De NPO is bezig met een nieuwe interactieve videoserie voor scholieren, over persoonlijke dilemma's. Om de serie zo herkenbaar mogelijk te maken, hebben ze jouw hulp nodig. Ben je tussen de 15-18 jaar en wil jij meedenken? Vul de vragenlijst in (5 a 10 minuutjes) en maak kans op een Bol.com bon van 10 euro.

 


Meedoen


6 1900–1940

opdracht 1
a -
b Mijn voorkeur gaat uit naar de Verenigde Staten, omdat die in die tijden van economische depressie, toch vrolijk in het leven stonden (“massale vlucht in het vermaak en in het ongeremd consumeren leidde de aandacht af van de ernstige, interne problemen waar Amerika mee te maken had”).
c Noël Coward
foto

George Bernard Shaw
"Just as the historian can teach no real history until he has cured his readers of the romantic delusion that the greatness of a queen consists in her being a pretty woman and having her head cut off, so the playwright of the first order can do nothing with his audience until he has cured them of looking at the stage through the keyhole, and sniffing round the theatre as prurient people sniff round the divorce court." (from G.B. Shaw's preface in Three Plays by Brieux, 1911)

opdracht 2
a Het is vrij fantastisch geschreven en het geeft iets weer van de diepere gedachten die opkwamen.
b Niet meer, de ‘backbone’ van de accountant is eigenlijk een ‘obsessie’ met cijfertjes en een volledig gebrek aan medemenselijkheid.
c Waarschijnlijk walgde de vrouw van alles wat met het lichaam van de accountant te maken heeft (dus ook zijn wasgoed) en moest zij met geweld gedwongen worden deze taak te verrichten. Het komt niet bij de accountant op dat zijn ‘witheid’ bij inboorlingen wel eens afkeer zou kunnen oproepen.
d Ja, de accountant blijft overal zo rustig onder, het maakt niet uit wat er om hem heen gebeurt en of er bijna iemand doodgaat, zolang hij maar door kan gaan met waar hij mee bezig was.

opdracht 4
a Kerst hoort in het teken te staan van liefde, en vrede op aarde. Bij deze discussie is daar geen spoor van te bekennen.
b Dante en Mrs Dedalus tegenover Mr Casey en Mr Dedalus. Stephen bevindt zich aan de kant van Mr Casey, omdat hij op nog opkijkt tegen oudere mannen. De mannen stonden boven de vrouwen. De mannen waren belangrijker.
c Wel als hij goed schrijft, zo simpel is dat. Wie goed werk verzet mar daar waardering voor krijgen; zo niet, dan niet.

opdracht 5
16 juni, 1904, de dag dat Joyce Nora Barnacle voor de tweede keer ontmoette, haar mee uit wandelen nam en verliefd op haar werd.

opdracht 6
a omdat alles tot in de puntjes omschreven wordt, zodat je het helemaal voor je ziet
b

opdracht 8


opdracht 11
a Nee. Hij raakt gewond als hij aan het eten is, dus niet tijdens een heldhaftige actie of een gevecht van man tot man. Hij hoort zichzelf schreeuwen.
b Vanwege het warme bloed dat uit zijn gewonde knie over zijn been en in zijn schoenen loopt.
c Eerst geeft Hemingway een korte en bondige beschrijving van de actie zonder verdere uitleg. De beschrijving wordt gevolgd door de emotie die de actie oproept. Ook de emotie wordt kort en bondig beschreven.
d Angst. De laatste drie woorden van het fragment (‘and was very afraid’).
e Het zorgt wel voor een bepaalde sfeer die sommige verhalen goed kunnen gebruiken, maar toch denk ik dat het niet prettig zal lezen als er een heel boek mee vol staat.
f Ik vind zijn visie te negatief. Ik denk dat het leven er is om geluk in te ervaren, en dat met anderen te delen; dus ik deel zijn “birth is nothing but the beginning of death” niet.

opdracht 12
Zijn ervaring als correspondent voor de Toronto Star. Hij moest zijn berichten over de telegraaf doorsturen. Vanwege de hoge kosten moesten die berichten zo kort en bondig mogelijk zijn. Deze telegraafstijl, het zogenaamde ‘cabelese’, was de voorloper van de Hemingway-stijl.

opdracht 13
a Ja. Tom en Daisy houden misschien niet meer van elkaar, maar ze zijn wel met elkaar vergroeid en horen bij elkaar. De keuken is de plaats waar ze altijd samen aan de maaltijd zitten, en dit zorgt voor samenhorigheid.
b Tijdens hun gesprek heeft Tom, bijna achteloos of als een soort automatisme, zijn hand op die van Daisy gelegd. Zij ervaart dit als volkomen natuurlijk.
c De gordijnen zijn dicht. Zij praten niet over elkaar of over elkaars gevoelens, maken geen ruzie, maar smeden samen een plan om Daisy’s schuld aan het ongeluk op iemand anders te schuiven.
d Het leven van Tom en Daisy is een ‘leeg’ leven, dat wordt bepaald door egoïsme.

14

opdracht 18
a Vanachter het beslagen glas van zijn gasmasker neemt degene van waaruit het gedicht is geschreven het gas waar als een dikke groene (zee van) mist.
b ‘My friend’ is de patriot die niets van de gruwelijke werkelijkheid van de oorlog afweet, maar wel verhalen vertelt over de glorie van de oorlog en de plicht om heldhaftig voor het vaderland te sterven.
c Schoolkinderen die zich makkelijk laten meeslepen door verhalen over roem, heldenmoed en roemrijk sterven.
d De gedetailleerde beschrijving van de gruwelijke manier waarop het slachtoffer van de gifgasgranaat sterft bewijst dat het roemrijk sterven een fabeltje is
e De pity zit in de regels waarin Owen de afschuwelijke dood van de soldaat beschrijft en ook beschrijft hoe het beeld van de stervende soldaat hem in zijn dromen/nachtmerries achtervolgt.
f koude rillingen, omdat ik weet dat dit soort dingen ook echt gebeurt zijn, dat t niet alleen een verzinsel van een schrijver is.

Opdracht 20
a Het ritme dat steeds veranderd. Dan weer allemaal korte zinnen achter elkaar, dan weer allemaal lange, enz.
b Deze “generatie” mensen, deze maatschappij
c Ik denk om de absurdheid en het achterlijke gedrag van de huidige mens nog eens goed te benadrukken.
d De wereld zoals wij die nu kennen, die zal niet vergaan vol glorie met toeters en bellen, maar meer met doffe klap
e Dat het goed tot iedereen doordringt, zelfs al ben je leeghoofdig (zoals de moderne mens volgens Eliot is)

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.