H1: KUNST………OMDAT HET MAG

1 Heel veel mensen raken hun baan kwijt en ook veel mensen
hun vrijetijdsbesteding en dus ontspanning.
2 Heel belangrijk, want het is goed voor je algemene
ontwikkeling, je leert mensen kennen en verder kijken dan
je neus lang is. Vroeger werden ook al dingen ontworpen
kwamen er ook al mensen kijken dus het was toen ook al
belangrijk.
3 Bij(veel) culturele evenementen dien je je netter te gedragen dan bij sportmanifestaties. Ook moet je bij veel culturele dingen rustiger zijn , zodat je andere mensen niet stoort.
4 Als je iets maakt stop je daar een deel van je zelf in. Je bent uniek dus niemand anders zou precies hetzelfde verzinnen.
Bij kunst kun je een mening vormen en iedereen heeft een eigen mening alleen komt niet iedereen er vooruit.
5 Ja, ik denk wel dat je je nog steeds met kunst kunt onderscheiden. Als je tenslotte iets ontwerpt komt het uit je hart en geef je het een beetje van je zelf.
6 Nee, dat vind ik geen goede reden, want wat is smaakvol?
Dat begrip verschilt per persoon. Het is wel goed dat het gegeven wordt om iemand zijn/haar smaak te ontwikkelen, maar láát dat dan gebeuren en vorm iemand niet naar een mening van iemand anders, wat zogenaamd goed is.
7 Ja, als je kunst leert begrijpen kun je ervan leren genieten, maar ik denk dat je onbewust al van kunst geniet, omdat je er soms niet eens bij nadenkt denkt dat iets een vorm van kunst is.
8a Oneens, ik kan realistische schilderijen heel mooi vinden, maar ik hou ook wel van schilderijen waar je een beetje bij moet nadenken en verschillende dingen in kan zien.
b Oneens, realistische schilderijen kunnen ook heel mooi zijn en dan hoeven ze niet eens zo scherp als foto’s te lijken.
c Nee, het kan ook iets eenvoudigs weergeven dat gewoon prettig is om naar te kijken.

d Dat hangt van het schilderij af. Buiten even als binnen taferelen kunnen zowel mooi als saai zijn.
e Ik vind de glas in loodramen en de plafond-, muurschilderingen wel erg mooi, maar ik hou niet zo van de beelden.
f Met figuren vind ik een schilderij mooier, dan weet je ongeveer wat de schilder wil laten zien.
g gedeeltelijk geklede mensen vind ik het mooist, dat laat wat te raden over maar ook weer niet te veel en dat geeft een soort spanning.
h Nee, dat vind ik saai.
i rood
j Nee, klein is mooi, maar groot kan ook heel mooi zijn.
9 Nee, smaak gaat tot in details verder.
10 Onrealistisch, zonder duidelijke vormen over een seizoen.
11 Mijn herinneringen.
12 Nee al is het nog zo duur je kan het oerlelijk vinden.
13 Volgens mij hebben wij geen echte kunstwerken op school.

14 Dingen waar je voorkeur naar uitgaat.
15 Als meerdere mensen hetzelfde mooi vinden. Vinden ze dat andere die hetzelfde mooi vinden een goede smaak hebben.
16 Je kan smaak beïnvloeden en daardoor smaak veranderen. Als iemand bij een groep hoort ontwikkeld hij meestal dezelfde smaak als de rest van de groep.
17skyrado/ gewoon naar muziek.
18 comm: skyradio; veel muziek, beetje gebabbel.
Publ: radio 1; bestaat de helft uit informatieve, culturele en educatieve programma onderdelen.
19 vd: -je weet wat je kan verwachten
nd: wordt een beetje saai zo zonder afwisseling
20 producten en diensten verkopen.
21 Hij lijkt in Nederland wat Disney in de VS is.
22 –bij een onderwerp dat me interesseert
-voor een speciaal iemand
23 Ja, anders kunnen ze het hoofd niet boven water houden en moeten ze opdoeken.
24 Ja, anders kan iedereen wel subsidie vragen en aan nutteloze dingen uitgeven.

