Hoe kies jij een studie?

Daar zijn wij benieuwd naar. Vul onze vragenlijst in en bepaal zelf wat voor beloning je daarvoor wilt krijgen! Meedoen duurt ongeveer 7 minuten.

Meedoen

Turks fruit door Jan Wolkers

Beoordeling 5.5
Foto van een scholier
Boekcover Turks fruit
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • Klas onbekend | 2184 woorden
  • 17 augustus 2003
  • 15 keer beoordeeld
Cijfer 5.5
15 keer beoordeeld

Boekcover Turks fruit
Shadow
Turks fruit door Jan Wolkers
Shadow

Oefenen voor je mondelingen?

Komen je mondelingen er aan en wil je oefenen? Probeer onze Boekenquiz. We stellen je open vragen over de gelezen boeken.

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Turks Fruit Jan Wolkers
Turks Fruit
Zevenendertigste druk uitgegeven door Meulenhoff Pocket editie, (Utrecht) september 1983. (eerst druk was in 1969) Turks Fruit is een roman. Het boek heeft 214 bladzijden en bestaat uit 19 ongenummerde hoofdstukken met een titel. De hoofdstukken zijn ongeveer allemaal even lang. De voorkant van het boek is erg simpel, het bevat alleen de titel van het boek en de schrijver van het boek in grote letters. Op de achter kant staat helemaal niets. Op één van de eerste pagina’s staan een aantal zinnen uit het boek De Avonturen van Kuifje,Vlucht 714. Dit is het motto van het boek. Het boek is opgedragen aan Olga Stabulas. Samenvatting Turks Fruit is het verhaal van de verhouding tussen twee mensen, Olga en de ikpersoon. In het verhaal zijn vier personen belangrijk: Olga, de ikpersoon, de moeder van Olga en de vader van Olga. Het verhaal begint met een beschrijving van de eenzaamheidgevoelens van de ikpersoon nadat de scheiding van Olga een feit is geworden. Het verhaal van de eerst ontmoeting vindt je in het derde hoofdstuk. De ikpersoon, liftend langs een weg in Roermond, krijgt van Olga een plaats in haar auto aangeboden. Het klikt meteen tussen de twee en de ontmoeting eindigt dan ook in een vrijpartij. Als ze “het gedaan hebben” en de ikpersoon zijn broek om hoog wil trekken, blijft hij pijnlijk met het vel tussen de ritssluiting zitten. Olga probeert hem te helpen en stopt langs de kant van de weg en vraag bij een huis om een tangetje. Als de ikpersoon uit zijn lijden is verlost, moet Olga zo hard lachen dat ze zo een ongeluk veroorzaakt. Ze slingert van de ene kant van de weg naar de andere en knalt zo tegen een boom. Olga is bewusteloos en de ikpersoon haalt haar uit het wrak en gaat aan de kant van de weg staan en probeert een auto tegen te houden. Zo heeft hij Olga’s leven gered. In de daar op volgende twee maanden heeft de ikpersoon alleen maar aan Olga kunnen denken. In het vierde hoofdstuk volgt de tweede ontmoeting. De ouders van Olga zijn drie weken met vakantie naar Oostenrijk. In die periode bloeit er een liefde op tussen de ikpersoon en Olga. Het vijfde hoofdstuk is een vervolg op het eerste hoofdstuk. De Amerikaanse meisjes die bij de ikpersoon een kamer hadden gehuurd zijn weg. Het gevoel van eenzaamheid neemt toe. Om dat gevoel kwijt te raken, slaapt hij met veel meisjes. Het zesde hoofdstuk gaat weer verder met waar hoofdstuk drie en vier gebleven waren. Olga komt bij hem wonen. Alle gelukkige momenten worden geschreven en al gauw trouwen ze. De moeder van Olga heeft ter gelegenheid van de bruiloft een tuinfeest georganiseerd, waarin nogal veel mis gaat. In de volgende hoofdstukken wordt telkens terug gekeken naar het tweede hoofdstuk van het boek. In dit hoofdstuk worden de vader en moeder van Olga beschreven. Zo wordt bijvoorbeeld verteld dat de moeder van Olga een heks was. In plaats van het dieet dat de vader van Olga moet volgen, voert ze hem vet. Ik had haar betrapt op moord met geduld. Het sterven van de vader van Olga is, net als voor Olga zelf, voor de ikpersoon ook een groot verlies. De angst van Olga om kinderen te krijgen werd veroorzaakt door haar moeder. Want haar moeder heeft tegen Olga gezegd, toen ze nog klein was, dat ze kanker heeft gekregen omdat Olga als baby’tje er heeft gezuigd. In hoofdstuk acht tot en met tien worden de maanden van geluk beschreven. Toch zijn er ook regelmatig flitsen naar het verleden of juist naar de toekomst.In deze twee hoofdstukken wordt ook veel verteld over dieren die ze in het atelier verzorgen: een poes, duiven, boomkikkers, een wezeltje, een bergeendje. Hoofdstuk elf is weer een hoofdstuk dat verder gaat met hoofdstuk één en twee. Hierin wordt verteld hoe er een einde kwam aan hun relatie. De rol van de schoonmoeder is hier in erg groot. Zij heeft een etentjes georganiseerd, waar Olga een zakenrelatie ontmoet. Het etentje eindigt in een braakpartij van de ikpersoon als gevolg van zijn gevoelens, wanneer hij merkt dat Olga zich van hem losmaakt en in de val loopt, die haar moeder zo listig heeft neergezet. Hoofdstuk dertien vertelt hoe de ikpersoon zich in die eerst weken , nadat Olga hem heeft opgeveld dat ze niet meer thuis komt, voelt. Dit hoofdstuk valt samen met het eerst hoofdstuk. De officiële scheiding wordt geregeld.
