CD-recensie Meindert Talma & The Negroes - Leave Stumper

Stumper
Leave Stumper is Fries voor Lieve Stumper. Meindert Talma komt uit Friesland, en zijn band The Negroes ook. Dat kun je volgens eigen zeggen aan het hoofd van iemand zien, of ‘ie uit Friesland komt. Meindert is zelf wel een beetje een stumper, vindt hij. Daarnaast is hij schrijver, grappenmaker, muzikant en zanger. En dat is maar goed ook, want de liedjes die Meindert Talma schrijft zijn vaak heel erg mooi. Zo staat ook zijn laatste plaat, Leave Stumper, weer vol mooie liedjes. Soms in het Fries, maar meestal in gewoon Nederlands.

Afwisseling
Waar zijn vorige album Dammen Met Ome Hajo de soundtrack was van Meindert Talma’s eigen, gelijknamige roman, zijn bij de nummers op Leave Stumper illustraties gemaakt door het bekende striptekenaars collectief De Vijf Geweldenaars (o.a. de onvolprezen Gummbah...) Genoeg te zien, nog meer te horen, want de eigenzinnige liedjes over seks, sport en liefde doorkruisen alle stijlen. Van disco tot Rock ’n Roll naar New Wave en verder, The Negroes deinzen er niet voor terug. Daarom is het misschien wel zo’n fijne, afwisselende plaat geworden.

Gemeend
De vermakelijke teksten zijn uit het leven gegrepen. Tenminste, uit dat van Meindert Talma: “Ik had een vriendin die niet heel erg mooi was, maar ze praatte niet veel en dat vind ik al heel wat.” Welgemeend en zonder schaamte schetst hij situaties uit zijn eigen leven. Zo gaat hij een potje schaken met Nyk in een café (Blond Uit Een Flesje), heeft hij een afspraakje met een meisje (Alicia), beschijft hij vol passie een mislukte wielerkoers (De Renner) en vertelt hij in Er Komt Een Dag dat slapen toch wel zijn grootste hobby is: “Als ik wakker word, is het vaak meteen al mis.”

Ondersteund door prachtige tekeningen hebben Meindert Talma & The Negroes een heel mooi album gemaakt vol droge humor, muzikale hoogtepunten en Friese stumperigheid. Eerlijke Rock 'n Roll Seksmuziek waar ook de Nederlanders trost op mogen zijn. Gepubliceerd op 8 december 2001