• 6e klas vwo | 1727 woorden
  • 1 mei 2012
  • 59 keer beoordeeld
Cijfer 6.8
59 keer beoordeeld

Boekcover The help

In het Mississipi van de jaren '60 wordt aan zwarte vrouwen wel de opvoeding van blanke kinderen toevertrouwd, maar niet het poetsen van tafelzilver. Drie vrouwen zijn het allesbepalende racisme meer dan zat en besluiten dat de verschillen tussen hen minder belangrijk zijn dan de overeenkomsten.

In het Mississipi van de jaren '60 wordt aan zwarte vrouwen wel de opvoeding van blanke kinderen toevertrouwd, maar niet het poetsen van tafelzilver. Drie vrouwen zijn het alle…

The help door Kathryn Stockett

Titel : Een Keuken Meiden Roman
Oorspronkelijke titel: The Help
Auteur: Stockett, Kathryn
Plaats van uitgifte: Amsterdam
Jaar van uitgifte: 2010
Genre: Wereld

Over de auteur
Kathryn Stockett groeide op in Jackson, Mississippi. Ze studeerde Engels en creative writing aan de universiteit van Alabama. Daarna vershuisde ze naar New York en werkte in de tijdschriftenmarketing. Dit boek, Een Keuken Meiden Roman is haar eerste boek. Het is een groot succes geworden, is verfilmd en zowel het boek als de film (The Help) wonnen talloze prijzen, zoals de New York Times bestseller, GRAMMY’s en Oscars.

Korte samenvatting
Skeeter is een blanke jonge vrouw die net als alle blanke kinderen in haar omgeving meer door haar zwarte 'nanny' is opgevoed dan door haar eigen moeder. Dat was tot ver in de twintigste eeuw in Mississippi heel normaal. Als de kinderen volwassen zijn, kan de hulp op zoek gaan naar een ander baantje. Met als gevolg dat een zwarte hulp in haar carrière wel zo'n twintig kinderen grootbrengt.

Skeeter doet wat andere blanke leeftijdsgenoten doen: een beetje bridgen, feesten organiseren voor goede doelen en thee drinken. Maar eigenlijk wil ze maar een ding: schrijven. Ze schrijft een New Yorkse uitgeverij aan met het idee voor een boek over zwarte hulpen. De uitgeefster ziet er eigenlijk niet veel toekomst in, maar laat het Skeeter wel proberen. Skeeter wil over de hulpen schrijven omdat haar eigen opvoeding meer in handen lag van nanny Constantine dan van haar eigen moeder. Constantine werd door haar moeder ontslagen toen die de tijd rijp vond, een onderwerp dat vervolgens niet meer bespreekbaar was.

Skeeter krijgt Aibileen zover om haar verhaal doen. Zij is een zwarte hulp die haar eigen zoon verloor en als een moeder is voor haar vele blanke kindjes. Langzaam maar zeker volgen er steeds meer zwarte hulpen die durven mee te werken aan het boek. De verhalen die ze vertellen zijn bijna allemaal afschuwelijk.

Realiteit
De gebeurtenissen zijn wel realistisch als we kijken naar de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Het verhaal vindt plaats in 1962 in Amerika en dat was voor de tijd van Martin luther King. Ik was toen nog niet geboren en ik vindt wel dat er een grote verandering teweeg is gebracht als ik de situatie van toen bekijk met die van nu. Het is echt niet meer zo afschuwelijk als 48 jaar gelden. Ik sluit niet uit dat er nog steeds sprake is van discriminatie, maar gelukkig niet meer zo erg.
In het boek zijn bepaalde dingen, zoals het apparte de toilet voor blanken en zwarten en de apparte zitplaatsen in de bussenheel normaal. Een ieder hield zich aan deze regels. Tegenwoordig en vooral in Suriname kan dit niet meer door de beugel. Na een aantal rellen en opstanden is aan het eind van het boek wel duidelijk merkbaar dat er iets is veranderd. Het boek is inmiddels verfilmd. De film heet The Help en heeft het afgelopen jaar een groot aantal prijzen in de wacht gesleept. Ook het boek heeft literaire prijzen gewonnen. Het stond onder andere op een van de meest belangrijke lijst, namelijk de New York Times bestsellerlist op nummer 1. In de film zijn bepaalde gebeurtenissen weggelaten, maar het is toch een mooie weerspiegeling van het boek. Zowel het boek als de film hebben mij aan het denken gezet en mijn visie op dit maatschappelijk vraagstuk verruimd.

De titel, Een Keuken Meiden Roman, is de vertaalde titel van The Help. De engelse titel is duidelijker dan de nederlandse. The Help betekent letterlijk vertaalt de hulp. Het boek gaat over de hulpen in de huishuiding die hun verhalen doen. De hulpen zijn bestemd voor de keuken, dat is hun teritorium. Ze hebben geen zeggenschap en worden als minder gezien door de blanken waar ze in dienst zijn. Ze vertelllen over de gruwelijkheden die ze allemaal meemaken.

De personages
Skeeter (bijnaam van Eugenia) is de hoofdfiguur. Ze is afgestudeerd van de universiteit, maar woont nog steeds thuis bij haar ouders. Het valt haar op dat de behandeling die zwarten krijgen steeds erger wordt. Daarom besluit ze en boek te schrijven. Daarvoor heeft ze heeft echter hulp nodig van de zwarte hulpen en om een hulp zover te krijgen om haar verhaal te doen gaat erg moeizaam. Skeeter is een heel gevoelig mens. Ze heeft een totaal andere denkwijze dan de mensen met wie ze omgaat. Ze is ook heel erg vooruitstrevend en wil graag haar ambities voor het schrijven gebruiken om hogerop te komen.

Aibileen Clark is een zwarte hulp in Jackson. Zij is de eerste hulp die het durft om haar verhaal te doen bij Skeeter. Aibileen is de hulp van Elizabeth Leefolt. Ze zorgt voor het dochtertje van miss Leefolt alsof het haar eigen kind is. Ze hou van kinderen. Aibileen had een zoon die is overleden en haar echtgenoot verliet haar voor een andere vrouw. Ze heeft dus heel wat verdriet gehad, maar ondanks alle leed is ze heel sterk en heeft ze een sterke wil.

Minny Jackson is ook een zwarte hulp. Ze heeft een uitgesproken mening en zegt meteen wat ze van iets vindt. Dat is ook een van de redenen waarvan ze al een aantal keren is ontslagen. Minny heeft al 5 kinderen en is zwanger van de zesde. Ze is slachtoffer van huiselijk geweld gepleegd door haar man.

Hilly Holbrook is al jaren vriendin van Skeeter. Ze studeerden samen aan de universiteit, maar Hilly stopte met studeren om te trouwen. Ze is hoofd van de Junior League in Jackson. Haar man kandidaat voor het senaat. Hilly wil graag alles en iedereen in haar macht houden. Ze neemt het initiatief om het toilet voor blanken en de zwarte hulp gescheiden te houden. Ze vraagt Skeeter om haar voorstel in de Jackson Journal te plaatsen ,maar Skeeter heeft elke keer een andere smoes waarom ze het nog niet heeft geplaatst.

Er zijn nog veel meer personages, maar deze zijn de hoofdpersonages. Ik vond de personages heel mooi. Ze pasten echt bij elkaar, bijvoorbeeld de verlegen Aibileen en de mondige Minny. Ze zijn hele goede vriendinnen van elkaar en hun persoonlijkheden vullen elkaar aan.

Structuur
Het verhaal is geschreven vanuit het wisselend perspectief. In elk hoofdstuk komt een andere personage aan het woord. Dat is mooi, omdat je kan zien wat de gedachtegang van de verschillende personages zijn over een onderwerp.

Stijl en de taal
Het boek is heel simpel geschreven.Het heeft niet teveel moeilijke woorden en het is duidelijk beschreven. Ik heb het boek heel snel uitgelezen omdat ik het makkelijk kon volgen en heel benieuwd was naar de afloop.

