Nederlandse overheid legt zijn oor te luister

Nederlandse overheid legt zijn oor te luister

Door
Vorige week woensdag besloot ik me eens intelligent voor te doen en ging ik 2Vandaag kijken. Stiekem zat ik te hopen op een sappig verhaal met een hoog ‘Hart van Nederland’-gehalte, maar ik wist natuurlijk dat ik dat wel kon vergeten bij de EO. Tot mijn teleurstelling begon het programma dan ook met de dagelijkse sleur over Irak en Bush die er daar een steeds grotere puinhoop van maakt. Ik zat dus voor de beeldbuis te slapen, toen ik plotseling iets opving wat mijn interesse wekte; “Nederland krijgt zeer uitgebreid afluisternetwerk” aldus Jeroen Snel (die trouwens een erg lelijke das droeg). Aandachtig hoorde ik het nieuws aan; De Nederlandse afluisterbasis Groningen wordt uitgebreid tot een van de grootste in Europa. Er komen 6 schotels bij de 2 huidige, die maar liefst 22 meter groot zijn. Men houdt de optie van 22 (!) extra schotels open. Zeker onder het motto: als je het doet, doe het dan goed… Bovendien gaat de informatie die opgevangen wordt, verhandeld worden met het buitenland. Defensie beweerde in de reportage dat het zou helpen bij terreurbestrijding en vredesacties in het buitenland. Mijn huisgenoten speculeerden al wild over de regering die mee wil doen met de ‘grote jongens’ als Amerika en ‘meelopers’ als Groot-Brittanië. Jan-Petertje zou misschien wel in aanzien stijgen indien hij een nieuw speeltje aanschaft en de ‘grote jongens’ bij hem mogen spelen. Toch werden we ook wel wat ongemakkelijk van het idee dat JP en kompanen nu van iedereen zou kunnen weten waar hij is, wat hij doet en met wie. Wilde ideeën over het ‘Big-Brother-régime’ wat de regering zou ontwikkelen vlogen over tafel. Een dictatuur ligt op de loer! Jan-Peter zou zijn haar nog wat gladder moeten leggen en een snorretje moeten kweken, maar dan zou het beeld compleet zijn. Gelukkig hoeven we voorlopig niet bang te zijn: GroenLinks zal met haar volle inzet van maar liefst 6 man vragen om opheldering…

Tenzij anders vermeld zijn foto’s op Scholieren.com gelicenseerd onder CC BY-NC 4.0.

Gepubliceerd op 14 april 2004

Lees verder

Waarom havisten het vaakst zakken: 'Het is een verdund vwo-programma'
Waarom havisten het vaakst zakken: 'Het is een verdund vwo-programma'
Wat vind jij van de n-termen voor vmbo?
Wat vind jij van de n-termen voor vmbo?
Wat vind jij van de n-termen voor havo?
Wat vind jij van de n-termen voor havo?
ADVERTENTIE
Ben jij klaar voor het studentenleven?

Op studenten.com kom je alles te weten over het studentenleven. Verhalen, praktische tips en tricks, voor en door studenten. Wil jij graag op kamers, of weten hoe je je eerste jaar overleeft? Check dan onze website!

Ga nu naar www.studenten.com

REACTIES

C.

C.

Hey
Dag

17 jaar geleden

C.

C.

heey
leuk boek
dag

17 jaar geleden

C.

C.

hoi
het boek is zo meeslepend
daoei

17 jaar geleden

B.

B.

Hallo
Het boek sleept je echt mee. Je ziel wordt verlicht...
Alsof je ziel alleen is op de wereld. Hij zweeft doelloos rond.
dag bimla

17 jaar geleden

A.

A.

hallo, ik wou iets vragen .
ik moet een boekverslag maken maar het moet een boek zijn die in 2007 of 2008 is uitgekomen
mijn vraag is waar kan ik zulke boeken vinden??

xx Mij:D

17 jaar geleden

E.

E.

weten jullie van het boek paardenranch heartland wie lde illustraties geeft gemaakt stuur het me maa \r naar elles-bruin@live.nl (a.u.b)

XxX elles

17 jaar geleden

L.

L.

(L) (H)

17 jaar geleden

S.

S.

Hallo Iedereen,

Ik wou ff zeggen dat ik ook mijn boekbespreking over dit boek doe, en het een super boek vind!

Groetjes..

17 jaar geleden

J.

J.

Hihihi heeft er eigenlijk nix mee te maken,, maar heeft iemand de antwoorden van Peter in het land van levensbeschouwing. Want hier staat niks daarover...

xx Mij

17 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.