Hoofdstuk 6
Verleiding door Pracht en Praal
Barok in de 17e eeuw
Inleiding
De barok sluit aan bij de contrareformatie en het absolutisme
Contrareformatie is het antwoord van de Katholieke Kerk op de hervormingen, door pracht en praal probeert de kerk in Rome de gelovigen te imponeren en terug te winnen
Absolutisme is bijvoorbeeld het bewind van Lodewijk XV; centrale macht van een vorst
Ook opera’s ontstaan; deze zijn al even uitbundig als de hoffeesten van de vorsten
Sint-Pieterskerk
Bernini moet de Kerk afmaken en krijgt de opdracht een groot monument te bouwen
Baldakijn is een doek gedragen op stokken boven de hoofden van hoge edelen (van koper)
De aandacht voor het Romeinse Erfgoed is verslapt, dit blijkt uit het weghalen van koper voor een ander beeld
Vierstromen fontein
Ook Bernini maakte deze fontein op de Piazza Navona, hij heeft voor een belangrijk deel Rome vormgegeven
Antieke, christelijke, historische en actuele motieven zijn hier vermengd en bepalen de betekenis
Kenmerken Barok bij dit beeld: beweeglijkheid zoals zuilen en water, contrast licht en donker en dramatiek
Barok is kunst die een beroep doet op ons gevoel, terwijl de Renaissance meer te maken heeft met verstand
Rond de Piazza Navona
Bernini kreeg concurrentie van Borromini, die niet aan de regels van Vitruvius voldeed
Caravaggio maakte het schilderij ‘De roeping van Mattheus’ die zijn rijkdom achterlaat en Jezus volgt
Split-Second
Contarelli geeft Caravaggio de opdracht om Mattheus te schilderen (hij was een patroonheilige)
De wedergeboorte (Mattheus die het Licht ziet) vind plaats en wordt op het schilderij weergegeven
De boodschap die Caravaggio meegeeft past bij de Contrareformatie; het kan iedereen gebeuren
Theresa
In de Sint-Pieterskerk en de Cornaro Kapel wordt je aandacht naar 1 punt gebracht (zoals het graf)
In de totaalkunst zit verleiding; het sturen van de aandacht en emoties van het publiek (naar 1 punt)
Bernini kiest het moment dat de engel Theresa’s hart doorboort en de lans terug trekt
De gezichtsuitdrukking, het zuivere realisme in anatomie en stofuitdrukking maakt het onzichtbare zichtbaar
Omlijsting: donker marmer in contrast met het lichte beeld, belichting vanaf boven zorgt voor dramatiek
L’Orfeo
Dit wordt beschouwd als de eerste echte opera, Monteverdi is de componist hiervan
Hij meent dat muziek in staat is emoties te sturen, het was niet ergens voor geschreven
Er wordt voorkeur gegeven aan monodie; een enkele stem kan het verhaal beter overbrengen
Seconda Practica
De Prima Practica houdt zich aan de regels die door de loop van jaren zijn bedacht (zonder tekst)
Bij Seconda Practica wordt de muziek gebruikt om de tekst te versterken
Venetiaanse Opera
Monteverdi wordt kapelmeester van San Marco, maar hij blijft schrijven voor niet-kerkelijke opdrachtgevers
Opera krijgt menselijke trekken; koren verdwijnen, het wordt eenvoudiger en het wordt niet opgeschreven
Verzamelaars
Het werk van Poussin is in veel opzichten tegengesteld aan dat van Caravaggio
Poussin schildert vaak rechte, nette, klassieke gebouwen op de achtergrond en dynamische personen op de voorgrond die soms rechtstreeks zijn nagetekend. Hij laat hierdoor zijn kennis van de oudheid zien
De’ Medici-Cyclus
Rubens mixt de stijl van Caravaggio en Poussin tot een eigen stijl (museum van hem in Antwerpen)
Door kennis van de Italiaanse kunst heeft hij een voorsprong op de rest waardoor hij veel werk heeft
Maria De’ Medici bestelt 25 doeken over haar leven en goede daden met veel symbolen en allegorieën
Rubenisten: Picturale schilderstijl en emotie // Poussinisten: strakke, Lineaire stijl en verstand
De Hofschilder
Velázquez maakt het schilderij ‘De Hofdames’ wat levensecht lijkt (in dienst in Spanje en eigen werkplek)
Het schilderij klopt niet helemaal, het lijkt een moderne foto maar is gemanipuleerd door wijze van blikrichting, perspectief en spiegelingen. Het is de vraag van wie hij nou eigenlijk een portret maakt
Het Staatsieportret
Rigaud heeft (tot tegenstelling tot Velázquez) een streng en formeel staatsieportret van Lodewijk XV gemaakt
Het laat zien dat hij een absolute heerser is, met zwaard en kroon en het moet met respect behandeld worden; je mag het niet de rug toekeren. Hij is overal omdat hij niet overal tegelijk zijn macht kan laten zien
Hij liet zich het vaakst portretteren en verscheen zelfs op munten door heel Frankrijk
L’État c’est moi
Lodewijk XV kreeg alle tijd om zijn macht uit te breiden, zijn lijfspreuk: ‘De Staat, dat ben ik!’