Titel en ondertitel Turks Fruit is de titel van het boek en het verwijst naar Olga die dol was op alle soorten fruit, niet alleen om te eten maar ook voor de sier, en als ze ernstig ziek is naar dit soort fruit vraagt. Dus de titel verwijst naar een belangrijke gebeurtenis in het boek, dat de grote liefde van de hoofdpersoon sterft. Een ondertitel is er niet. Motto Het motto van het boek is een citaat uit het boek De Avonturen van Kuifje, Vlucht 714. Rastapopulos: Ik, naar? Ik ben de grootste naarling van de hele wereld! Het is erg, maar toch écht waar! Carreidas: O, nee, ik ben de grootse naarling van de wereld…En ik ben trouwens veel rijker! Rastapopoulos: Misschien, maar ik heb mijn drie broers en twee zusters geruïneerd en mijn ouders uitgezogen…Nou, wat zegt u daarvan? Carreidas: Dat is nog niks! Ik ben zo slecht geweest tegen mijn oudtante, dat ze gestorven is van verdriet! Rastapopoulus:Nu heb ik er genoeg van! Vooruit, geef toe, dat ik slechter ben dan u! Carreidas: Nooit! Hoort u dat? Ik sterf nog liever! Wat ik denk dat er bedoeld wordt, is het volgende: Met de twee mannen, die hier tegenover elkaar staan en allebei beweren heel erg naar te zijn, worden het vertrek van Olga tegenover de dood van Olga bedoeld. De ikpersoon vindt het overspel en het vertrek van Olga vreselijk, maar er gaat nog iets veel erger met Olga gebeuren. Genre Turks Fruit is een liefdesroman. Thema, idee en motieven In het boek is het belangrijkste motief de liefde en over hoe eenzaam en verlaten je jezelf kan voelen als je geliefde bij je weg gaat, net zoals de hoofdpersoon van het boek. Maar wat ook een belangrijk motief is, is de dood. Eigenlijk liep het hele verhaal naar de dood van Olga toe. Dit merk je aan bepaalde dingen in het verhaal. Zo zijn er een aantal dieren die ze samen verzorgden en dan dood gaan. Misschien verwijst dit ook weer naar een dierbaar iemand van de ikpersoon die zal overlijden. Het idee van het boek is dat je soms helemaal kan instorten als je iemand verliest die je erg dierbaar was. Zoals je grote liefde in het verhaal. Wat veel in het verhaal terug komt is de liefde van de jongen voor Olga. Ook als ze overspel heeft gepleegd. De liefde en de dood, maar ook het overspel dat Olga pleegt en de gevolgen daar op, zijn de belangrijkste motieven. Opbouw, structuur, spanning Er is geen chronologische volgorde aanwezig. De gebeurtenissen worden terug verteld op het moment dat Olga al dood is. En soms wordt aan de hand van de ene gebeurtenis een andere gebeurtenis uit het verleden verteld. De belangrijkste verhaallijn in het boek is duidelijk de verhouding van de ikpersoon met Olga. De spanning van het boek is goed opgebouwd. Net als je denkt dat je weet wat er gebeuren gaat neemt het verhaal een anderen wending. Zo komen het overspel van Olga en de dood van Olga als een complete verrassing.
Personages De ikpersoon in het boek verteld niet veel over zichzelf. Hij vertelt eigenlijk alleen maar over Olga en wat hij met haar mee maakt. Zo kom je toch nog iets over hem te weten. Hij is bijvoorbeeld een kunstenaar en lijdt een armmoedig bestaan. Buiten Olga om heeft hij eigenlijk nog nooit een vaste relatie gehad en er is ook nog nooit een meisje geweest van wie hij zo veel hield als van Olga. Olga heeft zijn hele leven veranderd. Over Olga kom je meer te weten. Zij wordt beschreven als een mooi, iets mollig meisje met rood haar en sproeten. De ikpersoon beschrijft verschillende keren hoe mooi hij haar vindt. Hij prijst haar de hemel in. Olga komt uit een welgestelde familie. Daarom heeft haar moeder er ook moeite mee als Olga kiest voor de arme kunstenaar. De moeder van Olga wordt in het boek door de ikpersoon beschreven als een heks. Het kwaad achter alles. Dat is misschien ook wel zo, want ze heeft verschillende keren op haar dochter in gepraat. Ook de moeder heeft geen naam. Ik denk dat Jan Wolkers met opzet de ikpersoon geen naam heeft gegeven omdat zo Olga de belangrijkst persoon in het boek wordt. Tijd
Het verhaal speelt zich af in de tijd waarin het geschreven is: eind jaren zestig. De verhaaltijd is ongeveer vijf jaar. De verteltijd is 214 bladzijden. Er is sprake van tijdsverdichting. Bovendien zitten er in het verhaal tijdsprongen. Als Olga bijvoorbeeld weg is naar Amerika worden veel tijdsprongen gemaakt. Het verhaal is niet chronologisch verteld. Het is een vision par derrière. De ikpersoon kijkt terug op het moment dat Olga al dood is en soms wordt aan de hand van de ene gebeurtenis de andere verteld. Perspectief en vertelsituatie
Het verhaal wordt verteld door de ikpersoon. Je leest wat hij voelt. Ondanks dat kom je toch meer over Olga te weten. Dit komt omdat de ikpersoon haar heel uitvoerig beschrijft. Taalgebruik en stijl
Het taalgebruik was niet extreem moeilijk. De zinnen waren wel vaak erg lang waardoor het soms iets moeilijk te volgen was. Er stonden weinig dialogen in. Het waren vooral beschrijvingen van de ikpersoon. Ruimte
Olga gaat bij de ikpersoon in zijn atelier wonen en daar spelen de gebeurtenissen zich af. Ook als Olga al bij hem weg is, komt ze nog enkele malen langs en spelen de gebeurtenissen zich in zijn atelier af. Leesbelevingsverslag
Turks Fruit
Het onderwerp
Het onderwerp van het boek is de liefde tussen de ikpersoon en Olga. Er zijn veel boeken geschreven over de liefde, maar ik vind dat Jan Wolkers de liefde op een heel bijzondere manier laat zien. Een liefde, die ondanks veel tegenslagen stand houdt. De jongen, die ondanks alles altijd van Olga zal houden. Zo hoort het eigenlijk ook. De gebeurtenissen
In het verhaal zijn de gevoelens van de personen belangrijker dan de gebeurtenissen. Er zijn wel een aantal gebeurtenissen die erg belangrijk zijn en waar het verhaal dan weer verder gaat. Zo is het overspel en het vertrek en later de dood van Olga zo’n beetje het belangrijkste uit het hele boek, maar wat daar dan weer op volgt zijn de gevoelens van teleurstelling, verdriet en woede bij de ikpersoon. De gebeurtenissen in het boek zijn geloofwaardig. Dit komt waarschijnlijk omdat het verhaal gaat over doodnormale mensen. Het belangrijkste onderwerp, de liefde, maakt het verhaal ook nog eens goed geloofwaardig, want iedereen kent de liefde wel en het is iets dat je elke dag tegen komt. Echte spanning was niet aanwezig, want de gebeurtenissen waren niet echt spannend, wel kwamen sommige gebeurtenissen als een totale verrassing bijvoorbeeld het overspel en de ziekte en dood van Olga. De opbouw Het verhaal was soms iets ingewikkeld opgebouwd. Dit komt doordat de ikpersoon begint met vertellen als Olga al dood is en daardoor weet de ikpersoon dingen die nog helemaal niet gebeurt zijn. Zo vertelt de hij verschillende keren over wanneer ze al uit elkaar zijn, terwijl ze nog bij elkaar zijn. Ook wordt regelmatig aan de hand van de ene gebeurtenis de andere verteld. Dit maakte het soms wat ingewikkeld. Deze opbouw is wel begrijpelijk, want zo lijkt het net alsof iemand je echt over het leven van Olga vertelt, want als je zelf iets vertelt over een persoon gaat het vaak ook zo. Wat soms wel een beetje verwarrend kon zijn, was dat de schrijver erg lang door ging met, de persoon die hij beschreef, hij of zij noemen. Soms kon ik er dan niet eens meer goed uithalen om wie het ging. Maar ik denk wel dat de schrijver dit niet uit slordigheid heeft gedaan, maar met een bepaalde bedoeling. Het verhaal werd dus niet in een chronologische volgorde verteld, maar dat maakte het verhaal alleen maar realistischer.
De personages Normaal gesproken zou de ikpersoon in een verhaal de belangrijkste personage zijn, maar in dit verhaal is dat niet zo. In dit boek is Olga duidelijk het belangrijkste. De ikpersoon heeft zelfs geen naam, zodat Olga nog duidelijker op zou vallen. Zo krijg je een heel bijzondere kijk op Olga. Ik kon me moeilijk met Olga of de ikpersoon identificeren, omdat ze eigenlijk totaal anders zijn en andere dingen mee maak dan ik. Misschien vond ik het daarom wel eens leuk om over te lezen. Conclusie Ik vond het een heel bijzonder boek. Ik moet zeggen dat ik er in het begin niet veel aanvond, maar later werd het mooier. Soms miste ik nog wel eens de spanning. Ik heb, denk ik toch liever boeken waarin veel gebeurd.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Turks fruit door Jan Wolkers"