Door Scholieren.com te bezoeken geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Ben je onder de 16? Zorg dan dat je toestemming van je ouders hebt om onze site te bezoeken. Lees meer over je privacy (voor het laatst bijgewerkt op 25 mei 2018). Akkoord Instellingen aanpassen

De oesters van Nam Kee

Kees van Beijnum

2000

485

2 uit 5

6.6 / 10
4e klas havo
  • anno
  • Nederlands
  • 1960 woorden
  • 8183 keer
    3 deze maand
  • 15 februari 2005
Boekgegevens
Kees van Beijnum, De oesters van Nam Kee
Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar, Amsterdam, 1e druk 2000, 320 blz.

Biografie Kees van Beijnum
Kees van Beijnum werd geboren in Amsterdam 21 maart 1954, de stad waar hij ook zijn jeugd doorbracht.
Hij stamt uit een horecamilieu en het is dan ook niet verwonderlijk dat hij een groot deel van zijn jonge jaren doorbracht in cafés van zijn familie in de omgeving van de Zeedijk.
Na het gymnasium heeft Kees allerlei baantjes gehad, waaronder verkoper van kopieermachines. Uiteindelijk is hij journalist geworden. Dat is de opmaat geweest voor een schrijversloopbaan. Hij ging weg bij de Nieuwe Revu om een roman te schrijven. Hij had Over het IJ toen al geschreven. In de journalistiek werd cynisch gereageerd: \"die komt met hangende pootjes terug bij de Revu.\" Maar hij schreef zijn boek en nog een en nog een. Inmiddels is hij ook een veel gevraagd scenarist. Kees houdt van Angelsaksische literatuur die begint bij \"lower class\" milieu’s en daaruit literatuur bouwt, zonder dat er iemand is die iets academisch zou kunnen zeggen of denken. Dat vindt hij knap. Kees houdt van film. Toch is hij meer romanschrijver dan scenarioschrijver, als hij zou moeten kiezen. Een boek is van hemzelf alleen. Een film is van heel veel mensen. Uiteindelijk wil iedereen voor God spelen.


Samenvatting
Berry Kooijman, een jongen van 18 jaar uit Amsterdam, heeft een misdaad op zijn geweten. Vanuit de gevangenis vertelt hij zijn levensverhaal. Berry leidde een dubbelleven. Hij woonde samen met zijn moeder die denkt dat hij naar school gaat, de leraren op school denken dat hij naar het buitenland is vertrokken en ondertussen brengt Berry zijn tijd door met zijn criminele vrienden Otman en Rachid (door Berry consequent \'De laatste mode\' genoemd, omdat hij altijd volgens de laatste trends gekleed is). Ook tegen zijn vrienden is hij niet eerlijk, hij verloochent zijn achtergrond. Hij vertelt niet dat hij in het enige villa-straatje in Amsterdam-West woont en laat zijn vrienden denken dat zijn vader door een mislukte cokedeal vastzit in Frankrijk. In werkelijkheid is zijn vader overleden. Met zijn vrienden gaat Berry uit, zij slikken pillen, stelen de meest bizarre zaken \' zoals lood van een kerk \', maar zij hangen vooral rond in de snackbar van Fast Eddie.
Berry ontmoet Thera als hij knipperende duivelshorentjes voor op het hoofd verkoopt. Zij koopt een stel van hem en noemt hem Diablo. Hij ziet haar vervolgens weer in een café, Thera neemt hem mee naar het restaurant Nam Kee op de Zeedijk waar ze oesters eten. Ze krijgen een heftige liefdesrelatie.
Thera werkt als stripper in een bar. Berry haalt haar daar iedere avond op. Ze willen graag samen op wereldreis, maar het geld daarvoor ontbreekt. Om snel aan geld te komen, maken ze tien voordeursleutels, en verhuren het huis waar Thera een zolderkamer bewoont aan tien verschillende mensen die zij van te voren laten betalen. Met het geld logeren ze in het Hilton hotel in Amsterdam, het plan om vervolgens naar Parijs te reizen kan niet doorgaan door steeds vaker voorkomende epilepsie-aanvallen van Thera. Ze belandt in het ziekenhuis, gaat weer bij haar moeder in Haarlem wonen, en wil Berry niet meer zien.
Berry kan dit niet accepteren, hij probeert steeds weer contact met Thera te zoeken. Uiteindelijk verneemt hij dat Thera terug is bij haar ex-vriend Ben, een fotograaf. Hij zoekt ze op, met een pistool in zijn broekzak, dat daar op zeker moment uitvalt. Thera vertelt Berry dat hun relatie echt helemaal over is. Berry gaat weer vaker met zijn vrienden uit. Ze gaan naar een opening van een jeugdcentrum in de Bijlmer, waar de burgemeester een speech houdt. Als hij terugloopt naar zijn auto, raapt Berry een steen op, gooit deze wild weg en bij toeval raakt hij de slaap van de burgemeester.
Berry vlucht naar een park, waar twee agenten hem aanspreken omdat hij op de dader van de aanslag lijkt. Berry weet hen bijna te misleiden, maar dan zien zij het pistool dat hij nog steeds in zijn bezit heeft. De agenten maken aanstalten Berry te arresteren, maar hij is ze te snel af door een agent die op een scooter aankomt te beschieten. Hij vlucht naar Frankrijk, naar het vakantiehuis waar hij vaak met zijn ouders en broer is geweest. Hier wordt hij door de Franse gendarmerie opgepakt voor inbraak, waarna al snel blijkt waar Berry in Nederland voor wordt gezocht. Het monster van \'Schotelcity\' wordt uitgeleverd aan Nederland

Perspectief boek: ‘Oesters van NamKee’
Er zijn drie soorten vertellers in een boek.
Je hebt de ik-verteller meestal de hoofdpersoon in het boek, die dus zijn hele leven verteld. Die alleen maar vanuit/over zichzelf praat. Dus steeds met: ik was gister enz. Als tweede heb je een onzichtbare verteller. Dat is iemand die in het verhaal zelf ook zit. En als laatste heb je een alwetende verteller. Dat is een verteller die alles van iedereen in het boek afweet. Inclusief de gedachten en gevoelens van een persoon.

Personages
Berry Kooijman: Dit is de hoofdpersoon. Het is een jongen van 18 jaar oud. Hij woont in Amsterdam met zijn moeder en broer, midden in schotelcity in het enige villastraatje. Hij doet zich anders voor dan hij werkelijk is. Hij gedraagt zich namelijk macho, stoer en suggereert dat hij nergens bang voor is. Ook lijkt het alsof hij niemand nodig heeft. Maar eigenlijk is het een slim en gevoelig mens en tevens een beetje onzeker. Wat wel slecht van hem is dat hij constant liegt en bedriegt. Vooral tegen zijn moeder maar ook tegen zijn vrienden en broer. Het komt denk ik mede door die eigenschap dat hij geen mens vertrouwt. Als hij eenmaal een relatie met Thera heeft gaat het veel beter met Berry. Hij krijgt meer zelfvertrouwen, is gelukkiger, gaat minder met zijn foute vrienden om, is eerlijk(tegen thera) en liefdevol. Je ziet dat tijdens die relatie veel meer zijn goede eigenschappen tot uiting komen.
Thera Bouman: Een belangrijk personage in het boek. Ze is 19 jaar. Woont in Amsterdam en werkt in een nachtclub waar ze erotisch danst. Soms heeft ze last van epilepsieaanvallen. Ze komt behoorlijk zelfstandig en zelfverzekerd over. Ze lijkt onbezorgd in het leven te staan maar daar komt wel verandering in. Thera krijgt een heftige relatie met Berry. Het gaat lange tijd goed maar uiteindelijk loopt de relatie stuk. Ook vindt ze dat iedereen een rol speelt in het leven, nooit echt zichzelf is. Af en toe heeft ze een eigenwijze bui.
Ellen Kooijman: Weduwe. Moeder van Berry. Slachtoffer van vele leugens. Werkt als reclasseringswerker. Gaat haar gangetje in haar leventje. Weet niet veel van Berry’ s crimineel getinte leven. Vertrouwt haar zoon maar wordt ondertussen aan alle kanten bedrogen. Ze schaamt zich dat haar zoon in de gevangenis terechtkomt.
Peter Kooijman: Vader van Berry. Overleed toen Berry nog jong was. Werkte als cameraman bij omroep NOB. Ook sprak hij af en toe kinderfilmpjes in wat tevens een hobby van hem was. Had een goede relatie met Berry.
Rein Kooijman: Broer van Berry. Een braaf, onzeker en bange puber. Hij en Berry hebben een soort van haat/ liefde relatie. Berry verwijt hem vooral dat hij hun vader altijd zo naar beneden haalt. Rein doet eigenlijk het tegenovergestelde van Berry want die idealiseert Peter. Ook zou hij op wereldreis gegaan maar dat draaide uit op een volledige mislukking en heeft zich vervolgens een aantal maanden opgesloten in huis zodat iedereen dacht dat hij nog weg was. Hij schaamde zich er namelijk heel erg voor.
