CD-recensie Akufen - My way

CD-recensie Akufen - My way

Op vakantie
Nog net voor je op vakantie gaat, is het misschien een goed idee "My way" van Akufen ergens vandaan te halen, voor in je discman. Het album werkt op iedere locatie en zorgt aldaar voor instant feel-good. Een betere opsomming kan ik ook niet bedenken.

Hippe disco
Sinds de successen van acts als Daft Punk, Les Rhythmes Digitales en Moby is het weer gewoon hip om disco-muziek te maken, met af en toe wat samples en electronische beats. Er moeten wekelijks waarschijnlijk tientallen van dat soort singletjes worden uitgegeven, maar van de meeste hoor je niks meer. Soms ten onrechte, want Akufen maakt opvallend leuke Franse disco, zonder dat je daar iets van kunt lezen in de pers. Gelukkig lees ik Scholieren.com, denk je nu hopelijk.

Micro-samples
In het boekje bij de CD vertelt Akufen (Marc Leclair) dat hij micro-samples neemt. Heel kleine stukjes, opgenomen van zijn lokale radio-stations in Canada. Vervolgens zit hij in zijn studio al die kleine samples achter elkaar te zetten; soms verandert hij iets aan de snelheid of de toonhoogte om er een soepel melodie-lijntje uit te krijgen. Steeds sneller volgen al die stukjes elkaar op, en uiteindelijk, ergens halverwege het nummer, maakt een extreem dansbare beat het geheel af. De dansvloer wordt gek, Akufen zet zijn draaitafel op "loop it!". Die opbouw wordt volgehouden op de hele CD. Misschien niet echt verrassend, maar het werkt wel goed: voor je het weet wacht je vol ongeduld op het moment waarop de samples gelijk gaan lopen en een zware bas door de speakers komt. De kamer is je dansvloer.

Klinkt als
Ondanks het onbezorgd meeliften op het succes van dit soort dance-muziek, is Akufen erin geslaagd voor een eigen geluid te zorgen. Apart, al die kleine stukjes en Spaanse gitaartjes. Zijn stijl is even wennen, en of dat positief of negatief is ligt een beetje aan wat je van dit soort albums verwacht. Het klinkt allemaal redelijk experimenteel en het duurt eventjes voor je je realiseert dat al die losse stukjes (van radio-interviews en popnummers tot voetbalwedstrijden en wasmiddel-reclames, als het maar op de radio is) een samenhangend geheel vormen. Het is gelukkig wel experimenteren op een manier die prima luisterbaar is, op iedere volume-setting. Als achtergrondmuziek of uit je 1200 watt-boxen, nooit pretentieus, dit klinkt gewoon nieuw.

Een lekker vakantie-plaatje dus, helemaal in de stijl van Daft Punk en Cassius. Moet nog worden vermeld dat Akufen toch niet geheel op gelijk niveau zit met zijn helden. De tien nummers van gemiddeld zes minuten lijken allemaal nogal inwisselbaar, en echt geniaal wordt het nergens. Of toch, misschien eventjes op "Deck the house", een nummer waar iedere dance-act jaloers op mag zijn. Haal de zomer in huis, of iets dergelijks. En het leukste is nog wel dat niemand van je vrienden Akufen kent. Verras ze allemaal met je unieke, originele smaak en je frisse blik op electronica.

Gepubliceerd op 25 juni 2002