Realiteit
Voor de tijd (1962) waarin het verhaal zich afspeelt is het verhaal best wel realistisch. Vooral in Amerika is bekend dat de discriminatie van zwarten heel erg was. Ik kende die tijd nog niet omdat ik nog lang niet geboren was, maar uit verhalen van mijn ouders en films van vroeger weet ik dat het verhaal wel degelijk op waarheid berust.
Het verhaal geeft een beeld vanuit de zwarten en vanuit de blanken en je kunt dan deze twee visies met elkaar vergelijken. Je begrijpt waarom Miss Hilly zo negatief dacht over de zwarten. Het is naar min mening de ongeschoolheid van Hilly Holbrook die haar bijvoorbeeld liet denken dat zwarten ziektes hadden. Hilly was de voorzitter van de Junior League. Met deze positie had zij de macht om de andere vrouwen die deel uitmaakten van deze groep op te dragen om bijvoorbeeld een apart toilet voor hun hulp te bouwen.

Moraal
Ik keur het denken en het doen van Hilly af. We leven nu in een ander tijdperk waar dingen zoals het aparte toilet niet meer kunnen. In Suriname, met een multi-culturele samenleving, hebben we andere normen en waarden dan die van de mensen in het boek. We hadden ook rassen discriminatie in Suriname tijdens de kolonisatie-periode, maar gelukkig is de discriminatie in sterke mate afgenomen nadat de slaven in opstand kwamen en vochten voor hun vrijheid. Ook in het boek durfden de zwarten eindelijk op te komen voor zichzelf na de jarenlange discriminatie en verkeerde behandeling die ze als normaal moesten accepteren.

Emoties
Het verhaal maakte emoties van woede en machteloosheid bij mij los. De verhalen van de verschillende vooral het verhaal van Yule May vond ik echt zielig. Ook voor Skeeter vond ik het erg dat ze haar nanny Constantine kwijt was op zo een wrede manier. De moeder van Skeeter gaf Constantine ontslag omdat haar dochter op bezoek kwam terwijl ze de vrouwen van de Junior Legue op bezoek waren. De dochter van de hulp wilde niet weggaan en Constantine kreeg ontslag. De hulpen en de kinderen bouwen een bepaalde band op door zoveel jaren met elkaar bezig te zijn. De moeders van de kinderen zijn heel lui en gemeen tegen hun kinderen en de hulpen. Het loon dat de hulp ontving was ook niet bepaald veel en de arbeidsvoorwaarden zoals vakanties en verlofdagen bleken vals te zijn. Deze wantoestanden maakten emoties van machteloosheid los in mij.

Thema
Het thema in dit boek is discriminatie. Het is wel relevant, omdat er nog steeds mensen zijn die zwaar worden gediscrimineerd. Gelukkig is ere en verandering gekomen in de situatie en is de discriminatie aanzienlijk minder geworden. Er zijn heel wat boeken over discriminatie gescheren, maar wat dit boek zo bijzonder maakt is dat de hoofdpersoon, Miss Skeeter zelf een blanke is en zij degene is die besluit er iets aan te doen.

Doel van de schrijver
De schrijfster Kathryn Stockett heeft volgensmij haar doel wel bereikt. Ze wilde met dit boek de situatie in Jackson openbaar maken en iedereen de gruwelijkheden laten ervaren. Ik vind dat het haar gelukt is. De prijzen die het boek aalemaal gewonne heeft zijn ook een bewijs dat het verhaal door velen is gelezen en dat het de lezers aan het denken heeft gezet.

Persoonlijk Oordeel
Dit boek vond ik prachtig. Het is humoristisch, maar tegelijkertijd heeft het een serieuze boodschap. Een ieder zou het het kunnen lezen, omdat het gaat over een maatschappelijk vraagstuk, namelijk discriminatie van zwarten. Het vraagstuk komt bijna overal ter wereld voor, maar niet overal in dezelfde mate. Vandaar dat het boek ook is vertaald naar het Nederlands. Origineel heette het “The Help”. Het lezen van dit boek geeft inzicht in het vraagstuk omtrent rassen-discriminatie. Toen ik de titel van het boek las, had ik een total ander beeld over boek dan het beeld dat ik aan het eind van het lezen had.