Hoe kies jij een studie?

Daar zijn wij benieuwd naar. Vul onze vragenlijst in en bepaal zelf wat voor beloning je daarvoor wilt krijgen! Meedoen duurt ongeveer 7 minuten.

Meedoen

De aansprekers door Maarten 't Hart

Beoordeling 7.4
Foto van een scholier
Boekcover De aansprekers
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 6e klas vwo | 2170 woorden
  • 4 april 2001
  • 93 keer beoordeeld
Cijfer 7.4
93 keer beoordeeld

Boekcover De aansprekers
Shadow

In het voorjaar van 1973 kreeg Maarten 't Hart van de huisarts van zijn ouders te horen dat zijn vader nog maar ten hoogste een half jaar te leven had. De huisarts achtte het, in overleg met Maarten 't Hart, beter dat zijn vader, zolang hij nog gezond was, niet ingelicht zou worden. Dat betekende dat Maarten 't Hart alleen en in het geheim moest verwerken dat zijn vad…

In het voorjaar van 1973 kreeg Maarten 't Hart van de huisarts van zijn ouders te horen dat zijn vader nog maar ten hoogste een half jaar te leven had. De huisarts achtte het, in o…

In het voorjaar van 1973 kreeg Maarten 't Hart van de huisarts van zijn ouders te horen dat zijn vader nog maar ten hoogste een half jaar te leven had. De huisarts achtte het, in overleg met Maarten 't Hart, beter dat zijn vader, zolang hij nog gezond was, niet ingelicht zou worden. Dat betekende dat Maarten 't Hart alleen en in het geheim moest verwerken dat zijn vader spoedig zou sterven. In dit boek beschrijft hij dit proces en geeft hij tegelijkertijd een beeld van zijn vader en zijn beroep: grafmaker. Zodoende wordt voor het eerst in de Nederlandse literatuur deze bedrijfstak beschreven, vaak gezien door de ogen van een kind. De aansprekers is een boek geworden over de dood in tweeërlei opzicht. De dood en alles wat ermee te maken heeft als beroep en de dood als verschrikking, als iets waar je niet tegen opgewassen bent om het te verwerken, zelfs niet als de dood je van huis uit vertrouwd is, of misschien juist daarom niet. Hoewel hier in feite sprake is van een autobiografisch werk heeft het boek toch een romanstructuur. De aansprekers is een roman van een vader en een zoon. Het is ook een boek waarin Maarten 't Hart een aantal uit zijn eerdere romans en verhalen bekende thema's ondergeschikt maakt aan het dominerende vader-zoonmotief. Het is een dramatisch, ontroerend boek geworden, een realistische inventarisering van een jeugd en tegelijkertijd het verslag van de mythe daarin.

De aansprekers door Maarten 't Hart
Shadow

Oefenen voor je mondelingen?

Komen je mondelingen er aan en wil je oefenen? Probeer onze Boekenquiz. We stellen je open vragen over de gelezen boeken.

Tekstbeleving ¡¤ Het onderwerp
Ik vond het onderwerp wel interessant. Het heeft me wel aan het denken gezet. De hoofdpersoon wist dat zijn vader (Paul) een dodelijke ziekte had, maar durft dit niet aan hem te vertellen. ¡¤ De gebeurtenissen
De nadruk ligt vooral op de gedachten en gevoelens van de hoofdpersonen. Er gebeurt heel weinig in het boek. Er komt ¨¦¨¦n belangrijke dramatische gebeurtenis voor en dat is dat de hoofdpersoon te horen krijgt dat zijn vader niet lang meer zal leven. Daarnaast komen een paar andere dramatische gebeurtenissen in voor bijvoorbeeld dat een man zich ophangt nadat de vorst uit de grond is ( dit is een jeugdherinnering van de hoofdpersoon, Pau was grafmaker en vroeg de man die kwam vragen waar hij kwam te liggen als hij diezelfde avond nog zelfmoord zou plegen te wachten tot de vorst uit de grond was omdat het anders zo moeilijk was om een graf te graven) De gebeurtenissen vond ik niet verrassend, het was bijvoorbeeld wel te verwachten dat Pau overleed, als dat niet was gebeurd was het niet erg geloofwaardig geweest. ¡¤ De bouw
Het verhaal begint meteen interessant, het begint na de dood van Pau van de hoofdpersoon (Pau).Daarna worden de gebeurtenissen vanaf een halfjaar voor de dood van Pau, wanneer de hoofdpersoon wist dat zijn vader dood zou gaan maar dit niet durfde te vertellen, in chronologische volgorde beschreven. Er wordt dan ook er teruggeblikt naar de jeugd van de hoofdpersoon, hierdoor kom je meer te weten over van de hoofdpersoon en zijn vader (Pau). Ik vond de opbouw wel begrijpelijk ook al zijn er veel terugblikken, je had al snel door wanneer het een terugblik was. Er zijn ook saaie stukken, de schrijver valt vaak in herhaling en soms worden er meerder pagina¡¯s beschreven over iets dat ook in een paar zinnen kan (bijvoorbeeld als de hoofdpersoon naar het ziekenhuis belt, om doorverbonden te worden met iemand die iets meer kan zeggen over de toestand van zijn vader). Het slot is bevredigend, ik blijf niet met vragen zitten. ¡¤ De personages

Ik kreeg een goed beeld van de hoofdpersoon, er werden veel gevoelens en gedachten van hem beschreven, hierdoor raakte ik betrokken bij wat hem overkwam. Van andere personages kreeg ik een minder goed beeld, via de hoofdpersoon kwam ik wel redelijk wat te weten over Pau, maar dat was maar een eenzijdig beeld. Ik kon de beslissing van de hoofdpersoon om niks te vertellen niet goed voorstellen. Het lijkt me heel erg om zoiets alleen te moeten verwerken en ik vind ook dat de vader had moeten weten dat hij ziek was. ¡¤ Het taalgebruik
Ik vond het taalgebruik en de zinsopbouw niet zo moeilijk al kwamen er wel af en toe woorden in voor die uit een bepaald vakgebied komen. Het verhaal bevat redelijk veel dialoog en ook zijn er veel beschrijvingen. Er wordt heel veel aandacht besteed aan het weergeven van de gedachten en gevoelens van de personen. Tekstbestudering
Samenvatting
Een jaar na de dood van zijn vader keert De hoofdpersoon, Maarten terug naar Maassluis. Hij heeft de dood van zijn vader nog niet verwerkt. Hij glijdt uit maar weet het glijden naar het water te stoppen door tegen een meerpaal op te glijden. Hierdoor begint hij de dood van Pau te aanvaarden (het stoppen van het glijden staat voor de zelfredzaamheid in het eigen leven). Hierna worden de gebeurtenissen van een jaar voor de dood van Pau verteld. Maarten en zijn vrouw krijgen in Drenthe een telefoontje, Pau moet acuut aan zijn maag geopereerd worden. De operatie duurt maar kort, daardoor wist Maarten dat er iets goed mis was. Hij heeft gelijk, hij hoort van de huisarts dat zijn vader kanker aan de alvleesklier heeft en dat hij nog maar een half jaar te leven heeft. Maarten beslist dit niet aan zijn vader te vertellen, door de tomeloze energie en de vrolijkheid die Pau uitstraalt. In plaats van zijn vader maakt Maarten een stervensproces door. Eerst komt de somberheid en dan de agressie die hij uit op mensen die ouder zijn dan zijn vader ooit zal worden, hij rijdt zelfs een oude man aan. Dan gaan Maarten en Hanneke op vakantie naar het Zwitserse Binntal, hier blikt Maarten terug naar zijn jeugd, wanneer zijn vader een man die bij hem op het kerkhof kwam probeerde te weerhouden van zelfmoord. Deze flashback krijgt in de roman zijn tegenhanger: in Binntal wordt een dode jongen met een helikopter uit de rivier gehaald. Hier komt hij in de derde fase van het verwerkingsproces; de berusting. Hij gaat naar de begraafplaats (waar Pau werkt) en probeert hem voorzichtig in te lichten over zijn ziekte, wat mislukt. Er komt dan weer een flashback waarin Maarten als klein jongetje onderweg naar zijn vader is en denkt over god. Hij is bang dat god hem weg wil nemen. Maarten ziet een man die al een paar keer op de fiets is langsgekomen aan voor god en probeert hem te ontlopen. Hij voelde zich schuldig omdat hij veel meer van zijn vader hield dan van god. Pau krijgt op de begraafplaats een hartaanval. Maarten wordt opgebeld en treft hem vrolijk in een ziekenhuisbed aan. Maarten blijft ¡®s nachts slapen in het ziekenhuis en wordt ¡®s morgens door de verpleegster gehaald omdat zijn vader stervende is. Hij ziet zijn vader sterven maar zijn moeder, broer en zwager komen net te laat. Analyse en interpretatie ¡¤ Titel, ondertitel en motto
