CD-recensie Primal Scream - Evil Heat

CD-recensie Primal Scream - Evil Heat

Primal Scream
Primal Scream werd midden jaren 80 opgericht door zanger Bobbie Gillespie. Het begon als een normale britpopband met Rock n'Roll neigingen. De eerste 2 albums waren kleine successen. In 1990 raakte de band geïnteresseerd in de pas opgekomen house en ravemuziek. De stijl werd wat gewijzigd naar harde noiserock aangevuld met technobeats en ravegeluiden. Screamadelica (1991) het eerste album in deze stijl werd een gigantisch succes en maakte Primal Scream de succesvolste rock/dance crossover. Hoewel de critici ieder album na dit succes een tegenvaller vonden hebben ze in het Verenigd Koninkrijk nog steeds een goede reputatie als liveband.

Verderf
Evil Heat is niet de meest positieve cd die de band ooit maakte. Het thema van Evil Heat is verderf. Drugs, moord, femme fatales, terreur: allemaal komt het aan bod. Bobbie Gilespie zingt/schreeuwt op gewelddadige toon het hele album vol met teksten en kreten als "I'll destroy everything I loved" en "Multinational, life is cheap". Rise is een protest tegen globalisme. De track heette voor 11 september toen de opnames net begonnen nog Bomb the Pentagon. Doemdenkerij en verval zijn de rode draad van deze 11 tracks tellende angstaanjagende wanorde. Toch klinken de teksten niet depri. Gillespie weet het met een sadistisch humoristische inslag te brengen. Marylin Manson zal dit een verdraaid leuke plaat vinden. Op de Frank Sinatra cover Some Velvet Morning laten ze de zang aan Kate Moss wat een verassende track oplevert.

Mooie Noise
Ook muzikaal gezien is dit van grote klasse. Ditmaal is het zijn het tracks die meer overhangen naar een kant van de rock/dance crossover. In een aantal track klinkt meer de punkrock kant en een aantal nummers zijn vooral dancegericht. Miss Lucifer Laat een doorlopende primitieve synthesizer horen met krakerige beats. Tussendoor klinken snerpende gitaren en de steeds terugkerende kreet "Shake the baby". De harmonica in The lord is my shotgun klinkt alsof ie recht uit de hel komt. Autobahn 66 is een soort van muzikaal eerbetoon aan Kraftwerk. Invloeden van The Chemical Brothers, Depeche Mode en ook nieuwere bands als The Strokes klinken hier.

Ze kunnen het nog steeds. Dit keer laten ze het vuur niet alleen muzikaal maar ook in de teksten branden. Een verschrikking voor de gemiddelde luisteraar van Sky Radio maar een genot voor de fan van ruige muziek. Punks, rockers en dancefreaks, allemaal komen ze aan hun trekken op deze geweldige CD. Het inferno samengevat op een schijfje. Grote hits zullen ze er niet mee gaan scoren maar een hernieuwde belangstelling zou wel eens kunnen volgen. Gepubliceerd op 30 september 2002