Otman: Vriend van Berry. Domme, asociale en lichtcriminele jongeman. Tegen Berry doet hij nog wel aardig. Hij gebruikt drugs en alcohol en is veel te vinden in het Amsterdamse uitgaansleven. Gaat veel om met Berry en heeft veel domme ideeën.
Jamal: Oppervlakkige vriend van Berry. Was ooit talent in de ajax-opleiding maar door een reumatische aandoening moest hij stoppen. Werd daarna net een dergelijk typ als otman maar komt in het verhaal minder vaak voor.
Rachid: Oppervlakkige vriend van Berry. Zijn kleding is altijd de laatste mode. Daarom verzon Berry ook die bijnaam voor hem(de laatste mode). Gaat met veel verschillende meisjes. Is altijd bezig met drank, drugs, status en vechten.
Fast Eddie: Eigenaar van de snackbar waar Berry en zijn vrienden zeer vaak vertoeven. Is een zwijgzame man die heel vaak dingen laat verbranden. Hij is een beetje aan het aftakelen. Maar buiten de snackbar komt hij niet voor in het verhaal.
Freek Feek: Jeugdwerker in het gedeelte van Amsterdam waar het verhaal zich afspeelt. Doet net alsof dat hij veel goede dingen voor de jeugd doet maar in werkelijkheid geeft ie aan alles een positieve draai zodat het voor hem zo gunstig mogelijk uitkomt. Hij geeft eigenlijk geen reet om de jeugd, hij is enkel publiciteitsgeil en wil hogerop.
Meesters: De psychiater die Berry onder zijn hoede heeft genomen nadat het voorval is gebeurd. Praat veel met Berry maar schiet niet heel veel op. De ene keer heeft Berry een hekel aan hem en de andere keer vindt hij het wel een toffe vent. Berry krijgt het gevoel of Meesters hem helemaal leegzuigt, bijna alles wat hij over zichzelf en de rest van de wereld weet wordt hem ontfutseld.

Spanning
Spanning word veroorzaakt door de gebeurtenissen die zich afspelen in een verhaal, vaak word het ook door de opbouw van het verhaal veroorzaakt. Spanning kan ook door middel van tijd verspringen, dus eigenlijk flashbacks etc. Als een verhaal fragmentarisch is krijg je voorbeelden als sprookjes of verhalen met geesten, moordenaars etc. Een verhaal is fragmentarisch als het van het begin tot het eind word verteld en niet met flashbacks erin.

Tijd
In een verhaal kunnen zich veel verschillende tijden afspelen. Ook op de manier waarop een boek wordt verteld. Dat kan bijvoorbeeld chronologisch zijn of niet-chronologisch.
Als een verhaal op een chronologische wijze wordt verteld dan word het vanaf het begin tot het einde verteld, ook wel AB OVO genoemd (als het verhaal van a tot z verteld).
Als een verhaal niet-chronologisch is dan val je zeg maar midden in het verhaal binnen, wat in het begin dus best eens verwarrend kan zijn. Dit is ook wel in medias res genoemd.
Dit is het geval bij de Oesters van Nam Kee. Hier begint het boek waar het verhaal eindigt. Dus Oesters van Nam Kee is niet-chronologisch.
Het verwisselt ook continue van tijd, van verleden tijd weer naar de tegenwoordige tijd. Bijvoorbeeld als hij over zijn vader verteld(omdat hij dan natuurlijk in de verleden tijd praat) of aan hem denkt.

Inhoud:

-Verhaallijnen
Verhaallijnen zijn bijvoorbeeld:
-Frankrijk
-Thera
-De Laatste Mode
-Thuis
-Het cafè
-Hilton Hotel;
Zo zijn er heel veel verhaallijnen, eigenlijk allemaal plaatsen waar een verhaal zich afspeelt of een persoon waarover het verhaal gaat, of waar het verhaal om draait. Zoals Berry en Thera, dat zijn eigenlijk de hoofdpersonen, maar bijpersonen zoals Berry zijn moeder zijn ook een verhaallijn, hoe klein het stukje ook is waar zij in besproken word, of waar zij in voorkomt(al is het alleen maar dat).
Zo zijn er ontzettend veel verhaallijnen in een boek.
Verhaallijnen komen vaak bij elkaar, vooral in detectives. Maar dit is ook het geval bij de Oesters van Nam Kee.
En dat is niet overal, maar op sommige punten dat verhaallijnen samen komen.
Bijvoorbeeld de gevangenis en Berry zijn broer, (Rein) allebei verhaallijnen.
Die komen bij elkaar zodra Rein Berry in Frankrijk in de gevangenis bezoekt. Dat is dan een punt waarop verhaallijnen samen komen.

-Verhaallagen
Verhaallagen zijn metaforisch, een gelijkenis.
Er zitten meer betekenissen achter een gebeurtenis. Er zit een dubbele gedachte achter.
Vaak zijn er mensen in het verhaal die het verhaal verpesten.
In Oesters van Nam Kee lees je dat Berry een meisje ontmoet. Eigenlijk lees je onder het verhaal de ondergang. Dat alles op het eind toch niet goed komt.
Dus achter alle gebeurtenissen zitten heel wat onderliggende gedachten.
Je moet een beetje je fantasie gebruiken om er achter te komen wat de gedachte achter een bepaalde gebeurtenis is.

Let op

De verslagen op Scholieren.com zijn gemaakt door middelbare scholieren en bedoeld als naslagwerk. Gebruik je hoofd en plagieer niet: je leraar weet ook dat Scholieren.com bestaat.

Heb je een aanvulling op dit verslag? Laat hem hier achter.

voeg reactie toe

4920

reacties

Aan het einde van dit uittreksel staat een fout. Anno zegt dat je een beetje fantasie moet gebruiken om achter de achterliggende gedachten van dit verhaal te komen. Ik denk niet dat dit waar is omdat juist in een boek als 'de oesters van nam kee' je helemaal je fantasie niet hoeft te gebruiken, het is juist heel duidelijk waarom de dingen gebeuren. Alles wat gebeurd heeft een rede maar daar hoef je niet naar te gokken, het is juist heel duidelijk! Dank je wel
door Anne Sophie (reageren) op 15 januari 2006 om 12:23
Slordig hoor; de agenten reden beiden op een mountainbike, hij beschoot de eerste en was de tweede te snel af omdat zij in de laagste versnelling niet echt snel reed.
door Mies (reageren) op 18 april 2012 om 22:11

Welkom!

Goed dat je er bent. Scholieren.com is de plek waar scholieren elkaar helpen. Al onze informatie is gratis en openbaar. Met een profiel kun je méér:

snel zien welke verslagen je hebt bekeken
de verslagen die je liket terugvinden
snel uploaden en reacties achterlaten

Log in op Scholieren.com

Maak een profiel aan of log in om te stemmen.

Geef dit een cijfer

Hoge waardering

Jiska zeker weten goedZeker Weten Goed
Mick H 4e klas vwo8.0
Barry 5e klas vwo7.9
anoniem 4e klas havo8.0
nath_mj 8.1
Esther 7.8
Meer verslagen ›

Why I This BOOK

Jildou over De oesters van Nam Kee

Huiswerk

Stel je bent leraar en een leerling heeft zijn huiswerk niet gemaakt, wat doe je?
  • Snitchen bij ouders
  • Strafwerk schrijven, moest ik vroeger zelf ook
  • Weddenschap afsluiten om de leerling gemotiveerd te krijgen
  • Je negeert het. Eigen verantwoordelijkheid toch?