CD-recensie Lucky Pierre - Hypnogogia

CD-recensie Lucky Pierre - Hypnogogia

Momenten
Het heeft ook zijn mooie momenten, redactiewerk. Na een hele dag internet afgezocht te hebben op zoek naar mooi onbekend materiaal, na harde onderhandelingen gevoerd te hebben met platenmaatschappijen en na moeilijke Franse interviews afgenomen te hebben- ligt er opeens een CD in je brievenbus. Die nog niet eens uit is, waarvan je de naam niet kent, die een mooi hoesje heeft.

Pierre
De CD is van Lucky Pierre. Die horen we eigenlijk niet te kennen, want Lucky Pierre doet er alles aan om te voorkomen dat hij herkend wordt als de zanger van Arab Strap (Aidan Moffat). Hij is een mysterieuze man, een man met mysterieuze muziek ook. Hypnogogia bevat tien tracks, die moeiteloos in elkaar overvloeien. Tien keer een mix van klassiek, down-tempo en stukjes snelle digitale beats. Echt origineel is Lucky Pierre niet. Je moet wel bijzonder hip zijn om Boards of Canada, KLF of Squarepusher te verslaan op eigen terrein.

Luisteren
Alles hangt af van die eerste luisterbeurt. Angels on your body opent het album met een stukje viool, eindeloos herhaald, waaronder een simpele drumcomputer een ouderwets degelijk ritme opbouwt. Het klinkt allemaal veelbelovend, maar net als het echt interessant wordt begint nummer twee alweer. Pierre draait er zijn hand niet voor om- alweer klassieke instrumenten, vermengd met "glitches" (zoals de Aphex Twin het doet) en standaard-beatjes. Het klinkt al snel te makkelijk bij dit genre, maar hier is zweverig toch echt het goede woord. Het enige woord ook, dat in me opkomt.

Recept
Lucky Pierre houdt maar niet op. Van "Ghost two" tot "Ghost one", tracks met ingewikkelde klassieke thema's, het blijft in principe het zelfde recept. Korte melodielijntjes en veel herhaling, ongetwijfeld bedoeld als magisch hypnotiserend effect. Maar eigenlijk niet meer dan een hoop gedoe om weinig.

Van de frontman van Arab Strap mag je eigenlijk meer verwachten, zelfs als hij zoiets geks bedenkt als Lucky Pierre. Jammer genoeg valt het nogal tegen: het blijkt nog erg moeilijk om iets moois te maken, ookal heb je een recept dat ogenschijnlijk best leuk klinkt (zie opener Angels on your body als toonzetter). Liefhebbers van ambient house begrijpen dat wel, en alle anderen kunnen beter sparen voor iets beters.

"Hypnogogia" komt 9 September uit op CD en vinyl.

Gepubliceerd op 23 juli 2002