Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Jugend ohne Gott door Ödön von Horváth

Beoordeling 7.1
Foto van een scholier
Boekcover Jugend ohne Gott
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 4e klas vwo | 1570 woorden
  • 11 november 2003
  • 50 keer beoordeeld
Cijfer 7.1
50 keer beoordeeld

Boekcover Jugend ohne Gott
Shadow
Jugend ohne Gott door Ödön von Horváth
Shadow
ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Het karakter van de hoofdpersoon Het belangrijkste personage in het boek is een leraar die les geeft op een gymnasium in Duitsland. Hij is 34 jaar oud en verzet zich tegen het opkomende fascisme. Hij loopt niet met de massa mee, gaat niet mee de straat op voor de nazi’s en hij doet niet mee aan wat er op de radio gezegd wordt. Hij ziet de radio als een apparaat waarmee leugens de wereld in worden geholpen (die veel van zijn leerlingen geloven), maar waartegen hij niets kan doen. De leerlingen zien de radio namelijk als iets dat altijd gelijk heeft. Hij is ook bezorgt over hoe het de mensen om hem heen gaat, als ze de ideeën van Hitler overnemen. Hij heeft in de Eerste Wereldoorlog zijn geloof in god verloren. In het eerste deel van het verhaal ziet hij hoe de mensen om hem heen veranderen en hoe de mensen om hem heen verslechteren oa. qua ideeën, gebruik van leugens en omgang met andere mensen. Hij vraagt zich af waarom god dit allemaal toelaat en zijn idee dat god hem heeft verlaten wordt alleen maar versterkt. Maar als later in het verhaal een groepje leerlingen een club opricht voor rechtvaardigheid en gelijkheid krijgt hij weer zijn hoop terug en gelooft hij weer in god. Opvallend is dat alle leerlingen met de eerste letter van hun achternaam worden aangeduid. Relatie hoofdpersoon – bijpersoon De belangrijkste bijpersoon in het verhaal vond ik T, een leerling van de 34-jarige leraar. T. is een leergierig persoon die alles wil weten en in de ideeën van Hitler gelooft. Hij ziet het Arische ras als het beste ras, maar de leraar denkt daar anders over. Daardoor is de relatie tussen hen gespannen. De leraar noemt T. een vis, omdat hij vissenogen heeft, en ziet hem als het vleesgeworden voorbeeld hoe slecht het gaat met de mensen, en hoe ze massaal achter Hitler aanlopen. De leraar mag T. dus helemaal niet en dat is wederzijds. In het laatste deel van het verhaal probeert de leraar met hulp van een paar andere leerlingen en een vriend om aan te tonen dat T. een leerling vermoord heeft. Hij is er namelijk van overtuigt dat T. dat gedaan heeft omdat hij een kompas kwijt was, dat bij de vermoorde leerling was gevonden, en omdat T. had gezegd dat hij wilde zien hoe iemand doodging. T. heeft die leerling daadwerkelijk vermoord en voelt hoe de leraar hem verdenkt. Deze druk wordt hem teveel, en hij pleegt zelfmoord. Op het briefje dat hij achterliet stond ook dat hij het gedaan had omdat de leraar wist dat híj de leerling vermoord had.
Thema Het thema is normen en waarden in Duitsland
In het boekje merkt de leraar dat de normen en waarden van de mensen in zijn omgeving aan het veranderen zijn. Door Hitler en zijn propaganda gaan mensen in hem geloven en handelen ze naar zijn ideeën. Dit komt de ideeën het geloof niet ten goede. De leraar maakt zich duidelijk zorgen over de veranderende normen en waarden. Hij ziet dat de mensen vissen zijn geworden zonder eigen mening en zonder uitdrukkingen op hun gezicht. Ze handelen is grote groepen en volgen allemaal Hitler. De leraar vraagt zich telkens af of God hen verlaten heeft, omdat de dingen die gebeuren niet goed zijn. Hij vindt dat het erg slecht gaat met de mensen. Het geloof kan Hitler niet tegenhouden: mensen luisteren steeds minder naar het geloof en handelen ook steeds minder naar het geloof. Dit versterkt ook zijn idee dat God hen verlaten heeft. Maar op het einde van het verhaal ziet hij dat God er nog steeds is, alhoewel Hitler nog steeds aan de macht is. Dit stelt hem erg gerust en hij gaat vervolgend naar Afrika om in naam van God iets te beteken voor de bevolking daar. Opdracht 1 Ödön von Horváth werd geboren op 9 december 1901 in Hongarije. Horváth, zoon van een diplomaat uit de lagere Hongaarse adel, studeerde filosofie te München. Hij bleek ook gestudeerd te hebben in Boedapest en Wenen voordat hij zich in Duitsland vestigde. De eerste pennenvrucht van deze Hongaars-Duitstalig schrijver was een pantomime, “Buch der Tänze” (1922), waarvan hij de boekuitgave opkocht en vernietigde. Horváth ijverde voor de vernieuwing van het volkstoneel, o.a. met “Revolte auf Côte 3018” (1927). Ander werk is o.m. “Kasimir und Karoline” (1932), “Die Unbekannte aus der Seine” (1933), en “Ein Dorf ohne Männer” (1937). Ödön kon rekenen op grote bewondering van de intellectuelen van die tijd. Zo kon hij de “Kleist” prijs binnenhalen. Het opkomend fascisme stoorde Ödön dermate dat hij in 1931 het volksstuk “Geschichten aus dem Wiener Wald” schreef. Hiermee oogstte hij het meeste succes. Ook met het boek “Jugend ohne Gott” bekritiseerde hij het facisme. Als antifascist steekt hij hierin de draak met zelfvoldane mensen die zonder iets te doen het nazisme de macht laten grijpen. Hij trok echter de aandacht van de mensen die hij met zijn activiteiten bekritiseerde, en in 1933 moest Horváth, uit vrees voor zijn leven, Duitsland ontvluchten. Onversaagd schreef Horváth in Oostenrijk verder aan zijn toneelstukken en romans, waaronder de meest bekende "Die Unbekannte aus der Seine" (1933) en “Figaro läßt sich scheiden” (1937). Ironisch genoeg, hebben zijn accurate voorspellingen van de gruwel die in Duitsland zou komen en het tijdig verlaten van dat land, hem geen lang leven kunnen garanderen. Hij stierf in Parijs op een nogal eigenaardige manier. In juni 1938 werd hij op de Parijse Champs-Elysées door een vallende boomtak getroffen en gedood. Horváth’s toneelstukken waren verboden in het Duitsland van de jaren 30 en de daarop volgende decennia. In de jaren 60 herleefde het werk van Horváth en dit heeft een grote invloed op een aantal jonge Duitse schrijvers gehad, zoals o.a. Botho Strauss . “Als je vraagt naar mijn geboorteland zal ik antwoorden: ik ben geboren in Fiume, groeide op in Belgrado, Boedapest en Pressburg, Wenen en Munchen, heb een Hongaars paspoort, maar een vaderland heb ik niet. Ik ben een typische mix van het oude Oostenrijk-Hongarije: tegelijk Magyaar, Kroaat, Duitser en Tsjech; mijn land is Hongarije, mijn moedertaal is Duits.” Opdracht 12 Gott geht, Hitler kommt
In het boekje komt Hitler aan de macht en daardoor gaan mensen minder aandacht besteden aan hun geloof. Ze denken en handelen volgens Hitlers ideeën, en niet volgens de ideeën van God. Hitler neemt hierdoor de plaats van God in. Mensen zien hem als belangrijkste figuur, en volgen hem onvoorwaardelijk. Wenn der Nazi’s kommen
In het boek laat de schrijver zien hoe het land achteruit gaat als het nationaal-socialisme opkomt. Toen dit boek geschreven is was het nog niet zo ver gekomen met de Nazi’s als in het boek beschreven staat. Dit boek is dus een soort voorspelling van waar het naartoe gaat als de Nazi’s aan de macht komen. Deze titel dekt deze lading. Das Land von die Fische
De leraar ziet alle mensen om zich heen als vissen die niet meer nadenken maar alleen maar achter Hitler aanlopen. Een groot deel van de mensen in Duitsland verkeerd op dat moment in die staat. Daarom zie ik alle mensen als vissen, en is Duitsland op dat moment het land van de vissen

Das Land werde überschwemmt
Doordat Hitler komt en veel mensen zich als vissen gaan gedragen, loopt het land als het ware onder. Veel mensen die niet in Hitler geloven vluchten naar het buitenland, en de aanhanger van Hitler, de vissen, blijven achter. Het land loopt onder met de nationaal-socialisme. De vissen blijven, en de andere mensen vluchten weg voor het water
Wenn Gott geht
Als de mensen niet meer in God geloven maar in Hitler, gaat god weg voor veel mensen, en zakt het land af tot een duistere diepte. Het resultaat van dat God weggaat wordt in het boekje getoond. Opdracht 15 Van een van onze verslaggevers
In de bossen rond een basis waar scholieren worden getraind voor het leger is gisteren een dode scholier aangetroffen. Het slachtoffer, N, is waarschijnlijk dood een puntige steen gedood die vlakbij hem is aangetroffen. Hij had een hoofdwond op zijn achterhoofd, waar hij waarschijnlijk aan overleden is. Het is op dit moment nog gissen over hoe hij om het leven is gekomen, of als hij vermoord is, waarom hij is vermoord. Men vermoedt dat hij al dan niet per ongeluk door iemand is omgebracht, omdat het onwaarschijnlijk is dat hij zonder toedoen van iemand anders een dergelijke hoofdwond heeft kunnen oplopen. Er gaan geruchten dat hij in het dagboek van een andere scholier heeft gekeken, waarna hij met de dood bedreigt is. Dit gerucht is op dit moment nog echter onbevestigd omdat geen van de betrokkenen iets zeggen over wat er is voorgevallen. Bij het slachtoffer is naast de puntige steen ook een kompas gevonden, wat niet aan hem toebehoorde. Dit bevestigd het vermoeden dat er anderen bij de dood van de scholier betrokken waren. Het slachtoffer was al sinds eergisteren vermist, maar pas vandaag is hij teruggevonden. Dit komt doordat niet duidelijk was waar het slachtoffer eergisteren was, en men vervolgens dus niet wist waar men moest beginnen met zoeken. In het gebied waar de scholieren worden getraind leeft ook een jeugdbende, die spullen stelen van bewoners in het gebied en van scholieren. Het is nog niet bekend of deze groep jongeren iets met de dood van de scholier te maken heeft.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Jugend ohne Gott door Ödön von Horváth"