25 Dat de kunstenaar zelf alles mag bepalen en zich niet aan regels hoeft te houden. Ze geven er de voorkeur aan, omdat ze dan helemaal hun eigen gang kunnen gaan.
26 Jennifer Lopez, ze acteerd, zingt en heeft haar eigen kleding-, geur-, en make-uplijn.
27 –Wat zou je iemand willen adviseren die de showbizz in wil gaan?
-Wat moet je doen als je probeert door te breken, maar alles lijkt fout te gaan?
-Hoe kwam je op het idee een eigen kledinglijn te ontwerpen?
-Hoe strik je een showbizz-guy?
-Hoe zoent Ben Affleck? ;)
28 Mensen die graffiti spuiten zijn volgens dat gezegde dus gekken of dwazen, maar ik vind dat onzin want het is ook een vorm van kunst. Het wordt alleen niet altijd gewaardeerd.
29 Ze willen graag laten zien dat graffiti ook heel mooi kan zijn en dat zij ook kunst kunnen maken.
30 Ik vind dat heel slim, dat staat niet alleen mooier, maar dan kalken mensen er tenminste geen nutteloze dingen op, maar staat er echte kunst op.
31 “Stop right now’’ van de Spice girls, vind ik nou niet leuk meer eerst ook niet maar op een gegeven moment wel want ik werd door mijn vriendinnen aangestoken met het ‘Spice Girls- virus’
‘l’amour toujours’ van Gigi d’Agostino vind ik nog steeds een mooi lied, omdat ik er mooie herinneringen aan heb.
32 Michelamgelo door zijn mooie decoratie in de Sixtijnse kapel.
Rembrandt om zijn gelijkende portretten.
Jan Steen om zijn nuchtere kijk op het dagelijks leven.
Shakespere om zijn mooie toneelstukken .
33 Door mensen die gewone alledaagse dingen als kunstvoorwerpen gingen afbeelden om de draak te steken met de gevestigde kunst.
34 Het is grappig, leuk en spreekt veel mensen aan.
35 Dat het van een topmerk is.

H2: EMOTIES

1.Wat heeft de afbeelding met emotie te maken?
Het is een hele lieve afbeelding. Het jongetje en het konijntje hebben allebei een heel lief koppie en dat roept emoties op.
2.Wat voor soort afbeeldingen raakt bij jou een emotionele snaar?
Schattige afbeeldingen met kleine kinderen of dieren.
3.Neem een tijdschrift of krant en inventariseer de koppen en foto’s waarin sprake is van emoties. Welke emoties komen prominent naar voren?
Ik heb een tijdsschrift bekeken dat al iets ouder is. Het gaat voor een deel over de aanslagen in de VS. Je ziet vooral de emoties verdriet en medeleven in de foto’s en koppen, maar ook woede.
4.Omschrijf de betekenis van de woorden gesticuleren, mimiek en lichaamstaal en relateer ze aan de afbeelding.
Gesticulatie is gebaren spel, je ziet zonder woorden dat de man niet lekker in z’n vel zit. Mimiek is ook met gebaren iets zeggen zonder woorden. Lichaamstaal is spreken met gezichtsuitdrukkingen en lichaamshouding.
5.Hoe belangrijk zijn deze uitdrukkingsvormen voor de podiumkunsten?
Heel belangrijk, zo kan iemand die doof is of de taal niet verstaat het toneelstuk toch volgen. En is het ook beter te begrijpen.
6.Welke dansen ‘horen’ als het ware bij een specifieke muziekvorm?
-rumba
-tango
-jive
-chachacha
-samba
7.Bij welke dansen speelt emotie een grote rol en bij welke is emotie van minder belang ?
veel belang:
-rumba
-tango
-chachacha

minder belang:
-polka
-klompendans
8.Noem 1 instrumentaal muziekstuk dat jou een opgewekt, gelukkig gevoel geeft en 1 stuk dat jou op een verdrietige manier ontroerd.
Majeur muziekstukken geven me altijd een opgewekt gevoel, omdat het snelle muziek is en vrolijk klinkt.
Mineur muziekstukken geven me een somber gevoel, omdat ze verdrietig klinken.
9.Probeer te verwoorden waardoor deze gevoelens worden opgeroepen.
Bij majeur is er een opgewekte toon op een snel tempo en vaak een hoge toonhoogte.
Bij mineur is het somberder en een laag tempo en de muziek is in een langzame beweging.
10.Welke gebeurtenissen kunnen nog meer aanleiding zijn voor emotionele uitingen op grote schaal?
-terreur op het WTC
-aanslag in Israël
-dood Pim Fortuin
11.Hoe verklaar je de emotie bij de door jou gekozen onderwerpen?
Het is heel erg, er wordt veel mensen een groot verdriet aangedaan. Die verliezen bijvoorbeeld vrienden of familie en vaak zijn het nog onschuldige mensen ook. Dus de emotie die veel mensen dan uiten is erg logisch, omdat er veel verdriet is.
12.Van welke films of toneelstukken ken je verschillende uitvoeringen?
De film Annie en vaak worden Disney films een tekenfilm.
13.Bedenk een aantal situaties waarin iemands houding en wat er gezegd wordt, niet op elkaar aansluiten.
-als iemand liegt, maar er niet goed in is.
-als iemand zich voordoet als een ander
14.Bedenk een aantal situaties waarin je de tekst ‘ga niet bij me weg een plaats geeft’.
-Bij een stelletje dat ruzie dat ruzie heeft en de een de ander wil verlaten, maar de ander wil die ene niet kwijt en zegt: “ga niet bij me weg”.
-Als iemand tegen je tekeer gaat en je draait je om en hij zegt: “ga niet bij me weg!”
15.Welke middelen heeft een schrijver om emotie op te roepen?
Gedicht, natuurbeschrijving
16.Mulisch noemt als kenmerk van literatuur dat het ééndimensionaal is. Ben je het met hem eens?
Ja, want het kan maar 1 emotie tegelijk beschrijven.
17.Noem 2 films waarvan de titelsoundtrack een bekende hit is geweest.
-die another day (James Bond)
-gold finger (James Bond )
18.Noem een voorbeeld van muziek die tijdens de film als beeldondersteuning wordt gebruikt.
Een dreunende toon die de spanning opwekt.
19.Zoek een schilderij uit waarvan de kleuren je aanspreken of zelfs emotie oproepen. Kies de meest aansprekende kleuren uit het schilderij en probeer te achterhalen wat de symbolische betekenis van de kleuren is.
Groen, geeft de vrijheid van de mensen weer. Blauw geeft ruimte van mensen die vrij zijn weer.
20.Ga na of de symbolische betekenis overeenkomt met de inhoud van het door jou gekozen schilderij.
Ja, want de beschrijving staat erbij.
21.Wat houdt de term “Fauves’’ in.
Wild
22.Expressionistische kunstenaars geven uiting aan hun emoties door hun kleurgebruik. Welke andere middelen kan een beeldend kunstenaar toepassen om de emoties uit te drukken?
Meer uitdrukken dan het oog kan waarnemen, geen waarneembare werkelijkheid
23.Benoem de verschillen tussen figuratief, geabstraheerd en abstract.
Figuratief is versiering en geabstraheerd en abstract is buiten de werkelijkheid.
24.Zoek op bij welke groep de kunstenaar Wassily Kandinsky hoorde.
‘Die Blaue Reiter’
25.Bekijk het schilderij van Kadinsky en bespreek de emotionele uitstraling ervan met een klasgenoot.
We vonden het een apart schilderij, maar het sprak ons niet echt aan. Alleen het kleurgebruik vonden we wel mooi.
26.Denk jij dat emotieloze kunst bestaat?
Nee, want het is gemaakt met emotie en als je ernaar kijkt voel je ook een emotie, of het nou mooi is of niet.
27.Door het gebruik van welke middelen denk je dat je emotie uit kunst/schilderijen kunnen bannen?
Ik denk niet dat dat kan. Met geen enkel middel kun je emotie uitbannen.
28.Welke reden of achterliggende gedachte kan een kunstenaar hebben om emotie uit zijn of haar werk te bannen?
Om waarschijnlijk alles zo natuurgetrouw als het kan af te beelden.

H3: ECHT OF NAMAAK?

1. In toeristenwinkels vind je replica’s van bekende kunstwerken. De replica’s zien er precies zo uit als het origineel. Toch vindt iedereen de replica’s kitsch. Terecht?
Nee, want in feite is het gewoon hetzelfde, maar vaak zijn er ook replica’s waar de kleuren te veel zijn gemaakt en dan snap ik wel dat mensen het kitsch vinden.
2. Wanneer is het in jou omgeving belangrijk om te imiteren of juist origineel te zijn?
Het is leuk als je een eigen smaak hebt. (origineel)
Maar het is ook leuk als je met de mode meegaat. (imitatie)
3. Het beeld van Woman with a shopping cart van Duane Hanson imiteert en is origineel bovendien. Wat wil Hanson met dit beeld zeggen, denk je?
Het creëert een negatief beeld van een huisvrouw, dat mensen zo’n beeld in hun hoofd hebben van de ‘echte’ huisvrouw. Ik denk dat hij wil duidelijk maken dat overdrijven daarbij ook een vak is.
4. Iedereen houdt zich aan gedragsregels. Dat is ook een vorm van imiteren. Beschrijf twee gedragsregels.
-niet fluisteren in gezelschap
-iemand aankijken als je tegen diegene praat
5. Beschrijf hoe een situatie uit de hand kan lopen als je de gedragsregels negeert.
Dan vinden mensen je asociaal of val je buiten de groep, omdat je anders bent.
6. Noem een aantal recent gecoverde nummers.
- Uptown Girl
- Junky XL
- A Little less conversation
7. Aan welke voorwaarden moet een compositie volgens jou voldoen om succesvol gecoverd te worden? Wordt aan die je bij vraag 6 hebt genoemd?
Het moet aangepast woorden aan de moderne tijd en smaak van de mensen. Als het al een succes nummer is geweest moet je er een zelfde soort stem geluid bij doen anders vinden veel mensen dat het ’t oude lied geen eer aan doet.
8. Wat vind jij een origineel televisie programma en wat niet? Geef van beide een voorbeeld en beargumenteer je mening.
Kat in de zak vind ik een origineel programma, omdat nu eindelijk eens de slechte kanten van bedrijven getoond worden en ook de klachten van consumenten verholpen worden. Lucky letters vind ik geen origineel programma, omdat er al tig andere spelletjesprogramma’s op tv zijn.
9. Soaps hebben veel overeenkomsten, toch onderscheiden ze zich ook van elkaar. Is er volgens jou dan wel of niet sprake van originaliteit? Licht je antwoord toe.
Er is volgens mij wel originaliteit, want in elke soap ontstaan er steeds nieuwe verhaallijnen en zee blijven leuk om naar te kijken.
10. Stel een lijst op met tien eisen waaraan volgens jou een soap moet voldoen om een groot publiek te trekken.
-moderne mensen moeten meedoen
-het moet herkenbaar zijn voor het publiek
-er moeten voorbeeld personen in zitten
-het moet mensen aan spreken
-spannende dingen moeten elkaar continu opvolgen
-het moet elke keer stoppen op het moment dat er een open plek in het verhaal is
-de verhaal lijnen moeten niet te voorspelbaar worden
-’t moet zich afspelen op herkenbare plekken waar mensen int echt ook komen
-’t moet op een goed tijdstip afgespeeld worden. Als mensen tijd hebben om te kijken.
-Ze moeten inspelen op alle leeftijdsgroepen.
11. Bekijk de foto’s hieronder. Welke uitgangspunten hebben de makers gehanteerd voor deze fotoreeks? Doen ze daarmee volgens jou de afgebeelde personen recht? Beargumenteer je antwoord.
Laten zien op wat voor manier mensen zich proberen te onderscheiden (haardracht, kleding).
Ze doen de mensen daar geen recht mee, want nu lijkt het alsof ze alsnog elkaar nadoen en niet origineel zijn.
12. Modeontwerpers maken regelmatig gebruik van imitatie. Toch vinden ze originaliteit zeer belangrijk. Hoe verklaar je deze tegenstelling?
Door dingen die bij mensen in de smaak vallen te kopiëren weten ze zeker dat hun kleding ook in de smaak valt. En door er iets nieuws aan toe te voegen ben je origineel en trek je de aandacht. Dan is het vertrouwd, maar toch iets anders.
13. Noem twee redenen waarom een opdrachtgever vroeger een beroemd kunstwerk liet kopiëren.
-Omdat ze het schilderij zo mooi vonden dat ze er nog een wilden.
-Omdat het oude aan vervanging toe was.
14. Ga na of deze redenen tegenwoordig nog steeds acceptabel zijn. Vertel erbij waarom wel of niet.
Nee, want je mag de oude werken van de meesters niet zomaar vervangen, want dan kun je doen alsof het de echte is en het doek illegaal verkopen.
15. Grafisch werk zoals etsen, zeefdrukken en gravures, verschijnt vaak in een grote oplage. De kunstnaar nummert en signeert elk blad. Is ieder blad volgens jou een origineel werk of een kopie? Beargumenteer je antwoord.
