Het web door Joost Heyink

Beoordeling 7.2
Foto van een scholier
Boekcover Het web
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 3e klas vwo | 4103 woorden
  • 20 februari 2006
  • 322 keer beoordeeld
Cijfer 7.2
322 keer beoordeeld

Boekcover Het web
Shadow

Meg ontmoet in een chatroom Beau, een jongen met wie ze ontzettend leuk kan chatten. Na een tijdje stelt Beau voor om eens af te spreken, maar Meg aarzelt. Is Beau wie hij zegt te zijn? Beau blijkt inderdaad een freak te zijn, maar Meg weet gelukkig te ontsnappen.
Om te voorkomen dat hij nog meer slachtoffers maakt, wil Meg hem ontmaskeren. Samen met haar vrien…

Meg ontmoet in een chatroom Beau, een jongen met wie ze ontzettend leuk kan chatten. Na een tijdje stelt Beau voor om eens af te spreken, maar Meg aarzelt. Is Beau wie hij zegt te …

Meg ontmoet in een chatroom Beau, een jongen met wie ze ontzettend leuk kan chatten. Na een tijdje stelt Beau voor om eens af te spreken, maar Meg aarzelt. Is Beau wie hij zegt te zijn? Beau blijkt inderdaad een freak te zijn, maar Meg weet gelukkig te ontsnappen.
Om te voorkomen dat hij nog meer slachtoffers maakt, wil Meg hem ontmaskeren. Samen met haar vriend Mark begint ze een zoektocht op internet. Ze hebben een waterdicht plan voor het geval de man opnieuw opduikt, dat denken ze tenminste...

 

Het web door Joost Heyink
Shadow

Oefenen voor je mondelingen?

Komen je mondelingen er aan en wil je oefenen? Probeer onze Boekenquiz. We stellen je open vragen over de gelezen boeken.

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
A Zakelijke gegevens: Auteur: Joost Heyink
Titel: Het web
Titelverklaring: Het web stelt de chatbox voor. En daar draait het hele boek om. Genre: detective
Uitgever: Holkema & Warendorf
Jaar uitgave: 2003
Plaats van uitgave: Houten
Aantal bladzijden:159 B 1: Samenvatting: Het boek ‘het web’ gaat over een meisje van 15 jaar Meg genaamd. Ze zit vaak achter het internet te chatten. In de ‘chatbox’ heeft ze drie schuilnamen. Dit zijn sister, wuftie en troetel. Troetel was hoor oudere en blonde kant. Troetel is vrolijk, een beetje lacherig, onbekommerd en wel in voor een avontuurtje. Ze is niet knap, wel leuk om te zien. En troetel was makkelijk. Wuftie ziet eruit zoals ze klinkt. Ze heeft een hese stem en haar dat half voor haar ogen hangt. Ze is in het chatbestaan opwindend en spannend. Sister was Meg. Zij was geen zijkant, een tijdelijk gezicht, een kriebel of een feestneus. Vrij klein. Tenger maar sterk. Zwart, sluik haar met een zweem van rood, waar ze niet mee geboren is. Bruine ogen. Dat zijn dus de personages waarachter Meg zich verschuilt. Ze gaat vaak als troetel naar de chatroom, soms als wuftie en heel erg soms als sister, zij had immers het meeste weg van Meg. Als deze persoonlijkheid was ze dus het kwetsbaarste. Op een avond besluit ze toch om als sister te gaan. Daar ontmoet ze een jongen die Beau heet (beaux). Meg voelt zich erg aangetrokken tot zijn persoonlijkheid en uiteindelijk komen ze uit op een afspraak. Ze hadden afgesproken dat Beau midden op het pleintje zou staan en Meg alleen ging kijken. Alleen was Beau niet degene die ze had verwacht. Hij blijkt namelijk een verkrachter/pedofiel te zijn. Hij was dus veel ouder en wilde vreemde dingen met haar doen en had het terrein al van te voren bekeken. Zo krijgt hij haar te pakken, alleen weet Meg te ontsnappen door hem een trap te geven. Na dit voorval is ze naar de politie gestapt. Daar bedachten ze een plan om deze man op te pakken. Dit deden ze om andere meisjes dit leed te besparen, want stel dat één van die meisjes niet weet te ontsnappen. Jammer genoeg mislukt dit plan en gaat Beau vrijuit. Nadat dit mislukt is wil de politie niet nog eens helpen met een plan. Daarom besluit ze samen met haar goede vriend Mark een nieuw plan te bedenken. Ze proberen hem zelf op te sporen via het web door stopwoordjes van hem uit de chats te halen en zo met de juiste persoon af te spreken. Uiteindelijk hebben ze dan toch de goede persoon te pakken. Ze spreken met hem af als Truffel en de bedoeling is dat Meg in een cafeetje gaat zitten en Mark net alsof doet dat hij een auto aan het wassen is. Helaas heeft de man hen door en weet Mark te pakken te krijgen. Hij bedreigd hem met een mes en zorgt er zo voor dat Meg ook naar hem toe komt, omdat Mark anders eraan gaat. De man bindt ze allebei vast en ontvoert ze in de auto. De bedoeling is om Mark eerst uit de auto te gooien en te laten verdrinken. Maar dit mislukt, want ze zorgen ervoor dat de auto van de weg vliegt en zo veroorzaken ze een ongeluk. De man komt bij dit ongeluk om, maar Mark en Meg weten te ontsnappen. Zo loopt het allemaal toch nog goed af. 2. Begin en eind: Begin: Het verhaal begint op een moderne manier: Je belandt midden in een gebeurtenis. Het effect van het verhaalbegin op mij is dat ik geïnteresseerd raak en dus ook verder wil lezen. kheb nu 3x met je gechat. Tijd voor een echte date, chick

vergeet het maar pepper
waarom niet? Gewoon op het pleintje achter nr. 3 in het Zuiderpark. Kan geen kwaad toch, chickie? He! (((((chickie)))))! Vertrouw je me niet? voor geen meter. Sodemieter op, enge nerd
verlaat de chatroom. De man die zich pepperboy noemde, gaf een dreun tegen de pc die naast het scherm op tafel stond. Het zat niet mee, de laatste tijd. Drie maanden geleden was het alweer, zijn laatste afspraakje. Eind: Meg kuchte even. ‘liefduh liefduh lekkerluchtig vliegensvluchtig avondzuchtig
liefduh liefduh toverkleurig okselgeurig ochtendtreurig
liefduh liefduh onderbuiken samenruiken dieper duiken’ Mark hield een hand voor zijn gezicht. ‘Wat betekent het?’vroeg hij? Het is een open einde. Het effect op mij van het einde is, dat ik het antwoord op de vraag zou willen weten. 3. Perspectief Dit boek heeft een wisselend perspectief, ook wel een wisselend personaal. Het ene moment lees je mee met Meg, het andere moment merk je hoe beau, de slechterik in het boek: ‘’Het Web’’ zich voelt. Ik zal jullie daar, natuurlijk, ook wat voorbeelden over geven. Als eerste, bij de inleiding, lees je mee met Beau. Daar volgt nu een voorbeeld van: De man bladerde een paar tijdschriften door tot hij plotseling glimlachte. Hij legde zijn vinger op een kleurig kort zinnetje. ‘Yes, dat is een leuke box,’ mompelde hij. ‘Tijd niet geweest.’ Nu volgen er twee stukjes waarin je leest over wat Meg beleefd, en wat zij daarbij denkt. ‘Wat een kletskoppen, dacht Meg. Heel even was ze van plan geweest mee te doen, al was het maar om nog wat extra misverstanden toe te voegen. Een saaie box moet je een schop geven, door elkaar schudden en opstoken. Dan is er een kans dat er nog iets te lachen valt.’ Hier komt het volgende stukje. Ze wilde naar de chatroom. Nee, ze moest naar de chatroom. Naar de Young and Lovely chatroom. Als Troetel. Of als Wuftie, om wat rond te snuffelen. Heel misschien als Sister. Beau. Er was niks mis met Mark, maar hij was echt. Hartstikke leuke vent, maar je had niets aan je muis, je kon niet klikken. Het was belachelijk, maar soms is het lekkerder om te kunnen klikken. Een film over de liefde is mooier dan de liefde zelf, een boek spannender dan de echte wereld. Zoiets. Beau was niet echt, die woog niks. Met Beau hoefde ze niets maar mocht ze alles. Kort samengevat: Het boek heeft dus een wisselend personaal, soms lees je met Meg mee, en soms met Beau, de ‘slechterik’ van het boek Het Web. 4. Tijd Het verhaal is chronologisch opgebouwd, maar er zitten geen tijdlagen in. Wel zitten er terugverwijzingen en flashbacks in. Van elk volgen nu twee voorbeelden. Terugverwijzing 1: Drie maanden was het alweer, zijn laatste afspraakje. Was wel grappig geweest, trouwens. Heftig en kort. Beetje te kort eigenlijk. Stomme miep. Terugverwijzing 2: Dat kwam ook door gisteravond. Het was natuurlijk een lekker spannende chat geweest. Zo een waar je in je fantasie van alles kon maken. BeauX was leuk en wilde haar ontmoeten. Dat was altijd grappig, zolang je niet hoefde. En ze hoefde helemaal niks. Wat nog beter voelde: ze had de controle terug. Zij was weer de baas. Ze had immers nee gezegd. Flashback 1: Gisteravond was dat anders. Toen had ze zich met groot plezier in een club van zeker vijfentwintig kletsers gestort en meegedaan aan romantisch geleuter en zwoel gewoel. Eerst was ze Troetel, haar oudere en blonde kant. Troetel kreeg contact met Sion2xx een Antilliaanse jongen van 17. Het ging over niets, maar ze waren toch nog even privé geweest. Dat had niet lang geduurd. Sion2xx bekende al snel dat hij geen Antilliaanse jongen van 17 was. Hij was helemaal geen 17. Ook geen Antilliaan, trouwens. Laat staan een jongen. Dus had Troetel de chatroom verlaten en had Meg even zitten nadenken of ze zich opnieuw tussen de misverstanden zou begeven. Het kriebelde, ze kon het