Thematiek
Het verhaal hanteert over verschillende thema’s. Het religieuze thema is het meest belangrijke thema dat samen hoort met het goede en het kwade. Victor Hoppe denkt in ‘zwart-wit’, ofwel is het goed ofwel is het slecht, maar niet tussenin. God ziet hij als slecht want die nam levens. Zichzelf ziet hij als Jezus, dus moest hij levens geven. Ook komt het thema medische wetenschap voor in het verhaal. Victor Hoppe is dokter en gespecialiseerd in de embryologie. Hij wil mensen ‘scheppen’, levens geven.
Personages
Victor Hoppe:
Hij is de hoofdpersoon in het boek. Hij is dokter en heeft het syndroom van Asperger, een vorm van autisme. Dat is ook erg duidelijk in het verhaal, hij toont geen enkele emotie. Hij is dokter en gespecialiseerd in de embryologie. Maar in de wetenschap gaat hij té ver en hij schendt de mensenrechten.
Karl is de vader van Victor. Hij is ook dokter. Toen Victor werd geboren, stak Karl op aandrang van zijn vrouw, Victor in een klooster voor idioten, imbecielen en debielen. Enkele jaren later, toen hij ontdekte via zuster Marthe dat hij erg intelligent is, nam hij Victor terug in huis, zonder medeweten van zijn vrouw. Toen zijn vrouw stierf stuurde hij Victor op internaat.
Frau Maenhout:
Frau Maenhout was de oppas van de 3 kinderen van Victor Hoppe. Zij gaf ze les en was met hen bezig. Frau Maenhout komt in opstand tegen Victor’s gedrag ten opzichte van de kinderen.
Rex Cremer:
Hij is een universitaire collega van Victor Hoppe. Hij was nauw betrokken bij het klonen van de muizen. Als hij te weten komt dat Victor ook mensen heeft gekloond, wil hij er niets mee te maken krijgen, en wist alle bewijzen uit.
Michaël, Gabriël en Rafaël:
Zij zijn de 3 gekloonde jongens van Victor Hoppe. Ze verwijzen naar de 3 aartsengelen. Michaël, Gabriël en Rafaël hebben een verouderingsziekte, die Victor niet op tijd kan genezen. Ze zijn erg klein, kaal, mager, hebben een hazenlip net zoals Victor en hun huid is doorzichtig.
Ruimte
Het verhaal speelt zich af in Wolfheim, kort bij het drielandenpunt. Victor Hoppe heeft daar zijn eigen dokterspraktijk. Er is ook een flashback naar het verleden van Victor Hoppe, het speelt zich af in het Klooster van La Chapelle.
Tijd
De tijd wordt zorgvuldig weergegeven. In deel 1 wordt verteld dat hij op 13 oktober 1984 terugkeert naar Wolfheim. Zijn 3 engelen zijn geboren op 29 september 1984, de dag van de 3 aartsengelen. Deel 2 is een flashback naar het verleden van Victor Hoppe, hij wordt geboren op 4 juni 1945 en op 23 januari 1945 verlaat hij het klooster. Op 31 augustus 1951 bracht Karl Hoppe zijn zoon naar het pensionaat van de Brüder der Christlichen Schulen in Eupen. Op 26 juni 1966 studeerde Victor af als arts. Rond 1980 begint Victor met experimenteren. In het 3e deel begint men in 1988 tot 21 mei 1989, de dag waarop Victor sterft.
1. Victor als Jezusfiguur:
Dokter Hoppe ziet zichzelf als Jezus.
Zijn vader heeft hem in de steek gelaten, net zoals God hem in de steek liet.
Vader - ‘Onze Vader’ - God.
Hij is de zoon van ‘Vader’ - Jezus.
“God geeft en God neemt”. Dus God is het kwade. Victor wil alleen maar ‘geven’, hij wil de goede zijn.
“U bent gekomen om mij te verraden. Straks komt u terug met een grote bende. U zult mij verraden” (Blz. 411)
- Net zoals Jezus wordt verraden door één van zijn leerlingen.
“Hij trok zijn hemd uit zijn broek, steeds hoger, tot zijn spierwitte, graatmagere buik ontbloot was […] Hij trok zijn hemd nog hoger op. Zijn zij vertoonde een snee van bijna tien centimeter […] Hij scheurde de wond open.” (Blz. 410)
- Net zoals Jezus heeft Victor een graatmagere buik en een diepe snee in zijn zij.
- Hij wordt beschreven zoals Jezus.
“ ‘Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?’ onderbrak Doktor Hoppe hem meteen. […] Hij antwoordde zoals hij dat altijd had gedaan: ‘Om ons te verlossen van onze zonden. Hij heeft zich voor de mensen opgeofferd’ ” (Blz. 399-400)
- Net zoals Jezus wil hij zich verlossen van zijn zonden door zich te kruisigen.
“Hij had de weg gevolgd, langs de elf grotten met de elf staties, en was zo bij de twaalfde statie gekomen. Jezus was weg! Dat had hij vastgesteld en opnieuw, opnieuw had hij dat als een teken gezien. Het kruis wachtte op hem. Op hem alleen.” (Blz. 425)
- Op de dag van de Heilige Rita, wanneer de dorpsbewoners op bedevaart naar La Chapelle gingen, kruisigde Victor Hoppe zich aan het kruis van de twaalfde statie.
Opgezocht: De Heilige Rita voelde zich religieus sterk aangetrokken tot het lijden van Christus. Op Goede Vrijdag 1442 zou zij aan het voorhoofd gestigmatiseerd zijn door een doorn uit Christus' doornenkroon, een wond die niet meer heelde.
“Alsof ze haar haat nog meer wilde voeden liet ze haar vingertoppen over het gezwollen litteken gaan. Door de stof van haar blouse voelde het aan als een doorntak. Elke hechting was een doorn waaraan ze zich prikte. Achtenveertig doornen. Ze had ze vaak geteld.” (Blz. 394)
- Dit gaat over de vrouw die zogezegd de moeder was van de 3 kinderen. Zij heeft de kinderen gebaard, maar ze zijn niet van haar. De kinderen werden geboren met een keizersnede, vandaar de littekens. Deze vrouw stelt dus de Heilige Rita voor, want de littekens die de vrouw heeft komen overeen met die van de Heilige Rita. Het zijn voor beide vrouwen wonden die niet meer heelden.
2. De Heilige drievuldigheid
Het getal 3 speelt een belangrijke rol in het boek.
- Het verhaal speelt zich af kort bij het drielandenpunt.
- Hij heeft 3 muizen gekloond.
- Het boek is ingedeeld in 3 grote delen.
- Hij krijgt drie keuzes: geriatrie, oncologie, embryologie.
- 3 vrouwen maakt hij zwanger met zijn medische technologie: De eerste vrouw is een lesbische. Wanneer het een Siamese tweeling blijkt te zijn, pleegt hij abortus. De tweede is de draagmoeder van zijn 3 kinderen. De derde vrouw is Vera Weber, het kind wordt na de dood van Victor Hoppe geboren, het is het eerste gezonde kind dat Victor heeft ‘geschept’.
3. Victor als God
“Vader. Dat woord had een van de jongens gebruikt. Va-der-heef-da-ge-daan. Niet papa of paps, maar vader. Zoals in God de Vader. Uiteraard. Hoe kon het ook anders? Victor was niet hun natuurlijke vader, hij was hun schepper, tegen wie hij zijn strijd voerde.” (Blz. 352)
“Victor had de kinderen wel op een wetenschappelijke wijze benaderd. Hij had over hen gepraat alsof het ging over studiemateriaal, en dat terwijl ze er zelf bij stonden. Het was beangstigend.”
Voor de kinderen was hij, net zoals zijn eigen vader, een ‘Vader’ zoals God.
Titelverklaring
De Engelenmaker slaat op het maken van Engels. Hij schept 3 kinderen die hij vernoemt naar de 3 aartsengelen: Michaël, Gabriël en Rafaël. ‘De Engelenmaker’ is iets wat Victor dacht. Hij dacht dat mensen klonen, levens geven iets goeds was. Hij dacht van zichzelf dat hij dus een soort engelenmaker was. Hij vergeleek zichzelf veel met de Vader. Hij gaf ook levens, hij moest dat dus ook doen. Omdat hij zichzelf zo nader bij God voelde, dacht hij misschien zelf ook dat mensen klonen hetzelfde was als engelen maken!
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden
A.
A.
De Engelenmaker slaat op het maken van Engels.
Dus hij maakte de taal Engels? Ik denk dat je engelen bedoeld.
12 jaar geleden
Antwoorden