Titel: De aansprekers. Een aanspreker was vroeger iemand die aan een familielid moest gaan vertellen dat er iemand gestorven was. In dit boek is Maarten de belangrijkste aanspreker. Ook komen er minder belangrijke aansprekers in het verhaal voor zoals de agenten in het begin van het verhaal, zij veroorzaken een sfeer van vaag maar naderend onheil. Dan komt het bericht dat Pau in het ziekenhuis ligt. Ook komt de titel letterlijk terug in het boek, wanneer een man Pau aanspreekt met de vraag waar hij komt te liggen als hij zelfmoord gaat plegen. Ondertitel: Roman van vader en zoon. De vader staat voorop. Hij is mentaal de sterkste, durft alles te zeggen. De zoon mist deze durf. Deze ondertitel is een hommage aan ¡°Karakter¡± van F Bordewijk, hierin is het precies omgedraaid (roman van zoon en vader). Motto: Soms kun je eenzaam wandelen op straat
en naar de lucht zien en de stille daken, en lijkt het of je de wolken aan kunt raken
en even is het of je echt bestaat
en of er nooit een ogenblik zal komen
waarop je stiller zijn zult dan in slaap. Maar vogels strijken op de daken neer
En om de hoek verschijnt een oude man ¡¤ Genre
Het is een psychologische roman, de nadruk ligt op gedachten en gevoelens van personen en niet op gebeurtenissen. ¡¤ Thema, motief, idee en wereldbeeld. Het thema is de dood. In het verhaal komen vele vertegenwoordigers van de dood voor zoals de aanspreker, de oude mannen, de zelfmoordenaar, het mensenbotje dat Maarten van zijn vader in zijn hand gedrukt krijgt en natuurlijk het kerkhof waar Pau werkt. Het belangrijkste motief is stilstand, op sommige momenten staat de tijd stil en krijgt Maarten een eeuwigheidgevoel, een heerlijk gevoel van verstilling. ( Dit is bij terugblikken naar de jeugd van Maarten). Dit staat tegenover de verstarring, de stilstand van de dood (bijvoorbeeld bij sporen die verstarren in de sneeuw), deze dubbelheid is ook een motief, dit komt ook terug in een ander motief: erotiek, nu eens is de geslachtsgemeenschap een doodsmotief dan weer een levensmotief. Andere motieven zijn de vaderzoon relatie, de dromen van Maarten en de zelfredzaamheid. Achter dit verhaal zit niet echt een idee, de enige reden waarom Maarten het Hart het boek schreef was om een beeld op te roepen van zijn eigen vader. Wereldbeeld: Maarten het Hart heeft een ambivalente houding ten opzichte van zijn vader, hij houdt ontzettend veel van hem hoewel zijn vader bijna nooit echt aardig tegen hem is geweest. Mengeling van gevoelens ervaart hij ook in zijn beleving van muziek, die tegelijkertijd smart en geluk veroorzaakt. Deze dubbelheid vind je terug in het boek. ¡¤ Symbolen, beelden en verhaallagen
Symbolen en beelden: verschillende dingen in het verhaal staan symbool voor de dood: zoals de begraafplaats en de verstarrende sporen in de sneeuw. Verhaallagen: Er zijn twee verhaallagen in dit verhaal. In de eerste plaats worden de gebeurtenissen in de jeugd van Maarten en in ongeveer een halfjaar voor de dood van Pau beschreven. Daarnaast wordt het verwerkingsproces van Maarten beschreven. ¡¤ Opbouw, structuur en spanning

Op het eerste hoofdstuk na beschrijft het boek gebeurtenissen van ongeveer een halfjaar voor de dood van Pau in chronologische volgorde. Wel komen er enkele lange flashbacks in voor. Het eerste hoofdstuk is een flashforward: het speelt een jaar na de dood van Pau. Het verhaal begint dus niet bij het begin. Het einde is gesloten. Structuur: niet alles hangt met elkaar samen, niet alle motieven hebben met het thema te maken (zoals de vaderzoon relatie en de zelfredzaamheid). Wel heeft het motief stilstand te maken met het thema. Het verhaal is opgebouwd uit ¨¦¨¦n verhaallijn. Er zit geen spanning in het verhaal. Ik wist al hoe het verhaal zou aflopen, bij dit verhaal gaat het vooral om de gedachten en gevoelens van de hoofdpersoon, zijn psychische ontwikkeling. ¡¤ Personages
Pau: Pau is de vader van Maarten, hij is grafmaker van beroep en hij was daarvoor tuinder. Hij is bot en hardvochtig maar ook oprecht en opgewekt. Ook is hij erg gelovig. Hij is een flat character. Maarten: Maarten is bioloog en is getrouwd met Hanneke van der Muyzenberg. Hij gelooft niet meer. Hij is verlegen, zachtmoedig, onzeker en gehoorzaam. Hij verandert in het verhaal een beetje, later in het verhaal kan hij net als zijn vader hard tegen andere mensen zijn (bijvoorbeeld tegen mensen die ouder zijn dan zijn vader zal worden). Maarten is een round character. ¡¤ tijd
Periode: in december 1973 overlijdt de vader van Maarten, het eerste hoofdstuk speelt zich dus af in 1974 en de rest speelt zich af vanaf voorjaar 1973 tot december 1973. Vertelde tijd: De vertelde tijd is ongeveer een half jaar, als je het eerste hoofdstuk niet meeteld en de flashbacks ook niet. Verteltijd: het boek heeft 202 bladzijdes. De vertelde tijd is langer dan de verteltijd. Tijdsvolgorde: Het verhaal wordt chronologsch verteld met een flashforward aan het begin en enkele flash backs. Tijdsperspectief: het is in de verleden tijd geschreven, al weet de ik persoon net zo min als de lezer hoe het afloopt. Het is dus een vision avec. ¡¤ Perspectief en vertelsituatie
Je ziet het verhaal door de ogen van de ik-persoon. Het is dus een ik-vertelsituatie. Alleen door zijn ogen zien we zijn vader. ¡¤ Ruimte
Het verhaal speelt zich in verschillende ruimtes af, de belangrijkste ruimte is de begraafplaats waar Pau werkt. ¡¤ Taalgebruik en stijl
Het taalgebruik is eenvoudig, wel komen er enkele vaktermen in voor. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van po§×ziecitaten. Er komt redelijk veel dialoog in voor en veel beschrijvingen. Achtergrondinformatie ¡¤ Achtergronden van de schrijver
Maarten het Hart werd geboren o0p 25 november 1944. In 1962 ging hij biologie studeren aan de rijksuniversiteit te leiden. Na het doctoraalexamen in 1968 vervulde hij tot eind 1969 zijn militaire dienstplicht als wetenschappelijk onderzoeker. Op 16 November 1978 haalde hij de doctorsgraad aan de rijksuniversiteit in Leiden waar hij als wetenschappelijk hoofdmedewerker mee was verbonden. Op 14 Julie 1967 trouwde hij met Hanneke van Muyzenberg. In december 1973 overleed zijn vader. In sommige van zijn boeken vind je isolement en eenzaamheid terug. In veel verhalen is agressie tegen het geloof van vroeger een thema. Gelovigen worden meestal negatief beschreven en bijbelteksten worden in een ongunstig licht geplaatst. In ¡°de aansprekers¡± is daar geen sprake van. De dubbelheid van dingen komt in het werk van hem veel aan de orde. In ¡°Stenen voor een ransuil¡± voelt Ammer medelijden en angst voor Brikke. In een vlucht regenwulpen lijdt Maarten aan de eenzaamheid maar dit geeft tegelijkertijd ook voldoening. In ¡°de droomkoningin¡± zorgt Bach voor geluk en conflict. Een zelfredzaamheid als in ¡°De aansprekers¡± , maar breder uitgewerkt komt ook voor in ¡°De jacobsladder¡±. Wam de Moor was de eerste belangrijke criticus die ¡°De aansprekers¡± recenceerde. Hij attendeerde op de goede dialogen en vond het eerste hoofdstuk schitterend. T. van Deel verklaarde juist dat de auteur zich juist in dit begin ¡®tamelijk stuntelig¡¯ ¡®in zijn eigen vertellingen verliest¡¯. Hiermee tekende zich ook voor ¡°De aansprekers¡± het lot van Maarten het Hart af: de ene criticus prijst hem om datgene waar de andere hem om verguist. Het gaat om het verschil tussen de recensent die van goede gedoseerde emotie houdt en die die het allemaal overbodig vind en het implicite van het literaire mis. Zijn boeken worden door veel mensen gelezen, volgend van Deel (een recensent) omdat de verhalen uit het leven zijn gegrepen en zonder veel literaire omhaal worden verteld. ¡¤ Achtergronden van het boek
Het enige doel van Maarten het Hart bij het schrijven was om een beeld op te roepen van zijn vader die was overleden . Het verhaal is dan ook sterk autobiografisch, ook de namen, data en leeftijden kloppen met de werkelijkheid.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "De aansprekers door Maarten 't Hart"