niet laten... Flashback 2: Meg had met haar vader aangifte gedaan van aanranding. Dat had er behoorlijk ingehakt. De man achter het bureau wilde alles weten. Alles van die handen, die vingers en de rest. Dingen die je niet wilde vertellen, niet waar je vader bij was en zeker niet aan een onbekende ouwe vent. Maar ze had het gedaan en de ouwe vent was eigenlijk een heel aardige ouwe vent. Ze had verteld dat het niet erg pijn meer deed en dat ze hooguit een paar blauwe plekken had. Over de worsteling nadat ze hem geschopt had. De vlucht door drie tuinen en heo hij haar tot in de tweede tuin op de hielen zat. De vettige pluk haar die ze in haar hand terugvond. En toen kwam er een jonge kerel die alles wilde weten over chatten en Sister en BeauX en nog veel meer. De man wist alles van het internet. Meg vertelde over de chatbox, hoe je moest inloggen, hoe vaak ze er kletste, hoe vaak ze contact met BeauX had gehad. En dat ze een foto had van BeauX. Zijn gemailde foto. Dat vond de jonge politieman erg interessant. Dan nu de functie van de flashbacks en waarover ze gaan. Flashback 1 heeft als functie de lezer een beetje meer achtergrond informatie te geven. Ook is het waarschijnlijk de bedoeling om het boek een beetje leuker te maken. De schrijver wil als het ware een beetje meer te vertellen over Meg en het chatten. Ook wordt hiermee de vorige zin een beetje nader verklaard. Die zin was: maar deze box, de Young & Lovely Chatroom van de jongerensite www.Y&L.com was werkelijk om te janken. Vanavond ten minste. De flashback gaat over een gesprek die Meg, schuilend achter de naam Troetel, met een andere chatter heeft. Met iemand die zich voordoet als een Antilliaanse jongen van 17. Later komt ze erachter dat hij niet is wie hij voordoet te zijn. De functie van de tweede flashback is om iets meer te vertellen over de aanranding en ook om het verhaal niet te onderbreken met de aanfgifte die Meg doet. Zo loopt het verhaal toch nog mooi door. De flashback gaat dus over de aanranding, of eigenlijk over de aangifte die Meg van de aanranding doet. De vertelde tijd is ongeveer een maand, maar het wordt niet echt duidelijk beschreven in het boek. Wel wordt af en toe genoemd een week later, de volgende dag enzovoort. De verteltijd is voor mij ongeveer een dag. Er is dus wel sprake van tijdverdichting, maar die is niet heel groot en hangt ook af van hoe lang je erover doet om het boek te lezen. Als je bijvoorbeeld een maand lang erover doet om het uit te lezen, is er dus geen tijdverdichting. Ook met volgende maand of volgende dag heeft te maken met tijdverdichting.
5. Ruimte: Het verhaal speelt zich af in de chatroom (op Meg’s kamer achter de pc), op het pleintje waar Meg voor het eerst afspreekt, in het hemeltheater en in het café. Dit zijn de belangrijkste plaatsen in het verhaal. De chatroom is niet goed te beschrijven, want het is een digitale ruimte. Het pleintje: Er is een tuin van een advocatenbureau waar bosjes stonden. Er staat een studentenhuis. Bij dat studentenhuis staat een tuin met een laag hekje die vol spinnenwebben zat, rododendrons en hoge coniferen. Ook is er een witte villa te vinden bij het pleintje. Het hemeltheater, het is een oud gebouw met een gevel ervoor. Als je het gebouw via de achterdeur betreedt, kwam je in een donkere gang tegen waarna weer een halletje volgde. De eerste deur in dat halletje ging naar de wc, de tweede naar de hoofdkleedkamer. In de hoofdkleedkamer staat een grote spiegel waar je je kunt afschminken. In dezelfde kamer staat ook een kaptafel, waar een potje ‘hydraterende babygel’ op staat. Vanuit de kleedkamer kun je via een lange gang naar het kleine podium gaat. Daar staat een hoge kruk van wel drie meter hoog. Vanuit het kleine podium kun je via de coulissen naar het grote podium. In het hemeltheater is ook een kleedkamer nr. 2. daar staat een draaistoel in en hang een spiegel aan de muur. Het café met het pleintje, bij het pleintje ligt een kleine vijver in het midden met bosjes aan de randen. In het cafeetje is een tafeltje waar cola op staat bij het raam, waaruit het plein goed te overzien is. Ook is er een bar in het café. Ja, want het verhaal is spannend en er zijn een aantal spannende plaatsen in het verhaal. Blz 5. Meg keek om zich heen- je wist maar nooit of hij ook veel te vroeg was- stapte over het hekjeen zat direct onder de spinnewebben. Het was allemaal voller en dichter en donkerder dan ze had gedacht. Maar wat gaf het, ze streek met haar mouw over haar voorhoofd en liep om een hoge rodondedron heen. Toen zat ze tussen de eerste rij coniferen. Die stonden ver uit elkaar. In drie stappen was ze bij de tweede rij. Mos onder haar voeten en lage takken.opeens rook ze coniferen, wat kan kloppen. Dichte takken.... Dit is de plek waar Meg is als ze voor het eerst met Beau heeft afgesproken. De bedoeling was dat Beau op het pleintje zou staan. Blz 113
Het was tien voor negen en het leek wel of het al donker werd. De lucht was grijs met hier en daar zwarte wolken die voorbijdreven. Hetw as droog, maar dat kon niet lang meer duren. In de verte waren slierten regen te zien. Hoosbuien die zich snel verlaatsen. Af en toe een windstoot die je via de toppen van de bomen kon horen. Dit is de plek waar Meg weer met Beau heeft afgesproken (samen met de politie) om hem erin te luizen. De ‘gevaarlijke’ lucht moet aanduiden dat het spannend wordt. Beeldvormend: 1: Het theater was oud, maar keurig opgeverfd. Een monumentale ingang, breed met imposante trappen. De achteringang was niet monumentaal. Een smal deurtje, meer niet. 2: Een kleine ruimte met een kaptafel en een spiegel met een barst erin. Sferisch: 1: Het was allemaal wat voller en dichter en donkerder dan ze had gedacht. 2: Het was druk in het café. Vooral bij de bar zaten en stonden veel klanten. Voortdurend kwamen er gasten binnen en verlieten anderen de kroeg. Er werd nogal luidruchtig gekletst
Symbolisch: 1: De voorruit was inderdaad kapot, maar van een opening naar de vrijheid was absoluut geen sprake. De man met de grote handen lag er in zijn volle lengte voor. Er stak een ruitenwisser onder zijn arm door. 2: Het was tien voor negen en het leek wel of het al donker werd. De lucht was grijs met hier en daar zwarte wolken die voorbijdreven. Hetw as droog, maar dat kon niet lang meer duren. In de verte waren slierten regen te zien. Hoosbuien die zich snel verlaatsen. Af en toe een windstoot die je via de toppen van de bomen kon horen. Nu nog de uitleg. Het eerste voorbeeld is beeldvormend, omdat eigenlijk alleen de omgeving wordt beschreven. Je hoort hoe alles eruit ziet en je kunt er een beeld van maken, dit geldt ook voor het tweede voorbeeld. Het derde voorbeeld is sferisch, omdat wanneer je het leest het een bepaalde sfeer oproept. Het zorgt ervoor dat je het allemaal wat enger begint te vinden. Bij het vierde voorbeeld wordt er ook een sfeer opgeroepen en is dus ook sferisch. De sfeer wordt opgeroepen, doordat het café als heel druk wordt beschreven. Je krijgt een bepaald gevoel, een beetje zo van dat het er druk is en dat het er dus ook wel veilig is, gezien de situatie. Want ze proberen net voor de tweede keer de man te pakken die Meg heeft proberen te verkrachten. Het vijfde voorbeeld is symbolisch, wan t als je het leest, krijg je het gevoel van Meg en Mark ook een beetje te pakken. Je kunt je voorstellen hoe ze zich moeten voelen. Opgesloten zonder uitweg. Het laatste voorbeeld is symbolisch, omdat je het gevoel krijgt dat er iets in de lucht hangt. Bij dit voorbeeld probeert men de man die Meg heeft proberen te verkrachten voor de eerste keer te pakken te krijgen. Er hangt een gevoel van spanning. En dat is ook precies hoe Meg zich moet voelen. Het is spannend doordat ze nog niet weten of dat ook echt de man is die zich eerst BeauX noemde. Door de dreigende lucht, wordt er toch geprobeerd dat gevoel over te brengen op de lezer. 6. Personen: Meg: Blz. 9: En dus ziet Sister er als enige uit als Meg. Vrij klein. Tenger maar sterk. Zwart, sluik haar met een zweem van rood, waar ze niet mee geboren is. Bruine ogen. Meg weet dat mensen denken dat ze een vader, moeder of grootouder heeft die uit het Verre Oosten komt. Dat hebben ze dan goed gedacht. Blz. 13: Een halfuur later zaten ze samen aan de ontbijttafel. Megs vader zat links van haar. Hij was nauwelijks drie minuten in de badkamer geweest. Zijn haar had hij niet hoeven wassen, want dat had hij niet. Hij had een glimmend bruin hoofd en vrolijke ogen. Zijn mond zag er altijd uit alsof hij op het punt stond een mop te vertellen. Vaak klopte dat ook. Hij was niet groot, maar wel snel en sterk. Meg was trots op hem. Hij vertederde haar soms. Gek, dat je vertederd kunt worden door je vader. Blz. 17: Het kon Meg niet hoog of ver genoeg gaan. Blz. 19: Het overkwam Meg wel vaker, dat ze zich juist op zo’n idioot moment realiseerde dat ze van haar moeder hield. Blz. 23 : klach graag : wat doe je nog meer graag? : scooteren
Scooteren? Daar vond ze nou net niks aan. Stom gedoe. : ik hou niet van scooters : ik ook niet. Scooteren is surfen, zwerven, hoppen. Ben je analfabeet of zo? : ik ben niet zo’n cyberjunk
Mark: blz. 16: Meg deed ook graag mee, omdat Mark er altijd was. Hij was wel
een stukje ouder dan zij, maar hij was nog net binnen haar bereik, zo te zeggen. Donkerblond, niks bijzonders. Blauwe ogen, niks bijzonders. Klein, niks bijzonders. Grote mond, als hij lachte, was hij één grote mond. Niet echt bijzonder. Lieve, zachte stem. Plagerig, grappig. Niets bijzonders, maar alles bij elkaar heel, heel bijzonder. Dat kun je niet uitleggen. Mark zat op de toneelschool en liep stage bij Het Hemeltheater. Hij moest zorgen voor de attributen, zoals de touwen, de schijnwerpers, de linten en, heel belangrijk, de cavia’s. Beaux: inleiding: De man die zich pepperboy noemde, gaf een dreun tegen de pc die naast het scherm op tafel stond. inleiding: Hij keek naar de rug van zijn handen. Na een paar seconden draaide hij ze om en keek hij naar de binnenkant. De man had grote handen. Onwaarschijnlijk grote handen. Maar dat zag hij niet. Hij was klaar. Hij was nu iemand anders en had een nieuwe naam. Blz. 23: : klach graag : wat doe je nog meer graag? : scooteren
Scooteren? Daar vond ze nou net niks aan. Stom gedoe. : ik hou niet van scooters : ik ook niet. Scooteren is surfen, zwerven, hoppen. Ben je analfabeet ofzo? Blz. 26: De man met de grote handen hield niet zo van licht. Ja, het licht van het scherm, dat vond hij mooi. Maar met zonlicht had hij niks. Bovendien kon je met gordijnen het hele zieke zaakje buiten houden. Hij had geen enkele behoefte aan een gedag knikkende buurvrouw, domme praatjes met de postbesteller of aan de aanblik van de druilerige bomen en de troosteloze flat aan de overkant. De wereld daarbuiten was de zijne niet, er had niets anders opgezeten dan er zelf een te maken. Een kleine wereld misschien – een bed, een stoel, een brede tafel en twee pc’s - maar wel een waar hij zich thuis en op zijn gemak voelde. Vader: Blz. 13: Een halfuur later zaten ze samen aan de ontbijttafel. Megs vader zat links van haar. Hij was nauwelijks drie minuten in de badkamer geweest. Zijn haar had hij niet hoeven wassen, want dat had hij niet. Hij had een glimmend bruin hoofd en vrolijke ogen. Zijn mond zag er altijd uit alsof hij op het punt stond een mop te vertellen. Vaak klopte dat ook. Hij was niet groot, maar wel snel en sterk. Meg was trots op hem. Hij vertederde haar soms. Gek, dat je vertederd kunt worden door je vader

Blz. 16
Meg had een kleine rol in CAVIA’S HOREN IN DE GROENE BAK, de nieuwste productie van Het
Hemeltheater. En omdat haar vader de baas was van Het Hemeltheater, mocht ze meedoen. 7: Motieven: de motieven zijn; bedriegen/verraden, opsporen, liefde, humor, chatten, vertrouwen. bedriegen/verraden gaat over Beau, want hij praat meisjes in een chatbox om, een afspraakje met hem te maken. Waarna hij niet blijkt te zijn, wie zegt wie hij is. Pedofiel gaat over Beua, hij zoekt nl. jonge meisje op die hij via internet op een date probeert te krijgen. Om ze hierna te verkrachten. Opsporen/wraak nemen gaat over Meg en Mark, die Beau proberen op te sporen en zo wraak te nemen. Liefde gaat over de liefde die opbloeit tussen Mark en Meg. Humor gaat over het hemeltheater. Waar grappige dingen gebeuren, zoals cavia’s die vallen en Meg’s
vader wiens goocheltrucjes telkens mislukken. Chatten is eigenlijk het belangrijkste motief van het verhaal, want hier ontmoet Meg Beau en d.m.v. chatten probeert Beau meisjes tot een afspraakje te verleiden. Vertrouwen, het vertrouwen dat Meg krijgt in Beau, waar een afspraakje uitvloeit. 8: Thema: Hoe bij chatten van liefde en vertrouwen, bedrog en verraad van een pedofiel kan komen en daar weer wraak uit voort kan vloeien. Dit is het thema omdat het boek voornamelijk over chatten gaat. Daar ontmoet Meg immers Beau. Ze raakt verliefd op zijn persoonlijkheid en wordt verleidt tot een afspraakje. Dit blijkt helemaal niet goed bedoeld te zijn. Hij heeft haar namelijk bedrogen door zich anders voor te doen. Daar probeert hij haar te verkrachten, hij is namelijk een pedofiel. Nadat dit Meg is overkomen, besluit ze wraak te nemen. Hij had immers haar vertrouwen geschaden???????????????? C: het oordeel Het verhaal ‘het web’ geschreven door Joost Heyink is op zich een leuk boek, want er zijn zowel positieve als negatieve aspecten op aan te merken. Beginnend met de positieve aspecten moet ik zeggen dat het onderwerp mij erg aansprak. Het onderwerp ‘internet’ is tegenwoordig namelijk erg populair, vandaar dat het interessant is om weer eens over een nieuw onderwerp te lezen. Want voordat er internet was werd er natuurlijk nog niet over geschreven. Ook was het wel interessant om een verhaal te lezen over een chat die helemaal verkeerd afloopt. Als laatste sprak de verhaallijn me wel aan. Hoe Meg eerst bijna in Beau’s vuile streken is getrapt en later weer wraak op hem heeft genomen. Dan nu de negatieve aspecten. Het was jammer dat er in het boek nooit echt sprake was van spanning. Het was wel de bedoeling van de schrijver, maar hij heeft mij niet overtuigd. Zijn schrijfwijze was namelijk niet overtuigend. Waarom het