• 5e klas havo | 1389 woorden
  • 8 januari 2005
  • 857 keer beoordeeld
Cijfer 6.4
857 keer beoordeeld

Boekcover Het gouden ei

Rex pakte het polaroid-toestel uit Saskia’s mand en maakte een foto van het benzinestation. Een grapje voor zometeen, maar hij zag ook de blikken al voor zich die kennissen, Saskia en hijzelf elkaar nog jaren later zouden toewerpen als ze het onderschrift in het album zagen: TOTAL-tankstation met daarin Saskia, enkele minuten voordat zij voor het eerst op de Aut…

Rex pakte het polaroid-toestel uit Saskia’s mand en maakte een foto van het benzinestation. Een grapje voor zometeen, maar hij zag ook de blikken al voor zich die kennissen, …

Rex pakte het polaroid-toestel uit Saskia’s mand en maakte een foto van het benzinestation. Een grapje voor zometeen, maar hij zag ook de blikken al voor zich die kennissen, Saskia en hijzelf elkaar nog jaren later zouden toewerpen als ze het onderschrift in het album zagen: TOTAL-tankstation met daarin Saskia, enkele minuten voordat zij voor het eerst op de Autoroute zal chauffeuren. De foto aan een punt houdend keek hij hoe het TOTAL station en de geparkeerde auto’s, haast of ze even leefden, uit de chemicaliën opdoemden.

