Steun het goede doel en je geweten!

Steun het goede doel en je geweten!

Door
Er zijn van die zeldzame momenten dat ik me plotseling schuldig voel. Dan heb ik het niet over het niet maken van mijn verslagen of het perongeluk-expres omstoten van een kop koffie, maar over serieuze zaken, bijvoorbeeld het niet leren van een tentamen (zoals jullie vorige week konden lezen) of het opmaken van mijn geld aan onbelangrijke zaken terwijl ik weet dat er aan de andere kant van de wereld een kind heel zielig naar zijn schamele portie rijst staart. De laatste situatie had ik van het weekend… Ik lag in bed te mijmeren wat ik eens bij mijn nieuwe en uiteraard supermooie schoenen aan zou trekken. Ik was namelijk die dag naar de stad geweest en had mijn portemonnee leeg gemaakt. Plotseling dacht ik aan het gesprek wat ik had gevoerd met een jongen die in de stad leden stond te werven voor een goed doel. De gebruikelijke overtuigingspraatjes kwamen aan bod en zo ook het feit dat voor 15 cent per persoon kinderen ingeënt konden worden. Ik rekende uit hoeveel kinderen ‘gered’ konden worden van het geld wat ik had uitgegeven aan mijn schoenen (die eerlijk gezegd niet noodzakelijk waren) en dat waren er aardig wat. Toch vond ik op dat moment mijn nachtrust iets belangrijker… Helaas mijn geweten niet, want die hield me lange tijd wakker. Na toch in slaap gevallen te zijn, werd ik in mijn dromen geteisterd door dezelfde geesten die Scrooge hadden lastig gevallen. Dit beschouwde ik als een duidelijk teken dat er iets moest gebeuren aan mijn zelfzuchtige gedrag en egoïstische kooplust. De volgende ochtend broedde ik op een oplossing. Helaas voor mij waren aflaten in de middeleeuwen al afgeschaft, anders was ik meteen een stapeltje gaan aanschaffen. Even was ik in paniek wat te doen maar, zoals altijd in dat soort situaties, borrelde er in mijn grijze hersenmassa een briljante oplossing op: een moderne aflaat. Zoals miljoenen mensen mij voorgingen zou ik een ‘goed doel’ gaan steunen om mijn geweten te sussen. Nu is het nog een kwestie van een betrouwbaar doel zoeken, wat zijn geld niet via louche wegen naar de bankrekening van meneer de directeur zou sluizen (ik zal hier geen namen noemen *kuchHartstichtingkuch*)… want dat zou me toch aan het ‘hart’ en mijn nieuwe schoenen gaan.

Tenzij anders vermeld zijn foto’s op Scholieren.com gelicenseerd onder CC BY-NC 4.0.

Gepubliceerd op 29 maart 2004

Lees verder

Waarom havisten het vaakst zakken: 'Het is een verdund vwo-programma'
Waarom havisten het vaakst zakken: 'Het is een verdund vwo-programma'
Wat vind jij van de n-termen voor vmbo?
Wat vind jij van de n-termen voor vmbo?
Wat vind jij van de n-termen voor havo?
Wat vind jij van de n-termen voor havo?
ADVERTENTIE
Ben jij klaar voor het studentenleven?

Op studenten.com kom je alles te weten over het studentenleven. Verhalen, praktische tips en tricks, voor en door studenten. Wil jij graag op kamers, of weten hoe je je eerste jaar overleeft? Check dan onze website!

Ga nu naar www.studenten.com

REACTIES

K.

K.

op wie zijn de juf of meester
en op wie ben jij dan

18 jaar geleden

J.

J.

Bij ons op school galmde het heel erg...
Verder vond ik de toetsen ook moeilijker dan die van voorgaande jaren. Hopen dat ze de normering voor Duits en Engels aanpassen aan de moeilijkheidsgraad...

18 jaar geleden

H.

H.

Wie weet waar de Engelse luistertoets, versie 2008, over gaat?

18 jaar geleden

A.

A.

die gaat over globalisering te gaan, je krijgt dn een of ander discussie programma te zien.

18 jaar geleden

K.

K.

de engels luistertoet 2008 6 vwo gaat eerst over mobiliteit bijvoorbeeld of jongeren nu vaker met de auto gaan en waarom.
Het tweede deel gaat over REM slaap. Dat hele audiodeel is bij 'in our time' op de BBC site te vinden onder REM-sleep.

Weet iemand waar de luistertoets frans 2 6 vwo 2008 overgaat, ik hoorde bont????

18 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.