CD-recensie Millencolin - Home from home

Millencolin
Voor mensen die vaker naar punk luisteren is Millencolin vast wel bekend. De band die eerst softcore punk produceerde met wat hardere nummers en wat ska punk nummers heeft sinds een aantal jaar hun stijl compleet omgegooid. Poppunk nummers met een vleugje rock, zoals de band het zelf omschrijft.

Fans
Nu Millencolin met hun voorlaatste album "Pennybridge Pioneers" een andere weg zijn ingeslagen, zijn veel fans afgehaakt: de oude stijl was veel beter. Mijn eerste Millencolin cd was "Pennybridge Pioneers", nieuwe stijl dus. Ik heb ondetussen ook al hun oudere album, maar ik vind beide stijlen wel goed klinken. Ik verwachtte dus ook erg veel van "Home from home" aangezien de band er twee jaar aan gewerkt heeft.

Album
Toen ik "Home from home" voor de eerste keer hoorde was ik niet erg enthousiast, maar na een paar keer luisteren klonken de nummers wel wat beter. Je kunt het album eigenlijk opdelen in 2 stijlen: poppunk (nummers als "Fuel to the flame", "Botoanic mistress" en "Home from home") en rock ("Afghan", "Man or mouse" en "Kemp"). Over het algemeen vind ik de poppunk nummers wel wat beter, omdat die je doen terugdenken aan de oude Millencolin stijl.
Het is duidelijk dat dit album niet zo goed is als het vorige album. Misschien hebben ze hun muziek te serieus en te 'dark' gemaakt.

Als je een millencolin fan bent, zul je dit album echt niet slecht vinden. Het is ook geen slecht album, maar erg speciaal is het niet. Hou je meer van de oude stijl van Millencolin? Koop dit album dan niet: het zal je alleen maar teleurstellen. Misschien dat dit album wel gericht is op een groter publiek. Ik kan me voorstellen dat top 40 luisteraars dit album kopen. Of dit positief is moet nog blijken, ik kan allen hopen op een old style album, met new style invloeden. Tot die tijd hou ik me vast aan albums als "Life on a plate" en "Pennybridge pioneers".

Gepubliceerd op 17 juni 2002