La haine (1995)

Beoordeling 7.9
Foto van een scholier
  • Filmverslag door een scholier
  • Klas onbekend | 2741 woorden
  • 14 februari 2003
  • 128 keer beoordeeld
Cijfer 7.9
128 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
« C’est l’histoire d’un homme que tombe d’un immeuble de 50 étages. Le mec au fur et à mesure de sa chute, il se répète sans cesse pur se rassurer: jusqu’ici tout va bien, jusqu’ici tout va bien, jusqu’ici tout va bien...... Mais l’importance n’est pas la chute, c’est l’atterrissage. » (Kassovitz) <> <> << ! ! Le tombe est NOUS ! ! >> 1. Zakelijke gegevens. * Vermeldt de naam van de film: La Haine * Vermeldt de naam van de regisseur: Kassovitz 2. Personen. * Beschrijf de drie vrienden (Hubert, Vincent en Saïd) heel uitgebreid. Denk aan uiterlijk, leeftijd, karaktereigenschappen (aardig, gemeen, asociaal, moedig, bang etc.), opvattingen, omstandigheden en gedrag. De hoofdpersonen zijn drie jongens (Hubert, Vinz en Saïd) van ongeveer 17 jaar. Ze groeien op en zijn opgegroeid in een achterbuurt en weten dus hoe hard het leven kan zijn. Ze hangen veel rond buiten op straat en hebben vaak ruzie met de politie. Hubert is een negerjongen. Hij komt uit een familie met twee broers en zus en een zwangere moeder. Eigenlijk wil hij weg uit hun “leefwereld”. Hij kan goed boksen en vindt het ook heel erg dat de gymzaal er niet meer is (tijdens de rellen vernield). Hubert is de rustigste van het stel. Hij is niet zo opgefokt en maakt niet snel ruzie, maar het is ook geen meeloper. Hij zegt het wel als hij het er niet mee-eens is. Juist daardoor is hij moedig en niet bang: Hij is gewoon wie hij is, maar loopt er niet mee te pronken (door wijs of agressief te doen). Vincent, of terwijl Vinz, is blank. Hij is Joods en heeft een zus. Hij gebruikt drugs en is erg kwaad en opgefokt. Hij wordt snel agressief en is ook best onredelijk: Abdel (een vriend van hem) is opgepakt door de politie en gaat dood op het bureau. Nu wil Vinz wraak nemen op de politie. Dit wil hij doen door een agent, ook al heeft die er niets mee te maken, neer te schieten of door een jongen waar ze ruzie mee krijgen te vermoorden. Vinz is nogal snel agressief en ziet niet zoveel nut meer in hun leven. Hij vindt dat Hubert en Saïd veel te veel zeuren, terwijl Vinz meer actie wil. Hij handelt meer naar zijn gevoel, door te vechten, dan naar zijn geweten. Hij zegt het niet als hij het er niet mee-eens is, maar begint meteen te schelden of gaat slaan. Saïd is een half Marokkaanse, half Franse jongen. Hij heeft een broer die zo’n beetje macht over hem heeft. Als zijn broer hem iets verbiedt, luistert hij naar hem. Hij is een beetje het kleine irritantje van de groep: Saïd is nogal druk en wil veel aandacht, als hij iets verteld zegt hij het ook het liefst 3 keer. De andere twee jongens reageren niet zo op zijn grapjes, daardoor herhaalt hij het waarschijnlijk ook zo vaak. * Maken ze een ontwikkeling door? Ja, maar niet heel duidelijk, ze veranderen bijvoorbeeld niet van doen of denken. Vinz wordt steeds agressiever en wil heel graag een agent of iemand anders neerschieten, omdat Abdel (hun vriend) dood is. (Hij heeft een pistool gevonden, die had de politie verloren bij de rellen.) Verder wordt hij gek van Hubert en Saïd. Hij vindt dat Saïd te veel aan zijn kop zeurt en te veel lult. Dat is ook wel zo, Saïd is best irritant en vertelt alles steeds opnieuw. Van Hubert vindt hij dat hij niet zo moet ‘zeiken’. Hubert vindt dat Vinz zijn agressiviteit niet op andere moet afreageren. Hubert wil het liefst ook weg uit de buurt waar ze wonen. Hij vindt al dat agressieve gedoe onnodig en wil het liefst zoveel mogelijk sporten. Verder maken de drie vrienden natuurlijk steeds meer mee, waardoor ze ook steeds meer veranderen. Ze leren dat hun leven hard en meedogenloos is. * Hoe is de relatie onderling? Het zijn vrienden. Ze ‘chillen’ samen een beetje, hangen een beetje rond, kletsen wat, eten wat, lachen wat... Ze komen uit hetzelfde leven en begrijpen wat de ander voelt en denkt. Ze maken alles samen mee: Ze worden ook samen opgepakt door de politie, gaan samen voor een bokswedstrijd naar Parijs... Maar ze hebben ook veel ruzie. Dan gaan ze uit elkaar, maar na een tijdje komen ze toch steeds weer bij elkaar terug. 3. Opbouw. * Hoe is de film opgebouwd: is het chronologisch, zijn er flashbacks of sprongen in de tijd? Het is chronologisch. De film begint met de rellen. Daarna zie je hoe de drie jongens leven, soms zie je ook een gedachte van iemand. Bijvoorbeeld toen Vinz een agent neer wou schieten. Het leek net alsof hij het ook echt deed, maar dat droomde hij alleen. * Het perspectief ligt bij de drie vrienden, de film laat immers hun leefwereld zien. Wat voor consequenties heeft dat voor de objectiviteit van de film? (met andere woorden, zou de film hetzelfde zijn als de problematiek vanuit het oogpunt van bijvoorbeeld de politie bekeken zou zijn?) Het zou dan heel anders zijn. Door de politie worden ze gezien als vervelende jongens, een insectenplaag of onkruid dat ‘bestreden’ moeten worden. Zij weten eigenlijk helemaal niets van hun leefwijze en denkbeelden af. De politie vindt ze allemaal vervelend en wil ze het liefst ook allemaal oppakken. Terwijl zoals je de film nu ziet, merk je dat het op zich nog best meevalt. Het is wel waar, ze doen dingen die gewoon niet kunnen, maar toch... Nu leer je ze kennen en ze hebben ook best goede kanten. Vooral Hubert vind ik aardig en logisch denken. Hij is ook niet zo opgefokt als Vinz en praat ook niet zoveel als Saïd. Hij is gewoon eerlijk en handelt op een normale manier. 4. Uitvoering. * Beschrijf de omgeving waarin de film zich afspeelt. Een achterbuurt. Ze wonen in flats die aan pleinen of nauwe straatjes staan. Er zijn weinig bomen of grasvelden. Verder hangt er een agressieve maar tegelijkertijd ook een relaxte sfeer. Agressief tegen de politie, ze zien hun buurt als hun eigen terrein. In hun ogen is dit het enige wat ze nog bezitten, ze willen dus ook niet dat er iets of iemand komt die er niks te zoeken heeft. De televisie en politie schelden ze uit en roepen ze na. Wel zijn ze relaxt tegen elkaar, ze hangen gewoon een beetje rond en roken en kletsen wat. Wat mij wel opviel is dat er maar heel weinig meisjes in de film voorkomen. Overal zijn jongens, maar geen meisjes. Ik dacht namelijk dat in zulke buurten ook veel hoertjes waren, maar dat viel wel mee. * Is er spanning in het stuk? Zo ja, waardoor wordt die spanning opgewekt? Ja. Het begint met de rellen. Je ziet alles in grote snelheid door elkaar rennen, mensen schelden, vechten enzovoorts. Hierdoor wordt de spanning vergroot. Verder waren er nog een paar spannende scènes. Vooral de volgende: Hubert, Vinz en Saïd zijn in Parijs, maar ze hebben de trein naar huis gemist. Op een soort televisiescherm zien ze het nieuws.. Het nieuws vertelt dat Abdel is overleden. Vinz wil nu het liefst iemand neerschieten. Hij heeft zich er de hele dag al over opgefokt. Op straat komen ze een groep jongens tegen die ze eerder die avond vanaf het dak hebben uitgescholden. Die jongens houden hen tegen en willen hun in elkaar slaan. Vinz pakt zijn pistool en richt het op een van de jongens. De anderen maken dat ze zo snel mogelijk wegkomen. Vinz, Hubert en Saïd nemen de jongen mee naar een soort loods en gooien hem op de grond. Vinz wil hem natuurlijk het liefst doodschieten: zijn vriend Abdel is dood, hij moet zich toch op iemand wreken en met die jongen heeft hij toch al ruzie... Hij houdt het pistool op hem gericht wil de trekker overhalen, maar dan komt Hubert achter hem staan. Hubert moedigt hem aan te schieten, dat hij Abdel moet wreken... * Maar Vinz kan het niet. Hij haalt het pistool van het hoofd van de jongen en gaat in een hoek overgeven. Hij spuugt al zijn haat en woede en verdriet op die manier eruit. * Is er humor of ironie? Geef voorbeelden. Ja. Wat ik het grappigste stukje van de film vind is als ze een auto willen stelen. Ze gaan met z’n drieën in een auto zitten en proberen door draden met elkaar te verbinden de motor te starten. Je ziet dat een man aan komt lopen, dus zij schrikken zich dood... Blijkt het een zwerver te zijn! Zij gaan rustig door (ze gebruiken als binding tussen de draden een kogel), maar dan: Wie kan er rijden? Niemand dus. Terwijl ze ruziën om wie er moet rijden, begint de zwerver druk op het raam te kloppen: er komt een politiewagen aan. De jongens rennen de auto uit, terwijl de zwerver voor de politiewagen springt en op die auto staan springen. Dit ziet er echt heel lachwekkend uit. 5. Inhoud. * Geef een korte samenvatting van de film. De film laat het leven van drie jongeren zien, die opgroeien en opgegroeid zijn in een achterbuurt. Ze hebben veel problemen met de politie. De film begint met rellen tussen jongeren en de politie. Een jongen, Abdel, wordt zwaar verwondt door een politieagent. Abdel is een vriend van Vinz, Hubert en Saïd. Vinz wil wraak nemen op de politie voor wat ze Abdel hebben aangedaan. Hij vindt een pistool (is door een agent verloren tijdens de rellen), waarmee hij een politieagent wil doden als Abdel overlijdt. Hubert vindt dit stom gedoe, hij vindt dat je Abdel niet helpt door een agent te vermoorden. Hierdoor hebben ze vaak ruzie. Vinz, Hubert en Saïd willen Abdel bezoeken in het ziekenhuis, maar ze mogen niet bij hem: hij ligt in coma en anders wordt het te druk. Omdat de pers er wel bij mag, voelen ze zich beledigt en gediscrimineerd. Er ontstaat een ruzie tussen de jongens en de politie (die Abdel bewaken) en Saïd wordt gearresteerd. Nadat ze hem hebben opgehaald van het politiebureau, samen met Saïds vader, gaan ze naar Parijs om een boxwedstrijd te zien. In Parijs woont Asterix, een crimineel. Hij is een kennis van Saïd. Vinz laat hem stoer zijn pistool zien. Asterix jent Vinz een beetje en daagt hem uit. Dit loopt uit in een ruzie, dus vertrekken ze. Buiten wacht de politie Vinz, Hubert en Saïd op en worden Hubert en Saïd gearresteerd. Op het politiebureau worden ze zwaar mishandeld en gediscrimineerd. Ondertussen gaat Vinz naar de boxwedstrijd, maar hij vindt er niet zoveel aan. ’s Avonds zijn ze te laat op het station. Ze missen de trein terug. Dat wordt dus overnachten in Parijs. Ze lopen een beetje te dwalen en zien op een groot beeldscherm het nieuws. Dat vertelt dat Abdel is overleden. Vinz heeft zich de hele dag al op lopen fokken en wordt nu heel kwaad. Buiten worden ze door een groep jongeren opgewacht. Eerder die avond hadden ze hen op een dak van een gebouw uitgescholden. Vinz pakt zijn pistool en drukt die tegen het hoofd van een van de jongens. De anderen rennen natuurlijk zo snel mogelijk weg. Ze nemen de jongen mee naar een soort loods en gooien hem op de grond. Ze hebben hem al de hele tijd getrapt en geslagen. Vinz houdt het pistool tegen het gezicht van de jongen. Nu kan hij eindelijk Abdel wreken. Ze woede kan hij uiten, door de jongen neer te schieten. Hij wil het bijna doen..., tot Hubert achter hem staat. Hij zegt dat hij moet schieten, dat hij Abdel moet wreken. Maar juist doordat Hubert hem aanmoedigt om het te doen, ziet hij in dat het oneerlijk is. Dat het niet kan. Hij haalt het pistool van zijn hoofd en geeft over. Hij kotst al zijn emoties eruit. Als ze de volgende dag terugkomen in hun eigen buurt, neemt Hubert afscheid van Vinz en Saïd. Vinz geeft zijn pistool aan Hubert, als teken van vriendschap. Als ze net afscheid hebben genomen en ze uit elkaar gaan, worden Vinz en Saïd opgewacht. Vinz wordt door een ‘stille’ *tegen een auto gesmeten en neergeschoten. Hubert ziet het net gebeuren en rent erop af. Hij richt zijn net gekregen pistool tegen de agent. Deze agent richt hem terug. Saïd staat er bang naar te kijken. En dan hoor je een keiharde knal: Het einde. De landing. * Aan het begin wordt het volgende gezegd: « C’est l’histoire d’un homme que tombe d’un immeuble de 50 étages. Le mec au fur et à mesure de sa chute, il se répète sans cesse pur se rassurer: jusqu’ici tout va bien, jusqu’ici tout va bien, jusqu’ici tout va bien...... Mas l’importance n’est pas la chute, c’est l’atterrissage. » Vertaling : “Het is het verhaal over een man die van een torenflat valt. Tijdens zijn val zegt hij steeds de geruststellende woorden: er is nog niets aan de hand, er is nog niets aan de hand, er is nog niets aan de hand...... Maar wat telt is niet de val, maar de landing.” Wat wordt er volgens jou met dit verhaaltje bedoeld en waarom is dit het thema van deze film? “...Wat niet telt is de val, maar de landing...” Dat is ook zo in het leven van die jongens, het telt niet wat ze allemaal meegemaakt hebben in hun leven en wat ze allemaal nog meemaken. Het gaat erom hoe ze terechtkomen. Ik vind dat de film ook een mooi einde heeft. De politie schiet Vinz dood. Hubert heeft een pistool (van tevoren van Vinz gekregen als teken van vriendschap), richt het op de agent, de agent richt zijn pistool terug. Je ziet Saïd heel bang kijken en dan... ~KNAL~ De knal, de klap van het neerkomen. De film was de val. Het einde was de landing. Wie er nou doodgaat en of er iemand doodgaat aan het einde doet er niet toe, het gaat om het gevoel van Saïd op dat moment. Vanaf dat moment beseft hij dat hij er helemaal alleen voor zal staan, nu Vinz dood is. Dat is waar hij terechtkomt. 6. Eigen mening. * Wat is je eerste reactie op de film? Motiveren! “Zwart-wit..?? Huh..?!” Dat was mijn eerste reactie. Ik vond het eerst een beetje raar, maar het geeft wel sfeer. Het maakt de hele film een stuk serieuzer. Ook wordt het er meer werkelijkheid door. Net als wanneer je zelf iets filmt. Het beeld is slecht maar daardoor zie je wel dat het echt is. Je hebt ook een film: “The Blair Wich Project”. In deze film trekken drie jongeren het bos in om uit te vinden of heksen bestaan. Een deel van de film is met een goede camera gefilmd: kleur en mooi beeld. Maar een deel is ook met een ‘amateur-camera’ gefilmd: zwart-wit en bewegend beeld. De stukken met de ‘amateur-camera’ zijn veel enger. Doordat het zwart-wit is ga je meer geloven dat het echt is. Dat is ook wel zo bij “La Haine”. Doordat het zwart-wit is, is het veel werkelijker. Het komt anders over, alsof het dan pas waargebeurd kan zijn. * Wat is je mening over de hoofdpersonen? Saïd leek me eerst wel aardig, maar hij was nogal druk en een beetje irritant. Vinz leek me meteen al echt een creepy. Hij kijkt heel eng en vuil, het is net alsof hij iedereen in elkaar wil slaan. Hubert vind ik het normaalst, hij is wel heel rustig. Mevrouw van Rijn had van tevoren iets verteld over ‘stilles’. Politie die tussen die jongeren gaan zitten om zo uit te vinden wat iedereen allemaal uitspookt. (Om ze vervolgens op te pakken.) Ik dacht dat Hubert er een was. Hij was zo rustig. Maar dat was dus niet zo, hij is gewoon verstandig en houdt zich een beetje op de achtergrond. * Welke scène heeft de meeste indruk op je gemaakt en waarom? Er waren twee scènes die echt indruk hebben gemaakt. De scène waarin Vinz een jongen wil doodschieten en door Hubert wordt tegengehouden. En de laatste scène. Dan wordt neemt Hubert afscheid van Vinz en Saïd, maar wordt Vinz door een agent doodgeschoten. Hubert rent op de agent af en richt zijn pistool op hem. De agent doet dit terug.. Uiteindelijk hoor je een knal. Een soort open einde, maar wel een mooi einde.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "La haine (1995)"