Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Turks fruit door Jan Wolkers

Beoordeling 6.3
Foto van een scholier
Boekcover Turks fruit
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 4e klas vwo | 2143 woorden
  • 2 juni 2001
  • 52 keer beoordeeld
Cijfer 6.3
52 keer beoordeeld

Boekcover Turks fruit
Shadow
Turks fruit door Jan Wolkers
Shadow

Oefenen voor je mondelingen?

Komen je mondelingen er aan en wil je oefenen? Probeer onze Boekenquiz. We stellen je open vragen over de gelezen boeken.

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
1e jaar van uitgave: 1969 ‘motto’: Rastapopoulos: Ik, naar? Ik ben de grootste naarling van de hele wereld! Het is erg, maar toch echt waar! Carreidas: O, nee, ik ben de grootste naarling van de wereld… En ik ben trouwens veel rijker! Rastapopoulos: Misschien, maar ik heb mijn drie broers en twee zusters geruïneerd en mijn ouders uitgezogen… Nou, wat zegt u daarvan? Carreidas: Dat is nog niks! Ik ben zo slecht geweest tegen mijn oudtante, dat ze gestorven is van verdriet! Rastapopoulos: Nu heb ik er genoeg van! Vooruit, geef toe, dat ik slechter ben dan u! Carreidas: Nooit! Hoort u dat? Ik sterf nog liever! De avonturen van Kuifje
VLUCHT 714
Samenvatting: Het verhaal begint ermee dat de ikfiguur tijdens het liften een vrouw ontmoet: Olga. Dit loopt uit op een heftige vrijpartij, waarbij de penis van de ikfiguur tussen zijn rits vast komt te zitten. De vrijpartij doet hen de aandacht voor de weg verliezen en ze krijgen ze een ongeluk. Twee maanden later ontmoeten ze elkaar weer en de liefde bloeit op. Het gaat zo goed dat Olga bij de ikfiguur, een beeldend kunstenaar, komt wonen en ze al na een paar maanden trouwen. De vader van Olga overlijdt en de ikfiguur geeft Olga’s moeder daar de schuld van; zij geeft hem namelijk ondanks zijn dieet, grote hoeveelheden vet voedsel te eten. De ikfiguur kan helemaal niet met zijn schoonmoeder overweg, want zij is er ook de oorzaak van dat Olga bang is zwanger te worden en kinderen te krijgen. Zij mist een borst en heeft Olga verteld dat dat komt omdat Olga die had leeggezogen. In werkelijkheid is de borst geamputeerd vanwege borstkanker. Olga’s moeder kan ook niet met haar schoonzoon overweg en zorgt er met haar gemanipuleer voor dat Olga hem verlaat. Zij stelt Olga voor aan een zakenrelatie en weet deze gemakkelijk te beïnvloeden Olga zover te krijgen dat zij de ikfiguur vertelt dat ze niet meer thuis komt en de scheiding zal laten regelen. Na de scheiding heeft de ikfiguur nog wel wat kortstondige relaties maar hij voelt zich zeer eenzaam. Dit gevoel versterkt zich nog wanneer de Amerikaanse meisjes, die bij hem een kamer huren, weg gaan en hij de meeuw, die hij gewond gevonden en verzorgd heeft, vrij laat. Hij stort zich dan volledig op zijn werk. Na een jaar ontmoet hij Olga weer in de Bijenkorf. Ze ziet er heel anders uit met haar geblondeerde haren en ze ziet er ook slecht uit. Ze vertelt hem over de relaties die ze gehad heeft en ook dat ze zwanger is geweest. De zwangerschap werd echter beëindigd doordat ze aan haar eierstokken geopereerd moest worden. De ikfiguur merkt ook veranderingen in haar gedrag op. Ze houden contact en Olga stelt de ikfiguur voor aan de Amerikaan met wie ze wil trouwen. Na een jaar is deze echter ook uit haar leven verdwenen. Aan het einde van het verhaal blijkt Olga een hersentumor te hebben waarbij een operatie weinig uit kan richten. Ze moet naar het ziekenhuis waar hij haar enkele malen per wee komt opzoeken. Hij leest haar voor en koopt Turks Fruit voor haar, wat ze heerlijk vindt, en één van de weinige dingen die ze nog kan eten omdat haar tanden los zijn gaan zitten. Wanneer ze helemaal kaal is geworden koopt de ikfiguur een pruik voor haar, waarmee ze heel gelukkig is. Na een half jaar in het ziekenhuis gelegen te hebben overlijdt Olga.
Ervaringsverslag 1. De ikpersoon is een trouwe maar zeer sekslustige man. Hij houdt echt erg veel van Olga en geeft alles voor haar, zelfs wanneer ze met een hersentumor in het ziekenhuis ligt blijft hij haar trouw. Verder is hij een rustige man die veel denkt en erg kunstzinnig is. Maar hij heeft echt een hekel aan Olga’s moeder, op bladzijde 12 zegt hij: Ik kwam er niet uit, ik kon het niet begrijpen. Hoe had ze zich zo kunnen laten vergiftigen. Door dat smerige sekreet van een moeder van haar. In het verhaal verandert de hoofdpersoon wel degelijk van karakter, zo neemt hij in het begin van het boek vaak vrouwen en meisjes mee voor een one-night-stand. Dit is te lezen op bladzijde 13: Ik naaide de ene meid na de andere. Ik sleepte ze naar mijn ho en rukte ze de kleren van het lijf en ramde me een ongeluk. Dan werkte ik ze de deur uit na een haastig glas drank. Soms drie op een dag. Later in het verhaal, na het overlijden van Olga, doet hij dit niet meer. Twee minder belangrijke figuren in het boek zijn Olga en haar ouders. Olga is de grote liefde van de hoofdpersoon. Hij wil alles voor haar doen maar zij verlaat hem voor een of andere zakenrelatie van haar moeder. Olga is een knappe vrouw met rood haar en een mooi lichaam. Ook Olga is een zeer sekslustig persoon maar ontkent dit nadat ze gescheiden is van de hoofdpersoon. Olga en de hoofdpersoon zijn enkele maanden getrouwd geweest. De vader van Olga die goed met de ikpersoon overweg kon, sterft. Het was een man die altijd de zelfde grapjes maakte en daar zelf om lachte. Ook draaide hij van zijn snot ‘bulletjes’ die hij onder zijn stoel plakt. Als de vader van Olga sterft neem haar moeder zijn bedrijf over. De moeder van Olga is een chagrijnig mens waar de hoofdpersoon absoluut niet mee overweg kan. De moeder vindt dat haar dochter niet mag omgaan met de ikfiguur omdat deze maar een kunstenaar is. Ze heeft nog maar een borst, de andere is afgezet vanwege kanker in de borst. Ik herken geen karaktertrekken van de figuren in het boek in mijzelf. 2. De belangrijkste relaties in het boek zijn die tussen de hoofdpersoon en Olga, tussen Olga en haar ouders en de hoofdpersoon en Olga’s ouders. Olga en de ikfiguur zijn lange tijd verliefd op elkaar, ze ontmoeten elkaar wanneer hij staat te liften langs de kant van de weg. Ze trouwen uiteindelijk ook en zijn lange tijd gelukkig. Ze hebben een hele aparte relatie. Ze leven namelijk onder armoedige omstandigheden en weten helemaal niet zoveel van elkaar. Tekenend hiervoor is bladzijde 70: ‘Want ze had zo haar geheimen waar je heel langzaam iets van te weten kwam. Pas toen ze 2 jaar bij me was kwam ik er achter dat haar bovenvoortanden niet echt waren. De ik- persoon denkt erg verschillend over de beide ouders. Zo bewonderd hij de vader dat hij het zo lang bij zijn vrouw uithoud en houdt hij van dezelfde humor. De moeder daarentegen haat hij(zo zegt hij letterlijk op bladzijde 22: Ik haatte die vrouw). De hoofdrede hiervoor is dat die moeder tegen Olga heeft gezegd dat zij kanker heeft gekregen doordat Olga aan haar borst dronk. Ook de moeder van Olga heeft iets tegen de ik- persoon. Zo vindt zij dat Olga wel een betere man kan krijgen met een beter beroep. Ook de relatie tussen Olga en haar ouders loopt niet vlekkeloos, Olga heeft wel door dat haar moeder tegen haar huwelijk is maar zegt hier niets van. Ook zij heeft problemen met haar moeder, want ook tegen Olga is de vader veel aardiger dan de moeder. De ik- persoon denkt zelfs dat Olga meer van haar vader hield dan van haar moeder. Zo zegt hij op blz. 49 wanneer hij de personen vader en moeder nader verklaart: Eerst even over haar vader, want van hem hield ze het meest. In alle relaties vind er een verandering plaats. De relatie tussen Olga en de ikpersoon is de scheiding en de dood van Olga. De verandering in de relaties die met de ouders te maken hebben is de enige verandering de dood van vader. Alle relaties zijn wel een beetje opvallend, zo is het raar dat Olga weg gaat bij de ikpersoon door haar moeder. Het is raar dat de moeder haar huwelijk niet kan accepteren en het is raar dat de moeder en de ikpersoon elkaar zoveel haten. 3. Er is in dit boek sprake van een ik-perspectief en het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van de hoofdpersoon. Het is vreemd want gedurende het hel verhaal kun je er niet achter komen wat de naam is van de ikfiguur in het boek. Er doet zich geen wisseling van perspectief voor in het boek. 4. Het verhaal speelt zich denk ik af rond de zestiger jaren. Ik heb dit niet goed kunnen afleiden, maar de moeder van Olga had in de oorlog een affaire met een Duitser dus het kan niet veel later zijn geweest. Ik denk dat de tijd niet zo heel erg bepalend is voor het verhaal. Het had zich net zo goed in deze tijd kunnen afspelen. Het had zich echter niet voor de oorlogen had kunnen afspelen omdat vrouwen toen nog niet zoveel vrijheid hadden dat ze zomaar konden scheiden van hun man. Het verhaal is niet chronologisch verteld, maar bestaat eigenlijk uit een soort terugblikken van de ikfiguur op het gebeurde in het verhaal. Tijdens het verhaal wordt ook verwezen naar ander gebeurtenissen verder in het verhaal. 5. Het verhaal speelt zich af in Amsterdam maar het had net zo goed een andere stad kunnen zijn want het is niet van belang voor het verhaal. 6. Het thema van Turks Fruit kan in een zin zo verwoordt worden: Liefde is gedoemd om kapot te gaan. 7. Drie motieven bij het thema zijn dood, eenzaamheid en jaloezie. De dood van Olga en de dood van haar vader zijn belangrijke aspecten in het boek. De dood staat ook voor het onomkeerbare. Door de dood van haar vader wordt de relatie tussen Olga en de hoofdpersoon al verzwakt, omdat de moeder nu vrij spel heeft. De dood van Olga geeft natuurlijk de finale klap aan hun relatie. Op bladzijde 214 zegt de hoofdpersoon: Ze was de avond ervoor gestorven. De dokter zei dat ik me geen verwijten moest maken. Ik had gedaan wat ik kon Ze hadden me bewonderd omdat ik altijd op tijd was en nooit eerder wegging. De hoofdpersoon hield van Olga tot het eind en de dood verbrak hun relatie met een gruwelijke botheid. Eenzaamheid is datgene wat de hoofdpersoon voelt wanneer hij geen liefde ontvangt van Olga. Maar ook Olga voelde zich eenzaam in haar leven. Op school is ze gepest vanwege haar rode haar en bij de ikpersoon zoekt ze haar toevlucht in dieren om zo de eenzaamheid te verdrijven. Ze voelt zich bij hem als een lustobject, wat ze eigenlijk ook wel is. Maar ook bij de andere mannen die ze later heeft voelt ze zich eenzaam. Jaloezie is een belangrijk motief in het boek. De moeder van Olga is jaloers op het huwelijk van haar dochter en probeert het huwelijk mede daarom kapot te maken wat ook lukt. Op bladzijde 84, vlak na hun huwelijk, vind je een duidelijk voorbeeld hiervan: Ze stampvoette en met een laatste pisnijdige blik naar hem spoten bij haar ineens de woorden eruit. Dat het ze handen vol geld had gekost om deze dag voor ons onvergetelijk te maken. Dat we ze nou wel gedwongen hadden om toestemming te geven voor het huwelijk door met de rechter te dreigen, maar dat we niet moesten denken dat we ooit een cent zouden krijgen. De hoofdpersoon is, vanzelfsprekend, verschrikkelijk jaloers wanneer Olga er met een ander vandoor gaat en de vader van Olga had jaloers moeten zijn toen zijn vrouw vreemd ging, maar onderdrukte dit omdat anders hun relatie kapot zou gaan. 8. De stijl is zeer opvallend omdat de schrijver heel erg de ikpersoon heeft gebruikt. Het lijkt een beetje of hij een eigen levensverhaal schrijft en uit eigen ervaring schrijft. Daarnaast heeft hij soms ook hele lange zinnen met veel komma`s en veel beschrijvingen. Zo ook op bladzijde 85: Daarna liep hij met het overvolle glas, zonder een druppel te morsen, terug naar zijn stoeltje, en terwijl hij de kop van zijn glaasje slurpte, zei hij met bijna onmerkbare spot in zijn stem, die zijn onnozelheid van daarnet op losse schroeven zette en terwijl hij olijk de tuin inkeek waar alleen het servet nog op het gazon lag: ‘Het is toch een feestelijke dag geweest’. Verder is het taalgebruik niet moeilijk. 9. Ik denk dat het boek Turks Fruit in te delen is bij de existentialistische stroming. Er wordt nogal gehamerd op de zinloosheid van het leven en de onmacht die een mens heeft. Toch zit er in het boek een vleugje realisme, want het verhaal in het boek kan waargebeurd zijn en is niet extreem bijzonder. Turks Fruit is geëngageerde literatuur, want toen het boek geschreven werd was seks een taboe. 10. Het boek Dautzenberg beschrijft op bladzijde 273 de opkomst van schrijvers als Jan Wolkers. Op bladzijde 299 een 300 wordt er vertelt over Wolkers’ carriere als schrijver en wordt er van een aantal van zijn boeken een korte samenvatting geschreven, zo ook van Turks Fruit.

REACTIES

G.

G.

naaaice

13 jaar geleden

S.

S.

begint het verhaal niet dat hij in bed ligt en naar de fotos van Olga kijkt? xd en dat er van die amerikanen in zn huis wonen? krijgen we DAARNA niet te weten hoe ze elkaar ontmoeten?

11 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Turks fruit door Jan Wolkers"