CD-recensie Peplab - Drive

CD-recensie Peplab - Drive

Dromen
Ik wil Brits zijn, en ik wil kunnen dansen. In Londense clubs om vijf uur 's nachts, met een meisje dat Tiffany heet. De muziek staat hard maar is eigenlijk heel aardig en bescheiden. Een zanger die ontspannen zingt, zonder ergens echt boos om te worden, of echt heel veel te voelen. Want hij is Engels en uiterst cool. Oh yeah.

Sushi
Dat moeten de jongens van Peplab ongeveer hebben gedacht toen ze Drive in elkaar aan het zetten waren. Peplab is Nederlands, maar klinkt net zo on-Hollands als sushi. Het zijn leuke, ontspannen liedjes over feest en gezelligheid. Over porno-sterren en hoge hakken. Allemaal met een vette discobeat en koortjes enthousiaste mannen die er af en toe doorheen roepen. "Lucky lucky!" bijvoorbeeld, op het gelijknamige nummer.

Sfeerbeeld
Peplab bestaat uit vier jongens, met een stapel goede ideeen. Af en toe zijn het net top veertig deuntjes. Pornstar is een mooi, vrolijk liedje over een meisje dat iedere jongen kan krijgen, en op de koop toe nog in vieze cafeetjes komt ook. Beautiful people moet het weer een beetje hebben van spacey vocalen, terwijl Drive leuk wordt door de gekke stops halverwege het nummer. Als de liedjes niet zo speciaal zijn, zijn er in ieder geval altijd wel trucjes en kleine grapjes die een nummer aardig weten te maken. Of dat een goed teken is, is nog de vraag. Altijd maar een gillend-publiek-sampletje gaat ook vervelen, na een tijdje.

Nu-disco
Het is een beetje te vergelijken met Fatboy Slim, als we dan toch moeten vergelijken. Die ooit een remix heeft gedaan van een Peplab nummer, trouwens. Een beetje te vergelijken met Akufen, eerder besproken op Scholieren.com, of met Zoot Woman. Maar alleen als je per se wilt vergelijken, want ik ken weinig muziek die zo klinkt als Peplab.

Maar hoe is Drive op lange termijn? Het is niet direct slecht, maar op de een of andere manier ontbreekt er toch iets. Het is allemaal wat te lief, wat te zwoel en een beetje teveel van hetzelfde. Of misschien te weinig, liedjes blijven eigenlijk haast niet hangen en achter je bureau naar Peplab luisteren is soms zelfs een beetje saai. Misschien valt dat mee op de dansvloer- als luisteralbum is het gewoon niet leuk, speciaal of gek genoeg. Drive laat dus af en toe te wensen over, maar dat is misschien maar goed: Er valt nog het een en ander te perfectioneren aan het geluid van Peplab, waarna we kunnen uitkijken naar de perfecte nu-disco plaat. Gepubliceerd op 24 september 2002