Hoe kies jij een studie?

Daar zijn wij benieuwd naar. Vul onze vragenlijst in en bepaal zelf wat voor beloning je daarvoor wilt krijgen! Meedoen duurt ongeveer 7 minuten.

Meedoen

De oesters van Nam Kee door Kees van Beijnum

Beoordeling 7.6
Foto van een scholier
Boekcover De oesters van Nam Kee
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 5e klas havo | 5067 woorden
  • 16 augustus 2006
  • 39 keer beoordeeld
Cijfer 7.6
39 keer beoordeeld

Boekcover De oesters van Nam Kee
Shadow

De oesters van Nam Kee is een even geestige als ontroerende roman over hunkering. Hunkering naar waarheid en liefde. Het met grote vaart en scherpte geschreven verhaal over een achttienjarige gymnasiast en zijn obsessieve liefde voor een danseres werd bekroond met de Bordewijk-prijs. De verfilming van het boek gaat najaar 2002 in première.

De oesters van Nam Kee is een even geestige als ontroerende roman over hunkering. Hunkering naar waarheid en liefde. Het met grote vaart en scherpte geschreven verhaal over een ach…

De oesters van Nam Kee is een even geestige als ontroerende roman over hunkering. Hunkering naar waarheid en liefde. Het met grote vaart en scherpte geschreven verhaal over een achttienjarige gymnasiast en zijn obsessieve liefde voor een danseres werd bekroond met de Bordewijk-prijs. De verfilming van het boek gaat najaar 2002 in première.

De oesters van Nam Kee door Kees van Beijnum
Shadow

Oefenen voor je mondelingen?

Komen je mondelingen er aan en wil je oefenen? Probeer onze Boekenquiz. We stellen je open vragen over de gelezen boeken.

De oesters van Nam Kee 1. Algemene gegevens · Auteur
Kees van Beijnum · Titel(eventueel ondertitel) De Oesters van Nam Kee · Uitgever, plaats van uitgave, jaartal eerste druk
Nijgh & Van Ditmar, Amsterdam, 2000 · Indien aanwezig: motto en of opdracht
Het boek heeft geen motto/ opdracht. 2. Samenvatting van de inhoud Als het verhaal begint is Berry naar het oude vakantiehuisje van zijn ouders in Bretteville-sur-Laize in Frankrijk gevlucht. Hij wordt hier opgepakt door de franse gendarmerie. Hierna vertelt Berry vanuit de gevangenis zijn verhaal, vaak door middel van gesprekken met een psychiater. Hij vertelt over het feit dat hij tegen zijn moeder heeft gelogen en dat hij zijn Gymnasium diploma heeft gehaald terwijl hij al lang van school afgegaan is. Hij hangt elke dag maar wat rond met zijn vrienden Otman, Jamal en de laatste mode, vaak bij de snackbar van Fast Eddie. Berry liegt ook tegen hen, want hij vertelt hen dat zijn vader is opgepakt bij een grote drugs deal in Lyon, terwijl hij eigenlijk gewoon overleden is. Vervolgens vertelt hij over zijn eerste ontmoeting met Thera, die hij ontmoet doordat hij haar twee lichtgevende hoorntjes verkoopt op een straathoek in Amsterdam. Thera geeft hem de bijnaam Diablo. De tweede keer dat hij haar ontmoet is in een cafe waar hij zich voordoet als een filmproducent genaamd Raymond. Hij doet dit omdat Thera een Raymond verwacht. Zij komt erachter dat hij Raymond niet is en raakt hierdoor geirriteerd, maar toch gaan ze samen winkelen en haar stemming wordt langzamerhand weer beter. Uiteindelijk eten ze oesters bij Nam Kee, dit is de eerste keer dat Berry oesters eet, hij vindt ze niet lekker en zal ze ook nooit lekker gaan vinden. Hierna vertelt Berry meer over zijn echte ik. Zijn vader heet Peter en was cameraman bij de NOB, zijn moeder werkt bij de reclassering en hij heeft ook een broer Rein met wie hij altijd ruzie heeft over het gedrag van zijn vader. Hij vertelt over het eerste wat hij had gestolen; een pakje batterijen, en de eerste keer dat hij opgepakt werd; toen hij loden platen van een kerk aan het afhalen was samen met Otman. De eerste keer dat hij out ging was tijdens een rave in Hoofddorp, omdat hij de verkeerde pillen had gekregen. Ook heeft hij het over Tilly, een meisje dat hij van de tennisclub kent, zij was verliefd op hem, maar Berry kon dat niet geloven, hij belde haar nooit terug net zo lang totdat zij niet meer belde en