Hersenschimmen door J. Bernlef

Beoordeling 7.4
Foto van een scholier
Boekcover Hersenschimmen
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 5e klas vwo | 3273 woorden
  • 3 januari 2013
  • 34 keer beoordeeld
Cijfer 7.4
34 keer beoordeeld

Boekcover Hersenschimmen
Shadow

Hersenschimmen is Bernlefs indringende en ontroerende roman over dementie, over de eenzaamheid en de angst die daarmee gepaard gaan, maar ook een verhaal over de liefde die een onvermijdelijk tragisch einde tegemoet gaat.

Maarten Klein verliest langzaam maar zeker zijn greep op de werkelijkheid. Hij kan heden en verleden niet meer onderscheiden, wil plo…

Hersenschimmen is Bernlefs indringende en ontroerende roman over dementie, over de eenzaamheid en de angst die daarmee gepaard gaan, maar ook een verhaal over de liefde die een onv…

Hersenschimmen is Bernlefs indringende en ontroerende roman over dementie, over de eenzaamheid en de angst die daarmee gepaard gaan, maar ook een verhaal over de liefde die een onvermijdelijk tragisch einde tegemoet gaat.

Maarten Klein verliest langzaam maar zeker zijn greep op de werkelijkheid. Hij kan heden en verleden niet meer onderscheiden, wil plotseling weer naar zijn werk terwijl hij al gepensioneerd is en ziet zijn vrouw voor een vreemde aan. Momenten van helderheid worden meer en meer verdrongen door ontreddering en verwarring. Net als ik lekker lig komt Vera me wekken. Is het ochtend? Waarom al die haast? En sinds wanneer kleed ik mij zelf niet meer aan?

De pers over Hersenschimmen:
‘Mijn hele generatie heeft zijn ouders ‘hersenschimmen’ cadeau gegeven, in de hoop hun ontgeestelijking te bezweren, maar mijn moeder was vergeten dat ze het had gelezen’ Kees van Kooten.
‘Maartens verstand lekt weg, centimeter voor centimeter, en vervliegt ten slotte. Bernlefs verslag van die martelgang is schrijnend, heel gedurfd.’ Harold Pinter
‘Herinneren, vergeten, verdwijnen – dat zijn de grote thema’s van ‘Hersenschimmen’; en ook van veel andere romans van Bernlef.’ NRC Handelsblad.

Hersenschimmen door J. Bernlef
Shadow

Oefenen voor je mondelingen?

Komen je mondelingen er aan en wil je oefenen? Probeer onze Boekenquiz. We stellen je open vragen over de gelezen boeken.

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie

2. Verwachtingen en eerste reactie

Toen we weer een boekverslag moesten maken, ben ik eerst thuis gaan kijken of we nog geschikte boeken hebben. Mijn ouders zeiden dat ‘Hersenschimmen’ zeker op de puntenlijst zou staan, maar dat het misschien wel wat moeilijk was. Ik besloot het toch te gaan lezen, vooral omdat het maar 160 pagina’s bevatte. Ik dacht dat korte boekjes nooit zo heel moeilijk konden zijn en je bent er ook weer sneller van af.

Mijn verwachting was dus wel dat het moeilijk was, maar dat viel best wel mee. Je zit in de gedachte van een dementerend persoon, waarmee het snel slechter word. In het begin gaat het nog redelijk en is zijn gedachtegang goed te volgen. Wel lopen de flashbacks en het heden moeiteloos in elkaar over, waardoor je je soms afvraagt of het nou een flashback is of niet. Door aandachtig te lezen is dit geen probleem. Het moeilijke kwam pas op het einde. De woorden zijn weliswaar makkelijk, maar er staan geen complete zinnen aan het einde van het boek. De hoofdpersoon zal zichzelf ongetwijfeld begrijpen, maar voor een buitenstaander is het moeilijk om van deze losse stukjes zin een lopend verhaal te maken. Gelukkig is het laatste deel maar kort.

