Hoe kies jij een studie?

Daar zijn wij benieuwd naar. Vul onze vragenlijst in en bepaal zelf wat voor beloning je daarvoor wilt krijgen! Meedoen duurt ongeveer 7 minuten.

Meedoen

Mondriaan

Beoordeling 5
Foto van een scholier
  • Tentoonstelling door een scholier
  • Klas onbekend | 1993 woorden
  • 8 december 2003
  • 20 keer beoordeeld
Cijfer 5
20 keer beoordeeld

2) Berlage 1) Tot welke stroming behoorde Berlage? Neo-gotiek of de neo-renaissance. 2) Wanneer is het gebouw gebouwd? 1920. 3) Noem 3 materialen die in het gebouw zijn toegepast? Glas
Hout
Steen 4) Noem 3 kenmerkende decoraties die in het gebouw zijn toegepast? Gekleurde stenen, op de grond. Versierde lampen
Diepte in de muren aangebracht en die ook weer terug in andere voorwerpen gebracht zoals in de lampen. 5) Noem 3 kleuren die in het gebouw zijn toegepast? Groen in de tegeltjes als je binnen, in de muren grond etc.. Blauw, sommige banken zijn blauw. Oranje, tegeltjes op de grond.
6) Aan welke periode uit de bouwkunst van de jaren 20 van de 20e eeuw doet dit denken? 18e, 19de en 20-eeuwse bouwkunst. 7) Noem ook 3 verschillen met die latere periode? Er werd na gebouwd uit de historische stijl. Ook werden er nieuwe ideeën toegepast, ze bedachten nieuwe vormen om het allemaal meer idealiserender uit te laten zien. 8) Wat voor indruk geeft het gebouw? Het begin was al apart de buitenkant was helemaal secuur afgewerkt en mooie groene lijnen en de bakstenen waren ook netjes gezet en het dak bestond uit delen net of ze, ze letterlijk erop gezet hadden. Toen we binnen kwamen zag ik allemaal tegeltjes je kreeg een beetje een badkamer gevoel als je daar liep, op de muren tegeltjes in het, zwart, oranje en groen. Ook in de muren zag je 3-D en dat zag je dan ook weer terug in de lampen. Ook als je een trap naar beneden ging en je verschillende zalen in wou gaan kwam je eerst in een voorstukje het waren allemaal muurtjes aan elkaar vast en in die kleine ruimte ervoor werd aangegeven wat er was te zien. Ik vond het gebouw best interessant je kon duidelijk zien dat het gebouw door een perfectionist was gemaakt alles kwam terug in andere dingen en het was netjes afgewerkt. Ik vond het zelf mooi hoe het allemaal gemaakt was enz.. ik vond vooral de kamer het mooiste waar heel veel licht in viel en wat door de schilderijen nog lichter effect kreeg dat vond ik echt heel mooi. 3) Mondriaan Ik heb de reproducties: Piet Mondriaan: Evolutie (1910- 1911) Piet Mondriaan: Compositie met geel blauw en rood (1921) Piet Mondriaan: Victory Boogie Woogie (1942-1944) Piet Mondriaan Evolutie (1910-1911) (plaatje plakken van dit schilderij) Hoe langer hij erover nadacht hoe meer hij besefte dat harmonie in de wereld het aller belangrijkste was. Mondriaan zocht naar de grondslag van alle dingen en wilde die in zijn kunst laten zien. Hier schilderde hij de mens die tot inzicht komt (de ogen gaan open) en de harmonie op aarde ziet. De linker vrouw is de eerste schilderij die hij schilderde de rechter is de 2e schilderij en het laatste werk is de middelste. Uiteindelijk was hij toch niet zo tevreden met het resultaat dat hij had bereikt het was niet echt de schilderkunst die hij bedoelde. In dit schilderij zie je een koud-warm contrast de rode bloem/ster achtige dingen in het eerste schilderij (linker) en het blauwe lichaam maakt het contrast. Er is ook een complementair contrast door de gele sterren en het blauwe lichaam, deze kleuren sterken elkaar aan. Piet Mondriaan Compositie met rood, geel en blauw (1921) (plaatje plakken van dit schilderij) In 1892 ging Mondriaan naar de kunstacademie in Amsterdam. In het begin schilderde hij onbeduidende religieuze werken en geïdealiseerde scènes op het platteland. Ook maakte hij portretten. Zelf schrijft hij: Op mijn 22e begon een zeer moeilijke tijd voor mij. Om in mijn levensonderhoud te voorzien deed ik allerlei soorten werk: bacteriologische tekeningen. maken, schilderijen kopiëren in Musea, ook gaf ik les. Toen begon ik landschappen te verkopen en ik was blij dat ik net genoeg geld kon verdienen om te doen wat ik wilde doen. Hij schilderde daarna in Brabant landschappen, zonsondergangen, molens en bloemen en hij probeerde zo aan in de smaak bij