CD-recensie Vanessa Carlton - Be not Nobody

Uitzondering
Deze CD van Vanessa Carlton is in mijn collectie eigenlijk een vreemde eend in de bijt. Ik ben eigenlijk helemaal geen fan van haar genre (singer-songwriter). Mijn terrein ligt ergens anders (Aphex Twin, The Prodigy). De meeste van deze zangeres vond ik maar allemaal hetzelfde klinken. Totdat ik TMF een keer op had staan en het nummer A thousand Miles draaide. Eerst dacht ik weer zo'n suffe zangeres maar toen zag ik met wat voor passie en enthousiasme ze zong en speelde. Ook klonk het lekker. Toch best een leuk nummer dacht ik. Na het nog een paar maal gehoord te hebben en ook wat over Vanessa Carlton gelezen te hebben kreeg ik ineens het gevoel: Die CD wil ik hebben. In de platenzaak heb ik hem zonder te luisteren gekocht. Het was geen miskoop.

Goed debuut
Vanessa Carlton is nog erg jong. 21 pas. "Be not Nobody" is haar debuutalbum. Het laat ons piekfijn horen wat het talent van dit meisje is. Het schrijven van mooie liedjes en het componeren van goede melodieën. A Thousand Miles was een goed voorbeeld van het album want de meeste songs lijken er wel een beetje op. Er staan ook hele rustige nummers op maar die vervallen niet in muffe ballads a la sky radio. Over het algemeen vrolijk en opgewekt. Een jonge frisse meid.

Liedjes
Vanessa Carlton heeft met haar liedjes iets heel erg liefs. Zoals Ordinary day over een ontmoeting met en verliefde jongen. Of als ze zelf verliefd is op Pretty Baby. Vanessa is een geweldig schrijver. Paradise heeft een heel klein beetje jazz in zich. Op het nummer Paint it black gaat ze een beetje de richting op van Alanis Morisette en Sheryl Crow. Dat had ze beter kunnen laten. Haar pianowerkjes zijn het mooist vooral op i>Thousand Miles en Wanted.

Als je Vanessa Carlton zon beetje hoort zingen wordt je snel een beetje verliefd op haar meisjesachitge stijl die toch volwassen klinkt. Jewel is goed vergelijkbaar (net ook zo een die ik niet tot de suffe serie zangeressen reken). Ik heb geen woorden voor de eerlijkheid, puurheid en de pracht van de meeste liedjes.Als je A Thousand miles ook leuk vind dan twijfel geen moment langer en koop hem.

Gepubliceerd op 24 juli 2002