CD-recensie Slovo - Nommo

CD-recensie Slovo - Nommo

Slovo onstijgt het niveau van onzekere verliefdheden
Dave Randall, de naam zegt je misschien niet veel. Maar hij is wél de man die het presteerde om met Dido, Faithless en One Giant Leap op het podium te staan. Als gitarist speelde hij met deze populaire artiesten de zalen plat. Toch heeft hij ervoor gekozen om het nu zelfstandig te gaan proberen. Zijn band, genaamd Slovo bracht onlangs het debuutalbum uit, genaamd Nommo. Bijzondere naam, met ook een heel bijzondere betekenis. Bij West-Afrikaanse tradities wordt het proces nommo, het benoemen van o.a. dingen en krachten, gebruikt om er controle over te krijgen. Erg diepzinnig, maar dat is ook precies de bedoeling van Slovo. Het doel van Dave Randall is om een boodschap over te brengen met zijn muziek. Niet over verloren liefdes en onzekere verliefdheden, maar over serieuze zaken zoals oorlog, corruptie en politiek.

Schizofreen veelzijdig album
Nommo is zó gevarieerd dat het moeilijk te geloven is dat al deze nummers op één album staan. Er zijn rustige nummers op te vinden, waarin het vooral om de teksten draait. Eén van die nummers is Saaba, dat gaat over hoe moeilijk het leven is in Palestina. En 21 Today, over de 21 landen die tot nu toe door de Verenigde Staten zijn gebombardeerd. Kenmerkend voor veel van Slovo’s nummers zijn de gesproken vocalen. Zo ook in Voice en Back To Peace, waarin fantastisch mooie teksten worden voorgedragen.
Naast deze tekst-nummers, staan er op het album ook een aantal cosy nummers(zoals Killing Me en Weebles Fall) die wel iets weghebben van de intieme K’s choice sfeer. Mooie gitaarloopjes, een zangeres en natuurlijk weer die wijze boodschap.
Zo kan ik nog wel even doorgaan, want ook rap, dance, blues, jazz en zelfs een héél klein vleugje country (Sertão Blues) zijn terug te vinden op het album en worden allemaal vrolijk met elkaar gemixed.

Het album Nommo draagt een mooie boodschap uit en de verpakking is ook meer dan plezierig. De muziek is lekker, hoewel in eerste instantie misschien een beetje wennen.
Slovo is duidelijk niet bang om verschillende muziekstijlen te gebruiken en all together op een album te zetten. Als enig kritiek punt zou ik kunnen zeggen dat hierdoor de eenheid ver te zoeken is, maar dat is nou net weer lekker avontuurlijk. Bovendien is Dave Randall óók niet bang om zijn mening te uiten en heikele punten in de wereld aan te halen. Hierdoor is de muziek op Nommo de meest integere, eerlijke muziek die je je kunt voorstellen. En bovendien nog diepzinnig ook. Wat wil je nog meer? Gepubliceerd op 19 november 2002