Titel: Het stenen bruidsbed
Ondertitel: - Verschenen in: 1959
Aantal blz: 219
Leestijd: 5 uur
Uitgelezen op: 22 december 2001 2. Verantwoording van de keuze Ik wilde een boek van Harry Mulisch lezen. Maar omdat iedereen ‘De aanslag’ als leest, wilde ik een ander boek lezen. Zo kwam ik het stenen bruidsbed tegen en besloot deze te lezen. 3. Verwachtingen vooraf Vanwege de titel verwachtte ik dat het over een huwelijk zou gaan, maar toen ik de achterkant las begreep ik dat het over de oorlog ging. Ik vond het een best moeilijk boek om te lezen en begreep het eerst niet helemaal en kon ook de titel niet verklaren. Maar met behulp van andere verslagen begreep ik het allemaal wel.
meeslepend: 2
ontroerend: 2
grappig: 1
realistisch: 1/2
fantasierijk: 2
interessant: 3
origineel: 3
goed te begrijpen: 2
Dit werk heeft mij aan het denken gezet, ja
Ik heb iets aan dit werk gehad. ja
Dit werk spreekt me wel aan omdat het een boek over de oorlog is, maar dan wel anders dan ‘normale’ oorlogsboeken. 5. Korte samenvatting De Amerikaan Norman Corinth is door de communistische partij van Oost-Duitsland uitgenodigd tot deelname aan een tandartsencongres in Dresden, de stad die Corinth als oorlogspiloot 13 jaar eerder in de Tweede Wereldoorlog mede gebombardeerd heeft. Tijdens de aanval schoot een Messer-schmitt zijn vliegtuig neer. Corinth raakte zwaar gewond. Door Russische plastische chirurgen werd zijn gezicht enigszins opgelapt, maar het draagt nog altijd de sporen van de catastrofe. Corinth is niet alleen uiterlijk geschonden, maar is ook innerlijk een misvormd mens. Zijn huwelijk is mislukt. Toen hij de uitnodiging kreeg, hoefde hij zijn vrouw niets te zeggen. Op het vliegveld Tempelhof wordt Corinth afgehaald door Hella Viebahn, die als gids optreedt. Zij blijkt een gescheiden vrouw te zijn. In Dresden bezichtigt Corinth de stad. Bij de rondleiding betreedt hij een historische plaats. Vanaf die heuvel overziet Corinth de vernietiging van Dresden die hij mede veroorzaakt heeft. Het wordt Corinth gauw duidelijk, dat Hella een meer dan gewone belangstelling voor hem koestert. Dan volgt er een soort homerische zang, die beschrijft hoe Corinth en zijn maten in een bommenwerper boven Dresden vliegen en opgewonden zijn als jongens voor een spelletje. Corinth maakt voor het begroetingsdiner kennis met de West-Duitse afgevaardigde Schneiderhahn. Deze vertelt later dat zijn vader, zuster, kind, vrouw 'alles verbrand, gesmolten' is. Verder suggereert hij, dat hij werkzaam is geweest bij het binnenlandse front. Hij doelt hiermee op de concentratiekampen. Hella geraakt bij het horen van die mededeling geheel overstuur. Als ze zich daarna enigszins hersteld heeft, dwingt Corinth haar over haar leven te vertellen. Hella heeft veel geleden. Zij heeft ook een kind gehad. Ze vraagt hem op haar beurt zijn geschiedenis te vertellen. Corinth verzwijgt, dat hij Dresden gebombardeerd heeft. Hella koestert geen achterdocht, omdat zij, evenals de inwoners, meent dat de Engelsen de schuldigen waren. Die avond geeft Hella zich aan Norman. Dan volgt er weer een zang, die vertelt over het bombardement zelf, beschreven als een soort lustdaad en over Corinth die onschuldige mensen in de rivier beschiet. Nu hij Hella gehad heeft, verliest hij zijn interesse. De volgende dag ontwijkt hij haar zelfs en zoekt contact met een ander meisje. Hella is diep teleurgesteld en probeert hem terug te winnen. Zij biedt zich zelfs opnieuw aan. Hierna volgt er weer een derde zang, die vertelt over Corinth’ s ondergang; hun vliegtuig wordt gebombardeerd en hij moet eruit springen. Corinth verschijnt niet en eenzaam bevredigd Hella zich met behulp van de hoed die Corinth heeft achtergelaten. In diezelfde nacht rekent de dronken Corinth met Schneiderhahn af, omdat de West-Duitser hem over zijn verleden voorgelogen had. Bij nader onderzoek was gebleken, dat Schneiderhahn niets te maken had met concentratiekampen, maar hij tussen 1942 en 1946 een topfunctie in Moskou vervulde hij een buitenlandse spionageorganisatie. Op de terugweg krijgt Corinth een ongeluk. Hij raakt lichtgewond. Als hij in zijn zakken naar sigaretten zoekt, vindt hij een krantenknipsel. Hij steekt zijn auto in brand om het te kunnen lezen. Het gaat over de ontdekking van Troje. De zoekers naar Troje dachten immers ook dat ze hadden gevonden wat ze zochten, totdat bleek dat het werkelijke Troje nog zes lagen diep onder de grond lag. Hij gooide toen ook dit krantenknipsel in het vuur. 6. Tijd en ruimte Het verhaal speelt zich af in 1956, de tijd na de Tweede Wereldoorlog en tijdens de communistische overheersing in Oost-Europa. De verhaaltijd van het boek is twee dagen, de dagen dat Corinth in Dresden is. Maar aan het begin van het boek wordt ook nog even gerefereerd aan het moment waarop Corinth de uitnodiging voor het congres krijgt, twee maanden voor de aanvang van het congres. Het verhaal is chronologisch geschreven, met enkele flashbacks (naar de het moment dat Corinth Dresden bombardeerde) in de vorm van zangen. Het verhaal speelt zich af in Dresden, een stad in Oost-Duitsland. In de jaren '50 was Duitsland volop bezig met de wederopbouw maar de stad Dresden lag nog voor een groot deel in puin, aangezien het in Oost-Duitsland ligt waar alles nu eenmaal niet zo snel gaat. Het overal aanwezige puin wordt veel vuldig beschreven. Het hotelletje, het congrescentrum, de auto van Günther en het volks cafeetje vormen de meest voorkomende ruimten waarin het verhaal zich afspeelt.
Hiermee geeft Mulisch het verband tussen Troje en Dresden en Helena en Hella aan. Allen werden toen zij een maal overwonnen waren, vernietigd achtergelaten. 12. Relatie tekst en auteur Volgens critici is Mylisch begaafd, veelzijdig en beschikt hij over een grillige fantasie en een uitgebreid taalgebruik. De denkbeelden over de maatschappij en dergelijke die terug te vinden zijn in zijn boeken hebben in het verleden vaak negatieve reacties uitgelokt. De carrière van Mulisch kunnen we indelen in enkele periodes. De eerste periode wordt afgesloten door zijn tweede grootste roman namelijk ‘Het stenen bruidsbed’. Deze roman werd geschreven in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen tussen 1956 en 1958. Mulisch reisde op dat moment door Duitsland om zich te documenteren voor de nooit voltooide roman Gratie voor de doden, die zou moeten gaan over een Duits oorlogsmisdadiger. Mulisch geeft geen beeld van een toevallige werkelijkheid in zijn romans en verhalen, hij schrijft geen realistische boeken in de engere betekenis van het woord. Het gaat hem om de onderliggende werkelijkheid, het systeem, de mythe, die in allerlei gebeurtenissen en belevenissen aan de oppervlakte komt. Deze mythe heeft te maken met het probleem, het raadsel van de tijd: het verstrijken van de tijd, het overwinnen van de tijd, het teruggaan in de tijd enz. Dit is ook weer goed terug te vinden in ‘Het stenen bruidsbed’ omat Corinth daar vreemde dingen zegt over de tijd. 13. Persoonlijke beoordeling Dit boek was heel anders dan de andere boeken die ik voor mijn lijst heb gelezen. De meeste boeken waren eigenlijk best luchtig (zoals bijvoorbeeld Supertex) en dan is het wel even wennen om een ‘zwaar’ boek te lezen van Harry Mulisch. Ik vond het een moeilijk boek om te begrijpen en begrijp sommige aspecten nog steeds niet helemaal, maar dat is volgens mij ook de bedoeling, want Mulisch heeft ooit gezegd:" Het beste is, het raadsel te vergroten." Maar uiteindelijk vind ik het een mooi boek en ik ben blij dat ik het gelezen heb. Ik houd eigenlijk wel van de stijl dat niet alles duidelijk is en een beetje raadselachtig is. Ik zal ook zeker vaker boeken van Mulisch lezen, ik heb gehoord dat ‘De aanslag’ en ‘De ontdekking van de hemel’ ook erg goed zijn en daar ben ik best benieuwd naar.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden