Tibet: het dak van de wereld

Beoordeling 5
Foto van een scholier
  • Werkstuk door een scholier
  • 3e klas vwo | 1363 woorden
  • 3 juli 2002
  • 120 keer beoordeeld
Cijfer 5
120 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Tibet: “het dak van de wereld” “…Ik geloof dat heel wat buitenlandse bezoekers die naar Tibetaanse nederzettingen in India en Nepal komen om Tibetanen te ontmoeten, dat doen vanwege de Tibetaanse kunst en cultuur. Eerst ontgingen ons nog bepaalde dingen, bepaalde manieren van denken, maar toen zeiden deze buiten-landers na hun bezoek: ‘Hoe komt het dat jullie Tibetanen zo’n oprecht, gelukkig leven leiden - zo goed, ondanks jullie lijden. Wat is jullie geheim?’” Zijne Heiligheid de Dalai Lama

De Dalai Lama is de religieuze en leider van Tibet. Dit citaat geeft mooi weer dat Tibet een fantastisch vakantieland is, met een rijke cultuur en een prachtig landschap. Er wonen zo’n 13 miljoen mensen in Tibet, 6 miljoen Tibetanen en 7 miljoen Chinezen (Tibet wordt Chinees communistisch geregeerd). De Tibetaanse hoofdstad is Lhasa, waar veel bezienswaardigheden te vinden zijn. Tibet wordt ook wel “het dak van de wereld” genoemd, omdat het hoogste punt ter wereld er ligt. Tibet vormt een plateau van gemiddeld 4200 meter hoog. Een vakantie in Tibet is zeker de moeite waard, niet op de laatste plaats door het prachtige landschap. Geschiedenis, religie en mythen en legendes Als u in Tibet op vakantie bent, wilt u natuurlijk ook wat weten over de achtergrond van Tibet. Daartoe behoren de geschiedenis van Tibet, de religie en enkele mythen en legendes. Mythen en legendes De Yeti
Er wordt vaak verteld dat er in de Himalaya een groot beest woont. Het zou half mens, half aap zijn. Ongeveer 2 meter hoog. Hij heeft hele grote voeten, sprankelende ogen en bruin haar over zijn hele lichaam. Hij is erg vriendelijk en absoluut niet gewelddadig, hij is zelfs heel verlegen. De Tibetanen noemen hem Migju of Tremong, de Chinezen noemen hem Jeren en de Nepalezen noemen hem bij zijn meest bekende naam : Yeti. In het Nederlands wordt hij ook wel de verschrikkelijke sneeuwman genoemd en in het Engels heet hij ook wel Big Foot. Hij is in Tibet vaak door de lokale bevolking gezien, maar niet bewijst dat de Yeti ook echt bestaat. Hij is erg moeilijk te vinden omdat hij in een gebied woont waar geen mensen wonen en waar Tibetanen noch Sherpa’s de weg terug kunnen vinden in dat gebied van de Himalaya. Er zijn nog een aantal landen waar mensen elkaar verhalen vertellen over grote mens-apen . In de Kaukasus noemen ze hem Almasry, in Mongolië Alma en in Californië Big Foot. Geen van hen werd ooit gevonden. Het enige bewijs van het bestaan van de Yeti, zijn wat slecht genomen foto’s. De vlijtige mieren
Heel lang geleden leefde er een machtige koning die regeerde over Tibet. Hij was erg geliefd bij de mensen en dieren die in zijn land leefden. Elk jaar gaf hij een enorm feest, hij nodigde veel mensen uit en zijn genoten van het heerlijke eten met rijst en wijn. Terwijl ze aan het eten waren, viel er veel eten op de grond. Als het feest is afgelopen, worden alle gemorste resten op de grond gegooid. Als iedereen weg is en de grote vlakt weer leeg is, komen de mieren. Zij verzamelen de rijstkorrels en namen ze mee naar hun provisiekamers onder de grond. Enige tijd nadat er zo’n feest was geweest, kwam er een vreemde koning naar Tibet. Hij had een groot leger bij zich. Het leger stopte bij de grote vlakte om te rusten en te eten precies op de plek waar ook het feest was geweest. Er was geen water en geen hout dus de soldaten konden hun rijst niet koken en geen vuur maken om zicht te warmen. Toen zagen ze de mieren die de rijst aan het verzamelen waren. Een van de soldaten sprak de taal van de mieren en vroeg: “Vertel ons eens, hoe kregen jullie al die rijst?” De mieren antwoordden: “De koning van dit land gaf enig dagen geleden een groot feest op deze vlakte. Al de rijst die wij nu verzamelen werd gemorst en wij kunnen daar weer een hele tijd van leven.” Dit verhaal werd verteld aan de koning van het andere land en hij zei: “Als de koning van dit land rijk genoeg is om de mieren te eten te geven, bedenk dan eens hoe groot zijn leger wel niet is.” De soldaten kregen bevel hun boeltje te pakken en op weg naar huis te gaan. De Geschiedenis Rond de 6de eeuw (na Christus) ontstond het Tibetaanse rijk en in 627 kwamen de eerste Boeddhistische monniken naar Tibet. In ongeveer 650 ontstond het Tibetaanse schrift, waarvan nu in Tibet erg veel dialecten te vinden zijn. Het eerste Boeddhistische klooster van Tibet werd gebouwd in 755 door King Trisong Detsen. In 1409, 1416 en 1419 worden achtereenvolgens de Ganden Monastery, de Gelugpa Monastery en de Sera Monastery opgericht. De eerste Dalai Lama (de spirituele en politieke leider van Tibet) was Sonam Gyatso, hij kreeg deze titel in 1578. Momenteel is de veertiende Dalai Lama “aan de macht”. In 1706 wordt Tibet aangevallen door Lhabzang Khan en in 1720 wordt Lhasa veroverd door de Manchus. In 1788 verbieden de Gurkha strijders buitenlanders de toegang tot Tibet. Van 1841 tot 1842 is Tibet in oorlog met de Jammu en in 1854 en 1855 met Nepal. In 1903 wordt Tibet gekoloniseerd door Groot-Brittannië, drie jaar later beginnen ze met elkaar te handelen. In 1910 wordt Tibet (weer) door Manchus veroverd en de Dalai Lama vlucht naar India, om in 1913 weer terug te keren. Vlak daarna wordt Tibet door Groot-Brittannië erkent als een onafhankelijk land. In 1947 wordt ook India onafhankelijk en haalt Groot-Brittannië alle adviseurs uit Tibet. In 1950 valt China, geleid door Mao Zedong, Tibet aan. Een jaar later hebben zijn Tibet nog steeds niet veroverd en doen Tibet een aanbod: De Tibetanen krijgen religieuze vrijheid in ruil voor hun politieke vrijheid. Tibet wijst dit aanbod af. In 1959 lukt het de Chinezen eindelijk Tibet te veroveren, de Dalai Lama vlucht dan naar Dharamsala in India waar hij zijn regering in ballingschap voortzet. Na de communistische machtsgreep volgt een lange tijd waarin religie streng wordt onderdrukt. Tijdens de Culturele Revolutie (1966-1976) wordt alles wat met religie en traditie te maken heeft gewelddadig vernietigd. Na 1976 is de grote “omwenteling” in China, en het beleid in Tibet wordt wat losser. In 1980 is Tibet eindelijk weer open voor handel en toerisme en in 1988 wordt het Tibetaans de officiële taal van Tibet. Een jaar later wordt de Nobelprijs van de Vrede aan Zijne Heiligheid de Dalai Lama toegekend. Hij doet China verschillende compromissen, maar die worden verworpen. China blijft Tibet onderdrukken. De Tibetanen vormen een minderheid in hun eigen land en worden verplicht de Dalai Lama en hun geloof af te zweren. Op scholen krijgen kinderen systematisch Chinees georiënteerd onderwijs waardoor hun eigen identiteit en cultuurbesef verloren gaat. De religie Religie is het belangrijkste in het leven van de Tibetanen. In Tibet zult u vooral het Lamaisme aantreffen, een mengsel van het Boeddhisme en de Bon. De Bon is de oudste godsdienst en wordt vaak gezien als de originele godsdienst van Tibet. Er zijn verschillende verhalen over hoe de Bon precies in Tibet is gekomen, maar het meest voorkomende verhaal is dit: TÅnpa Shenrap kwam voor het eerst naar Tibet om zijn paarden terug te halen, die door een Tibetaanse demon, Khyapa Lating, gestolen waren. Hij kwam later terug om de Bon religie in Tibet te verspreiden. In de Bon zijn er geesten en goden in elk stuk land, in bergen, rivieren en in de lucht. Uiterlijk wordt echter beschouwd als alleen een bedekking voor het innerlijk, dus wordt uiterlijk in de Bon niet belangrijk gevonden. Er waren priesters in de Bon, die Bonpo’s genoemd werden en zij waren de enige schakel tussen de hemel en de aarde. De dood was in de Bon niet het einde van het leven, maar alleen een keerpunt waar een leven een andere wending kreeg. Als iemand dood ging, kreeg hij een beloning voor het leven dat hij op aarde geleefd had. Het Boeddhisme is later dan de Bon in Tibet gekomen, maar nu ook erg belangrijk. Tegenwoordig zijn de meeste Tibetanen Lamaistisch. Als u een Tibetaan een geschenk wilt geven, is een afbeelding van de Dalai Lama altijd op zijn plaats, dat is voor een Tibetaan een teken van eerbied en een soort van zelfzegening.

REACTIES

E.

E.

jou werkstuk over tibet (ak) is echt gaaf, alles wat ik nodig had zit erin... thanks :)

elfi

20 jaar geleden

H.

H.

hey simone. ik zag net op deze site dat jij een mooi werkstuk hebt gemaakt over tibet. nu kan ik deze dus niet gebruiken; onze lerares controleerd dat op internet. heb jij nog een andere vriendin die ook zo'n werkstuk heeft gemaakt maar die niet op internet staat?
bvd. henk

20 jaar geleden

A.

A.

wow, super cool!

11 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.