, dat er vrijwel alleen primaire kleuren zijn gebruikt, behalve in de ogen van de vrouw. De niet-kleuren zwart en wit zijn ook gebruikt. Opvallend is het uitvergrote gezicht van de vrouw. Zij is zo weergeven, omdat de nadruk op haar emoties ligt. Het shirt van de vrouw is blauw. Blauw staat volgens de kleurenpsychologie voor naar binnen gekeerd zijn, actiegerichtheid en beheerstheid. Misschien wou Lichtenstein een actiegerichte, maar bedachtzame vrouw weergeven.

  2. Ik vermoed dat de kunstenaar een bedachtzame, actiegerichte vrouw wilde weergeven. De inhoud van het schilderij geeft bezorgdheid weer. De functie heb ik niet kunnen achterhalen.

  3. Ik vind het een emotioneel sterk schilderij. De bezorgdheid van de vrouw is niet gedramatiseerd, maar realistisch weergegeven. De tekstwolk links bovenin vind ik origineel, hij vult het schilderij aan en maakt het duidelijk.


REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.