het publiek. Mondriaan liet zich inspireren door Vincent van Gogh hij schilderde in deze periode portretten en nog steeds bloemen. Hier zie je een voorbeeld van Mondriaan met het schilderij: “Olie op het doek”. Deze manier van schilderen was nieuw onder de andere schilders want meestal werden er portretten, landschappen afgebeeld maar hier gewoon lijnen en vlakken dat maakte deze soort manier van schilderen bekend en beroemd. Zelf noemt hij zijn schilderstijl het neoplasticisme, het was zeer abstracte kunst zo ook dit schilderij. Piet Mondriaan: Victory Boogie Woogie (1942-1944) (plaatje plakken van dit schilderij) Het werk is nog niet zolang tentoongesteld sinds 1998. Als je er op andere manieren naar kijkt zie je New York in zekere zin de kleine vlakjes zijn autootjes en de grotere vlakken kun je zien als flatgebouwen. Het is net een stad van boven af. Hierin is kleur-tegen kleur contrast, en koud- warm contrast de blauwe kleuren en de rode kleuren maken en warm en koud en rood geel en blauw zijn de kleur tegen kleur contrast. Dit schilderij is niet af dat komt omdat Piet Mondriaan overleden was het is toen gevonden zoals het er ook letterlijk stond in zijn werkruimte. Ontwikkeling van Mondriaan: In 1892 ging Mondriaan naar de kunstacademie in Amsterdam. In het begin schilderde hij onbeduidende religieuze werken en geïdealiseerde scènes uit het platteland. Ook maakte hij portretten. Hij schrijft zelf hierover: Op mijn 22e begon een zeer moeilijke tijd voor mij. Om in mijn levensonderhoud te voorzien deed ik allerlei soorten werk: bacteriologische tekeningen maken, schilderijen kopiëren in Musea, ook gaf ik les. Toen begon ik landschappen te verkopen en ik was blij dat ik net genoeg geld kon verdienen om te doen wat ik wilde doen. Doordat hij vrijwel niks verkocht sluit Mondriaan zich aan bij links-radicale kringen. Na de bloedig eindigende spoorwegstaking, in 1903 vertrok Mondriaan uit Amsterdam en ging hij wonen in Brabant. Daar schilderde hij landschappen, zonsondergangen, molens en bloemen, waarbij hij probeerde aan te sluiten bij de smaak van het "publiek". Mondriaan liet zich inspireren door Vincent van Gogh, die inmiddels meer geliefd was geworden dan gedurende zijn leven. Mondriaan schilderde in deze periode portretten en nog steeds bloemen, die ook sterk aan het werk van Gustav Klimt doen denken. Rond 1907 begint Mondriaan sterk gestileerde landschappen te schilderen, waarbij hij, met een vooruitblik op de toekomst, de werkelijkheid (het realisme) steeds meer loslaat. De sfeer van zijn werk is sprookjesachtig en waarschijnlijk beïnvloed door de theosofie, hoewel een zo’n invloed slechts in één werk te zien is (de triptiek Evolutie). Het werk doet denken aan dat van de Haagsche School en de Amsterdamse impressionisten. Grote invloed heeft in die tijd ook Jan Toorop op Mondriaans werk. In 1908 woont Mondriaan in Zeeland en schildert onder andere verschillende versies van de kerk van Domburg. Hij schildert ook korte tijd in pointillistische stijl. In 1909 overlijd Mondriaans moeder. Hij verkoopt zijn werk steeds beter. Hoewel het werk nog steeds figuratief is, worden de afbeeldingen hoekiger. Meest interessante schilderij: Victory Boogie Woogie
1) Eerste indruk: Ik vind het kunstwerk niet echt mooi, maar ik vind het ook niet lelijk, ik vind het mooi omdat het echt lijkt op een stad terwijl het er totaal niet uitziet als een stad qua verf enz.. ik vind het andere kant niet zo mooi als je er dichtbij gaat staan dan zie je die plakkertjes dan zie je pas duidelijk dat het niet af is maar aan de ene kant heeft dat ook wel iets. 2) Het Thema Het stelt in zekere zin New York voor de kleine stukjes plastic zijn de autootjes en de grotere stukken zijn wolkenkrabbers die in New York staan. Het ziet eruit als een drukke stad omdat er veel auto’s zijn. Materiaal en techniek De materialen en verf die is gebruikt: olieverf, stukjes papier en plastic en zwart krijt op het doek. 3) Afmeting kader De maten zijn: 127x127 de verticale as is: 179 cm. Het is monumentaal van karakter omdat het een werk is van Mondriaan en hij is overleden en dit schilderij was het laatste waaraan hij mee bezig was ( het was nog niet voltooid). Daardoor heeft dit schilderij een monumentale waarde want het werk van Mondriaan was belangrijk in de geschiedenis van de schilderkunst. Het kader is ruitvormig omdat het schilderij hangt in de vorm van een ruit. Het is tektonisch, omdat er geen sprake is van dat het schilderij uit het kader zal kunnen gaan. 4) Wat is er te zien? a) Je ziet stukjes plastic die lijken op auto’s, drukke straten, zo lijkt het geheel op een stad boven af de stad New York. b) Door lijnen en verschil in kleur. Je ziet geen lijnen.
Karakter: Geometrisch, de figuren staan geometrisch tegen over elkaar. Scherp, het is scherp omdat het alleen nog maar plakkertjes zijn is er eigenlijk niet iets wat onscherp is. Plat, het werk is plat, er is geen sprake van een 3-d effect of een 2 dimensionaal. Positief, er zijn heldere/frisse kleuren gebruikt zoals het geel of rood. Vormsoort: Niet-realistisch, vanwege het plakband en de symmetrische figuren zie je duidelijk dat het niet realistisch is, het had niet de realiteit kunnen zijn. Gestileerd, het is vereenvoudigd, omdat je allemaal eenvoudige figuren ziet op zo’n doek, daardoor is het eenvoudig (gestileerd). Gedeformeerd, de vormen zijn groot en klein je ziet grotere vierkanten en je ziet ook kleine vierkantjes, hierdoor krijg je een gedeformeerd effect. Kleur: Grotendeels primaire kleuren, kleur- tegen kleur contrast dat zie je in groene en rode vlakken de rode vlakken worden hier door aangesterkt en lijken roder de groenen lijken hierdoor weer groener. Ook een koud- warm contrast dat zie je aan de blauwe vierkanten tussen de rode vierkantjes blauw en rood zijn koud en warm vandaar dat contrast. Factuur: Ja, je ziet de plakkertjes er duidelijk op zitten het komt natuurlijk omdat het kunstwerk niet voltooid is, daardoor ziet het er zo uit want je ziet duidelijk nog zwarte strepen die zijn getekend voor een indeling van al die vierkantjes dat zijn duidelijke sporen van gereedschap. Schriftuur: Ja, deze stijl is een duidelijke vorm van Mondriaan, hij werkte vaak met geometrische vormen en die vierkantjes in allerlei kleuren en maten en vormen. Compositie: Geometrische compositie, de figuren zijn geometrisch in dit schilderwerk je ziet rechthoeken en vierkanten voor de rest zie je geen andere figuren.
Standpunt: Je kijkt recht boven op de stad, daardoor heb je een standpunt van bovenaf. Inhoud: Victory Boogie Woogie (1942-1944), Piet Mondriaans (1872-1944) Dit kunstwerk is een belangrijk werk in de geschiedenis het wordt gezien als “sleutelwerk” van de moderne kunst. Dat is wel raar omdat het schilderij niet voltooid is. Mondriaan was stierf voordat hij dit kunstwerk af kon maken. Het kunstwerk bestaat daardoor niet alleen uit olieverf op doek maar ook als hierboven eigenlijk al verteld uit: strookjes plakband en karton dit gebruikte hij (Piet Mondriaan) om verschillende effecten uit te proberen. We gaan het werk bestuderen: voor dit werk zijn er nog andere werken gemaakt die er zeer veel op lijken zoals: New York City (1942), Broadway Boogie woogie (1942-1943). Het schilderij Victory Boogie woogie is een voorbeeld geweest voor abstracte expressionistische kunstenaars uit de jaren 50 van de 20ste eeuw. Het lijkt als je goed kijkt op een stad, de stad New York, met de grotere vierkanten als wolkenkrabbers en de kleineren als autootjes die in de drukke straten rijden, het is een drukke stad en je ziet alles van bovenaf. Slotbeschouwing: Mijn mening is eigenlijk niet veranderd omdat, ik het nog steeds niet mooi maar ook niet lelijk vind, je ziet van een afstand als je goed gaat kijken de drukke straten de stad New York, dat vind ik heel leuk, ook dat je het van bovenaf moet bekijken, naarmate je dichterbij komt is het natuurlijk niet meer mooi omdat je dan al die plakkertjes ziet zitten en dat is ook logisch want het kunstwerk is niet voltooid misschien als het kunstwerk wel voltooid was dat ik het dan heel mooi had gevonden maar ik denk dat ik er nu niet zo heel veel van kan zeggen omdat het werk niet af is.

REACTIES

L.

L.

hee weet je miss ook waar het schilderij van mondriaan hangt met die kubesen en balken ?

of hoe ik het opkan zoekken ?

Xx alfast thxx !

12 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.