Het gouden ei door Tim Krabbé

Het Gouden Ei Het verhaal geeft mij een aangrijpend gevoel, want ik zou het verschrikkelijk vinden om mijn echtgenoot op vakantie te verliezen en niet te weten waar mijn echtgenoot is. Het verhaal is erg angstaanjagend, om te weten dat er achterlijke mensen op deze wereld zijn die vrouwen vermoorden, omdat zij in plaats van iets positiefs te willen doen daar tegenover ook iets negatiefs te willen ondernemen (in dit geval mensen vermoorden). Het is een prachtig verhaal, metname hoeveel moeite Rex ervoor doet om Saskia te kunnen vinden. Rex heeft er alles voor over om te weten te komen waar Saskia is en wat er met haar is gebeurd, zelfs zijn dood heeft hij opgeofferd om te weten te komen wat er met Saskia gebeurd is. Het verhaal is ook erg zielig, metname voor Rex, omdat Rex erg overstuur is, vanwege de verdwijning van Saskia. Rex heeft hier veel verdriet van. Het verhaal heeft als bijbedoeling dat het gouden ei te maken heeft met de droom die Saskia als klein kind heeft gehad.In het boek wordt gezegd dat ze opgesloten zat in een gouden ei dat door de ruimte vloog. Alles was zwart, er waren geen sterren, ze zou er altijd in moeten zitten, en ze kon niet doodgaan. Er was maar één hoop. Er vloog nog zo’n gouden ei door de ruimte, als ze tegen elkaar botsen zouden ze allebei vernietigd zijn, dan was het afgelopen.Het voor eeuwig opgesloten zitten is een heel goed voorbeeld van eenzaamheid en het in het donker gek angst worden in een gouden ei is bijna gelijk aan levend begraven worden. De structuur van het verhaal is aan het begin van het verhaal erg langdradig, omdat er weinig spanning is verwerkt en er worden verschillende personages geïntroduceerd, maar je begrijpt niet wat het verband is tussen de personages. Het verhaal is aan het begin erg ingewikkeld en soms onbegrijpelijk. De latere hoofdstukken in het boek begon ik te begrijpen wat het verband is tussen de personages, de personages kwamen ook met elkaar in contact, wat vaak tot spanningverwekkende scenes lijde. Ik vind dat de schrijver de spanning iets beter moet doseren, zodat ook aan het begin van het verhaal er spanning is, en het moet sneller duidelijk worden wat het verband is tussen de personages, zodat het begin van het verhaal niet te langdradig is. Het verhaal had wel een zeer goed griezelig einde, omdat Rex ging meemaken wat Saskia is overkomen. Dit was zeer spannend en griezelig, omdat Rex levend werd begraven, wat ik niet verwacht had. De personages hebben bepaalde gedragspatronen, namelijk Raymond Lenmorne is een zeer raar persoon. Ik kan niet begrijpen waarom Lenmorne mensen moest vermoorden, omdat hij iets positiefs daar tegenover ook iets negatiefs wilden ondernemen. Ik vind dit een rare situatie. Wat gaat er in iemand om om dit te ondernemen. Zal hij nooit hebben nagedacht over de gevolgen van de moorden. Rex vind ik een beetje overdreven, omdat hij zijn leven opofferde om te weten te komen wat er met Saskia is gebeurd. En wat heeft Rex eraan als hij de situatie van Saskia's verdwijning weet, want als Rex dit weet is hij dood (hij wordt net als Saskia levend begraven). Over Saskia ben ik niet veel te weten gekomen, omdat Saskia snel verdween in het verhaal. Wel weet ik dat Saskia een positieve en een negatieve kant heeft, namelijk Saskia kan erg kattig zijn, maar ook behulpzaam. Het verhaal is over het algemeen geloofwaardig. Er worden nog steeds vrouwen ontvoerd en vermoord, waarvan ook de echtgenoten de dupe zijn. Maar het verhaal bevat ook ongeloofwaardige situaties. Ik kan het me niet indenken dat iemand zijn dood opofferd, om te weten te komen wat er met de echtgenoot is gebeurd. Ik begrijp ook niet waarom Rex niet Lenmorne heeft aangeven bij de politie, toen Rex met Lenmorne in contact kwam. Het boek is erg leuk om te lezen in het begin zal het boek een beetje tegenvallen, omdat het erg langdradig en ingewikkeld in elkaar zit. De spanning word pas echt opgevoerd in de latere hoofdstukken. Het boek is dan begrijpelijker voor de lezer. Het boek is ook niet moeilijk geschreven, de woordkeuze is vrij gemakkelijk en de zinnen zijn kort en bevatten weinig bijzinnen. Er is wel sprake van veel symboliek in het boek, een voorbeeld hiervan is natuurlijk de droom over het gouden ei. Het boek is zeker aan te raden voor mensen die van een pittig en spannend verhaal houden. Samenvatting: Het verhaal gaat over een jongen Rex Hofman en een meisje Saskia Ehlvest. Ze gaan samen op vakantie naar de Middellandse Zee. Onderweg stoppen ze bij een tankstation en Saskia gaat wat te drinken halen, maar ze verdwijnt plotseling. Rex zoekt haar over al maar vindt haar niet. Saskia had vaal dromen dat ze opgesloten zat in een gouden ei, Alleen door een botsing met een ander gouden ei kon je vrij komen. 8 jaar later gaat Rex op vakantie samen met Lieneke, zijn nieuwe vriendin. Op een nachtheeft rex ook een nacht merrie over het gouden ei. Raymond Lamorne, hij is leraar op school en heeft 2 kinderen en een vrouw. Hij wilde iemand ontvoeren, hij wilde een jong meisje gebruiken en hij wilde zijn plan uitvoeren bij een tankstation. Daarna gaat het weer over rex, hij woont in een flat aan de rand van de buiten veldert, hij gaat nog steeds met lieneke om en hij krijgt veel brieven over de verdwijning van Saskia. Wanneer rex naar het postkantoor gaat komt hij Raymond tegen( Die kwam hij 8 jaar geleden ook tegen, met een mitella om zijn arm bij het tankstation. Hij vroeg of hij wilde helpen met zijn aanhangwagentje achter de auto te spannen, hij kon het zogenaamd zelf niet meer.) De man zei dat hij iets wist over Saskia ze gingen in Rex zijn auto verder praten. Raymond liet sleutels zien. Deze sleutels waren van Rex. Saskia had deze meegenomen. Raymond zij tegen Rex dat hij alles te weten kon komen over Saskia, maar dan moest hij precies het zelfde door maken als Saskia. De man reed naar het tankstation en toe en gaf Rex een slaapmiddel en vertelde presiec wat er met Saskia was gebeurd. Na een tijd werd Rex wakker, hij was alleen en het was helemaal donker, de wanden zaten dicht tegen hem aan. Hij was levend begraven! Lieneke had Rex brief gelezen en probeerde hem te bereiken toen ze hem belde was er geen gehoor. Lienke ging alle caféslangs waar Rex vaak te vinden was, maar daar was hij niet tevinden. Lieneke plaatste een foto in de krant van Rex. Deze foto stond naast die van Saskia. Beide waren spoorloos verdwenen. Niemand wist waar ze waren. Ze leken wel van de aardbodem verdwenen.
Personages: Rex Hofman: Rex is een rustige, vrij serieuze man. Hij houdt ervan om spelletjes te spelen: zo plaagt hij Saskia graag en net als Lemorne doet hij graag gedachtespelletjes. In 1983 is hij medewerker van een wetenschappelijk jeugdtijdschrift, dan is hij 43 jaar oud. Hij heeft erg veel moeite met de verdwijning van zijn vriendin. Pas na acht jaar durft hij weer iemand ten huwelijk te vragen. Vlak daarna gaat hij grondig op zoek naar Saskia. Raymond Lemorne: Raymond is een Franse scheikundeleraar. Hij is getrouwd en heeft twee kinderen. Aan het eind van het verhaal is hij 49 jaar. Hij heeft heel erg vreemde ideeën over het leven: zo vraagt hij zich af, hoe het is om van een flat af te springen. Hij redt een kind van de verdrinkingsdood en vraagt zich daarna af, hoe het is om iemand te doden. Hij doet dit dan ook zonder enig schuldgevoel. Hij houdt van het uitdenken van methoden en van experimenteren. Saskia Ehlvest: Saskia is acht jaar jonger dan Rex. Ze heeft last van claustrofobie en droomde als kind al dat ze gevangen zat in een Gouden Ei. Daar kon ze alleen uitkomen, door tegen een ander Ei te botsen. In het boek staat ook dat ze “roodgespoeld wriemelhaar” heeft, en heel erg ijdel is. Lieneke: Lieneke is de nieuwe vriendin van Rex. Hij vraagt haar ten huwelijk, maar na de nachtmerrie over het Gouden Ei blijkt, dat Saskia altijd tussen hen in zal blijven staan. Lieneke is eigenlijk alleen belangrijk voor het verhaal vanwege haar relatie met Rex.