Er worden academies opgericht om beeldvorming te handhaven, hierdoor is de macht van de gilden verbroken
De Koning danst
De koning beweegt zich in het openbaar op een herkenbare manier; langzaam en een flauwe glimlach
Een enkele keer stapt hij uit die rol, zoals in 1653 als hij een aantal dansrollen op zich neemt
Later levert hij een belangrijke bijdrage aan de ontwikkelingen van het ballet de cour (hofballet)
Het optreden als Apollo blijft ook later van invloed, hij wordt nog vaak met hem vergeleken
Ballet-Komedie
Molière ontwikkelt doorlopende voorstellingen, dans en muziek worden logisch geïntroduceerd
Hij stelt weinig eisen aan decor en theatrale effecten, hij verwerkt invloeden van commedia dell’ arte
In zijn theaterstukken in zijn eigen theater gaat het er vaak spottend aan toe, en worden soms verboden
Ballet-Opera
Racine zorgt voor een opleving van klassieke tragedie en bevat veel regels (eenheid van tijd, plaats, handeling)
Tot tegenstelling van Ballet-Komedie wordt de muziek niet onderbroken door gepraat (opbouw van tragedie)
Het Klassieke Ballet
Eerst werden voorstellingen op binnenplaatsen en in feestzalen gegeven, nu ook in theaters
Vanaf boven wordt er anders gekeken, dus er wordt meer nadruk gelegd op verticale bewegingen (sprongen)
5 basisposities worden vandaag de dag nog onderwezen, deze zijn op de academie vastgesteld
Style Louis XV
Lodewijk houdt hof, hij heeft macht tot de verste uithoeken van zijn rijk
Hij reist niet veel en heeft hierdoor veel tijd voor de bouw van Versailles
Le Brun is een kunstdictator en ontwikkelt een eigen stijl, Poussin is zijn voorbeeld en niet Rubens
De Italiaanse invloed op de Franse hofkusnt verdwijnt door Colbert en Le Brun (wel export, geen import)
Architectuur als Decor
Lodewijk gaat in Versailles verblijven ipv Parijs en bezoekers zullen zich nietig voelen door de grote trap
Burgers moeten de hele trap op om daarna de wachten op verdere instructies
De rangen en standen bepaalt of het bezoek blijft staan, mag zitten op een krukje/stoel/stoel met leuningen
De Koning staat op
Zelfs het opstaan en het gaan slapen van de vorst wordt als een toneelstuk dagelijks afgespeeld voor publiek
Elke handeling en elk gebaar is voorgeschreven en vastgelegd in een protocol (aankleden duurt uren)
Versailles is een totaalkunstwerk; architectuur, decoratie, meubilering en etiquette is op elkaar afgestemd
Een wandeling
De tuin past bij Versailles en je aandacht wordt getrokken naar de ontvangstkamer van Lodewijk XV
Ook details wordt de macht van de koning tot uitdrukking gebracht, zoals met beelden en vijvers
De Natuur overwonnen
De Apollo Fontein verwijst opnieuw naar de opkomende zon en de macht van de vorst
Het staat ook voor ‘de overwinning van de natuur’ wat kenmerkend is voor de Franse Barok
De symmetrische indeling wekt de indruk dat de menselijke maaksels beter zijn dan de grillige natuur
Hoofdstuk 6
6.3
ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!
Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter.
Meer informatie
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden