Auteur: Willem Frederik Hermans
Titel: De donkere kamer van Damocles, van Oorschot, Amsterdam, 1981-23e,336 blz. (Eerste druk 1958)
Genre: Psychologische oorlogsroman
Eerste reactie
Keuze:
Ik heb dit boek gekozen omdat ik er al veel over gehoord had van andere leerlingen, tevens interesseert mij het onderwerp ook nog eens. Ook dit boek heb ik vorig jaar op mijn lijst gehad.
Inhoud:
Ik vond ook dit een van de mooiste boeken die ik gelezen had. Ik kon me helemaal inleven en ging helemaal in het boek op. Ook las het boek lekker weg dus deze had ik ook zo uit.
Samenvatting:
Het boek is geschreven vanuit een hij-perspectief.
Er komen een flink aantal personages in voor.
Mevrouw Osewoudt: Moeder van Henri.
Bart Nauta en zijn vrouw: Henri’s oom en tante in Amsterdam.
Ria: De dochter van oom Bart, en de latere vrouw van Henri.
Dorbeck: Luitenant van de landmacht; Henri’s dubbelganger, wiens opdrachten hij uitvoert. Onduidelijk blijft of D. werkelijk bestaat of alleen in Henri’s fantasie.
E.Jagtman: Eveneens officier bij de landmacht. Henri moet hem ontwikkelde filmpjes toezenden, maar hij komt om.
Moorlag: Woont bij Henri en Ria in omdat hij staatsexamen wil afleggen.
Marianne Sondaar
(Mirjam Zettenbaum): Ondergedoken joodse, die Henri’s haren verft en later een relatie met hem aangaat.
Henri Osewoudt: Henri Osewoudt (alias Filip van Druten, alias Melgers) is een man met een lelijk uiterlijk. Hij komt niet in aanmerking voor de militaire dienst, omdat hij een halve centimeter te klein is. Hij vindt zichzelf het mislukte exemplaar t.o.v. zijn dubbelganger Dorbeck. Hij probeert als zijn dubbelganger te worden door blindelings de opdrachten van Dorbeck uit te voeren.
De rode draad die door het verhaal loopt is de vraag of Dorbeck wel of niet bestaat.
Onderzoek van de verhaaltechniek:
De schrijfstijl die gebruikt in het boek ‘De donkere kamer van Damocles’ is makkelijk te begrijpen. Het verhaal speelt zich voornamelijk in Nederland af. Je kunt de tijd in twee delen delen. Eentje van Henri’s jeugd +/- twaalf jaar tot zeventien jaar en de andere van het eigenlijke verhaal. De in totaal vertelde tijd is z’on twaalf jaar.
De verhaalfiguren zijn goed uitgewerkt en vooral Henri. Hier kom je het meest over te weten. Het minst kom je te weten over Dorbeck omdat hij dan op deze manier een mysterieus persoon blijft. Over de rest van de personages krijg je niet te veel niet te weinig informatie.
De situaties kunnen zijn gebeurd, maar zouden wel heel sterk zijn. Verder zijn alle situaties waar Dorbeck aan te pas komt sterk, omdat je niet weet of hij echt of nep is. Er is sprake van een personale vertelsituatie.
Op zoek naar thematiek:
Tegen de achtergrond van de oorlog en het verzet is in dit boek de onkenbaarheid van de werkelijkheid het thema. Er zijn motieven als chaos, toeval, het verkeerd beoordelen van mensen en gebeurtenissen, en het gemis aan identiteit dat er niet in te vinden is, waarbij het dubbelgangermotief in dit verhaal een grote rol speelt.
Typerend voor dit boek was toen Henri de films had ontwikkeld en
er alleen maar vlekken op stonden. En dat later Dorbeck vertelde dat er niks op de films stond. De titel ‘De donkere kamer van Damocles’ is afgeleid van de uitdrukking ‘Het zwaard van Damocles’ en duidt op een voortdurende dreiging. De dreiging is in dit geval niet afkomstig van een zwaard maar van een mislukte foto, die de onschuld van de hoofdpersoon had moeten bewijzen. De ‘donkere kamer’ verwijst, naar de ruimte waar foto’s worden ontwikkeld.
Plaats in de literatuurgeschiedenis:
Hij debuteert met poëzie. Daarna volgen recensies, essays en verhalen. In 1947 verschijnt zijn romandebuut Conserve. Op zijn naam staat een zeer omvangrijk oeuvre in alle mogelijke genres. Sommige van zijn boeken zijn verfilmd en een aantal is vertaald in bijv. het Zweeds, Engels en Duits. Het grondthema in Hermans’ werk is zijn wereld- en literatuurbeschouwing, volgens welke de werkelijkheid een chaos is. Binnen deze chaos probeert de mens tevergeefs waarheid, identiteit, orde en zin te ontdekken. Vanwege de kritische manier waarop hij aan deze ideeën vorm geeft, groeit hij uit tot een controversiële figuur. Er wordt hem wegens anti-katholieke passages in de roman Ik heb altijd gelijk (1951) een proces aangedaan - dat hij overigens gewonnen heeft. Hermans’ perfectionisme met betrekking tot zijn werk leidt ertoe, dat er bij herdrukken vaak belangrijke correcties worden aangebracht.
Onder het pseudoniem Age Bijkaart publiceert hij vanaf ’74 opstellen in Het Parool, later gebundeld in Boze brieven van Bijkaart (1977). In 1977 aanvaardt hij de Grote Prijs der Nederlandse Letteren, nadat hij eerder andere literaire prijzen, o.a. P.C. Hoofdprijs, geweigerd heeft. Hermans’ werk wordt onder meer beïnvloed door Multatuli, Kafka, Bordewijk en L. Wittgenstein, van wie hij ook werken vertaalt. In 1993 schrijft hij het Boekenweekgeschenk In de mist van het schimmenrijk.
Een korte selectie uit zijn oeuvre:
Poëzie: Kussen door een rag van woorden (debuut), Overgebleven gedichten (1968); Romans: De tranen der Acacia’s (1949), Nooit meer slapen (1966), Ruisend gruis (1995, postuum verschenen);
Novellen, verhalen: Het behouden huis (1952), De laatste roker (1991). Ook schreef hij studies en essays, dramatische werken en wetenschappelijk werk. Ik weet niks over die tijd en de stromingen die er toen waren. Dit boek lijkt enigszins wel op het andere boek dat van hem heb gelezen (Het Behouden Huis). Er zitten vergelijkbare aspecten in zoals de tijd waarin het verhaal zich afspeelt (tweede wereld oorlog). Ik weet niet of dit boek in een van de stromingen thuishoort nu hoort het bij de moderne literatuurstroming.
Beoordeling
Ik heb dit boek als spannend en meeslepend ervaren. Ik kon me helemaal inleven in het verhaal. Ik vond de passage dat de foto mislukt van Henri en Dorbeck het meest meeslepend, omdat hier eigenlijk een groot deel van het verhaal om draait. Maar de vraag blijft dus heeft Dorbeck nou wel of niet bestaan? Op deze vraag krijg je geen duidelijk antwoord. Geen enkel verhaalelement heb ik als negatief genoeg ervaren om te vermelden. Ik kan het eigenlijk met geen ander verhaal of film vergelijken. Omdat ik geen boek of film kan bedenken waar je dit verhaal mee kunt vergelijken.
Het thema van het boek is goed verzonnen en uitgewerkt. Het thema is een beetje vreemd, maar wel leuk om over te lezen. Het heeft me wel aan het denken gezet over wie ik ben en op wie ik wil lijken.
Hans spreekt veel lof uit over Hermans. Hij vergelijkt het boek met een boek van Franz Kafka. Er zijn een paar overeenkomsten als de held wordt in beide gevallen met onontkoombare zekerheid naar zijn ondergang gevoerd, als laatste consequentie van zijn waan wordt hij door afgezanten van de werkelijkheid afgemaakt, ”als een hond”. Hij zegt dat het boek verder niks met dat van Kafka te maken heeft. Hans zegt ook dat het eerst op een verslag lijkt maar gaandeweg komt er een element van onzekerheid bij. De recensent vertelt dat Hermans een meester is in de lezer aan zichzelf te laten twijfelen. Verder vat hij wat gebeurtenissen samen die in het boek gebeuren. Verder vertelt hij wat over Hermans en zegt wat een goede schrijver Willem wel niet is.
Ik ben het op alle punten eens met Hans. Alleen toen Hans vertelde dat het boek op Kafka lijkt kan ik geen oordeel over geven omdat ik dat boek niet gelezen heb. Verder vind ik dat Hans een aardige recensie heeft geschreven.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden