Cookies..
Door Scholieren.com te bezoeken ga je akkoord met het gebruik van cookies. Klik hier voor meer info.

Dit is een oud artikel uit het archief van Scholieren.com, door omzettingen kan de lay-out er rommelig uit zien.
Artikelen van nu, vind je hier.

Chat: stel al je vragen over het HPV-vaccin

Geschreven door Scholieren.com op 16/03/2009
Moet je die prik nou wel halen of niet?

Je twijfelt nog over de prik, hebt een vraag of wil meediscussiëren? Daarvoor organiseert Scholieren.com een live chat (ja, duh, altijd live - een chat) met een deskundige die álles weet over het vaccin. Even op een rijtje:

[Wie?]
Marina Conyn is arts en is verantwoordelijk voor het 'rijksvaccinatieprogramma' bij het RIVM. Ze gaat dus over alle prikken tegen alle ziektes die in Nederland gezet worden en ze weet precies hoe het zit met dat baarmoederhalskankervaccin.
Vorige week zat ze ook in NOVA, kan je alvast even kennismaken.

[Wat vindt Marina van het vaccin?]
Ze vindt het baarmoederhalskankervaccin een goeie zaak, maar is eerlijk en open over alle vraagtekens die erbij gezet kunnen worden. Ze wil, samen met het RIVM, alle feitelijke informatie aanreiken zodat jij (met je ouders) een afgewogen keuze kan maken.

[Wanneer?]
Aanstaande donderdagmiddag van 17.00 uur tot 18.00 uur.

[Hoe?]
Donderdagmiddag openen wij rond 16:30 een speciale chatroom op de chat van Scholieren.com. Je kunt de chatroom anoniem binnengaan, een account is niet verplicht. Vanaf 17:00 uur zit Marina klaar om alle vragen te beantwoorden. Om te zorgen dat het geen zooitje wordt is er een zogenaamde 'moderator' aanwezig die bepaalt wie een vraag mag stellen.
Het kan zijn dat het druk wordt - de moderator zal dan de vragen die op elkaar lijken samenvatten onder één vraag.

[Meer info?]
Meer info over het vaccin vind je op prikenbescherm.eu.

[Niet vergeten!]
Geef hier je emailadres op, dan sturen we je een uurtje van tevoren een herinneringsmailtje.

 
  • Reactie door Jurrien op 16/03/2009
    Ik vraag me heel erg af wat er allemaal in die spuit zit. Want kanker is niet eens een ziekte, het is een ongecontroleerde cel-deling. En meestal doen ze kleine beetjes van die ziekte in een spuit en spuiten ze in je lichaam zodat hij er antistoffen voor kan en gaat maken. Maar hoe moet je lichaam antistoffen maken voor iets dat geen eens een ziekte is? ..
  • Reactie door Simon op 16/03/2009
    Nou, dat is niet zo heel ingewikkeld: baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door een virus en dat virus wordt bestreden door het vaccin.
  • Reactie door Anoek op 16/03/2009
    Ik weet nog steeds niet; Nemen of niet nemen? Ik denk dat ik het niet ga doen waarom?! Nou, ik denk dat het geen ernstige gevolgen heeft zoals verlamming etc. maar wel dat het leiden tot onvruchtbaarheid van jou of je kinderen. Ik ga gewoon op mijn 15e een uitstrijkje maken, consanteren ze het dan? dan neem ik die vaccinatie alsnog er is dan meer over bekend en oke ik moet 350,- betalen, nou dan maar. Misschien heb ik het wle fout hoor, dat ik hem niet neem. Maar ik sta niet achter mezelf als ik hem denk ik wel zou nemen, er is nog niets over zeker. Een paar jaar geleden was er ook een vaccinatie voor het des-syndroom al die kinderen van die vrouwen zijn ob vruchtbaar geworden. Ik neem de prik denk ik niet, want5 als je op je 15e een uistijkje neemt is er niks aan de hand. Met deze vaccinatie moet je ook nog ujitstrijkjes maken en hij wekr maar tot je 20ste ofsoo,
  • Reactie door Beau op 16/03/2009
    Ik vind het allemaal onzin wat iedereen uitkraamd ik heb de prik vanmiddag gehaald en volgens mij is er gewoon niks aan de hand mensen kunnen echt overdrijven. op school maken wij er ook gewoon grapjes over enzo met elkaar. van : met de 1e prik doet je arm pijn met de 2e prik voel je je arm niet meer en met de 3e prik valt je arm er vanaf.! maar alles wat iedereen zegt ik volgens mij allemaal onzin. ze zeggen ook dat er in amerika 2 kinderen er aan overleden zijn. die kinderen hebben die prikken wel gehad maar zijn niet in amerika zlef overleden maar in ergens in zo'n achterstallig land maar die kinderen waren verhuist dus ze kunnen daar ook een ziekte hebben opgelopen en daar aan dood zij gegaan. en heus gaat de regering alle meisjes in nederland oproepen en een prik laten halen en dan lekker allemaal dood laten gaan. mensen ga nadenken.! kijk dat je er wat meer informatie over wilt hebben kan ik wel begrijpen en dat je hem dan een half jaar later neemt ofzo maar ik vind het allemaal onzin wat mensen uitkramen.
  • Reactie door iemand met een vraagje op 16/03/2009
    mag je sexueel actief zijn als je de prik krijgt, of als je er al een heb gekregen?
  • Reactie door Meisjee. op 16/03/2009
    Ik moest vandaag. Heb niet gedaan. Vertrouw het allemaal niet.
  • Reactie door CStar* op 16/03/2009
    Ik weet echt niet wat ik moet doen.. moet ik hem nou halen ja of nee? Ik bedoel ze weten de bijwerkingen niet eens hallo! En op je 30ste krijg je al een uitstrijkje .. als jij het verstandig doet is er gewoon niks aan de hand lijkt mij.. want baarmoederhalskanker is een SOA. Groetjes CStar*
  • Reactie door Kyliee op 16/03/2009
    ik moest vorige week. ik heb het niet gedaan. mijn moeder liet de keuze aan mij ik hoorde alle verhalen en dacht nee laat maar want ze weten niet eens of het wel echt werkt en of je bijwerkinge krijgt misschien word je wel onvruchtbaar. & je mag wel sexueel actief zijn maar het is beter van niet want dan kun je al besmet zijn met het virus.
  • Reactie door jy op 16/03/2009
    ga gwoon niet watever
  • Reactie door Gina op 16/03/2009
    Mijn moeder zegt:toen ze spuiten tegen de mazzelen wouden geven was er ook een grote ophef over en nu krijgt iedereen deze
  • Reactie door keltjuh op 16/03/2009
    ik ben vorige week geweest maar mensen mogen die prik niet zomaar geven hoor dus ik geloof er wel in
  • Reactie door anoniem- op 16/03/2009
    Ik zit ook steeds te twijfelen of ik wel of niet zou nemen. Bij ons op school hebben ook weinig meisjes hem genomen. Maar aan de ene kant denk ik waarom zouden ze die prik doen en dan 'eigenlijk' helft van de meisjes wat aan doen snap je? Maar aan de andere kant iedereen is onzeker erover en er staat veel over dat het niet goed is. als je dat bij google intypt bijna allemaal niet goed niet goed en alles. Maar het is niet van mensen mogen dit niet zomaar geven ja is natuurlijk wel zo alleen het kan ook miss ma voor paar mensen gevaarlijk zijn en laat ik daar nou net tussen zitten. en ik heb ook gehoord dat je er onvruchtbaar van kon worden en dat zou dan wel heel erg zijn en daar kan je pas later achterkomen. Ik weet echt niet wat ik moet doen. Wie kan mij helpen?
  • Reactie door ik op 16/03/2009
    vandaag geweest gina heeft btw gelijk.. met die inhaalactie een paar jaar geleden was er ook zon ophef
  • Reactie door jongen op 16/03/2009
    zo zo wat ik allemaal lees (gelukkig ben ik geen meisje) :p maare ik denk dat die prik wel save is anders laat de nederlandse regering dit NOOIT toe. doe wat je zelf wil. of w8 gewoon ff nouw meisies allemaal suc6
  • Reactie door Juultje op 17/03/2009
    Ik zou m als ik jullie was gewoon nemen! Ik ben zelf helaas te oud om hem te krijgen, dus ik val buiten het rijksvaccinatieprogramma Jullie krijgen GRATIS van de staat een bescherming tegen 2 soorten virussen dat baarmoederhalskankerveroorzaakt. Jaarlijks sterven hier een hele hoop vrouwen aan. Jullie krijgen hier een medicijn tegen, helemaal voor niks. Waarom zouden jullie dit niet met open armen aangrijpen?! Ik weet dat er een heleboel verhalen de ronde doen over de bijwerkingen van dit vaccin. Onvruchtbaarheid en ga zo maar door. Dit zijn allemaal maar onzin verhalen. Waarom zou de nederlandse minister van volksgezonheid een hele generatie jonge meisjes de kans laten lopen onvruchtbaar te worden, juist in deze tijd van vergrijzing. Kortom: absoluut onzin. in een ontwikkeld land als nederland zouden ze nooit een vaccin dat niet voldoende getest is aan mensen toedienen. wat wel waar is, is dat nog niet bekend is voor HOELANG het beschermd. het is WEL bekend DAT het beschermd. Dus als je er voor zorgt dat je als je in de risico categorie komt je gewoon aan de uitstrijkjes meedoet, is er nog niks aan de hand, en loop je niet de kans dat je toch uiteindelijk ongemerkt baarmoederhalskanker oploopt, omdat het vaccin is uitgewerkt. de beste combinatie lijkt mij dus om je gewoon in te laten enten, en gewoon mee te doen aan de uitstrijkjes, dan ben je zowieso een stuk zekerder van je toekomst! succes met jullie beslissing! Groetjes, Juul.