Het lezen heeft me enigszins teleurgesteld. Het werk zal literair gezien ongetwijfeld wel goed zijn, maar er zit voor mij niet genoeg actie en spanning in. Wat dat betreft heb ik dus een volledig verkeerde keuze gemaakt, maar het is ook wel eens interessant om in het hoofd van een dementerende te zitten. De schrijver heeft dit goed gedaan.

3. Samenvatting

Het begint allemaal op een zondagmiddag in de winter. Maarten Klein staat zoals altijd voor het raam te wachten tot de schoolkinderen zich verzamelen bij de bushalte voor het huis. Maar de kinderen komen niet, en pas wanner Vera hem corrigeert, herinnert hij dat het zondag is. Hij wacht tot de lente komt. Het is niet de eerste keer die dag dat hij iets vergeet. Het is ook niet de laatste keer. Tot zijn verwondering bevindt hij zich ineens in het washok, hij kan zich niet meer herinneren wie er in ‘The heart of matter’ aan het lezen is, en wanneer Vera later met een verscheurde krant van de wc komt, zegt hij dat Robert dat gedaan heeft. Toch bezorgt iets binnenin hem een gevoel van schaamte. Hij slaapt die nacht slecht. ‘s Ochtends maakt hij een nieuwe vergissing: hij geeft Vera suiker in haar koffie, terwijl ze dat al tien jaar niet meer doet. Na het ontbijt gaat hij met Robert wandelen. Hardop in zichzelf pratend loopt hij naar het dorp. Ook in de taverne achtervolgt de verwarring hem: hij ziet het meisje achter de bar, Susan, aan voor Karen, zijn jeugdvriendinnetje. Later in het plaatselijke antiquariaat vraagt Philip Maarten hoe ‘The heart of matter’ bevallen is. Die vraag verwart hem en daarom antwoordt hij ontwijkend. Weer buiten stopt er een auto vlak voor hem. Het is Vera, die hem doodongerust vraagt waar hij de halve dag heeft uitgehangen. Bovendien heeft hij onderweg de hond vergeten. En aan vergissingen komt die dag voorlopig nog geen eind. Maarten besluit die avond vroeg naar bed te gaan. Maar de volgende dag neemt de verwarring eerder toe dan af. Het begint al als hij wakker wordt en meent dat de muren van de kamer verkeerd om heen staan. Als hij beneden niemand aantreft, gaat hij ervan uit dat Vera naar de bibliotheek is waar ze werkt als vrijwilliger. Hij ontbijt zeer ´gezond´ met een halve koude kip, ananas, leverpastei en cookies, waarna hij naar zijn werk wil gaan. De deur zit echter Op slot en de sleutels zijn onvindbaar en daarom forceert hij de deur met een schroevendraaier. Buiten loopt hij naar het zomerhuis waar de IMCO zal vergaderen. Ook hier blijkt deur Op slot te zitten en wederom verschaft Maarten zich de toegang met de schroevendraaier. Binnen is er niemand, ineens wordt hij misselijk en nadat hij buiten heeft overgegeven realiseert hij zich waar hij is. Hij haast zich naar huis, Vera is ondertussen ook thuis gekomen. Ze is bij dr. Eardly geweest, om Maartens toestand te bespreken. Die is zich echter van geen kwaad bewust, totdat Vera hem duidelijk maakt dat er vanochtend toch wel wat dingen zijn misgegaan. Op advies van de huisarts probeert Vera Maartens geheugen weer op te frissen met oude foto’s, maar haar inspanningen hebben weinig succes. Laat in de middag komt dr. Eardly nog eens langs, maar omdat Maarten hem niet herkent, is hij meteen op zijn hoede. De hele avond is hij bezig met het probleem van herinneren en vergeten, maar als ze naar bed gaan is zijn ongerustheid grotendeels verdwenen. Als hij de volgende ochtend opstaat, weet hij nog wel dat er iets met hem aan de hand is, maar hij ziet de ernst van de situatie niet in. Intussen komt zijn afnemend oriëntatievermogen steeds meer naar buiten. Als hij ‘s middags ziet hoe Robert vergeefse pogingen doet het huis binnen te komen, pakt Maarten een stoel en gooit die door de ruit. Dr. Eardly komt voor de derde keer langs en opnieuw voelt Maarten zich door hem bedreigt, nu is de methode Simic geboden. Karl Simic was een van Maartens collega’s bij de IMCO, die hem op een dag vertelde hoe je ‘onzichtbaar’ kon worden. Ten eerste: herhaal met beleefde glimlach de woorden van je gesprekspartner terwijl je ter ondersteuning vriendelijk met het hoofd knikt. Ten tweede: begin met alles te bevestigen, maar ontneem door veelvuldige herhaling meteen het bevestigende karakter aan wat je zegt. Loop tenslotte zonder omhaal de kamer uit, waardoor je je tegenstander in de opperste verwarring achterlaat. Het vervreemdingsproces zet door: op een dag verwart hij Vera met zijn moeder, en Phil Taylor, het meisje dat hen komt helpen leert hij al helemaal niet meer kennen. De volgende dag blijkt hij zich in bed bevuild te hebben. Hij verwijt het de twee vrouwen, zij hadden hem immers niet vast moeten binden. Naarmate de tijd verloopt, maakt Maartens denken steeds meer en vaker plaats voor simpel registreren van zintuiglijke waarnemingen. En dan zit er soms plotseling weer verband in de dingen, en is hij, korte tijd, weer in staat een normaal gesprek te voeren met anderen. Maar zijn verleden dringt steeds meer binnen in het heden, en op een van die momenten ontsnapt hij uit huis. Zonder hond echter komt er van wandelen weinig of niks en dwalend door de duinen wordt hij opgepikt door de vuurtorenwachter en naar huis gebracht. Voor Vera is de maat vol, ze kan het niet meer aan. En op advies van dr. Eardly beland Maarten definitief thuis en in bed. Tenslotte wordt hij afgevoerd naar een kliniek, waar het vooral wit is, wit. Denken is er dan voor Maarten eigenlijk niet meer bij, hij kan slechts nog waarnemen. Steeds groter wordt de desoriëntatie, en alle verband verdwijnt tussen Maartens gedachten. Tenslotte blijft er niets over van de man zoal we die in het begin van het verhaal zagen. Aan het eind van de dag wordt hij uitgekleed en krijgt hij een pyjama aan en een slaappil. Helemaal aan het eind is Vera bij hem op bezoek en vertelt ze dat het lente wordt, maar dat is voor Maarten al te laat.