Het zijn kopieën, want hij kan ze nooit allemaal maken, dat is te veel werk en bovendien niet leuk om te doen.
16. Lees het krantenbericht over Kostabi. Wat vind jij van de werkwijze van Kostabi? Leg je antwoord uit.
Slecht, veel werken dragen zijn naam, maar hij heeft ze niet gemaakt dat vind ik bedrog.
17. Kostabi vergelijkt zijn werkwijze met die van Rubens, Rembrandt en Warhol. Beschrijf 2 overeenkomsten tussen zijn werkwijze en die van de genoemde kunstenaars.
-Ze zetten allemaal hun handtekening onder een schilderij.
-De grote meesters hadden soms leerlingen die een deel van hun schilderij maakten (wat ze dus niet zelf deden).
Kostabi had daar medewerkers voor.
18. Waarnaar verwijst Picasso in de titel van zijn schilderij? Waarom zou Picasso het belangrijk vinden dit te vermelden?
Picknick op het gras, Manet. Zo weten ze dat hij ideeën heeft opgedaan via Manets schilderijen.
19. Zoek een afbeelding van het schilderij van Manet en de gravure van Raimondi op. Gebruik hiervoor oeuvrecatalogi of een kunstencyclopedie. Vergelijk beide afbeeldingen met elkaar en met het werk van Picasso. Bespreek op welke punten de afbeeldingen met elkaar overeenkomen. Wat voegen Manet en Picasso aan de oorspronkelijke afbeelding toe?
Ze komen overeen met het onderwerp, want ze beelden allemaal hetzelfde uit. Het schilderij van Manet is realistisch. Die van Picasso is onrealistisch en heeft vreemde vormen. Het schilderij van Raimondi heb ik niet kunnen vinden.
20. Van welke boeken heb je in de bioscoop of op de televisie de verfilming gezien?
-Titanic
-The horsewhisper
-Anna and the King
-Lord Of The Rings
-Mathilda
-Harry Potter
21. Wat vind je beter, het boek of de film? Leg uit waarom.
Het boek vind ik meestal mooier, want dan kun je je verbeelding gebruiken en je goed inleven.
22. Waarom wordt er zoveel moeite gedaan om nagemaakte merkartikelen te achterhalen en te vernietigen?
Omdat het de verkopers van de echte artikelen heel veel geld kost. De merkartikelen zijn namelijk veel duurder dan de nagemaakte, dus mens kopen sneller het namaak artikel. Zo lijden de winkels grote verliezen.
23. Hoe kun je zelf ontdekken of vermoeden dat er sprake is van imitatie bij bijvoorbeeld kleding of cd’s?
Als je het van een persoon en niet in een winkel koopt. Als het nogal sjoemelig gaat.
24. Vind jij het belangrijk om te weten of een product nagemaakt is of origineel? Wanneer wel en wanneer niet?
Als ik voor kwaliteit ga wil ik wel weten of het een origineel is, maar als ik kleren koop of iets dergelijks maakt het me niet uit of het namaakt is of niet. En als iets namaak is wil je natuurlijk niet de volle prijs ervoor betalen.
25. Onderzoek het prijsverschil tussen de designversie en de ‘gewone’ versie van drie producten. Wat valt je op?
Vind je het verschil aanvaardbaar?
De designversies zijn veel duurder dan de gewone versies. Ik vind het verschil belachelijk groot, want de kwaliteit is ongeveer hetzelfde. Ik vind niet dat dit moet kunnen
26. Leo Vuyk, de architect van Oriental Palace, zegt dat het een ‘authentiek Chinees gebouw’is. Ben je het eens of oneens met deze uitspraak? Leg uit waarom.
Ja, het is gebouwd naar de oude Chinese gewoontes.
27. Stel: jij beslist over de aanvraag voor de verbouwing die de nieuwe eigenaar wil laten uitvoeren. Hij wil het huidige dak vervangen door een plat dak, de balustrade voorzien van een gesloten glaswand en een openluchtbad in de tuin. Keur je de verbouwing goed? Motiveer je antwoord.
Nee, het verpest de originele Chinese sfeer en is niet mooi zoals het originele restaurant om te zien langs de weg.
28. Vind je dat een kunstenaar zelf moet beoordelen of een kunstwerk van hem of haar een origineel is of een kopie? Geef aan waarom je dat vindt.
Nee, want als het exact hetzelfde is als het origineel vind ik het een kopie. Als er duidelijke verschillen zijn vind ik wel dat de kunstenaar het een origineel kan noemen, maar of iedereen het daar mee eens is, is nog de vraag.
29. Op de beschrijving in de catalogus staat het woord ‘provenance’. Wat wordt daarmee bedoeld en waarom is het belangrijk genoeg dit te vermelden in de veilingcatalogus?
De herkomst van de kunstwerken wordt er mee bedoeld en dat is goed om te weten als je wil weten of het een origineel is of een replica.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

M.

M.

Tof dat je de antwoorden helemaal hebt overgetyped en opgestuurd.

Marcel

14 jaar geleden

Antwoorden

gast

gast