  • Reactie door haj op 17/03/2009
    Mensen mensen, doe er niet zo moeilijk over, als het echt erg slecht voor je was en je gaat er dood aan of wat, dan zouden ze dat heus niet aan je geven, ik heb wel gelezen dat sommige meisje flauw vallen en heb uitgezocht waarom dat kan komen! ZE ZIJN GEWOON BANG VOOR EEN PRIK! en dat heeft niks met, de vacinatie te maken. dus ik zeg, NEMEN want het werkt vast wel! en het draagt sowieso wel iets bij! GO GIRL!
  • Reactie door Suzan op 17/03/2009
    ik heb hem ook genomen! er gaan verhalen rond dat je er onvruchtbaar van kan worden, maar je moet daar niet in geloven. iedereen dacht dat het over dit virus ging, daarom ging het zo snel rond. het blijkt gewoon een ander virus te zijn. en die indianen die dat hebben rondverteld kunnen de pot op. gewoon doen! ik moet over 2 weken trouwens weer xx
  • Reactie door hihi op 17/03/2009
    weet nie of ik hem moet hale
  • Reactie door Paula op 17/03/2009
    er is zonder prik maar een heel kleine kans dat je deze ziekte krijgt. Van de pakweg 8 miljoen vrouwen sterven er 200 aan. Da's 0,002%! Door de mega aandacht lijkt het een groot probleem maar het gaat dus om een zeldzame ziekte. Er zit eng veel aluminium in deze prikken en dat geeft grote kans op alzheimer. Kortom; laat je niet bangmaken door de campagne en vertrouw op je gevoel. Die prik is kassa voor de bedrijven. Niet voor je gezondheid.
  • Reactie door prisca op 17/03/2009
    is det prik wel gezond want ik hoor allemaal geruchten dat het niet gezond is en dat je later gehanicapte kinderen kan krijgen is dat waar. dat heeft me heel erg bang gemaak t
  • Reactie door nina op 17/03/2009
    is het waar dat de 3de prik een spuitje ofzo onder je tong is???
  • Reactie door laurens op 17/03/2009
    Ik ben er verslaafd aan
  • Reactie door miss Kiki op 17/03/2009
    De regering doet deze actie in de hoop de sterfgevallen aan baarmoederhalskanker te verkleinen. Het is slechts een vermoeden dat het vaccin werkt. 200 kankerpatiënten minder in een jaar zou natuurlijk mooi zijn. Zolang niet bewezen is dat het vaccin ook daadwerkelijk doet wat hij zou moeten doen, kan je het beter niet nemen. Sowieso, bij twijfels niet doen!! Ik heb het vaccin dan ook niet gehaald.
  • Reactie door Kelly op 17/03/2009
    Ik heb de spuit toch maar gehaald. een tip voor jullie geloof al die wilde verhalen niet die bij jou op school verteld worden want het is allemaal niet waar. Als deze prik niet veilig was hadden ze hem ook niet ingevoerd. Waarom zou je hem niet halen ? Er zitten geen enge gevolgen aan en het beschermt je tegen de ziekte die veel jonge vrouwen krijgen.
  • Reactie door loekie op 17/03/2009
    Surf ff wat rond.. dan vind je genoeg redenen om het niet te doen. Ik geloofde eerst ook niet in die verhalen, maar nu wel.. De regering is niet heilig.
  • Reactie door Jon op 17/03/2009
    Als je maar lang genoeg surft vind je genoeg redenen om nooit je huis meer uit te durven.
  • Reactie door B op 17/03/2009
    Het is nog niet helemaal onderzocht. Laten ze het eerst maar op hun eigen dochters proberen. Hallo,, het was al eerder van de markt gehaald, dus dan klopt er toch zoiezo iets niet? Maarja, ikzelf neem hem niet. Maar voor de mensen die hem wel nemen heb ik ook respect!
  • Reactie door LJH op 17/03/2009
    Het is eenzelfde soort enting als tegen die kinderziektes, daar doet toch ook niemand zo moeilijk over?? Sommige mensen zeggen: "Ze spuiten kanker in je.." ofzo. Het is gewoon iets van dat virus dat het veroorzaakt.
  • Reactie door Char op 17/03/2009
    wij hebben na het siekenhuis in groningen gebeld en die zij : dat het niet verplicht was en er te weinig onderzoeken naar zijn gedaan wat het met je kon doen dus die arts raadde het ons af. en ik doe moet vanf mn 18e toch elkaar getest worden omdat het in onze familie zit dus ik neem hem niet
  • Reactie door r12 op 17/03/2009
    ik vetrouw het niet en als er iets met mij gebeurt dan willen mijn ouder wel enn schade vergoeding en ik vind dat de mensen en meer info over moeten geven maar aan de andere kant als het niet goed was dan zouden ze het van de markt afhalen ik ga het daar vragen en voor alle dames die het doen veel suc6 er mee
  • Reactie door ... op 17/03/2009
    ik heb toevallig bij biologie het erover gehad. ze spuiten een verzwakt virus is je, want baarmoederhalskanker wordt als een van de weinig kankersoorten door een virus veroorzaakt. Borstkanker is een verkeerde celdeling. Maar hoe dan ook ze doen eigenlijk hetzelfde als andere prikken, alleen gaat dit dan over kanker. Hoe dan ook bij ons thuis is niemand voor dus ik neem hem zowiezo niet,, maar iedereen die hem wel of niet neemt, denk goed na!!
  • Reactie door anoniem op 17/03/2009
    ga niet want je kan gehandicapte kinderen krijgen dus niet gaan ik waar schuuuw jullie beter voor jullie ik heb gewaarschuuuwd doei veel plezier :):)
  • Reactie door anoniem op 17/03/2009
    gaan niet ik heb gehoord dat je dan kaal wordt is erg hoor beter niet g aaaan :) ;)
  • Reactie door ... op 17/03/2009
    Ik heb gehoord dat je als je de prik haald onvruchtbaar kan worden. is daat zo?
  • Reactie door anonoem op 17/03/2009
    Ik heb van mijn vriendinnen gehoord dat paar meisjes koorts kreeg en in de ziekenhuis laggen en dat paar er aan dood zijn gegaan. Maar ik wil weten zijn de prikken al eerder gebruikt bij andere meisjes want het is de eerste keer dat er actie is voor baarmoederhals kanker en wij staan daar als proef (proefkonijnen) denkt iedereen
  • Reactie door Celine op 17/03/2009
    Waar komt dat virus dan vandaan???????
  • Reactie door Kelly op 17/03/2009
    Dat virus komt van jongens!!!!!! by hun penis ofzoo.... vandaag by bio gehad Dus meiden geen sex zonder condoompie
  • Reactie door yasmine op 17/03/2009
    GEWELDIG! Deze vaccinatie! :) kies voor jezelf, maar ik heb al gekozen!
  • Reactie door Anoniempje op 17/03/2009
    ik vind niet dat je die prik moet gaan halen, oke het is je eigen keus, maar ik vind dat ze nog niet genoeg bewijzen hebben dat het echt zo goed werkt ik haal hem dus niet. Ik heb er ook goed over nagedacht en met mijn vriendinnen over gepraat maar we zijn er het allemaal over eens dat we de prik NIET gaan halen. Maar zoals ik al zij; het is je eigen keus. en ik vind dat je ook een soort proefkonijnen voor staan. ze weten nog niets van die prik en opeens is tie de'r en blablabla... Maar ja.
  • Reactie door JO0456 op 17/03/2009
    ik ben 17 maar wil deze prik wel krijgen als dat kan omdat kanker erfelijk is in mijn familie. kan dat?
  • Reactie door :p op 17/03/2009
    ik denk dat ik maar een jaartje wacht. waarschijnlijk weten ze dan veel meer over die eventuele bijwerkingen. ohja, over die onvruchtbaarheid: da's gewoon niet waar. geloof niet alles, maar denk toch goed na over laten prikken of niet! :p
  • Reactie door nono op 17/03/2009
    is er iemand aan die prik dood gegaan dat zeggen mensen
  • Reactie door is sex leuk op 17/03/2009
    hoi ik wil weten ze zegen dat ze maar 30% weten wat er in zit en 70% nietgr sex
  • Reactie door anne op 17/03/2009
    gewoon laten prikken, ik heb me vannmorgen laten prikken, je voelt helemaal niks, als die word gezet. ;)
  • Reactie door mijn naam is zeg ik niet op 17/03/2009
    is dat echt waar ik gelooof het niet hoor heel veel mensen zegeen niet doen en de andere ze3geen van wel wie maoet ik dan gelofen dat is echt zo moeilijk pfffffffffffffffff........ wie moet ik gelofen heeft iemand tips
  • Reactie door een kind :D op 17/03/2009
    Ik heb hem niet gehaald. En anne, het gaat mij dr niet om of ik wat voel of niet (zowel, pech) maar het gaat om het gevolg :p Naja, dat las ik ff, maar over die kinderen in amerika, daar bleken giftige stoffen in te zitten, maar voor ons zijn die er uit gehaald. Noujaa, ik ben nog maar 13 dus ik heb nog paar jaar om na te denken :) Mn ouders zeggen dat je lichaam in de gaten houden belangrijk is, als je ergens last van hebt, jeuk op bepaalde plekjes :$ dat je dat gewoon aan je ouders moet vertellen en naar de dokter gaan Dat je 'het' veilig moet doen, zeggen ze ook natuurlijk, dat vinden me ouders vóoral belangrijk. Nouja, dit wou ik even mededelen.
  • Reactie door kim op 17/03/2009
    Ik heb hem 2 weken geleden al gehaald. een paar jaar geleden kon je hem ook al halen, en toen hadden ze er ook al proefjes voor gedaan. dus dat het zo;n kort besluit is klopt niet. Want het speelde al jaren en jaren geleden kon je de prik al krijgen, het is nu alleen gratis dus wees blij:D En het doet geen pijn!:P
  • Reactie door Lotte op 17/03/2009
    Ik heb de prik gehaald en ik sta er helemaal achter. De verhalen die je hoort over meiden in Amerika die er aan dood zijn gegaan, kloppen niet helemaal. Dat kwam inderdaad door een vaccin tegen een virus dat baarmoederhalskanker veroorzaakt. Wij krijgen alleen een vaccin tegen een ander virus dat baarmoederhalskanker kan veroorzaken.
  • Reactie door mijn naam is zeg ik niet op 17/03/2009
    hoe komen julie aan die plaatjes
  • Reactie door Lotte op 17/03/2009
    moet je er 3 ik haat prikken kan iemand antwoorden
  • Reactie door mijn naam is zeg ik niet op 17/03/2009
    hoi ik heb met mijn vader en hij heeft wil iemand er een ik bne weg
  • Reactie door HJ op 17/03/2009
    Dag, ik post dit nu voor de tweede keer, de eerste keer ging er iets mis denk ik want ik zag het bericht nooit verschijnen... Het is namelijk helemaal niet zeker dat het 'Human Papilloma Virus' (HPV ) baarmoederhalskanker veroorzaakt. Iedereen gaat hier al bij voorbaat vanuit. Ook mevr. Conyn zal dit doen. Simon verwoordt het mooi: "Nou, dat is niet zo heel ingewikkeld: baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door een virus en dat virus wordt bestreden door het vaccin." Maar dit is een hoax! Lees meer op: zaplog punt nl / zaplog/articles / baarmoederhalskanker
  • Reactie door een bezorgde moeder op 17/03/2009
    ik lees hier een boel verhalen in de trand van : ik hoorde dit van die en ik hoorde dat van die.Weetje dat jullie elkaar bang maken? ga eerst eens op zoek naar de echte informatie. Google eens op :" baarmoederhalskanker" en zoek eens zelf wat meer informatie erover op voordat je elkaar aan het nakakelen bent ! ga naar de bibliotheek en haal daar informatie over de ziekte en waar het vandaan komt. Het enige wat speelt is de vraag: helpt het vaccin echt en hoelang en wat kunnen de bijwerkingen zijn die nu nog niet bekend zijn. Dat maakt de onzekerheid op dit moment. Zorg in ieder geval zelf dat je geen rare ziektes krijgt in je leven, daar ben je zelf bij en jijzelf bent daarvoor verantwoordelijk, niemand anders.
  • Reactie door nina op 17/03/2009
    hoi weten jui waaat500000000%VAN 600=IK WEET het is dat je dood kan gaan en gehandiktepte kinderen krijgt ik waarschuw julie alsjeblieft doe rustig aan ik heb een vriendin lilo en ze heeft hem gehad en ze koest kotsen en had 5 dagen ziek op bed gelgen en ze is nu onvruchtbaar dat is toch zielig dan kan ze niet vrijen met haar man dat vin i echt zielig bou i waarschuw julie niet doen hoor.veel succes met die baaarmoederhals kanker prik ik hoop dat julie het niet doen doei kiss ik mis ....
  • Reactie door De. hemel op 17/03/2009
    hoi ik ben in de hemel ik ben dood door die baarmoersnipsnip ding dood gegaan ik ben mijn hele familie kwijt wwie vindt dat nou niet zielig die mg met mijn knocken .gr uit de hemel
  • Reactie door kevin:)8 op 17/03/2009
    loip...../wil iemadn met mij niet vertellen ik ben een jongen en ben 14 jaar oud en mij sproten zijn voetbal hardlopen heb speieren en heb maar 40 met schoenen en ben 1.80 lang ik hou van meisjes diedie prik wel nemen en ik hou van ze als ze kunnen dansen en wil je met telefoon nmmer dan moet je dat vragen via deze site gr Kevin.
  • Reactie door drugs op 17/03/2009
    Over drugsAlcoholCafeïneCocaïneDXMEcodrugsGHBHasj en WeedHerbals en efedrineHeroïneKetamineKhatLachgasOpiatenPaddo'sPoppersSlaap- en kalmeringsmiddelenSpeedTabakTripmiddelenXTC home | sitemap | printversie | mail a friend nieuws | infomateriaal | links Home > Drugs-ABC > Over drugs Over drugs Wat iedereen over drugs zou moeten weten Heeft Nederland een drugsprobleem? Wat zijn drugs? Waar komen drugs vandaan? Wie gebruiken drugs en waarom? Wat is verslaving? Hoe verslavend zijn drugs? Wat zijn de risico's? Wat doet de overheid? Omgaan met drugsgebruik van een ander Opvoeding en drugs Meer informatie en hulp Colofon
  • Reactie door anoniem op 17/03/2009
    hallo ik moet helaas die prik wel nemen. Ook al wil ik dat niet. Ik weet het niet die prik is net nieuw ik weet niet of ik dat kan vertrouwen. Wie weet krijg je uitslag of wordt je ervan ziek.
  • Reactie door jammer op 17/03/2009
    jammer het is heel erg zielig voor je wil je met me anoniem/???
  • Reactie door anoniem op 17/03/2009
    hoi, nou ik heb hem vandaag ook gehaald en iedereen doet er zo moeilijk over hé, overal bij jou in de buurt, op verenigingen en op school iedereen praat er zo raar over, maar het is een prik waarbij jij minder kans oploopt op baarmoederhalskanker en nog een ziekte. Nou wat zou jij nou doen? liever die prik van 2 seconden halen en daarna eventjes last hebben van je arm of een grotere kans op baarmoederhalskanker? ik vind het maar raar dat sommige meisjes zo raar er over doen terwijl er niets aan de hand is! jullie kijken allemaal niet goed naar de échte informatie van de GGD en de vaccinatiehulp enzo, jullie horen verhalen van er is een meisje aan overleden en blabla, maar als je goed heb uitgezocht komt het niet omdat ze die prik hebben gehaald (wel toevallig na die prik, maar die heeft er niets mee temaken) het was omdat ze dan in of andere landen zijn geweest waar niet al te hygienisch was en verschillende verkeerde dingen zijn gebeurd, of een andere ziekte maar jullie denken gelijk dat het met die prik te maken heeft. Ik zou zeggen ga hem halen hij is NU gratis, je heb minder kans op die 2 ziektes! luister niet meer naar verhalen, want waar wij onze prik moesten halen stond een man buiten die helemaal tegen deze prik was en had een heel a4-tje vol met negatieve punten over dat er zoveel vrouwen aan dood zijn gegaan en dat er veel aan zijn verlamd enzo, maar NIET luisteren, want dit soort mensen snappen het niet, goed lezen op site's wat er staat!
  • Reactie door Roos. op 17/03/2009
    ze weten nog niet eens of het wel echt bmhkanker bestrijd. het is gewoon een experiment en jullie zijn hun proefkonijnen.
  • Reactie door Estheeer op 17/03/2009
    heeee, ik heb morgen mijn pleidooi voor Nederlands en ik doe het over de inenting van het HPVvirus.. dus ik zal het wel op scholieren.com zetten en dan hoor ik jullie reacties graaaag! <3
  • Reactie door francisca op 17/03/2009
    nooou of je neemt het of je neemt het niet. maar verzin verder geen sprookjesverhaaltjes maar ik NEEM het dus wel.
  • Reactie door anoniem op 18/03/2009
    Wat jammer dat er zoveel meisjes zijn die er zo maar vanuit gaan dat het wel goed zal zijn terwijl als men info leest en naar de uitzending van Zembla kijkt dan kan je weten dat er een heleboel mis is. Men weet niet zeker of het wel werkt en men weet al helemaal niet wat de bijwerkingen zijn over een tijdje. Dat jullie ouders jullie laten deelnemen aan iets dat heel veel op een experiment lijkt vind ik ongelooflijk. De kans op deze vorm van kanker is heeeeel klein, en deze vaccinatie werkt maar tegen 2 virussen dus je kunt altijd nog baarmoederhalskanker krijgen. Je kunt beter op een verstandige manier met sex omgaan om het te voorkomen. Als je met jan en alleman sex hebt dan krijg je van jan en alleman ook de virussen en bacteriën die je ziek kunnen maken. Dat is dan een risico wat je neemt en daar moet je over nadenken. Als ik een dochter had in die leeftijd dan zou ik haar adviseren om het niet te nemen maar te wachten totdat er meer onderzoek is gedaan. De kans op baarmoederhalskanker is zo erg klein en wat de vaccinatie voor gevolgen zou kunnen hebben daar zou ik een gezonde dochter niet aan bloot willen stellen. Wat men erin spuit kan er nooit meer uit. Er zitten hulpstoffen in die andere schade kunnen aanrichten wat nu nog niet bekend is. Jammer dat de meeste van jullie daar niet bij stil staan.
  • Reactie door Anoniem C. op 18/03/2009
    Hallo, Ik heb hem gisteren gehaald. Ik vind het dom van degene die hem niet gaat halen. Ze zullen heus niet aan duizenden meisjes die prik geven, als ze weten dat het niet veilig is. Dat risico zou veel te groot zijn. Tot nu toe heb ik nog geen bijwerkingen, alleen een beetje spierpijn in m'n arm.
  • Reactie door anoniem op 18/03/2009
    ik het allemaal waar wat ze zegen over de slechte dingn
  • Reactie door janine op 18/03/2009
    ik ga het zeker doen en dan lekker afwachten of ik dood ga
  • Reactie door nth op 18/03/2009
    hoi 3
  • Reactie door nth op 18/03/2009
    hoi 4
  • Reactie door nth op 18/03/2009
    hoi 5
  • Reactie door nth op 18/03/2009
    hoi 666
  • Reactie door NEEMDIEPRIK! op 18/03/2009
    Ik wil alleen even zeggen dat je hem het best gewoon kan nemen. zelfs al is de kans maar 0.002% of weet ik veel dat je het krijgt. werd ook gezegd bij mijn moeder toen ze schildklier kanker kreeg en daar was geen vaccinatie voor!!! En wees Blij dat ze het uberhaupt uitproberen. Al die verhaaltjes over kinderen dood van de vaccinatie enzovoort enzovoort. dit komt alleen maar omdat ze naar een ander land gingen. en als je moet kotsen na de prik... kan best zijn, want door de prik is je immuunsysteem voor een klein tijdje bezig een tegenmiddel te maken tegen het virus, waardoor je dus eventjes meer vatbaar bent voor griepjes enzo. maak je nou alsjeblieft geen zorgen en neem hem gewoon!!!
  • Reactie door NEEMDIEPRIK! op 18/03/2009
    Oh ja sorry voor de tweede post maar je immuunsysteem HOEFT niet verzwakt te zijn na de prik. alleen wanneer je bijvoorbeeld vaker ziek bent en wat ongezond leeft.
  • Reactie door Judith op 18/03/2009
    Bij ons op school gingen er allemaal zulke rare verhalen rond, en waarom laten ze je die prik nemen, als je er ziek van wordt, dat doen ze echt niet zomaar. ik heb geen keus meer, heb die prik toch al gehad!
  • Reactie door veroon op 18/03/2009
    ik kan niet nog een paar jaar wachten, omdat ik in 1993 geboren ben, dus het is nu of nooit. Ik weet dat er in een termijn van 6,5 jaar geen bijwerkingen zijn. Maar dat hebben ze kleinschalig getest. Misschien zijn er wel bijwerkingen die je kunt krijgen. maar waar ik het meeste bang voor ben: wat gebeurt er later met mijn kinderen? ik ben bang dat er iets is aan het vaccin waardoor je misvormde kinderen krijgt ofzo. Dat hebben ze nog niet onderzocht. Ikzelf ben niet echt van plan om het met heel veel mensen te doen ofzo, dus dan is de kans dat je het virus krijgt al iets kleiner. en als je het virus krijgt, is de kans alsnog heel klein dat je daadwerkelijk kanker krijgt. ik zit echt heel erg te twijfelen, het is allemaal nog een proefperiode. Er zijn wel vaker vaccinaties geweest waarvan ze dachten dat het goed werkte maar uiteindelijk werden heel veel mensen er ziek van. oh en, hoe zeker weet men dat baarmoederhalskanker ook echt door HPV komt? misschien komt het wel door iets anders... ik zit echt nog heel erg te twijfelen, maarja ik kan het niet uitstellen. ik moet over anderhalve week die prik halen, of helemaal niet.
  • Reactie door Ellen op 18/03/2009
    Alle bijwerkingen die er zogenaamd aan zitten kunnen er idd aan zitten, de fout die ze gemaakt hebben is dat ze niet een groep mensen meegenomen hebben in de test die het vaccin niet gehad heeft dus ze kunnen het nergens mee verglijken! e zowieso, je kunt ook zeggen ik doe het niet en dan over een paar jaar hpv 16 of hpv 18 hebben, en dan had je ingeënt kune zijn!
  • Reactie door Emma op 18/03/2009
    Ik heb de prik wel gehaald, zelf ben ik heel erg bang om kanker te krijgen omdat mn moeder aan borstkanker is overleden. Naar mijn mening moeten we de overheid kunnen vertrouwen en bovendien de roddels dat je er juíst baarmoederhalskanker van krijgt zijn onzin. In een vaccin zitten onschadelijk gemaakte ziekteverwekkers, dus je maakt wel antistoffen maar de ziekteverwekkers kunnen hun werk niet meer doen. Ik zag helemaal bovenaan een reactie staan dat kanker helemaal geen ziekte is, maar een ongeremde celgroei. IK ZIE KANKER WEL ALS EEN ZIEKTE!! Het kan enorme gevolgen hebben op iemands leven, sta daar bij stil. Het kan je leven verwoesten door het te krijgen of doordat een dierbaar iemand het krijgt. Als iets van het risico weggenomen kan worden, het is al iets! Grijp de kans om het risico te verkleinen.
  • Reactie door hoi op 18/03/2009
    Ik heb de prik ook gehaald. Ik geloof die geruchten niet. Die meisjes in Amerika die zijn "dood" gegaan, zijn niet dood gegaan aan deze prik. Dit is een andere. En trouwens wie zegt dat ze dood zijn gegaan aan die prik? Misschien waren ze al wel ziek ofzo .. dat weet je niet.
  • Reactie door michelle op 18/03/2009
    ik doe het wel, dat van onvruchbaar is helemaal niet waar, je zit niet eens bij je eierstokken in de buurt denk na! hoe kan je daar nou onvruchtbaar van worden! het is grote onzin wat iedereen zegt. dat hij mijn eigen huisarts ook gezegd. er kan toch niks gebeuren dat is zeker, het enige wat niet zeker is hoelang het werkt, maar ook al werkt het niet lang, dan moet je nog een uitstrijkje laten maken, als er een oplossing is dan moet je die kans gewoon aangrijpen vind ik.
  • Reactie door veroon op 18/03/2009
    @ michelle, het klopt idd dat je neit onvruchtbaar kan worden. maar wat dat met eierstokken te maken heeft? je kan ook onvruchtbaar zijn als je baarmoeder weg is ofzo xD want dan kan er geen kindje in groeien. dan is er niks mis met je eierstokken maar ben je tog onvruchtbaar als het ware. je kan iig geen kinderen mee rkrijgen dan :]
  • Reactie door Rahime op 18/03/2009
    ik kreeg die prik eigenlijk vandaag maar ik was die brief kwijt! dus ik kon niet gaan. kan ik alsnog die prik gaan halen? xxxx
  • Reactie door Rahime. op 18/03/2009
    maar natuurlijk heb ik die broef welw eer gevonden vandaag, maar ik was al te laat kan ik hem alsnog gaan halen? :( XX
  • Reactie door ..... op 18/03/2009
    ik neem hem niet. de gevolgen na 10 jaar zijn niet bekent. iedereen denkt direct als ze een brief krijgen voor een prik dat het goed is. maar het is niet altijd goed. we3 zijn gwoon proefpersonen. ze weten niet wawt er na 20 jaar gebeurd. de kans is eigenlijk best klein. hoor..... maar ja... your choice
  • Reactie door ...... op 18/03/2009
    de kans op baarmoederhalskanker is best klein. hoor.
  • Reactie door Ikke op 18/03/2009
    Ik zou het gewoon doen. Als je er vreselijk ziek van kunt worden of er dood aan kan gaan dan zouden ze zo'n prik niet aan al die meiden geven. Ik doe het in elk geval wel! Succes er mee. x
  • Reactie door D. op 18/03/2009
    Gewoon nemen die prik. Ik heb hem ook gekregen, 3 keer nu. Je voelt e r echt bijna niks van en het is wel beschermend tegen baarmoederhalskanker. Dat is virus en daardoor kan deze met een prik worden bestreden. Volgens mij mag je dan niet al sexueel actief zijn..
  • Reactie door ... op 18/03/2009
    Haai, Ik weet niet of ik het wel wil nemen? het is niet zeker dat het helpt bij onze leeftijd. (12t/m16) en alsnog is het ook niet zeker bij volwassenen. Als het niet zeker is en we het wel nemen.. Waarom nemen we het dan? Er word meer gepraat over de slechte dingen die je ervan krijgt dan de dingen die je er niet van krijgt.. (bijv. baarmoederhals kanker) ik denk als dit duidelijker word aan gegeven in de folder 'bijvoorbeeld' dan zouden zoveel kinderen wel gaan. Me halve klas gaat niet eens.. wat ik vind? '' ONDERZOEK HET BETER'' en geef -veel- beteren voorlichting? p.s Waarom helpt het maar 6 jaar ?
  • Reactie door N. op 18/03/2009
    Ik neem het niet, want er is maar 6 jaar onderzoek naar gedaan en baarmoederhalskanker heeft een incubatietijd van 15 tot 30 jaar. En mijn moeder en mijn oma hebben de prik ook niet gehad en leven ook nog. Het klinkt heel stom maar zo is het wel. De vaccinatie zelf beschermt maar tegen de stammen 16 en 18 van het HPV-virus, dat betekent dat je 70% minder kans hebt op baarmoederhals kanker. En van de 10.000 vrouwen die het HPV-virus hebben ontwikkelen er maar 4 baarmoederhalskanker en in de helft van de gevallen (2 dus) kunnen ze er nog iets aan doen. Ik vind dat er niet genoeg onderzoek na is gedaan. Er zijn btw geen ernstige bijwerkingen, dat zijn allemaal geruchten, wel kun je er een beetje koorts van krijgen en in het ernstige geval flauwvallen. Je kan als je op school niet geweest bent altijd even naar je huisarts gaan, dan maak je daar een afspraak mee. Ik haal de prik zelf niet, maar uit een onderzoek is gebleken dan 40% van de meisjes die een brief hebben gekregen de prik neit halen en 60% wel. Je moet het zelf weten of je het haalt of niet. As je nog twijfelt kun je de uitzending van Radar nog eens terugkijken. http://www2.trosradar.nl/index.php?id=uitzending&itemUid=1361 Radar is een onafhankelijk programma die onderzoek doet naar dit soort dingen. Iedereen suc6 met het maken van deze beslissing!
  • Reactie door thijs op 18/03/2009
    ik mag dan wel geen meisje zijn. maar ik vind het van ja neem hem maar want het is gratis en anders zou Nederland het niet toestaan onzin. ja nu weten ze wel iets van de prik maar wie zegt dat het er niet pas over 2 of 3 generaties uitkomt. bij ons op school waren ze gisteren aan het prikken. iedereen doet maar wat die zelf wil maar ik zou het zelf als ik een meisje was niet doen.
  • Reactie door ikki op 18/03/2009
    ik heb er al een genomen maar nu ben ik dus superbang door jullie reacties.... wat to do, de tweede ook halen of..