zo bewees hij zijn gelijk. Hierna vertelt Berry meer over Thera en haar werk als stripper in een achteraf gelegen barretje in Amsterdam. Hij is een keer naar binnen geweest toen hij haar kwam ophalen, maar hij vond het zo’n aanstellerij dat hij voortaan buiten wachtte. Thera woont op een oud zolderkamertje in Amsterdam, haar moeder in Haarlem en haar vader met zijn nieuwe vrouw in Malta. Ze heeft ook een zus die met haar man een zoontje in Heemstede wonen. Berry vindt de hele familie nogal voorspelbaar. Thera wil graag naar het buitenland alleen daar is geld voor nodig. Samen bedenken ze dan een plan om aan geld te komen. Ze adverteren in de krant voor de verhuur van een gemeubileerd appartement met tuin in Amsterdam. Dit is de woning van de dame van wie Thera haar zolderkamer huurt. Dit is mogelijk omdat de oude vrouw in een verzorgingstehuis zit. Ze laten 15 sleutels van het appartement maken, en zo verhuren ze meerdere keren hetzelfde appartement voor een prijs die niet te hoog maar ook niet absurd laag ligt. Ze vertrekken de dag daarna met 21.000 gulden op zak naar het Hilton Hotel waar ze een van de duurste bruidssuites huren. Ze geven veel geld uit aan kleren en eten en maken plannen voor een vakantiereis. Ze zullen nog een nachtje in het Hilton blijven, daarna 3 dagen Parijs waarna ze 4 weken naar Bali zullen gaan en uiteindelijk zullen ze in Arizona eindigen. Maar alles loopt anders als gepland wanneer Thera weer last krijgt van epilepsie aanvallen, waar ze vroeger veel last van heeft gehad. Het verblijf in het Hilton eindigt dan ook in het ziekenhuis, waar Thera na een ernstige aanval zes dagen moet blijven. Berry komt haar tweemaal per dag opzoeken. Thera trekt na deze tijd in het ziekenhuis weer in bij haar moeder. Berry probeert op alle mogelijke manieren in contact met Thera te komen, wat steeds verhindert wordt door Thera’s moeder. Uiteindelijk vertelt Thera ze niets meer met hem wil. Dan komt hij erachter dat Thera weer wat heeft met haar ex Ben, die een keer foto’s voor de Penthouse van haar heeft gemaakt. Ook hier probeert Berry weer contact met haar te zoeken, maar dit wordt verhinderd door Ben. Berry krijgt op een gegeven moment een geweer van zijn vriend Otman te leen, maar hij is niet van plan het te gebruiken. Tijdens een opstootje met Ben valt het geweer uit zijn broek. Ben en Thera schrikken hiervan en Thera vertelt hem nog eens dat het over is. Berry’s vrienden vragen hem dan of hij meegaat naar de opening van een nieuw buurthuis. Ze hangen hier wat rond totdat de burgemeester op het punt staat in zijn auto te stappen om te vertrekken. Berry pakt opeens een steen en gooit die tegen de burgemeester. De burgemeester wordt op zijn hoofd getroffen en raakt in coma. Berry vlucht en neemt de trein naar Frankrijk, waar hij bij het vakantiehuisje van zijn ouders opgepakt wordt, en aan Nederland uitgeleverd wordt, waar hij in de gevangenis op zijn proces wacht. 3. Personages · Rol: hoofdpersoon/ afzijdige/ helper/ tegenstander Hoofdrol(len): Berry Kooijman, Thera Bouwman

Afzijdige: Ellen Kooijman(moeder van Berry), Peter Kooijman (vader Berry), Rein Kooijman (Broer Berry), Otman(Vriend Berry), Jamal(vriend Berry), Rachid of De laatste mode(vriend Berry), Fast Eddy(heeft fastfood café, vriend Berry), Helper: Freek Feek(probeert de jongeren te helpen, wat hem niet echt lukt), Meester (de psychiater waarmee Berry moet praten) Tegenstander: Ben(nieuwe vriend van Thera) · Beschrijving van karakter en karakterontwikkeling Beschrijving karakter: Berry Kooijman: Dit is de hoofdpersoon. Het is een jongen van 18 jaar oud. Hij woont in Amsterdam met zijn moeder en broer, midden in schotelcity in het enige villastraatje. Hij doet zich anders voor dan hij werkelijk is. Hij gedraagt zich namelijk macho, stoer en suggereert dat hij nergens bang voor is. Ook lijkt het alsof hij niemand nodig heeft. Maar eigenlijk is het een slim en gevoelig mens en tevens een beetje onzeker. Wat wel slecht van hem is dat hij constant liegt