1 In mijn presentatie ga ik Corneille en Brood behandelen.
2 Ik wil beginnen met Corneille.
- Hij werd in 1922 als Guillaume Corneille van Beverloo, geboren in Luik.
- In 1940 verhuist hij naar Amsterdam, waar hij een cursus tekenen en etsen volgt aan de Rijksacademie voor Beeldende kunsten.
- In 1948 richt Corneille samen met o.a. Karel Appel de ‘Amsterdamse’ tak van de Cobra-groep op, die in Parijs wordt opgericht. Als symbool gebruiken ze een opgerolde cobraslang.
- De groep bestaat slechts 3 jaar, maar is bij zo'n groot publiek bekend dat de groep nu nog steeds voorleeft
De Cobra-groep had andere ideeën over de maatschappij van de toekomst dan de huidige ideeën. De leden van Cobra zeiden in het kort dit: Van nu af aan moet de hele oude formalistische wereld van prestige en pretentie worden opgeruimd, er moet nu écht geleefd worden en er moet eerlijke kunst worden gemaakt, die uit onszelf, uit het volk voortkomt, een kunst die niet een geweldige culturele prestatie wil zijn, maar die gewoon het resultaat is van vrij, spontaan bezig zijn. 3 Dan ga ik het nu over Herman Brood hebben: - Hij werd geboren op 5 november 1946 in Zwolle - In zijn jeugd was hij voortdurend bezig met tekenen, hij was een begaafd tekenaar. - In 1978/1979 had hij in Amerika succes met zijn band ‘Wild Romance.’ Hij dronk mateloos, gebruikte speed en voelde zich de ster die hij wilde zijn. - In 1985 begon Herman weer met schilderen en heeft sindsdien ruim 5000 schilderijen gemaakt, tot op de laatste dagen voor zijn dood. 4 Over Corneilles werk in 1948: De lijnen zijn los en licht en een leger van fabelwezens dringt dansend de composities binnen. Vogels en vissen vliegen rond en figuren met reusachtige ballonhoofden bewegen zich door een imaginaire ruimte. In 1953, na de COBRA-periode, schildert hij motieven van stad en aarde als vanuit vogelvlucht bekeken. Sinds de jaren vijftig reist hij de hele wereld rond op zoek naar inspiratie. De natuur, antieke culturen, primitieve volken, klassieke muziek en literatuur zijn hiervoor belangrijke bronnen. Aan het einde van de jaren zestig herleeft het mythische element uit de beginperiode van COBRA met vrolijke fel gekleurde figuren. Kleurvlak en lijn worden weer afzonderlijk gehanteerd. De weelderige aarde blijft daarbij een steeds terugkerend motief, maar nu in de vorm van een vrouwenlichaam met daarnaast, of daarboven, de gedaante van een vogel die onweerstaanbaar tot die aarde wordt aangetrokken."Mijn bewegingen op het doek worden altijd vogels", zegt Corneille; de vogel is het volmaakte beeld van de beweging". Het is niet alleen maar de beweging, maar het doel is ook de blijdschap om de beweging. 5 Hier zie je een aantal voorbeelden van Corneilles werk
Je ziet zijn fascinatie voor vogels, vissen en vrouwen er duidelijk in naar voren komen
6 Over Hermans werk
Het werk van Herman Brood heeft een volstrekt eigen uitstraling. Je ziet meteen: ‘Dit is een brood’. Dit heeft te maken met zijn techniek en vooral met de mentaliteit waarmee hij die techniek hanteerde. Hij schilderde bijna altijd op linnen dat op de grond lag. Eerst zette hij hij met de spuitbus in enkele snelle gebaren een figuur op het doek. Daarna ging hij er met de verfroller overheen zodat de voorstelling voor een deel verdween. Daarna gebruikte hij opnieuw de spuitbus, soms tegen het linnen aan, soms er ver vanaf. Als finishing touch versierde hij het beeld vaak met decoratieve elementen. Zoals sjablonen, waar hij dan weer overheen spoot. Over het resultaat dacht hij nooit na, dan was hij al met het volgende doek bezig. Soms gebruikte hij de injectiespuit als er tenminste genoeg Oost-Indische inkt was, naalden waren er altijd wel. Als je naar zijn schilderijen kijkt heb je het idee dat je in een droomwereld bent belandt. Dit komt door de speciale kenmerken: - Brutaal van vorm - Felle, primaire kleuren - Buitelende figuren - Rare teksten waar je soms even over na moet denken - en vooral de expressieve uitdrukkingen op de gezichten
Toch is zijn werk nooit beschouwd als serieus kunstenaarsschap. 7 Hier zie je een aantal voorbeelden van Broods werk
8 Verband tussen de twee schilders
Herman Broods inspiratiebronnen waren de kindertekening, de Cobra-groep en de graffiti-kunst
Beide hadden zij als inspiratiebron de kindertekening. Ook hadden zij beiden een fascinatie voor vrouwen. 9 Vergelijking van 2 werken
Ik heb 2 werken van Corneille en Brood naast elkaar gezet en je ziet de overeen komsten. Het gebruik van verschillende diktes en lijnen. De vlugge manier van werken wordt weergegeven door de inktdruppels en het doorkrassen van fouten. Je kunt zelf bedenken wat het voorstelt, een soort droomwereld. Ik hoop dat jullie een beetje een beeld hebben gekregen van het verband tussen Corneille en Brood. 10 Bedankt voor jullie aandacht!
