CD-recensie Fontanelle - Style Drift

CD-recensie Fontanelle - Style Drift

Kubus
Ik had nog nooit van Fontanelle gehoord toen ik hun nieuwe CD Style Drift in de speler stopte. Op het hoesje stond een verlaten vliegveld, met daarop een soort Rotterdamse kubuswoning. Waarschijnlijk is het de oefenruimte van de band.

Jamming
Op Style Drift speelt een groep erg bekwame (en enthousiaste) muzikanten een lange set instrumentale nummers. Die allemaal een beetje op elkaar lijken, maar net weer iets verder afdwalen van het centrale thema waarmee de CD start. Styledrift dus, dat woord dekt de lading uitstekend. Wat begint als een rare mix tussen jazz en electro wordt langzaam een aangename schets van de dansmuziek van de toekomst. Dat klinkt overigens ingewikkelder dan het is.

In feite is het een band met een hele stapel electronica die lustig erop los jamt. Althans, Fontanelle lijkt puur op gevoel van opener Interstices tot afsluiter Monday Morning te komen. En dat is misschien het knapst aan Style Drift, want hoe perfect en gelikt alles ook klinkt, de muziek blijft overal opvallend spontaan. Dat bij weer een gekke synth-solo de tempowisselingen precies goed uitkomen en de electronische witte ruis net op het juiste moment plaatsmaakt voor een paar gitaren is puur toeval. Of zo klinkt het in ieder geval.

Geleerd van
Natuurlijk is het allemaal goed ingestudeerd, dat hoor je zo. Of niet soms? Nou ja, de verwarring daarover geeft al aan hoe goed de jongens van Fontanelle zijn en hoe slim ze acteren. Fontanelle speelt nonchalant een stel opgewekte liedjes zoals Stereolab ze altijd maakt, inclusief het gevoel van onthaasting. Wat niet betekent dat dit album niet behoorlijk funky is op sommige gedeeltes. (Titelnummer Style Drift).

Fontanelle's aanpak heeft ook mindere kanten. Ze hebben de hele dag de tijd en absoluut geen zin om voor het donker thuis te zijn, en hoe plezierig al die virtuositeit ook is: de individuele liedjes gaan verloren in de uitgesponnen mix van Style Drift. Geen probleem, want het album is nog steeds perfect muzikaal behang voor iedere scholierenkamer. Maar echte luistermuziek voor intensief gebruik maakt Fontanelle niet. Ze hebben wel wat beters te doen, geloof ik. Gepubliceerd op 6 februari 2003