en bedriegt. Vooral tegen zijn moeder maar ook tegen zijn vrienden en broer. Het komt denk ik mede door die eigenschap dat hij geen mens vertrouwt. Als hij eenmaal een relatie met Thera heeft gaat het veel beter met Berry. Hij krijgt meer zelfvertrouwen, is gelukkiger, gaat minder met zijn foute vrienden om, is eerlijk(tegen thera) en liefdevol. Je ziet dat tijdens die relatie veel meer zijn goede eigenschappen tot uiting komen. Thera Bouwman: Een belangrijk personage in het boek. Ze is 19 jaar. Woont in Amsterdam en werkt in een nachtclub waar ze erotisch danst. Soms heeft ze last van epilepsieaanvallen. Ze komt behoorlijk zelfstandig en zelfverzekerd over. Ze lijkt onbezorgd in het leven te staan maar daar komt wel verandering in. Thera krijgt een heftige relatie met Berry. Het gaat lange tijd goed maar uiteindelijk loopt de relatie stuk. Ook vindt ze dat iedereen een rol speelt in het leven, nooit echt zichzelf is. Af en toe heeft ze een eigenwijze bui. Ontwikkeling karakter: Berry Kooijman: Ik vind wel dat er sprake is van verandering in zijn karakter. Als zijn vader overlijdt wordt hij wat ongelukkiger en in zichzelf gekeerd. Dat is logisch van hij hield veel van zijn vader en het was voor hem een zeer ingrijpende gebeurtenis. Hij heeft tot de relatie met Thera nooit meer echt contact/ goede vriendschap met iemand. Tot hij Thera ontmoet is het niet echt een sympathieke jongen. Hij liegt, is onaardig tegen de medemens, doet foute dingen en heeft de verkeerde vrienden. Vanaf het moment dat hij en Thera een relatie hebben zie je duidelijk een andere Berry. Hij had altijd wel goede eigenschappen maar die hield ie ver verborgen en uitte die niet. Sinds hij wat had met Thera zag je ook zijn goede eigenschappen/ karaktertrekken. Want hij is liefdevol, eerlijk, begripvol, en behulpzaam tegen/ voor haar. Dat is ook logisch want hij is verliefd. Maar op deze manier zou hij zich eigenlijk altijd en tegen iedereen moeten gedragen. Wat opvalt en zijn karakterwisseling helemaal symboliseert is dat hij als de relatie met Thera ten einde is, weer vervalt in zijn oude rol. Zij slechtere karaktertrekken voeren weer de boventoon. En hij wordt steeds gefrustreerder doordat het uit is. Hij raakt geobsedeerd en bedreigd zelfs Ben, de ex-vriend van Thera waar ze bij ingetrokken is. Hij slaat echt door en uiteindelijk ontploft ie, hij is hopeloos, machteloos en weet niet wat ie moet doen. Daardoor gooit hij de steen op het hoofd van de burgemeester. Ik vind dat hij na het voorval wel rustiger, verstandiger en volwassener overkomt. Als hij wordt ontslagen uit de gevangenis zal Berry denk heel anders gaan leven. Hij heeft er wel van geleerd. Thera Bouman: Haar karakter verandert niet ingrijpend in het boek. Al lijkt het er wel enigszins op. In het begin besef je nog niet zo goed hoe ze werkelijk in elkaar zit. Naarmate het boek vordert kom je er steeds meer achter en dat is wel interessant. Ze is namelijk helemaal niet zo zelfverzekerd en onbezorgd als ze leek. Dit heeft ook grotendeels te maken met de steeds heftiger wordende epilepsieaanvallen die haar parten spelen. Daar maakt ze zich veel zorgen over. Ook blijkt dat ze niet zo goed te vertrouwen blijkt als Berry van tevoren had gedacht. Ze maakt het plotseling uit met hem en gaat pardoes terug naar haar ex. Ik vind het trouwens niet geheel onbegrijpelijk want ze begon te beseffen dat ze niet op zo’n manier verder kon leven als ze met Berry gedaan had. Ze wilde rust en tijd om na te denken. Berry was te ongeduldig, opdringerig en te obsessief. Laatstgenoemde dingen wegen natuurlijk ook mee in haar beslissing om het uit te maken. · Relatie tot andere personen Berry- Thera: Dit is de belangrijkste relatie in het boek. Als ze elkaar een paar keer ontmoet hebben merken ze wel dat het misschien iets kan worden. Ze groeien snel naar elkaar toe en krijgen een heftige relatie met elkaar. Ze bedrijven heel vaak de liefde en kunnen echt niet van elkaar afblijven. Gedurende een aantal maanden zijn ze zowat 