De Cobra-groep had andere ideeën over de maatschappij van de toekomst dan de huidige ideeën. De leden van Cobra zeiden in het kort dit: Van nu af aan moet de hele oude formalistische wereld van prestige en pretentie worden opgeruimd, er moet nu écht geleefd worden en er moet eerlijke kunst worden gemaakt, die uit onszelf, uit het volk voortkomt, een kunst die niet een geweldige culturele prestatie wil zijn, maar die gewoon het resultaat is van vrij, spontaan bezig zijn. 3 Dan ga ik het nu over Herman Brood hebben: - Hij werd geboren op 5 november 1946 in Zwolle - In zijn jeugd was hij voortdurend bezig met tekenen, hij was een begaafd tekenaar. - In 1978/1979 had hij in Amerika succes met zijn band ‘Wild Romance.’ Hij dronk mateloos, gebruikte speed en voelde zich de ster die hij wilde zijn. - In 1985 begon Herman weer met schilderen en heeft sindsdien ruim 5000 schilderijen gemaakt, tot op de laatste dagen voor zijn dood. 4 Over Corneilles werk in 1948: De lijnen zijn los en licht en een leger van fabelwezens dringt dansend de composities binnen. Vogels en vissen vliegen rond en figuren met reusachtige ballonhoofden bewegen zich door een imaginaire ruimte. In 1953, na de COBRA-periode, schildert hij motieven van stad en aarde als vanuit vogelvlucht bekeken. Sinds de jaren vijftig reist hij de hele wereld rond op zoek naar inspiratie. De natuur, antieke culturen, primitieve volken, klassieke muziek en literatuur zijn hiervoor belangrijke bronnen. Aan het einde van de jaren zestig herleeft het mythische element uit de beginperiode van COBRA met vrolijke fel gekleurde figuren. Kleurvlak en lijn worden weer afzonderlijk gehanteerd. De weelderige aarde blijft daarbij een steeds terugkerend motief, maar nu in de vorm van een vrouwenlichaam met daarnaast, of daarboven, de gedaante van een vogel die onweerstaanbaar tot die aarde wordt aangetrokken."Mijn bewegingen op het doek worden altijd vogels", zegt Corneille; de vogel is het volmaakte beeld van de beweging". Het is niet alleen maar de beweging, maar het doel is ook de blijdschap om de beweging. 5 Hier zie je een aantal voorbeelden van Corneilles werk
6 Over Hermans werk
Het werk van Herman Brood heeft een volstrekt eigen uitstraling. Je ziet meteen: ‘Dit is een brood’. Dit heeft te maken met zijn techniek en vooral met de mentaliteit waarmee hij die techniek hanteerde. Hij schilderde bijna altijd op linnen dat op de grond lag. Eerst zette hij hij met de spuitbus in enkele snelle gebaren een figuur op het doek. Daarna ging hij er met de verfroller overheen zodat de voorstelling voor een deel verdween. Daarna gebruikte hij opnieuw de spuitbus, soms tegen het linnen aan, soms er ver vanaf. Als finishing touch versierde hij het beeld vaak met decoratieve elementen. Zoals sjablonen, waar hij dan weer overheen spoot. Over het resultaat dacht hij nooit na, dan was hij al met het volgende doek bezig. Soms gebruikte hij de injectiespuit als er tenminste genoeg Oost-Indische inkt was, naalden waren er altijd wel. Als je naar zijn schilderijen kijkt heb je het idee dat je in een droomwereld bent belandt. Dit komt door de speciale kenmerken: - Brutaal van vorm - Felle, primaire kleuren - Buitelende figuren - Rare teksten waar je soms even over na moet denken - en vooral de expressieve uitdrukkingen op de gezichten
Toch is zijn werk nooit beschouwd als serieus kunstenaarsschap. 7 Hier zie je een aantal voorbeelden van Broods werk
8 Verband tussen de twee schilders
Herman Broods inspiratiebronnen waren de kindertekening, de Cobra-groep en de graffiti-kunst
Beide hadden zij als inspiratiebron de kindertekening. Ook hadden zij beiden een fascinatie voor vrouwen. 9 Vergelijking van 2 werken
Ik heb 2 werken van Corneille en Brood naast elkaar gezet en je ziet de overeen komsten. Het gebruik van verschillende diktes en lijnen. De vlugge manier van werken wordt weergegeven door de inktdruppels en het doorkrassen van fouten. Je kunt zelf bedenken wat het voorstelt, een soort droomwereld. Ik hoop dat jullie een beetje een beeld hebben gekregen van het verband tussen Corneille en Brood. 10 Bedankt voor jullie aandacht!
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden