CD-recensie V/A - Orange County OST

CD-recensie V/A - Orange County OST

College-stress
De film moet nog in Nederland verschijnen, maar de Official SoundTrack hebben we al. Orange County is de naam van een road-trip/komedie over de stress die Amerikaanse jongeren overvalt wanneer ze toegelaten willen worden tot een "college". Een type stress dat in Nederland ongetwijfeld veel minder herkenbaar zal zijn, maar het draait hier natuurlijk om de muziek die men erbij afspeelt.

Samenstellers
Orange County is een komedie, en de soundtrack heeft ook een beetje het vrolijke, we-gaan-er-een-zootje-van-maken gevoel. Op de tracklist staan een flink aantal Amerikaanse punk/rock/pop-combinaties, bands die het allang gemaakt hebben in MTV-land en dan ook nog met een reguliere single. Jammer dat de samenstellers van de CD nergens te betrappen zijn op een originele keuze, behalve misschien de combinatie van artiesten. Die is verrassend vreemd.

Namelijk
The Offspring met Defy you, Foo Fighters met The one, Lit met Everything's cool en Cake met Shadow stabbing, ze staan er allemaal op. Nummers die op hun best zijn met het volume op twintig in de volle zon, Orange County staat er vol mee. De vreemde eend temidden van die stampende rocknummers is Brian Wilson, oude Beach Boy. Misschien moet je het filmmoment erbij kennen, maar op de CD lijkt het een beetje willekeurige keuze om na Bad Ronald opeens de zoete ballad Lay down burden van Wilson te plaatsen. Dat trucje halen ze nog twee keer uit ook: Wilson speelt verderop alweer een zwijmelnummer, Love and mercy.

Echt een uitgebalanceerde verzameling is Orange County niet. Verbindende factor is misschien dat de liedjes klinken zoals California klinkt op TV, of zo lekker commercieel geproduceerd zijn, maar echt overtuigend vind ik dat niet. Wie moeten deze soundtrack kopen? Mensen die de film leuk vinden natuurlijk. Maar verder is deze verzameling vrij overbodig, en als compilatie CD absoluut niet meer dan matig.

Zoals 12 Rods op de CD zelf al zingt: Glad that it's over.

Gepubliceerd op 14 april 2002