7 dagen per week en 24 uur per dag in elkaar gezelschap. Het lijkt wel of Berry meer houdt van Thera dan andersom. Gedurende hun relatie hebben ze een heel lui leventje. Of ze slapen, of ze vrijen, of ze drinken, of ze eten. Alleen Thera die werkt nog wel als erotische danseres in een nachtclub. Maar overall hebben ze een heel relaxt leventje. Ze leven in een soort droomwereld. Ze weten, vooral Thera dat dit niet eeuwig zo kan doorgaan maar genieten ervan zo lang het duurt. Berry- Ellen(moeder): Hun relatie is een beetje scheef. Ze houden op zich heel veel van elkaar maar er is iets mis. Berry liegt namelijk heel veel tegen zijn moeder. Het zijn geen kleine leugens nee, hij zegt dat hij zijn vwo-diploma gehaald heeft en studeert terwijl dat helemaal niet zo is. Eigenlijk liegt hij constant tegen haar maar ze heeft het helemaal niet door. Als ze het uiteindelijk te weten komt is ze heel verdrietig. Berry heeft zijn moeder met al die leugens wel pijn gedaan. Ze zorgt namelijk toch wel redelijk goed voor hem. Het probleem is alleen dat ze het overzicht op hem kwijt is. Berry- Otman: Ze zijn vrienden van elkaar. Gaan in dit boek heel veel met elkaar om en doen domme en stomme dingen samen. Otman brengt Berry vaak op ideeen en af en toe ook wel andersom. Ze laten zich regelmatig door elkaar opfokken, dan sloven ze zich te veel uit voor elkaar omdat ze stoer willen lijken. Ze doen veel dingen samen zoals uitgaan, roken, drinken en in de snackbar ouwehoeren. Door Otman is Berry in contact gekomen met het lichtcriminele wereldje. Berry- Jamal en Rachid: Het zijn vrienden. Minder goede vrienden dan Otman maar Berry gaat toch wel vaak met ze om. Ze praten niet echt veel met elkaar, het is meer dat ze in hetzelfde vriendenkringetje zitten. Ook door deze twee jongens waarbij ik vooral doel op Rachid wordt hij meegesleurd het lichtcriminele wereldje in. Berry- Rein(broer): Ze hebben zoals ik al eerder verteld heb in dit boekverslag een soort van haat/liefde relatie met elkaar. Berry vindt dat Rein veel te negatief is over hun overleden vader maar Rein vindt echter dat Berry hun vader te veel idealiseert. Ook vindt Berry zijn broer een doetje en veel te bang voor alles. Rein vindt dat zijn broertje dom bezig is. Want ik denk dat hij wel iets vermoedt van Berry’s uitgaansleven en alle stomme dingen die hij doen. Ook is hij denk ik wel een beetje jaloers op Berry’s heftige relatie met Thera. Ze hebben behoorlijk vaak meningsverschillen. Berry- Peter(vader): Ze hadden een heel goede relatie met elkaar. Ze konden goed met elkaar opschieten en hadden een soort hechte vriendschapsband. Ze lachten veel met elkaar en voor Berry was zijn vader z’n grote voorbeeld. Er is duidelijk iets geknapt bij Berry toen zijn vader overleed. Het was een zeer ingrijpende gebeurtenis voor Berry en hij is nooit echt helemaal over de dood van zijn vader heen gekomen. Hij romantiseert en idealiseert zijn vader wel een beetje en Rein vindt dat overdreven. Maar waarschijnlijk was Berry’s broer ook een beetje jaloers op de manier waarom zijn vader en broertje met elkaar omgingen. Gelukkig wist Berry nooit en zal hij nooit geloven dat zijn vader veel tegen hem en zijn gezin gelogen heeft. Zo verteld Rein veel slecht dingen over Peter die misschien wel waar zouden kunnen zijn. Berry kan en wil dat niet accepteren, want die wil namelijk dat er een goed en positief beeld over hun vader achterblijft. Berry- Meesters: Dit is de psychiater waar hij bij in behandeling was nadat hij in de gevangenis terecht was gekomen. Af en toe kon Berry deze man wel verdragen maar meestal had hij toch een erge hekel aan Meesters omdat hij alles wilde weten. Berry ergerde zich vooral aan de steeds maar weer opduikende vragenlijstjes en het onvermoeibare doorzettingsvermogen van deze alom bekende psychiater. · Beschrijving van het wereldbeeld van de hoofdpersoon Berry kijkt een beetje negatief tegen het leven aan. Hij doet allemaal maar alsof het toch nooit meer iets kan worden. Hij is het slechte pad ingeslagen en wil zijn leven soms wel beteren maar hij denkt toch al dat het hem niet gaat lukken en laat het hier dan maar bij zitten. Hij doet ook maar alsof hij weinig om andere mensen geeft, zoals zijn moeder en zijn broer. Hij heeft ook veel fouten gemaakt in zijn leven waar hij eigenlijk wel spijt van heeft maar hij doet er vaak weinig aan. Zo heeft hij vaak tegen zijn moeder gelogen en stom gedaan maar diep van binnen houdt hij heel veel van haar maar dit durft hij niet te tonen. Zo is het met zijn broer net zo, hij haat hem en ze hebben vaak ruzie maar diep van binnen houdt hij ook van zijn broer maar dit wil hij niet toegeven omdat het zo gewoon nooit tussen hen is geweest. Hij is een beetje bang voor veranderingen zo lijkt het. Het is zoals het is en zo is het nou eenmaal. Ik vind dat hij hier een beetje een te gemakkelijke houding aanneemt. Van veel dingen zegt/denkt hij dat hij er niets aan kan veranderen terwijl dit makkelijk mogelijk is en ook beter zou zijn als hij dat gewoon wel deed. Het is misschien moeilijk om de stap te nemen maar soms is dat gewoon nodig en de hoofdpersoon doet hier maar gewoon alsof hij er allemaal niets aan kan doen dat het niks met hem is geworden. Hij is pas 18 en voor zijn gevoel is zijn leven nou al bepaald. Omdat hij zo denkt raakt hij ook alleen maar meer in de problemen waardoor het op een gegeven moment te erg wordt. En dan belandt hij dus in de gevangenis. Ik vind dat hij dit grotendeels aan zichzelf te danken heeft en ik vind het dus ook niet goed. 4. Perspectief · Wat is het perspectief? Vanuit de ik-persoon. Vanuit Berry’s hoofd dus. Het verhaal is dus in het ik-perspectief geschreven. · Waarom heeft de schrijver voor dit perspectief gekozen? Zo ken je Berry erg goed. Je weet hoe hij denkt en wat er in hem omgaat. Dit is erg belangrijk in het boek. 5. Structuur · Vergelijk fabel en sujet Het verhaal wordt verteld in een niet-logische-niet-chronologische volgorde. Op het moment dat het verhaal begint is er al veel gebeurd. Berry wordt in het vakantiehuisje van zijn ouders opgepakt door de politie. Daarna vertelt hij wat er precies gebeurd is. Het verhaal heeft een hechte structuur. Alles wat Berry verteld heeft wel te maken met Thera en hoe het uiteindelijk allemaal loopt. Er zijn niet meerdere verhaallijnen. Er wordt gewoon door elkaar eerst wat over vroeger, toen Berry nog een kind was, verteld. Daarna over zijn relatie met Thera of zijn vrienden. Uiteindelijk komt het toch weer uit bij het einde, in Frankrijk. · Welke verhaallijn(en) is/ zijn er? Dat hij in de gevangenis zit en de rest van zijn leven.
· Indien er meerdere verhaallijnen zijn; is de relatie gelijkwaardig of ondergeschikt? Je hebt een verhaallijn wat er in zijn leven is gebeurt en een verhaallijn waarbij hij in de gevangenis zit. De relatie tussen deze verhaallijnen zijn gelijk. Het gaat allebei over Berry. · Geleding van de gebeurtenissen; delen, hoofdstukken. Het verhaal is verdeeld in hoofdstukken. Bij de hoofdstukken wordt wel gewisseld van plek, zoals van de gevangenis, naar het verhaal en andersom. · Is er sprake van een open of een gesloten einde? Het is een open einde, je weet niet wat er verder nog met Berry gaat gebeuren. 6. Tijd en plaats · Wat is de historische tijd? Het verhaal wordt verteld in de tijd van nu, ongeveer tussen 1995 en 2000. Dit merk je aan de manier waarop ze leven, veel drugs, uitgaan, nieuwe gebouwen, verbetering van de jeugd enz. · Hoe lang is de vertelde tijd? Een aantal maanden, vanaf het moment dat hij Thera ontmoet tot aan dat hij in de gevangenis op zijn straf wacht. · Wat is de verhouding tussen de vertelde tijd en verteltijd? De verteltijd is ongeveer acht uur om Oesters van Nam Kee helemaal te lezen. Het verhaal dat verteld wordt (de vertelde tijd) duurt een paar maanden. Het verhaal begint als Berry Thera ontmoet doordat hij haar twee lichtgevende hoorntjes verkoopt en het verhaal eindigt als Berry uiteindelijk in de gevangenis op zijn proces moet wachten.
· Welke tijdmanipulaties heeft de schrijver gebruikt en wat is het effect hiervan? Je gaat van wat hij verteld, naar het moment dat hij het verteld. Hij vertelt door het boek heen eigenlijk een beetje zijn verhaal aan meesters en dat lees je dan weer. Je hebt veel tijdverplaatsingen in het boek. Dit is soms even verwarrend, omdat je wel even moet kijken waar hij nu is. Maar dit leest wel leuk. Zo wil je graag weten hoe het verder gaat. · Welke plaatsen zijn het belangrijkst? Het café van Fast Eddy, zijn huis, het huis van Thera, het Hilton hotel, Bretteville-sur-Laize in Frankrijk en de gevangenis · Welke functie heeft de ruimtebeschrijving? Je krijgt een duidelijk beeld waar hij leeft, hoe hij over de dingen denkt, je ziet hoe hij het ziet. Dit zorgt voor een charme effect. 7. Thematiek · Noteer de algemene motieven Oesters: Oesters zijn een belangrijk motief. Het zit tevens verwerkt in de titel. Berry en Thera gaan regelmatig oesters eten in het restaurant ‘Oesters van Nam Kee’. Vooral omdat Thera dol is op deze schelpdieren. Berry vindt de smaak en substantie niet lekker en zal het nooit lekker gaan vinden, omdat Thera ze lekker vindt eet hij ze vaak. Ook nadat het uit is met Thera eet hij regelmatig oesters in dat restaurant, hij probeert op die manier het gevoel en bepaalde herinneringen terug te krijgen van hoe het was tijdens de relatie. De oesters symboliseren Berry’s karakter perfect. Hij is namelijk lief, zachtaardig, romantisch en gevoelig van binnen(de zachte binnenkant) en asociaal, lichtcrimineel, ongevoelig, te afgesloten en kil van buiten(hard van buiten). Door Thera treedt Berry’s zachte binnenkant naar buiten. Maar na het uitgaan van de relatie klapt Berry weer behoorlijk dicht. Tevens zoeken ze allebei naar geluk, ze vinden het uiteindelijk niet. Dat is net als bij oesters in bijna geen eentje zit een parel. Leugens & Bedrog: Er wordt wat afgelogen in dit boek vooral door Berry. Hij liegt tegen zijn vrienden (over zijn vader’s overlijden en over woonplaats), tegen zijn moeder (over school en vriendin etc) en ook tegen Thera(over oesters). Thera liegt ook tegen Berry namelijk ze zegt dat ze niet bij haar ex Ben is ingetrokken terwijl ze wel al bij Ben in huis leeft. Berry zegt dat hij het liefst tegen iedereen eerlijk wil zijn maar dat het er nooit het goede moment voor is. Eigenlijk is zijn hele leven een grote leugen als je het een beetje overdrijft. Hij moet zich altijd anders voor doen dan die echt is en wat hij heel vervelend vind is dat je de leugens die je vertelt hebt heel goed moet onthouden voor de volgende keer dat je met diegene praat anders val je door de mand. Zijn moeder werkt met leugenaars en is een expert in het ontfutselen van leugens behalve van haar eigen zoon geloofd ze alles en heeft ze nooit door wanneer Berry liegt. Dat is wel vreemd. Haat: Er is best veel haat in dit boek. Berry haat het dat hij zo veel en vaak liegt. Ook zegt hij soms dat hij zichzelf haat door de dingen die hij doet en zegt. Berry denkt dat Rein hun vader haat. Berry is op dat idee gekomen doordat Rein zo vaak slechte dingen over hun vader zegt waarvan Berry denkt dat dat allemaal niet waar is. De moeder van Thera haat Berry dat merk je aan alles. Ze doet onaardig tegen hem en probeert al het contact dat hij met Thera wil tegen te houden. Zij vindt dat door Berry haar dochter weer die epilepsieaanvallen is gaan krijgen. Nadat Jamal gedwongen moest stoppen door een reumatische aandoening haat hij alle jongens van zijn elftal. Thera wil op een gegeven moment dat Berry haar haat omdat ze genoeg heeft van zijn obsessieve gedrag en van hem af wil. · Noteer indien aanwezig: leidmotief, literair-historisch motief; In het thema komt liefde voor. Daar is Berry naar op zoek. Naar echte liefde. Maar het is typisch dat er veel haat in het boek voorkomt terwijl hij erg op zoek is naar liefde. Daardoor geniet Berry ook erg van de relatie met Thera. Hij had daarvoor erg vaak gevoelens van haat, tegen zichzelf, tegen anderen maar ook wel is tegen hem. Leugens en bedrog komen niet in het thema voor maar vervullen wel een redelijk belangrijke rol in het boek. Het motief oesters is niet verbonden met het thema.
· Verklaar de titel en het motto; De titel is Oesters van Nam Kee. Dat is de naam van het restaurant waar Thera en Berry regelmatig oesters gaan eten. Ook als het uit is eet Berry af en toe nog oesters in dat restaurant. Het lijkt niet heel belangrijk, die oesters maar zoals je hierboven hebt kunnen lezen is het een belangrijk motief. Ook wordt de naam van het restaurant(de titel dus) of delen ervan regelmatig in het boek genoemd. Het boek heeft geen motto. · Formuleer het thema. Als je geen grip hebt op je leven moet je leren de waarheid en realiteit te accepteren en niet allerlei domme dingen gaan doen. 8. Spanning · Welke verwachtingen zijn bij de lezer gewekt en op welke manier? Je verwacht een roman die, zoals elke Nederlandse roman, waarschijnlijk de nodige hoeveelheid seks in zich heeft. Door de voorkant van het boek verwacht je een liefdes verhaal. Door de hoorntjes verwacht je dat er wel wat slechte dingen in naar voren komen. Door de achterkant te lezen verwacht je wel dat er heel wat dingen en verwarringen in naar voren komen. · Noem de belangrijkste open plekken; Zodra hij de steen gooit en hij komt aan op het hoofd van de burgemeester, loopt hij weg. Hierna komt er een open plek die veel spanning veroorzaakt, je gaat je heel erg afvragen wat er verder nog gebeurt. · Welke vragen worden door de open plekken opgeroepen en hoe en waar worden ze ingevuld? Na bijna elk hoofdstuk heb je een flashback of een nu tijd. Dus na ieder hoofdstuk ga je je afvragen hoe hij, in de volgende situatie, die aan de gang was, zou gaan reageren. Als je dan weer een hoofdstuk verder bent krijg je antwoord op de vragen die je het vorige hoofdstuk had gesteld en ga je je weer dingen afvragen van het netgelezen hoofdstuk. Uiteindelijk lopen de hoofdstukken een beetje gelijk met elkaar op en kom je bij het op een na laatste hoofdstuk op 1 plek uit, dit is het punt dat Berry wordt veroordeeld. · Welke manipulatietechnieken gebruikt de schrijver om de spanning te verhogen? Spanningsbogen, flashbacks, verwarrende gedachten van Berry.
· Beschrijf de belangrijkste spanningsbogen. De tijd dat de steen door de lucht zweeft, in de richting van de burgemeester. 9. Taal en stijl: · Welke bijzonderheden of eigenaardigheden zijn je opgevallen in het taalgebruik? Ik vond het taalgebruik op veel plekken erg grof. Je leest de gedachten en gebeurtenissen van Berry, hij is een gymnast en gebruikt soms wel een een paar lastige woorden. Maar verder wordt er veel in gescholden en gevloekt. Dat viel mij erg op toen ik het boek las. 10. Secundaire literatuur: · Relatie tussen werk en leven van de schrijver Amsterdam is opnieuw plaats van handeling in de volgende roman van Van Beijnum, De oesters van Nam Kee uit 2000 (bekroond met de F. Bordewijkprijs 2001). Deze vlot geschreven familie- en liefdesroman handelt over een obsessieve liefde, maar is ook een verhaal over leugen en bedrog, criminaliteit en ontsporing van jongeren uit de verpauperde wijk Slotermeer in Amsterdam-West ('Schotelcity' genoemd). De 18-jarige hoofdpersoon Berry Kooijman kijkt vanuit de Bijlmerbajes terug op zijn leven, dat in het teken staat van leugen en bedrog. Voor zijn criminele Marokkaanse vrienden Rachid (alias De Laatste Mode), Jamal en Otman houdt hij verborgen dat hij in een 'villa' woont en voor zijn moeder houdt hij de omgang met zijn vrienden geheim. De enige tegenover wie hij eerlijk is over zijn dubbelleven, is naaktdanseres en pornomodel Thera Bouman, met wie hij een korte maar hevige liefdesrelatie heeft. Berry is in wezen een tragische dromer die ontspoort doordat hij niet in staat is verlies te verwerken: de dood van zijn pony, het overlijden van zijn vader, de breuk met zijn geliefde. Van Beijnum geeft in deze roman een realistisch tijdsbeeld van criminelen en kanslozen in het Amsterdam van eind jaren negentig; ironie en sarcasme zorgen ervoor dat wanhoop en bitterheid worden gerelativeerd. Niet alleen de geografische ruimte, maar ook de vele verwijzingen naar de actualiteit anno 1999 geven het verhaal een groot werkelijkheidsgehalte. De meeste literaire critici waren vol lof over De oesters van Nam Kee : 'volstrekt overtuigend, en ontroerend' (Aleid Truijens, de Volkskrant , 14 januari 2000), 'een plastisch en met veel vaart geschreven verhaal over een liefde' (Pieter Steinz, NRC Handelsblad , 21 januari 2000), 'een roman met een ponem' (Jan Paul Bresser, Elsevier , 2 januari 2000), 'een met vaart geschreven roman met de juiste diepgang' (Sander van Vlerken, BN/De Stem , 11 februari 2000), 'Een tijdsbeeld dat klopt als een zwerende vinger' (Hilbrand Rozema, Nederlands Dagblad , 31 maart 2000). T. van Deel vond echter het meeste in deze 'draak van een geschiedenis' veel 'te nadrukkelijk' ( Trouw , 22 januari 2000) en het oordeel van Annemiek Neefjes was uitgesproken negatief: 'Diepgang hult zich hier in larmoyante clichés. (...) Een oester zonder parel. Een roman zonder inzichten' ( Vrij Nederland , 22 januari 2000). Van Beijnum kreeg voor zijn werk tot en met De oesters van Nam Kee in het algemeen veel waardering in de literaire kritiek. Aleid Truijens schreef in de Volkskrant van 14 januari 2000 onder andere dat Van Beijnum de professionele verteltechnieken van zowel de journalist als de scenarioschrijver goed beheerst: 'snel een scène neerzetten, inzoomen, terugwijken, snelle dialogen, pijnlijke stiltes, terloopse vooruitwijzingen, effectieve flashbacks. Hij past ze in zijn romans met grote vanzelfsprekendheid toe, onmerkbaar bijna; je wordt meegezogen en wilt niet weten hoe. Dat meesterschap maakt hem tot een groot verteller.' Bron: uittrekselbank · Bespreek de plaats van het boek met de algemene thematiek van de schrijver. De centrale thematiek is zoals het thema al gedeeltelijk zegt liefde, criminaliteit en toch ook wel het ontdekken van het leven. De liefde met Thera. De criminaliteit met zijn foute vrienden. Als hij met Thera een relatie heeft gaat hij veel minder met zijn foute vrienden om en zit hij dus minder in zijn lichtcriminele leven. Het ontdekken van het leven door alle dingen die hij doet en te weten wil komen. Door alles wat er met hem gebeurd komt hij er steeds meer achter en als hij in de gevangenis zit gaat Berry denk ik steeds meer beseffen wat hij eigenlijk wil met zijn leven. Kees van Beijnum heeft niet 1 centrale thematiek die voor al zijn boeken opgaan maar voor zover ik weet gaan wel bijna alle boeken van hem over het leven en de problemen van bepaalde mensen
· Ga na wat het mens- en wereldbeeld van de schrijver is. Kees van Beijnum ziet de mensen en de wereld als een samenhangend fenomeen. De plaats waar je opgroeit bepaald veel over je situaties later, je karakter wordt gevormd. 11. Mening: · Leg uit waarom dit boek tot literatuur gerekend wordt. Dit boek wordt tot literatuur gerekend omdat de personages niet voorspelbaar zijn, er is geen vast rolpatroon. Het boek is vernieuwend en verrassend. De schrijver heeft een goede bouw en hij zet je bij het lezen aan het denken. Er zit veel diepgang in dit boek. Het is een mooi boek, een mooi kunstwerk van de schrijver. Gebruikte bronnen: www.scholieren.com
uittrekselbank

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "De oesters van Nam Kee door Kees van Beijnum"