niet overtuigend was, was omdat hij heel langdradig over iets doorging i.p.v. dat hij een spannend moment erg snel afschetste. Dat waren eigenlijk wel de positieve en negatieve aspecten over het boek. Dan nu voor welke soort lezers dit boek geschikt is. Ik denk dat het een jeugdboek is, omdat het tamelijk informeel is geschreven, het onderwerp vooral voor jongeren geschreven is (chatten), de uitgever is een uitgever van jeugdboeken, het is een c-boek en de schrijver is op school geweest, daar heeft hij gezegd dat hij alleen maar jeugdboeken meer schrijft.
D. Verwerkingsopdracht: Ik heb gekozen voor een gedicht. Ik vond een gedicht wel bij het boek passen, ook omdat het over chatten ging enzo. Maar eigenlijk was het min of meer als een grap begonnen en uitgegroeid tot een gedicht. Een gedicht past wel bij het boek, omdat het een actueel onderwerp is en als je even bezig bent vind je wel veel nieuwe zinnen en rijmwoorden. Ook is er veel te verzinnen over dit onderwerp, omdat het best wel actueel is en steeds vaker voor komt. Nu het gedicht: Het web
Het web, ook wel internet genoemd, Is tegenwoordig erg beroemd, Je ligt vaak in een deuk, Maar het is niet alleen leuk, Ook zijn er verkeerde mensen bij de chat, Die zijn niet je van het, Soms voel je je debiel, Want je valt op een pedofiel, Je spreekt met hem af, Maar goed dat je je adres niet gaf, Hij doet of hij jonger is, Zodat jij je vergist, Je raakt in een soort trance, Dan wacht hij op zijn kans, Dat kan er dus ook gebeuren, Maar om je op te beuren, Het gebeurt niet altijd, Maar wees toch voorbereid, Je zult maar zo’n gek tegenkomen, Dat wil je zelfs niet in je dromen, Hij is altijd op zoek naar een volgende buit, Dus daarom, kijk altijd uit!

REACTIES

J.

J.

Geweldige gedaan!
Heb er veel aan gehad ;-)

15 jaar geleden

A.

A.

Het einde is niet open maar gesloten want het belangrijkste probleem wordt opgelost.

13 jaar geleden

A.

A.

kheb er echt veel aan gehad had namelijk het boek niet gelezen :D

12 jaar geleden

M.

M.

xD ik wist zeluf je weet tog maar maar k ging gwn kijken best goed gdaan denk ik pluimpie voor juw xD :P :D whahaahhahahaah zo droog

11 jaar geleden

P.

P.

thanks voor het boek verslag was bijna te laat

11 jaar geleden

Y.

Y.

thx bijna te laat.... xd

11 jaar geleden

J.

J.

kwil wel even wat zeggen. neem dit verslag niet letterlijk over! leraren kijken altijd op internet of er verslag/werkstuk precies lijkt op jouwes

10 jaar geleden

R.

R.

Nice heb er niks aan gehad

7 jaar geleden

D.

D.

slechte samenvatting

7 jaar geleden

L.

L.

dit is echt dom en stinkie

7 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Het web door Joost Heyink"