  • Reactie door IKHEBDIESPUITNIETGENOMEN! op 18/03/2009
    Ik heb hem niet genomen omdat ik het niet vertouw. Marina Conyn is vóór de spuit, maar als je alle wetenschappelijke berichten leest staan er alleen maar negatieve dingen in! Ze weten de bijwerkingen niet over een paar jaar en zo kan je wel door gaan. Als je op radar hebt gekeken, dan was ik het helemaal eens met mevr. Leeuwen. Ik ben echt 100% blij dat ik het NIET gedaan heb. Ookal is hij gratis, hij werkt misschien maar 6 jaar. En ze verloten ook nog eens I-pods voor mensen die het wel nemen. Dat vind ik juist heel raar! Naja iedereen moet het zelf weten. Maar ik neem hem niet!
  • Reactie door anoniem op 19/03/2009
    Er zijn natuurlijk veel meisjes die gaan omdat hun klasgenoten ook gaan. Ik kan alleen maar zeggen, denk aan je eigen gezondheid. Je bent nu nog gezond. Laat niet iets inspuiten waarvan men nog niet weet wat het over tijdje tot gevolg kan hebben. Er zijn heel veel deskundigen die niet eens zijn met deze vaccinatie omdat het nog tekort op de markt is. Ook over of het wel werkt is met niet zeker van. Dat zegt toch genoeg of niet? Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Wees geen meeloper. Bescherm jezelf door heel veel hierover te lezen. De onrust is er niet voor niets!! Waarom zouden die ongeruste moeders zo hard hun best doen denk je? Zij verdienen er niets aan. De mensen die hier rijker van worden zijn de mensen die meisjes lokken met Ipods en de mensen die voor die industrie werken. Ook die op de TV hun best doen om toch de meisjes zover te krijgen dat zij toch een prik nemen.
  • Reactie door ik. op 19/03/2009
    Je moet niks gaan zeggen als je er helemaal niks over weet. Jullie zeggen wel , 'op school - dit dat. Zijn jullie het wel eens gevraagd aan een deskundige of dergelijke? nee zeker,ik ben op het ziekenhuis gaan vragen onzin allemaal die indianen verhalen.
  • Reactie door Larissa. op 19/03/2009
    Weten jullie iets van de bijwerkingen? En hoe weten jullie zeker dat het gaat werken?
  • Reactie door anoniem op 19/03/2009
    Weet je meisjes, de keuze maak jij zelf. Daar ga ik niet over. Maar ik zou het heel erg vinden en mijn geweten zou niet rustig zijn als ik mijn mond zou houden!!! De ongeruste moeders op TV waarschuwen niet voor niets en de mensen die verdienen aan vaccinaties en medicijnen zeggen natuurlijk dat het veilig is. Daar moet je ook niet gaan vragen. Kijk naar de de uitzending van Zembla met je ouders en verdiep je erin dan kom je te weten dat het helemaal niet zo oke is! Onthoud een ding waar rook is vuur!!! En hier is heel veel rook! Als je dan nog je kop in het zand wilt steken dan moet je dat vooral doen. Als je ouders dat dan ook doen prima. Iets doen waarvan er nog zoveel dingen onduidelijk zijn is niet alleen onverstandig maar kan later je leven erg beïnvloeden. Men zegt dat je beschermd wordt voor 2 virussen! Er blijven dus nog een heleboel over ( 13 of meer) waarvoor je niet beschermd bent. Die kunnen dus toch nog baarmoederhalskanker veroorzaken!! Jullie denken allemaal dat je volledig beschermd bent en dat is niet waar!!!!!!! Wetenschappers zeggen nu ook dat de virussen die overblijven mogelijk zich kunnen veranderen en hardnekkiger kunnen worden waardoor je het toch nog kunt krijgen! Vraag jezelf maar eens af waarom er ieder jaar een griepprik komt? Omdat virussen zich kunnen veranderen!! Jullie worden bang gemaakt voor een virus die al heel lang bestaat. Waarom zijn er dan niet meer gevallen van baarmoederhalskanker? Het komt heel weinig voor en je kan het heel goed voorkomen door regelmatig onderzoek en niet zoveel sex met allerlei vriendjes. Ieder nieuw vriendje kan een nieuw virus bij zich hebben. Dus veel sexvriendjes veel kans op virussen. Simpel hé!
  • Reactie door Maaike op 19/03/2009
    Ik vroeg me eerst af of je niet een testmonster was. En ik vroeg me ook af wat er allemaal in die spuit zit. Je hebt nu natuurlijk wel minder kans op baarmoederhals kanker, maar de bijwerkingen weet je niet. Dat vind ik zelf wel een eng idee. Maar alsnog ga ik die prik halen.
  • Reactie door simone op 19/03/2009
    Je hebt alleen minder kans op baarmoederhals kanker als je geen sex hebt gehad wat het meerendeel van de kinderen wel heeft gehad. je bent nooit volledig beschermd tegen baarmoederhals kanker over 5 jaar is die spuit uitgewerkt en dan krijg je niet nog een heeft dat in die brief gestaan. Als je sexsueel actief bent werkt de prik niet heeft dit in de brief gestaan die je ontvangen hebt? Is het allemaal niet een beetje raar dat dit allemaal niet in de brief is gezet. Weet je wat ook raar is in de brief stond als je niet mag van je ouders mag je als nog komen!! Wat hebben onderzoekers daar nou over te zeggen ze weten niet eens wat die prik voor bijwerken heeft. en natuurlijk zijn er allemaal indianen verhalen. maar de kans op baarmoederhals kanker word alleen verminderd het houd niet in dat je er tegen beschermd bent.
  • Reactie door frank op 19/03/2009
    Ik geloof niet dat Marina Conyn helemaal onpartijdig is
  • Reactie door simone op 19/03/2009
    hahaha dat denk ik ook niet
  • Reactie door obrain@live.nl op 19/03/2009
    jo hoe kn ik chaten
  • Reactie door Aapjeshoofd op 19/03/2009
    Haha wat zijn jullie een paar mafkeesjes =D !!! Maar toch hou ik van jullie <3 Wat voor onzin kan ik nog meer schrijven??? De baarmoederhalskankerprik vind ik pijn doen =O !!! Ik voelde dat al dat spul in me arm gespotten werd ='( XXXX Eenliefkleinbosaapje
  • Reactie door Anoniem op 19/03/2009
    Ik heb hem ook gehad en ik ben nog steeds niet dood en ik ben nog steeds ongesteld... Neem hem gewoon!
  • Reactie door Doet er niet toe. op 19/03/2009
    Ik heb hem wel gehaald. Je voelt er bijna niks van. Andere kant op kijken en klaar:) Als je denk van ik voel me een proefkonijn of whatever, Dat wij dat nu ook zijn. Ik heb hem gehaald omdat het moest van mn dokter. Naja ik voel nog niks aan me arm heb hem nu al 2 dagen. Beter maar.. Liefsss Meisje+prik in der arm
  • Reactie door boeie op 19/03/2009
    De dokter heeft gezegd dat het echt geen kwaad kan. Je kunt er hooguit wat spierpijn en wat koorts van krijgen. Er zit ook geen hoog aluminium gehalte in. Ze hebben het over 6 jaar onderzocht en tot nu toe zijn en geen bijwerkingen
  • Reactie door R op 19/03/2009
    Ik heb m niet gehaald. Ik vertrouwde het gewoon niet. Vanaf het begin al niet hoor. Mn ouders gelukkig ook niet. Tip: Kijk even op radar van de tros. Daar is een stuk over de prik. De uitzending is van negen maart.
  • Reactie door info op 19/03/2009
    Besmetting met het virus HPV-virussen worden vooral overgebracht door geslachtsgemeenschap, maar je kunt ook een infectie oplopen door huid-huidcontact. Het virus zit namelijk ook op de huid rond de penis en de vagina. Het is zelfs mogelijk het virus over te dragen door met je handen eerst bij een besmet persoon de rond de geslachtsdelen aan te raken en dan bij iemand anders. Bij jongeren komt de infectie vaker voor dan bij ouderen. Heb je seks met iemand die besmet is, dan is de kans dat jij het ook krijgt 40 tot 80%. Zo kan de infectie zich snel over veel mensen verspreiden. Vrijen met een condoom maakt de kans op besmetting kleiner, maar beschermt niet 100%. De wildste verhalen doen de ronde over de inenting tegen baarmoederhalskanker. Kijk hier voor de feiten. FABEL: Een HPV-infectie kan helemaal geen kanker veroorzaken FEIT: Een infectie kan wel degelijk kanker veroorzaken. Sterker nog, een langdurige HPV-infectie is een voorwaarde voor het krijgen voor baarmoederhalskanker. Degene die deze belangrijke ontdekking heeft gedaan (in de jaren zeventig) heeft daar onlangs de Nobelprijs voor ontvangen. Juist door deze ontdekking kon een vaccin tegen baarmoederhalskanker worden ontwikkeld. En daardoor worden nu meisjes in Nederland gevaccineerd. FABEL: Meisjes die al besmet zijn, lopen 44,6% meer kans op baarmoederhalskanker FEIT: Meisjes die een HPV-infectie hebben, lopen niet méér kans op baarmoederhalskanker als ze gevaccineerd worden. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Het percentage van 44,6% is afkomstig van de FDA (Amerikaanse registratieautoriteit). Op hun website wordt één onderzoek aangehaald, maar de studiegroepen uit dat onderzoek waren vóór de behandeling al niet gelijk. Dat wil zeggen dat je de controlegroep niet kunt vergelijken met de groep die HPV-vaccin (Gardasil®) kreeg. Het FDA heeft ook naar andere, goede onderzoeken gekeken. Daaruit blijkt dat je niet meer kans op baarmoederhalskanker krijgt door vaccinatie. FABEL: Vaccinatie is niet nodig. Een HPV-infectie verdwijnt toch meestal vanzelf FEIT: Een lichaam kan inderdaad in veel gevallen een infectie zelf bestrijden, ook een HPV-infectie. Maar helaas blijft het virus bij sommige meisjes sluimerend aanwezig. Een deel van die sluimerende infecties leidt na jaren tot veranderingen in de cellen van de baarmoederhals. Uiteindelijk kan dit overgaan in baarmoederhalskanker. Let wel, tussen de infectie en het ontstaan van baarmoederhalskanker zit meestal vijftien jaar of langer. Je kunt dus besmet zijn en pas jaren later ontdekken dat je baarmoederhalskanker hebt. Het HPV-vaccin kan dit voorkomen. Van te voren weet je niet bij wie een infectie tot baarmoederhalskanker leidt. FABEL: Vitamine A en foliumzuur helpen net zo goed tegen een HPV-infectie FEIT: Er is geen enkel wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat vitamine A en foliumzuur tegen een HPV-infectie helpen. Vaccinatie tegen HPV kan wel baarmoederhalskanker voorkomen. FABEL: Het vaccin kan onvruchtbaarheid en kanker veroorzaken FEIT: Dit is niet waar. De verspreiders van deze fabel zeggen dat het vaccin de menselijke genetische structuur verandert waardoor meisjes onvruchtbaar worden of kanker met abnormale orgaanontwikkeling kunnen krijgen. Het vaccin bevat echter geen erfelijk materiaal van het HPV-virus, maar alleen eiwitdeeltjes. Het is dus onmogelijk dat de menselijke genetische structuur verandert door het vaccin. FABEL: Het vaccin geeft vaak een anafylactische shock FEIT: Voor vaccinaties in het algemeen geldt dat er een kans van 1 op de miljoen tot tien miljoen is, dat je meteen na een prik een acute reactie krijgt, ook wel anafylactische shock genoemd. Sinds 1962 houdt het RIVM bij of dit gebeurt en dat is nog nooit gemeld. FABEL: Je kunt verlamd raken door het vaccin FEIT: In sommige landen zouden meisjes meteen na de vaccinatie verlamd zijn geraakt. Na uitgebreid onderzoek bleek dat echter niet door de vaccinatie te komen. Soms krijgen mensen een bepaalde ziekte of aandoening. Dat kan bij toeval gebeuren na een HPV-vaccinatie, maar dat wil niet zeggen dat het door de vaccinatie komt. In landen waar de vaccinatie al is ingevoerd, zoals Amerika, zijn er geen meisjes ernstig ziek geworden door de prikken. FABEL: In andere landen zijn meisjes doodgegaan door de vaccinatie FEIT: Er is geen enkel geval bekend dat een meisje is overleden door een HPV-vaccinatie. Natuurlijk is het mogelijk dat iemand overlijdt aan een bepaalde ziekte of aandoening. Dit kan toevallig gebeuren na een HPV-vaccinatie. Maar er is nooit een meisje overleden door de HPV-vaccinatie. FABEL: Het vaccin bevat levensgevaarlijke giftige stoffen van insecten FEIT: Het viruseiwit in het vaccin is gemaakt met behulp van gekweekte insectencellen. Maar in het vaccin zitten allang geen insectencellen meer. Het viruseiwit is namelijk gezuiverd en gescheiden van de cellen. FABEL: Het vaccin bevat een stof die in rattengif zit FEIT: Dat is niet waar. De mensen die deze fabel verspreiden, bedoelen de stof natriumboraat. Deze stof zit in veel producten, waaronder rattengif en kakkerlakkengif. In Cervarix, het vaccin dat in Nederland wordt gebruikt, zit dit niet. In Gardasil, het andere HPV-vaccin dat op de markt is, zit de stof wel. Maar het gaat om een superkleine hoeveelheid die niet schadelijk is voor mensen. FABEL: In Spanje is het vaccinatieprogramma stopgezet, omdat twee meisjes ziek werden FEIT: Het vaccinatieprogramma is niet stopgezet. Wel is een partij vaccins voorlopig terzijde gezet. Deze partij is grondig onderzocht en er bleek niets mee aan de hand te zijn. Of de meisjes ziek zijn geworden door vaccinatie, wordt nu nog onderzocht. FABEL: Na drie tot vijf jaar moet je opnieuw een vaccinatie FEIT: Dat klopt niet. Onderzoek tot nu toe laat zien dat er na ruim zes jaar nog steeds voldoende bescherming is tegen het virus waar je baarmoederhalskanker door kan krijgen. Maar dan zijn de afweerstoffen in het bloed nog zo hoog dat de bescherming waarschijnlijk veel langer duurt. Hoe lang precies is nog niet bekend, maar er hoeft niet om de vijf jaar geprikt te worden. Het kan zijn dat er na tien jaar weer een prik nodig is (en dan geen drie) of na twintig jaar.
  • Reactie door djshdus op 19/03/2009
    nou ik ga helemaal niet halen want ik hoor steedds dat je ziektes kan krijgen en dat je er aan dood kunt gaan.
  • Reactie door djshdus op 19/03/2009
    nou ik ga helemaal niet halen want ik hoor steedds dat je ziektes kan krijgen en dat je er aan dood kunt gaan. ik vertrouw het niet en mijn ouders vertrouwen het ook niet.
  • Reactie door anoniem op 19/03/2009
    wanneer mag je weer sec hebben?
  • Reactie door anoniem op 19/03/2009
    wanneer mag je weer sex hebben?
  • Reactie door valerie op 19/03/2009
    ook een fabel is dat je geen kinderen daarvan kan krijgen. maar ik doe hem wel denk ik. ze zullen huis geen prik geven die duizenden meisjes nemen die niet velig is toch? ik moet dinsdag onder schooltijd. mag 2 uur weg. en we zijn pas 4 uur uit! najaa ik gaa weer. en meiden succes met jullie beslissingen!! xx
  • Reactie door angelique op 19/03/2009
    ik heb hem genomen maar heb 2 dagen daarna al sex gehad zonder bescherming met me vriend! en mij was verteld dat dat niet mogt echt te erg
  • Reactie door Bloem! op 19/03/2009
    Ik heb ervoor gekozen om hem niet te nemen.. Die beslissing had ik allang genomen, ik heb veel erover gezocht op internet, vriendinnen en leraren gevraagd wat zij er nou van vonden. Bijná al die meiden bij mij op school hebben hem al genomen. Naja sorry misschien is mijn mening hard [ denk vast niet ] Dood ga je toch? Ik vind dat deze prik toch niet werkt, het is allemaal onzin Er zijn zoveel mogelijkheden om alsnog kanker te krijgen.. Dus waarom een prik nemen als die toch niet werkt? Ik vind gewoon, dood ga je toch, waarom de natuur van de mens tegenhouden ?¬¬
  • Reactie door Celis op 19/03/2009
    bloem is een emo
  • Reactie door anoniem op 19/03/2009
    ik vertrouw er niks op ik heb hem vandaag ook niet gehaalt ik ben wel binnen geweest maar heb gevraagd of het veilig was en daar gaven ze eigenlijk geen antwoord op ik heb ook gevraagd hoe die doden kwamen naa die pril en ze vertelden mij dat dat toeval was :S:S???
  • Reactie door boris op 19/03/2009
    voor meer neutrale informatie over de vaccinatie kijk op! www.beschermjedochter.nu belangrijk!!
  • Reactie door Rebecca op 19/03/2009
    Zeker kun je dan nog wel kinderen krijgen, maar de vraag is of je dan geen spontane abortussen krijgt of verminkte kinderen!!!! WACHTEN VOORDAT WE ECHT WETEN OF DE VACCINATIE ECHT WEL VEILIG IS, HEEFT GEEN GEVOLGEN..... NU VACCINEREN HEEFT WéL GEVOLGEN!!!!!
  • Reactie door R op 19/03/2009
    Ja, Rebecca, jouw reactie vind ik echt super! Ergnes heeft ook iemand iets gezet van: En als je onvruchtbaar wordt, kun je toch altijd een kind adopteren?? Nou sorry, grote onzin. Maar zoals ik al gezegd heb, ik vind echt dat er veel te weining bewijs is dat het werkt. En niemand zal je precies vertellen of het werkt. De GGD?? Tuurlijk niet. Het ziekenhuis?? Waar halen ze anders hun geld vandaan.. Zulke mensen zullen zeggen dat je het gewoon moet nemen, maar als je even nadenkt over de gevolgen( of juist niet) dan kom je al snel tot de conclusie dat zo'n prik halen niet de best oplossing is. Dit is allemaal mijn mening, je moet het zelf weten.
  • Reactie door Rutger op 20/03/2009
    Het HPV-vaccin werkt hartsikke goed, mensen gaan zeggen wat gebeurt er over 30 jaar maar niemand weet dat bij geen enkel medicijn. Alles is hartstikke goed getest en anders zou het niet op de markt zijn uitgebracht. Ik vind het grote onzin dat mensen denken dat het niet goed gaat ofzo!
  • Reactie door Annemarie op 20/03/2009
    die site beschermjedochter.nu is ook niet onpartijdig en alwetend... de site wordt gerund door een particulier die teksten lukraak overneemt en accentueert wat hem uitkomt! ergenst staat dat het vaccin niet bij jonge meisjes is getest op effectiviteit op lange termijn maar wel op de risico's. wat doet de webbeheerder? onderstreept het stuk dat het vaccin niet is getest bij jonge meisjes... Denken jullie nu echt dat als de kans op ernstige bijwerkingen zó groot zou zijn, dit landelijke vaccinatieprogramma was opgezet?? Ja, met dat DES is er heel wat misgegaan... Maar daar hebben ze van geleerd en zullen niet zo snel een dergelijke fout opnieuw maken. Laat je voorlichten, maar niet bij 1 website. Onderzoek de fabels én de feiten.
  • Reactie door N op 20/03/2009
    eigelijk moet ik straks dat prik gaan halen, maar ik ga niet. ik wil togg niet voor mijn huwelijk seks,, en voor mijn huwelijk kan ik het ook wel halen. dan is het missgien wat beter getest!! ook al moet dan voor betalen boeit mij niet als het over mijn gezondheid gaat dan betaal ik het wel!!! maar nu vind ik het gwn niet nodig... voor mensen die op een jonge leeftijd sex willen ik denk dat hun wel moeten halen... maarja veel suc6
  • Reactie door Evi op 20/03/2009
    ik snap er nu niks meer van de een zegt dat de prik dodelijk is en de ander niet :S hoe zit het nu precies? :O
  • Reactie door kirsten op 20/03/2009
    zijn er ook bijwerkingen van die prik, of zijn er gevolgen?
  • Reactie door Peter op 20/03/2009
    Even wat onzin wegpoetsen hier: DES (Diëthylstilbestrol) was een hormoon-preparaat waarvan werd gehoopt dat het een 2e miskraam zou voorkomen, bij de dochters van vrouwen die dit gebruikte kon het echter leiden tot clear-cell carcinoom kanker of verminderde vruchtbaarheid. Het was dus geen Vaccin! en er werd toen het in gebruik werd genomen (1946 mensen!!!) nog niet zo streng getest als nu. Verder vermoed ik dat gewoon het feit dat het een PRIK is ook afschrikt. Begrijpelijk ook gewoon.. een prik is geen pretje. En dan de werking, werkt het..??? kijk daar zijn twee antwoorden: 1) Beschermt het je tegen het HPV virus -> JA 2) Beschermt het je tegen BMH-Kanter -> Ja, bij 70% van de BMH-kanker gevallen speelt HPV een rol. Het uitschakelen van HPV heeft dus een gunstige werking op het verminderen van de kans op BMH. 3) Wat kan ik nog meer doen om BMH te voorkomen? -> Vrij altijd met condoom. Het argument -> Dood ga je toch?.. of je sterf in je slaap aan een rustige hard-stilstand of je moet een jaar aan de chemo en bestraling en onder het mes.. mag jij kiezen.. ok?
  • Reactie door ---- op 20/03/2009
    De prik voldoet maar aan de 2 van de 7 eisen. Jullie zijn gek als jullie hem nemen, zelfs de mensen van het kankerfonds die raden het af. en is het op radar geweest, al die professors die zeggen dat het niet 100% te vertrouwen is. Ze hebben het 6 jaar getest. dat is dus al vel te weinig, hoe kunnen ze nou weten wat er over 15 jaar met je gebeurd??
  • Reactie door SoWhat!! op 20/03/2009
    Ik heb de prik gekregen en het gaat goed met me! Ik ben niet dood of verlamd. En ze hebben het meer dan 6 jaar getest hoor ?? Heb je de feiten niet gezien dan??? What ever ,,!
  • Reactie door Jessica op 20/03/2009
    Ja inderdaad sommige mensen overdrijfen :|
  • Reactie door bangepoeperd op 20/03/2009
    wtf... hoe moeten meisjes van 12 tot 16 nou weten wat ze moeten doen!! zo'n beslissing kan je ze niet laten nemen. Straks maken we allemaal een grote fout en worden we super ziek ofso! o.o ik weet echt neit meer wat ik moet doen :(
  • Reactie door Me=notyou op 20/03/2009
    ik voel me niet goed:( ik ben duizelig als ik opsta en ik heb de prik eergister gehad... wat moet ik nou doen??
  • Reactie door Rebecca op 20/03/2009
    Hoi Rutger, (d.d. 20 maart 10:25) Wel gemakkelijk he als je er als man (jongen) zo er over kunt praten, zorg jij maar dat je je onderdelen altijd goed wast, is veel belangrijker dan die stomme prikken die niet 100% beschermen tegen onze meiden want tenslotte komt het bij de mannen vandaan he die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken!!!!!
  • Reactie door Rebecca op 21/03/2009
    hoi bangepoeperd (tsja, zo sta je vermeld!) Waar ben je bang dan voor? Als je twijfelt moet je het gewoon niet doen, mijn dochter is 14 en doet het ook niet en is daar erg trots op....want zegt ze, mam jij hoefde het toch ook nooit te hebben die prik en mijn zus van 18 hoeft hem toch ook niet te halen???? Ze had snel door dat jullie even gauw tussendoor als proefkonijntjes worden gebruikt want het middel is niet eens 100% veilig!!!! Succes maar laat je niet bang maken hoor!!!!
  • Reactie door evelien op 21/03/2009
    wij kregen dus die brief in de brieven bus en me moeder ging hem lezen en dacht... dit doe ik niet. Ze wou er eerst wat meer over te weten komen.. dus heeft ze op internet opgezocht. Er stonden eigenlijk nog best wel veel bijwerkingen bij... dus wij (ik) heb hem ook niet gehaalt. Ik bedoel.. je kán er dood aan gaan.. nou je moet hetzelf maar net zijn... en jijbent er niet meer en je ouders hebben zoo geen mooi leven meer.. wie wil dat wel ?? nou ik niet! maar ik hou zowieso niet van prikjes:P alleen als het beter was getest ofzoo dan had ik het wel gedaan maar het is pas net een half jaar ''uit'' zegmaar.. dus en meestal dingen wat nieuw zijn is niet altijd even goed!!Maar bijna alle meiden uit me klas hebben die prik wel gehaalt maar ze ook bijna de helft die hem gehaalt heeft had last van duizeligheid en lamme arm of juist een hele stijfe arm :S.. en je weet maar nooit hoe je er later op reageert.. het kan nu nog goed gaan maar later miss niet meer.. en ik las ook al dat er bijvoorbeeld 10 baarmoederhalskanker ziektes zijn maar dat je dan maar voor 4 ervan bestrijd bent.. dus en dan moetje een paar jaar later weer heen want dan is het uitgewerk!! en wie zegt dat het HELPT ?? je kan het ook krijgen als je die prik hebt.. en wie zegt datje dat krijgt.. EIGENLIJK ZIJN WIJ GEWOON PROEFKONIJNEN. (om het zomaar even te zeggen). nou met ander woorden alsje deze tekst zovan mij leest: IK DOE HET NIET EN HEB HET DUS OOK NIET GEDAAN!!
  • Reactie door anoniem op 21/03/2009
    dit staat op de de pagina met de chat sessie met mevr. Marina Conyn citaat: Vragen en antwoorden van de HPV-vaccin deskundige Eliin en als het nou wel mis gaat? dan zijn er dadelijk heeeel veel vrouwen met problemen, en dan? Marina En als en als.. En als je nou eens van mobiele telefoontjes xyz krijgt einde citaat. Mijn reactie hierop is: Dit vind ik geen stijl. Notabene van een deskundige. Je kan niet tegen een kind gaan zeggen en als dit en als dat. ..... Gewoon zeggen dat weten we niet!! Heb de moed om eerlijk te zijn en zeg dat er nog veel is dat niet bekend is! Dat is eerlijk! Niet een flut antwoord geven! Dan maak je jezelf ongeloofwaardig en dat heeft het RIVM gedaan en ze blijven er maar mee doorgaan!!! Waarom??
  • Reactie door anoniem op 22/03/2009
    Zembla: Prof. F. van Leeuwen van het Nederlands Kanker Instituut is het oneens met de snelle invoering van het vaccin: ‘We weten nog niet of het vaccin echt wel baarmoederhalskanker voorkomt, we weten niet of het vaccin ernstige bijwerkingen heeft en we weten ook niet of er herhaalvaccinaties nodig zijn.’ Haar kritiek wordt gedeeld door Prof. H. Schellekens. Hij is lid van de commissie ter beoordeling van geneesmiddelen: ‘Zolang niet is vastgesteld of het vaccin kanker voorkomt en wat de werking en de bijwerkingen zijn, heb je het eigenlijk over een experiment.’ Dat het een experiment is, erkennen alle deskundigen. De groep 12-jarigen, die straks massaal wordt gevaccineerd, is nooit grootschalig wetenschappelijk onderzocht.
  • Reactie door sanne~ op 22/03/2009
    als het zulke erge bywerkingen heeft, zullen ze heus niet heel nederland zon prik laten halen hoor.
  • Reactie door anoniem op 23/03/2009
    Kan een jongen die zelf nog nooit seks heeft gehad het virus bij zich dragen?
  • Reactie door Lisa&&Amy op 24/03/2009
    Als je gevingerd bent, door je zelf of een ande,r is de prik dan schadelijk of werkt hij minder goed ?
  • Reactie door ANONIEM!! op 24/03/2009
    ik heb die prik gehaald en had alleen spierpijn dus........ ik denk dat het gewoon veilig is!!!!!
  • Reactie door NIKKIE. op 24/03/2009
    gewoon halen, ze hebben die prik toch niet voor niets- en iemand moet toch de eerste zijn met die prik? - ze hebben het alleen het beste er mee voor.. en anders raden ze het echt niet heel nederland en nog paar andere landen aan hoor. ik bedoel je gaat echt heus niet dood van beetje hoofdpijn of misselijk door de prik? en whatever: vroeg of laat ga je toch dood? - dus gewoon halen, of wil je dat je spijt krijgt als je straks ineens baarmoederhals kanker hebt.. en dan alt geroepen hebben-- ja maar ik krijg dat toch niet, nee dadelijk krijg je het wel en dan? nu kun je hem gratis halen straks kan het niet meer ;) succes, x x x
  • Reactie door NIKKIE. op 24/03/2009
    mar ik vind ook dat iedereen gewoon voor zichzelf moet beslissen, en dat er niet dom gepraat moet worden over mensen die de prik wel of niet hebben gehaald: :)
  • Reactie door Ronald op 24/03/2009
    Mijn dochter had de prik moeten krijgen en we hebben er van afgezien na een helder gesprek. Er was gewoon niet voldoende duidelijkheid over mogelijke bijwerkingen op langere termijn. Het invoeren van het vaccin heeft heel veel geld opgeleverd voor de leverancier en dat vind ik al geen goed critereium. Voor de langslapers die het idee hebben dat het toch wel goed zal zitten als het zo breed is opgezet heb ik een voorstel. Lekker doorblijven slapen en je vooral laten wiegen door de farmaceutische industrie zonder zelf na te denken. Er zijn nog zoveel vragen waar onduidelijkheid is over de antwoorden dat je nog niet kan spreken van een vaccinatie, maar van een experiment. Het is erg jammer dat de officiële en beleidsbepalende instanties veel te laconiek en traag reageren. Dat pleit niet voor een goed doordacht en uitgevoerd plan.Gelukkig is onze dochter het met ons eens, dat ze te waardevol is om mee te proefkonijnen.
  • Reactie door zomaar een jongen op 25/03/2009
    damens, baarmoederhals kanker word veroorzaakt door het HVP virus, een virus met 200 verschillende varianten. Dit is het meest verspreide virus/soa ter wereld 80% is geïnfecteerd of is het geweest. is dit erg?? Nee de grootste hoeveelheid heeft een onschadelijke en Residentiële variant van het virus. Toch zijn er gevaarlijke varianten in de omloop, tegen deze varianten word je ingeënt. In nederland word dat gedaan via het Cervarix vaccin welke niet de omstreden stoffen zo als natriumboraat bevat. Het is door het CDC in Amerika veel getest en er zijn geen tot nauwelijks gevaarlijke bijwerkingen geconstateerd, en het is als veilig verklaard. Dus wat is het gevaar dat er kan optreden als je de prik krijgt? een tijdelijk opgezwollen arm, een pijnlijke arm en ga zo maar door. deze komen vooral door dat er een naald in je arm is gestoken en niet door het vaccin. Kort om het is wijs om de prik te nemen, en als je goed rond leest op de site van overheid word er genoeg verteld. en een beetje moderne Nederlander kan toch zelf goed surfen en wijs informatie van het net halen. Voor alle doem denkers dat je als meisje een proefkonijn bent, wees blij ze hebben het eerst op Amerikanen getest ;)
  • Reactie door anoniem op 25/03/2009
    advies van de Gezondheidsraad aan de minister om het vaccin in het rijksvaccinatieprogramma op te nemen kwamen de volgende punten aan de orde: - de werkzaamheid van het vaccin kan pas op lange termijn definitiet worden vastgesteld, - de commissie vraagt zich af of het vaccin net zo effectief is bij jonge meisjes als bij de vrouwen uit de onderzoeksgroep, - ook is nog niet duidelijk of herhalingsvaccinaties nodig zijn, - nader moet worden onderzocht of vaccinatie niet leidt tot veranderingen in andere HPV-typen waardoor deze baarmoederhalskanker gaan veroorzaken, - ook dient men alert te zijn op zeldzame, nog onbekende bijwerkingen. En toch positief advies? Dit is dus een enorm experiment waarbij onze kinderen mogen dienen als proefkonijn.? En waar die indianenverhalen nu vandaan komen? Ik heb geen flauw idee
  • Reactie door anoniem op 25/03/2009
    @ reactie hierboven: "nader moet worden onderzocht of vaccinatie niet leidt tot veranderingen in andere HPV-typen waardoor deze baarmoederhalskanker gaan veroorzaken" Dus het ene bestrijden en het andere oproepen? Welke ouder stelt zijn of haar kind hieraan bloot??????
  • Reactie door Eline op 25/03/2009
    Als je de prik dit jaar niet neemt kan je hem volgend jaar nog steeds gratis nemen?
  • Reactie door Mandy op 26/03/2009
    Ik vind dit allemaal echt onzin, ik heb hem ook gehaald. Als je het niet vertrouwt neem je hem niet vertrouw je het wel neem je hem wel. Als jij hem niet wilt wilt je vriendin hem misschien wel maar doet het niet omdat jullie allemaal van die idiote dingen tegen elkaar lopen te zeggen.
  • Reactie door DOEI op 26/03/2009
    zeik toch niet zo, ik heb die prik ook gehaald ik kreeg ook koorts maar dat is gewoon doordat je liggen een andere vloeistof binnenkrijgt die die net kent en anti stoffen gaat inzetten . ?
  • Reactie door DOEI op 26/03/2009
    LICHAAM *
  • Reactie door jaoke' op 26/03/2009
    ik moest um' eigenijk vandaag halen :$. maar ik ben toch maar niet gegaan. prikken zijn zowiezo eng, hihi:$. maarja. latuuuuuuur x.
  • Reactie door heleeu. op 26/03/2009
    laat iedereen toch lekker! als de 1 het eng vind of niet wilt oke. en als de ander dat raar vind jammer dan toch? laat iedereen lekker doen wat ie zelf wilt :D'
  • Reactie door hhhhh op 26/03/2009
    grapjassen.
  • Reactie door opjeBeeldscherm op 26/03/2009
    nee grappenmakerssssss!
  • Reactie door lllllllllll op 26/03/2009
    :D :S :O :$: :( :) (L)
  • Reactie door E.lineee<3 sexy chikaa! op 26/03/2009
    hallooo!! wie heeft op school het boek steping stones engels? van klas 3? kusss
  • Reactie door die ene op 26/03/2009
    wat mag je allemaal niet na de prik?
  • Reactie door anoniem op 28/03/2009
    waarom komt het RIVM nu pas in actie met info dat had men eerder moeten toch? Vreemd hé? Men ging er gewoon vanuit dat jullie alles als zoete koek zouden slikken en als makke schapen in een rij gan staan? Lees en zoek op Hyves over vaccinaties. wees geen schaap maar wees kritisch en overweeg. Raadpleeg mensen die er niet aan verdienen!!!!
  • Reactie door anoniem op 29/03/2009
    Ik wens de ouders veel succes die over 20,30 jaar met hun dochter moeten bespreken waarom dat zij haar hebben laten deelnemen aan een experiment terwijl de kranten TV bol stonden met berichten van ongeruste ouders. Deskundigen noemden dit een experiment. Daar moet je je kind tegen beschermen, lijkt mij. Daar hoef je niet over na te denken, niet hoogbegaafd of voor doorgeleerd te hebben. Gewoon niet doen, dus. Kritische ouders hebben van doorgeleerde mensen informatie gekregen m.b.t. dit vaccin. De overheid was niet volledig of eenzijdig met hun info. Iedereen wil wetenschappelijk bewijs, dus RIVM laat dat het volk maar eens zien?
  • Reactie door carmen op 31/03/2009
    Jullie hebben het wel allemaal over wildewesten verhalen maar als je een keer goede research doet kom je erachter dat die ook WAAR!! zijn. Het gaat hier dan wel over het vaccin Gardasil en niet over Cervarix waarmee wij ingeënt worden, MAAR Cervarix is nog maar 6 jaar onderzocht terwijl het ontwikkelen van baarmoederhalskanker 10-35 jaar duurt. Ze weten dus weinig of eigenlijk helemaal niks over de effectiviteit en veiligheid en bijwerkingen. Aangezien Cervarix en Gardasil veel overeenkomsten hebben is het niet uitgesloten dat Cervarix dezelfde bijwerkingen als Gardasil heeft. Bij Gardasil is bekent als je al geïnfecteerd bent met het virus je de kans met 44,6% vergroot dat je juist wel baarmoederhalskanker krijgt. In de HPV vaccins zit veel aluminium zelfs tweemaal zoveel als in Gardasil volgens de vereniging kritisch prikken ook zitten er eiwitrestanten van insectencellen in. Deze kunnen op korte termijn een anafulactische shock veroorzaken (kijk internet betrouwbare sites! ) die DODELIJK kan zijn. Afgelopen februari heeft Spanje 76000 doses van de markt gehaald nadat 2 meisjes enkele uren na de vaccinatie op de intensive care waren beland. Het is wel allemaal waar, nou ja niet alles maar ik heb dingen betrouwbare dingen gezien die beweren dat niet alle indianenverhalen ook indianenverhalen zijn. Oordeel zelf maar eens of je het nodig vindt of niet! Ik weet nog veel meer over dit onderwerp ik doe namenlijk mijn debat hierover dus als je vragen of opmerkingen hebt mail dan ff naar carmenjansen@live.nl
  • Reactie door Brenda op 03/04/2009
    hallo, ik ben Brenda van vugt en ben 16 jaar Ik heb daarom zelf geen brief voor de vaccinatie ontvangen, maar een vriendin van me in de straat wel (15 jaar). In de brief stond tot onze verbazing dat, wanneer zij voor de vaccinatie zou kiezen niets aan de ouders hoefde te laten weten, zelfs niet van de brief. Dat vind ik eerlijk gezegd nogal verdacht: waarom staat dit erin? dat mag toch niet? is het niet verboden minderjarigen zelfstandig grote beslissingen te laten nemen? ach ja, famaceutische bedrijven kunnen volgens de wet tóch niet aangeklaagd worden... wordt gezegd.. hoe zit het nou? waarom doen ze zo gek ze willen toch mensen lokken niet afschrikken. Daarbij heb ik allerlei verhalen gehoord en daarom raad ik het ook iedereen af de spuit te nemen. Een andere vriendin die de brief ook had, moest het verplicht van haar ouders; omdat ze heel braaf is heeft ze het tegen beter weten in genomen en ik voelde me echt rot dat ik het niet kom voorkomen. Ik ben nu erg ongerust over haar, en naar haar verhaal doet de prik, zelfs achteraf, nog steeds pijn.
  • Reactie door Brenda op 03/04/2009
    P.S. ik vind dat iedereen mag doen wat ze willen maar dat neemt niet weg dat ik de spuit geen goed idee vind...
  • Reactie door Sandra op 04/04/2009
    2 van mijn vriendinnen hebben de prik gehaald maar ik had ergens gehoord dat je 6 maanden geen sex mag hebben en gisteren zijn ze allebei bijna flauwgevallen
  • Reactie door blabla op 19/04/2009
    hoe kom je van hpv-infectie af??
  • Reactie door Tim op 19/04/2009
    door een kogel in je kop
  • Reactie door nancy baetsleer op 12/02/2010
    Dag, afgelopen week 3de x kankeroperatie overleefd, HPV, kan ik jongeren iets bijbrengen? Groetjes, alleenstaande mama van 12jarige zoon Gent. Nancy
  • Reactie door dewi op 18/03/2010
    heey mede personen, ik zit heel erg in twijfel of ik de baarmoederhalskanker prik zou moeten nemen of niet ik weet het niet!!!! :-( een heel twijfelachtig meisje van 12