Het boekverslag gaat verder na deze boodschap.

Verder lezen
Gids Leraar worden

Alles wat je moet weten over leraar worden

4. Analyse

Genre

Dit boek is een psychologische roman.

Motto

A touching dream to which we all are lulled

But wake from separately

Philip Larkin

Opdracht

Geen

Indeling

Het boek bestaat uit 9 hoofdstukken, de negen dagen van het boek. Deze zijn niet genummerd, en niet op een nieuwe bladzijde aangegeven, ze zijn cursief gedrukt.

Er is geen proloog. Het boek begint in het hoofd van Maarten. Het beschrijft de eerste dag van het boek, volledig vanuit het brein van Maarten. Alles wordt duidelijk beschreven.

Het einde wordt, net als het begin en alles ertussenin, verteld vanuit Maartens brein. Het grote verschil is dat hij nu geen hele zinnen meer kan vormen. Dit leest een stuk onprettiger en de informatie is gebrekkig. Het einde is wel korter. Er volgt geen epiloog.

Vertelvolgorde

In principe is het boek helemaal in chronologische volgorde. De lezer zit namelijk de hele tijd in de hoofdpersoon zelf, en beleeft alles precies hoe hij het beleeft. Je komt echter wel wat te weten over het verleden, omdat hij  daar zelf vaak aan denkt. Deze gedachtegangen kunnen worden omschreven als flashbacks.

Verhaallijnen

Dit boek heeft maar één verhaallijn.

Personages

- Maarten Klein. We leren Maarten pas echt kennen door de gesprekken van zijn vrouw met anderen. Hierdoor ontwikkelt Maarten zich tot een rond karakter. Maarten Klein is de hoofdpersoon. Hij is een man van 71 jaar, die sinds vijftien jaar met zijn vrouw Vera in de Verenigde Staten woont. Samen hebben zij twee kinderen, Kitty en Fred, en een hond, Robert. Maarten heeft rechten gestudeerd. Vóór zijn pensionering werkte hij als secretaris bij de Intergovernmental Maritime Consultative Organisation in Boston. Maarten is een gesloten en verlegen persoonlijkheid. In Hersenschimmen dementeert Maarten snel, waardoor hij aan het einde van het verhaal alleen nog flarden van herinneringen heeft. Maarten heeft zich ontwikkeld van een hardwerkende man tot een ‘hoopje mens’, volledig afhankelijk van andere mensen. Hij is een round character.

- Vera Klein is de vrouw van Maarten. Vera deed vroeger veel vrijwilligerswerk in de bibliotheek. Door de dementie van Maarten heeft ze zich ontwikkeld tot een sympathieke en zorgzame vrouw. Ze doet er alles aan om Maarten te helpen en neemt uiteindelijk de zware beslissing om haar man te laten opnemen in een inrichting. Zij is een round character.

- Kitty en Fred Klein zijn de kinderen van Maarten en Vera Klein. Zij zijn flat characters. Zij leiden hun eigen leven en hebben vrijwel geen contact meer met hun ouders. Er wordt niet gezegd wat ze doen of waar ze wonen, alleen dat ze 'overkwamen' toen Maarten en Vera veertig jaar getrouwd waren; ze zouden dus in Nederland kunnen wonen.

- Karl Simic is een oud collega van Maarten. Nog altijd voelt Maarten zich schuldig vanwege het feit dat Simic kort na een bezoek van Maarten zelfmoord pleegde. Chauvas, Bähr en Johnson waren zijn andere collega’s. Deze zijn allen flat characters.

- Dokter Nick Eardly is het type van de wat naïeve plattelands-dokter. Hij meent Maartens bewustzijn weer te doen opflakkeren door hem rust en medicijnen voor te schrijven. Vera heeft wel vertrouwen in hem, maar Maarten lapt zijn adviezen aan zijn laars. Hij is een flat character.

- De gezinshulp Phil Toylor, met haar oergezonde fysiek en motoriek en haar oernuchtere boerenverstand, treedt te laat Maartens leven binnen om voor hem nog een rol van belang te kunnen spelen. Voor haar is Maartens bewustzijn inmiddels gesloten: hij kan haar naam niet onthouden, vraagt zich voortdurend af wie zij is en verwart haar met Karen, zijn dochter Kitty en met Greet Laarmans. Als Phil niet een van deze drie is, is ze voor Maarten 'dat blonde meisje' of 'die jonge vrouw' van wie hij de naam niet weet.

- Robert is de hond van Maarten en Vera Klein.

- Ellen Robbins is een goede kennis van Maarten en Vera. Weduwe van Jack Robbins. Zij is een flat character.

Perspectief

In het boek is sprake van het ik-perspectief; we beleven alles vanuit Maartens gezichtspunt. De lezer zit als het ware in Maartens gedachten.

Hierdoor weet de lezer zelf vaak minder goed wat er aan de hand is, omdat de informatie die hij krijgt beperkt is. Ook geeft dit meer een gevoel dat de lezer zelf Maarten is. Zo kan de lezer zijn gedachtes beter begrijpen.

Ruimte

Hersenschimmen’ speelt zich hoofdzakelijk af in de Amerikaanse stad Gloucester. Daarnaast keert Maarten in gedachten terug naar Nederland (o.a. Alkmaar).

Het feit dat Maarten in Amerika woont is belangrijk voor het verhaal. Allereerst zijn zijn kinderen ver van hem verwijderd, die wonen namelijk nog in Nederland. Ten tweede is de taal belangrijk: op een gegeven moment heeft Maarten moeite met Engels praten, terwijl hij al 15 jaar in Amerika woont. Deze twee belangrijke dingen hadden niet zo gekund als Maarten nog in Nederland had gewoond.

Tijd

Het verhaal speelt zich af in 1982. Zijn herinneringen gaan echter zo’n 60 jaar terug. De precieze tijd wanneer het verhaal zich afspeelt is niet zo belangrijk, het had goed een paar jaar eerder of laten plaats kunnen vinden. Wel van belang is dat het zich in de tweede helft van de twintigste eeuw afspeelt.

De verteltijd is 160 pagina’s.

De vertelde tijd is negen dagen. De lezer komt echter veel meer te weten dan alleen maar wat er op deze dagen gebeurt. Door middel van Maartens gedachtes kom je veel meer te weten.

Maarten vertelt de gebeurtenissen met het verhaal mee, en weet dus net zomin als de lezer hoe het zal aflopen. Dit geldt natuurlijk niet voor Maartens herinneringen. De tijd is in ‘Hersenschimmen’ een heel belangrijk aspect. Maarten raakt steeds meer zijn begrip voor en grip op tijd kwijt. Hij kan de dingen niet meer onthouden, heden en verleden lopen door elkaar heen. Daardoor verwart hij mensen uit zijn omgeving met mensen die hij vroeger kende.

Titelverklaring

Op het einde van het boek staat: ‘In het leven terug? … maar waar is zoiets gebleven? … is er wel zoiets? … of was alles een inbeelding van het hoofd? … hersenschimmen?’

Dit denkt Maarten als hij in het gesticht ligt. Hij is al ver heen met zijn ziekte, zijn denken wordt steeds troebeler. Hij gaat zich dingen indenken: hersenschimmen. De titel is dus erg pakkend bij dit boek.

De herinneringen van de hoofdpersoon aan zijn verleden zijn, als gevolg van het dementieproces, erg vaag. Hierdoor zijn zijn herinneringen niet meer dan hersenschimmen.

Een ondertitel is er niet.

Motieven

- Jaargetijden zijn een belangrijk aspect in dit boek; vooral de winter. Het winterse landschap maakt dat er geen onderscheid gemaakt kan worden tussen dingen. Alles lijkt op elkaar en vervaagt; net als in Maartens hoofd. Maarten heeft dan ook een hekel aan de winter. Ook is de lente belangrijk. De laatste zin van het boek luidt bijvoorbeeld als volgt: ‘…de lente die op het punt staat te beginnen…’. Hier wordt denk ik mee bedoelt dat in de natuur weer duidelijkheid zal ontstaan (na alle verwarring van de winter), maar dat in Maartens hoofd de verwarring voor goed zijn intrede heeft gedaan.

- De oorlog is ook een motief. Dit is een van de dingen uit Maartens verleden, waar hij zich nog veel van kan herinneren. Hij denkt hier vaak aan en vertelt er ook vaak over. Maar op een gegeven moment kan hij heden en verleden niet meer uit elkaar houden en beeldt hij zich soms in dat hij in de oorlog zit.

- Een ander, heel belangrijk motief is systematiek. Maarten is geboeid door zijn vader die door louter feiten op te schrijven en in grafieken te verwerken, probeerde een systeem in die feiten te ontdekken. Ook Maartens werk bij de IMCO bestond ook uit het vastleggen van feiten (notulequantums). Een ander voorbeeld uit het boek hierbij is het moment waarop hij erover nadenkt om zijn liefde voor Vera in een grafiek te verwerken.

- Taal; Een hulpmiddel bij het registreren van de werkelijkheid is de taal. Taal is hét middel tot communicatie, hét middel om de werkelijkheid te benoemen. De dementerende Maarten verliest steeds meer de greep op de taal. Hij kan de goede woorden niet meer vinden of hij kan met woorden niet uitdrukken wat hij voelt. Naarmate Maartens realiteitsbesef verder afneemt, probeert hij krampachtiger zich vast te klampen aan de taal. Op blz. 145 denkt hij: 'Woorden, dat is wat energie geeft, is energie zelf. Een mens hoort van woorden te zijn. Totaal. Zo voor de hand ligt dat. (Eindelijk weer eens iets van waarde, toevoer van woorden moet er komen, dat is wat de situatie redden kan, verhalen, aanvoer, import van verhalen.)' Maar de situatie kan niet meer gered worden. Vlak daarvoor, op blz. 144, denkt Maarten in een helder moment: 'Er zit verdomme nergens verhaal meer in hier.' De afnemende beheersing van de taal, die gepaard gaat met de afbrokkeling van de werkelijkheid, komt tot uiting in de vele korte fragmenten op de laatste bladzijden van de roman, die net als Maarten eindigt in 'gestamel zonder veel verhaal.'

- Het scherpe besef van vergankelijkheid (zie bijv. Maartens opmerking op blz. 15 dat veel voorwerpen uit zijn ditecte omgeving hem zullen overleven) is ook een motief. De titel staat in verband met het thema van de vergankelijkheid. Aan het eind van de roman, als Maarten nauwelijks meer besef heeft van het hier en nu, denkt hij in een van zijn spaarzame heldere momenten: 'In het leven terug?. . . maar waar is zo iets gebleven?. . . is er wel zo iets?. . . of was gewoon alles inbeelding van het hoofd?... hersenschimmen?' (blz. 153).

Thema

Het hoofdthema van ‘Hersenschimmen’ is dementie. In het boek wordt het proces van dementie beschreven. Maarten voelt zich verward en onzeker. Hij verliest de greep op de werkelijkheid achter de feiten en lijdt aan geheugenverlies. Ook vervreemdt hij meer en meer van zijn vrouw, met wie hij al jaren getrouwd is. Het winterse landschap maakt dat er geen onderscheid gemaakt kan worden tussen dingen. Alles lijkt op elkaar en vervaagt. Maarten heeft dan ook een hekel aan de winter.

5. Eindoordeel en evaluatie

Ik vond het weliswaar een (literair) goed boek, maar niet echt leuk om te lezen. Ik heb wel ontdekt dat moeilijke boeken niet speciaal moeilijk zijn vanwege de woorden, maar vanwege de opbouw en manier van vertellen. Dit boek gebruikte namelijk weinig moeilijke woorden, wat ik fijn vind: het leest makkelijker. De manier van vertellen vond ik nogal complex omdat je alleen maar ‘gegevens’ uit het hoofd van één persoon hebt, op dat moment. Vaak weet je niet of Maarten zich dingen inbeeld, of dat het echt is. Hier moest ik dan naderhand maar achter zien te komen. Door de moeilijke opbouw wordt het boek in mijn ogen niet ‘literairder’ of beter, maar het is in dit geval wel essentieel voor het verhaal. In ieder geval is het ook opvallend.

Het voordeel van deze vertelwijze vind ik dat alles heel echt lijkt. De auteur is er goed in geslaagd om een zo realistisch mogelijk beeld van een dementerende te krijgen, en dat terwijl hij dat natuurlijk nooit zelf heeft ervaren. Het feit dat hij op het einde geen hele zinnen gebruikt vind ik gewaagd, maar pakt wel goed uit. Ook het gebruik van enkele simpele Engelse zinnetjes geeft meer sfeer.

Normaal gesproken zal ik me niet zo goed kunnen identificeren met zulke hoofdpersonen (gepensioneerden). Nu ging dat een stuk beter, omdat ikzelf als het ware de hoofdpersoon zelf werd.

In principe is het verhaal ook wel saai. Dit vond ik ook, vooral tegen het einde had ik wel genoeg van het boek, en toen werd het alleen maar erger omdat er geen hele zinnen meer waren.

Voor mij zit er te weinig actie in, en ik vind de manier van vertellen niet fijn. Het feit dat je eigenlijk zo weinig weet en totaal afhankelijk bent van de hoofdpersoon stoort me soms een beetje, ik heb liever een alwetende verteller.

Voor mij zit er te weinig actie in, en ik vind de manier van vertellen niet fijn. Het feit dat je eigenlijk zo weinig weet en totaal afhankelijk bent van de hoofdpersoon stoort me soms een beetje, ik heb liever een alwetende verteller.

Al met al denk ik dat het toch een van de makkelijkere en betere 3-punts boeken is, vooral vanwege de makkelijke woorden en korte verteltijd.

REACTIES

Q.

Q.

sicko modus

3 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Hersenschimmen door J. Bernlef"