Titel: Dit zijn de namen
Auteur: Tommy Wieringa
Plaats van uitgave: Amsterdam
Uitgeverij: De Bezige Bij
Druk: zesde druk
Jaar van uitgave eerste druk: 2012
Jaar van uitgave zesde druk: 2013
Geloof als kompas
‘Dit zijn de namen van de zonen van Israël die naar Egypte getrokken zijn, - zij waren allen, met hun familie, meegekomen met Jakob.’ Hierna volgen de namen. Dit staat in het eerste hoofdstuk van het Bijbelboek Exodus geschreven. Dit zijn de namen weerkaatst het verhaal van deze uittocht. Nu gaat het alleen niet over een volk, maar over vluchtelingen. Deze vluchtelingen trekken naar het westen. Ze komen overal vandaan en vertegenwoordigen de mensheid: oud, jong, man, vrouw. Naarmate ze verder komen, neemt de eenstemmigheid af. Overleven betekend namelijk ieder voor zich en dat is precies wat de individuen denken. Er vallen doden, maar ze moeten verder. Uiteindelijk bereiken ze een stad. Dit is de ene verhaallijn. De andere gaat over Pontus Beg. Beg is de commissaris van de politie. Hij is vrijgezel en nieuwsgierig naar zijn afkomst. Op een dag wordt er een groep vluchtelingen aangetroffen in de stad.
Hier komen beide verhaallijnen samen. De vluchtelingen worden ondervraagt door Beg en moeten hun namen geven. Parallel aan dit verhaal loopt de zoektocht van Beg naar zijn verleden. Deze zoektocht brengt hem dichter bij oude bekenden en zorgt ervoor dat hij ergens bij hoort.
De taal in Dit zijn de namen is erg sober, maar mooi geschreven.
Wieringa heeft een boek geschreven over het nut om een geloof als kompas te volgen. Dat is in het geval van de vluchtelingen erg letterlijk op te vatten. De moord op de neger laat zien waartoe de mens in staat is. Wieringa weet de strijd van de vluchtelingen goed te verbeelden. Er komt van alles aan bod, zoals de wanhoop, het lijden, het bestelen van overlevenden en zelfs moord.
Dit zijn de namen is heel realistisch en van deze tijd. Tegenwoordig zijn er namelijk veel vluchtelingen. In dit verhaal wordt de vluchtelingen een bestemming waar het beter is beloofd, maar tijdens deze zoektocht worden ze geconfronteerd met de harde werkelijkheid van concurrentie, corruptie en misleiding.
In de verhaallijn van de vluchtelingen wordt eerst de grote lijn verteld in de vorm van een reisverslag. Hierna worden om de beurt de verhalen van de vluchtelingen verteld. Tijdens de verhaallijn van Pontus Beg maakt Wieringa gebruik van geschreven bronnen. Hij citeert namelijk passages uit de Thora en Bijbel.
Soms ligt de thematiek van het geloof er te dik bovenop, dit is jammer. Dit is vooral het geval wanneer Beg zich met de vluchtelingen bezighoudt. Hij ondervraagt ze vooral over opoffering, vergeving en martelaarschap. Ik vind dat hij te ver gaat wanneer hij de jongen ‘kleine Mozes’ noemt en hem vraagt of hij Jood wil worden om naar Israël te reizen.
Desondanks vond ik het een heel goed boek en ik heb er erg van genoten. Ik zal het zeker aanraden. Vooral in deze tijden waar mensen niet veel begrip voor vluchtelingen tonen.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden