CD-recensie Of Montreal - Aldhils Arboretum

Hold me
"Wat is dat voor opgewekte, wilde popmuziek met teksten uit een kinderboek en een jaren-zestig LSD-geluid? Is dat Blur? Die gitaarriffs, zijn dat niet The Apples In Stereo? Zijn het The Shins? Of is het de nieuwe incarnatie van Supergrass met de zanger van Mercury Rev?"

Nee
Het is natuurlijk Of Montreal op hun nieuwe album Aldhils Arboretum. Nu we alle vergelijkingen hebben gehad, kunnen we luisteren naar veertien liedjes. Of Montreal kennen we (of niet) nog van vroeger, toen ze deel uitmaakten van kunstenaarsgroep Elephant 6. Ze deelden studio's met bands als Elf Power, Olivia Tremor Control, Beulah. Noem maar op.

Of Montreal, geleid door Kevin Barnes, was dus net als al die andere bandjes een groepje zingende hippies die het liefst de hele dag kinderliedjes zouden zingen. Vrolijkheid troef, en daar moet je van houden. Op Aldhils Arboretum staat (gelukkig) ook andere muziek. Dit lijkt het eerste album van Of Montreal te zijn dat serieus genomen wil en kan worden.

Hits en missers
Doing Nothing, Old People In The Cemetary, Jennifer Louise- eigenlijk de meeste liedjes van het album zijn absoluut erg goed. Hoogst origineel, een typisch Of Montreal geluid (het orgeltje dat overal opduikt) en een groep die uiterst zelfverzekerd het ene psychedelische verhaaltje na het andere neerzet. De nummers die minder geslaagd zijn, maken alleen maar duidelijker waarom de rest zo goed werkt: The Blank Husband Epidemic is geen popmuziek maar meer een soort toneelstukje, een musical-liedje. Over een tante en een oom. Ik kreeg er bijna hoofdpijn van. Predictably Sulking Sara is een zielig liedje, met zoetsappige violen...

Terwijl het juist het nieuwe Of Montreal is waar we in geinteresseerd zijn, dat bizarre popliedjes zoals A Question For Emily Foreman en Death Dance... maakt. Gelukkig is dat type nummers ruim in de meerderheid. Of Montreal komt er wel, op deze manier. Voor alle mensen die ook hartje winter willen springen en dansen. Gepubliceerd op 6 december 2002